عباس فرهمندمهر؛ فریده شریفیفر؛ رضا نیکبخش
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی و جایابی خردهسیستمهای اکوسیستم کارآفرینی در صنعت ورزش کشور است. روش تحقیق از نوع کیفی بود که در پنج مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، بهمنظور شناخت وضعیت موجود کارآفرینی در ورزش و همچنین شناخت عوامل تأثیرگذار در اکوسیستم کارآفرینی ورزشی از روش پژوهش اسنادی استفاده شد. در مرحله دوم از سایر اکوسیستمهای کارآفرینی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی و جایابی خردهسیستمهای اکوسیستم کارآفرینی در صنعت ورزش کشور است. روش تحقیق از نوع کیفی بود که در پنج مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، بهمنظور شناخت وضعیت موجود کارآفرینی در ورزش و همچنین شناخت عوامل تأثیرگذار در اکوسیستم کارآفرینی ورزشی از روش پژوهش اسنادی استفاده شد. در مرحله دوم از سایر اکوسیستمهای کارآفرینی (اکوسیستم استارتآپی، کشاورزی و توریسم) اقتباس صورت گرفت. در مرحله سوم، مصاحبهای نیمهساختاریافته با 20 نفر از صاحبنظران صورت گرفت که با شیوه نظریه زمینه- محور دادههای حاصل از مصاحبهها تحلیل شدند. در مرحله چهارم با توجه به اطلاعات سه مرحله قبل، خردهسیستمهای مؤثر در اکوسیستم کارآفرینی در ورزش شناسایی شدند و چارچوب پیشنهادی و مفهومی اکوسیستم کارآفرینی در ورزش به همراه خردهسیستمها طراحی گردید. در مرحله آخر با استفاده از روش دلفی دو مرحلهای، الگوی طراحی شده اکوسیستم کارآفرینی در ورزش اعتباریابی شد و جایگاه و نقش هرکدام از خرده سیستمها با توجه به زیرسیستمها و عناصر اصلی مورد تأیید قرار گرفت. روایی هر یک از ابزارهای پژوهش براساس ضریب توافق بین متخصصان و خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها نشان داد که اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در کشور با چالشهای زیادی مواجه است و تنها در صورت توجه همه جانبه به تمامی عوامل درگیر در اکوسیستم در یک چارچوب جامع است که میتوان شرایط مناسب برای توسعه فعالیتهای کارآفرینانه (ایجاد، حفظ و بقا) در صنعت ورزش را به وجود آورد. بنابراین چارچوب تبیین شده در این پژوهش میتواند به عنوان نقشه راه ایجاد اکوسیستم مطلوب کارآفرینی ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد.
ملیحه سادات آقائی شهری؛ ژاله معماری؛ مهسا سعادتی
دوره 16، شماره 37 ، آذر 1396، ، صفحه 113-128
چکیده
بررسیها نشان میدهند که محققان زیادی در حال مطالعه بر روی بخشهای مختلف صنعت ورزش و ارائۀ پیشنهاداتی برای رشد و توسعه ورزش به عنوان یک صنعت در حوزه سرگرمی میباشند. نتایج تحقیقات نشان داده اشتغالزایی و توسعه اقتصادی، از حداقل دستاوردهای توجه به این حوزه است. بر این اساس، هدف از انجام این تحقیق، شناسایی روابط میان حوزههای ...
بیشتر
بررسیها نشان میدهند که محققان زیادی در حال مطالعه بر روی بخشهای مختلف صنعت ورزش و ارائۀ پیشنهاداتی برای رشد و توسعه ورزش به عنوان یک صنعت در حوزه سرگرمی میباشند. نتایج تحقیقات نشان داده اشتغالزایی و توسعه اقتصادی، از حداقل دستاوردهای توجه به این حوزه است. بر این اساس، هدف از انجام این تحقیق، شناسایی روابط میان حوزههای صنعت ورزش ایران بود که بهصورت توصیفی- پیمایشی انجام شد. نمونههای تحقیق بر مبنای واریانس جامعه و به نسبت جامعه آماری معادل 263 نفر بودند که از میان گروههای چهارگانه شامل اعضای هیئت علمی، کارشناسان ورزشی، مربیان و قهرمانان، مشخص شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی (84/0=KMO) و پایایی آن معادل (953/0=α) تایید شد (01/0P<). همچنین، از نرمافزار لیزرل برای شناسایی روابط میان عوامل و مدلسازی آن استفاده شد. براساس نتایج، 6 عامل برونزا و 12 عامل درونزا شناسایی و برازش مدل تایید گردید. از یک سو، نفوذ غیرمستقیم دولت بر اقتصاد ورزش، مانع سرمایهگذاری مناسب بخشخصوصی در تولید تجهیزات ورزشی گشته است و از سوی دیگر، رسانه نتوانسته در رسالت خود برای اثرگذاری بر سازمانها، رویداد، گردشگری، تولید کالاها و تجهیزات ورزشی موفقیت چندانی کسب نماید. با این حال، فعالیتهای همگانی و تفریحی بهخوبی تحت تاثیر فعالیتهای فرهنگی مرتبط با ورزش قرار گرفته که نشان از موفقیت نسبی فعالیتها در این حوزه دارد. همچین، بازاریابی در امور مربوط به رویداد اثر، معنیدار و بر خردهفروشی اثر معنیداری ندارد که این نشان از عدم بلوغ کافی در این بخش است. بنابراین، بهبود فرآیندها در این صنعت، مستلزم توجه به روابط میان عوامل مدل است.