علی روحانی؛ سهیلا حاجی حیدری
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، ، صفحه 247-266
چکیده
فروش شبکهای از دو دهه قبل در ایران آغاز شد. هرچند این نوع تجارت از همان ابتدا مسائل فراوانی را برای کشور به وجود آورده بود و از فعالیت آنان جلوگیری شد، اما بااینحال در سالهای اخیر به شیوههای جدیدی ادامه فعالیت میدهد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و بهرهمندی از روش مردم نگاری انتقادی تدوین شده است. در این روش، از رویکرد ...
بیشتر
فروش شبکهای از دو دهه قبل در ایران آغاز شد. هرچند این نوع تجارت از همان ابتدا مسائل فراوانی را برای کشور به وجود آورده بود و از فعالیت آنان جلوگیری شد، اما بااینحال در سالهای اخیر به شیوههای جدیدی ادامه فعالیت میدهد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و بهرهمندی از روش مردم نگاری انتقادی تدوین شده است. در این روش، از رویکرد پنجگانه کارسپیکن بهره گرفته شده و سعی گردیده است با استفاده از مشاهده مشارکتی پنهان و همچنین مصاحبههای عمیق از تجربه افراد از حضور در شرکتهای بازاریابی شبکهای، پیامدهای مشارکت جوانان در این شبکهها مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد. در طول پژوهش نیز سعی شد قابلیت اعتماد و اتکاپذیری پژوهش حفظ شود. همچنین ملاحظات بازاندیشانه نیز به کار گرفته شدند. یافتهها در قالب مفاهیم و مقولاتی چون سود و هزینه نامتوازن، حذف دو سویه سیستمی، تردیدهای فراخود، خلق فاصله با جامعه، آوار آرزوها، دغدغههای فرساینده، فرسایش امید و آرزو، آسیبپذیری عاطفی اعضا، کاریکاتوری بودن بازاریابی شبکهای و ... استخراج شدند. یافتهها در نهایت مورد بحث قرار گرفتند.