اولویت های موضوعی حوزه ورزش
هادی نوری نقده؛ یعقوب بدری آذرین
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل آثار روانشناختی و جامعهشناختی آزمون انتخابی تیمهای ملی ردههای پایه فوتبال ایران اجرا گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل ورزشکاران حاضر در تستهای تیمهای ملی در ردههای پایه نوجوانان بود که در سال 1400-1041 انجام گرفت. با توجه به حجم نمونه و با ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل آثار روانشناختی و جامعهشناختی آزمون انتخابی تیمهای ملی ردههای پایه فوتبال ایران اجرا گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل ورزشکاران حاضر در تستهای تیمهای ملی در ردههای پایه نوجوانان بود که در سال 1400-1041 انجام گرفت. با توجه به حجم نمونه و با استفاده از جدول مورگان؛ تعداد 384 نفر که به روش هدفمند در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (8 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (89/0) و پایایی ترکیبی (91/0) محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار اسپیاساس و پیال-اس استفاده شده است. نتایج نشان داد که در کل تعداد 24 مؤلفه شناسایی گردید که این مؤلفهها در دو دسته کلی شامل مسائل روانشناختی و مسائل جامعهشناختی دستهبندی گردید. در بخش مسائل روانشناختی این بخش خود به سه دسته جنبههای انگیزشی، جنبههای رفتاری و جنبههای ذهنی دستهبندی گردید. همچنین در بخش مسائل جامعهشناختی این بخش خود به سه دسته جنبههای ارتباطی، جنبههای محیطی و جنبههای اجتماعی دستهبندی گردید. بهطورکلی بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت، جهت کاهش آثار روانشناختی و جامعهشناختی تست انتخابی دورههای آموزشی در مسیر توانمندسازی ذهنی ورزشکاران شکل گیرد و همچنین ویژگیهای شخصیتی و روانشناختی ورزشکاران مورد توجه قرار گیرد.
خیام اکبری اصل هاسونی؛ یعقوب بدری آذرین؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
صنعت ورزش با داشتن قابلیتهای فراوانی در برگزاری رویدادهای ورزشی بخصوص در زمینه لیگهای حرفهای، توان درآمدزایی بسیار بالایی دارد. لیگ برتر فوتبال بهعنوان یکی از مهمترین کسب و کارهای صنعت ورزش ایران می باشد. لذا پرداختن به این امر از موضوعاتی است که برای صنعت ورزش کشور بسیار لازم و ضروری است. تحقیق حاضر با هدف تبیین مدل کسب و کار ...
بیشتر
صنعت ورزش با داشتن قابلیتهای فراوانی در برگزاری رویدادهای ورزشی بخصوص در زمینه لیگهای حرفهای، توان درآمدزایی بسیار بالایی دارد. لیگ برتر فوتبال بهعنوان یکی از مهمترین کسب و کارهای صنعت ورزش ایران می باشد. لذا پرداختن به این امر از موضوعاتی است که برای صنعت ورزش کشور بسیار لازم و ضروری است. تحقیق حاضر با هدف تبیین مدل کسب و کار لیگ برتر فوتبال ایران در دو بخش و با دو رویکرد کیفی و کمی انجام گرفت. بخش کیفی به کمک نرمافزار مکس کیودا با روش پدیدارنگاری و با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته از طریق تفسیر دیدگاهها و برداشتهای30 نفر از خبرگان که به روش گلوله برفی انتخاب شدند، انجام شد. در این بخش، بوم کسب و کار لیگ برتر فوتبال ایران بر پایه هستی شناسی استروالدر به دست آمد. بخش کمی تحقیق با استفاده از پرسشنامه استاندارد و مشارکت 80 نفر از افراد مطلع به عنوان نمونه تحقیق که با روش غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند، انجام شد. تحلیل داده های این بخش با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شد. نتایج نشان داد بین شرکای کلیدی با ساختار هزینه ها و منابع کلیدی، منابع کلیدی با ارزش های پیشنهادی و کانال توزیع و بخش های مشتری با جریان درآمدی رابطه ی معنادار وجود ندارد. نتایج تحقیق حاضر، نقشه راهی برای آسیب شناسی ساختاری و تدوین استراتژی های جبرانی در راستای ایجاد ساختار یکپارچه و چارچوب ارتباطی جامع در تمام ابعاد بوم کسب و کار لیگ برتر فوتبال ایران می باشد.
یعقوب بدری آذرین؛ شبنم صدقی؛ محمدرسول خدادادی؛ رضا شجیع
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر در توسعه پایدار زیست محیطی رویدادهای ورزشی در ایران با استفاده از تحلیل تماتیک انجام شده است. به منظور انجام این پژوهش کیفی، از بین جامعه تحقیق که مطلعین کلیدی ورزش و محیط زیست را شامل میشد، از طریق نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند، با 18 نفر از متخصصان و مسئولان مدیریت ورزشی و محیط زیست کشور مصاحبه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر در توسعه پایدار زیست محیطی رویدادهای ورزشی در ایران با استفاده از تحلیل تماتیک انجام شده است. به منظور انجام این پژوهش کیفی، از بین جامعه تحقیق که مطلعین کلیدی ورزش و محیط زیست را شامل میشد، از طریق نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند، با 18 نفر از متخصصان و مسئولان مدیریت ورزشی و محیط زیست کشور مصاحبه عمیق انجام گردید. در روش تحقیق، ضمن گردآوری داده ها مجموعه ای از کدها و مفاهیم اولیه استخراج گردیدند که از طریق تحلیل تماتیک آنها مضامین و مقوله های نهایی علی، زمینهای و مداخله گر به دست آمدند. یافتههای تحقیق در قالب سه عنوان عوامل علی شامل اصالت محیط زیست و وضعیت زیست محیطی موجود، الزامات وکنش متقابل ورزش و محیط زیست، ماهیت توسعه- محور رویدادهای ورزشی، عوامل زمینهای شامل زیرساختهای سبز و محیط زیست میزبان، الزامات و نظام مندی سیستم زیست محیطی ورزش، نهاد حاکمیتی، سهم ورزش در توسعه کشور، پیوست فرهنگی و سازمانی، نظامنامه مدیریتی و در نهایت عوامل مداخله گر شامل ماهیت رویداد و محیط زیست، عوامل محیطی و مالی کلان، منابع داخلی و خارجی، نظارت، قانون گریزی و لابیگری و ساختار صنعت ورزش کشور بررسی شدند. بدین ترتیب، طریق برنامهریزی راهبردی و اجرایی نمودن راهبردهای متناسب می توان در جهت توسعه پایدار زیست محیطی رویدادهای ورزشی و در نهایت توسعه پایدار صنعت ورزش کشور گام های موثری برداشت.