مهدی آرمندنیا؛ محبوبه نقوی؛ برانوش نیک بین
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ارتقای فرهنگ عمومی اماکن ورزشی استان تهران (با رویکرد حضور زنان در استادیومهای ورزشی) بود. پژوهش با توجه به نحوة گردآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله کیفی، مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 23 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و جامعهشناسان ورزشی صاحب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ارتقای فرهنگ عمومی اماکن ورزشی استان تهران (با رویکرد حضور زنان در استادیومهای ورزشی) بود. پژوهش با توجه به نحوة گردآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله کیفی، مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 23 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و جامعهشناسان ورزشی صاحب نظر در خصوص موضوع تحقیق، کارشناسان و مدیران ارشد فدراسیون های ورزشی، مدیران استادیومها و اماکن ورزشی، سیاستگذاران و اصحاب رسانهای بود. به روش نمونهگیری هدفمند و به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدهاند. در مرحله کیفی دادهها ، از طریق روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. ابزار پژوهش در مرحله کمی تحقیق، پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و جامعهشناسان ورزشی تایید و میزان پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و (812/0=α) گزارش شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS 22 و PLS-Smart انجام گرفت. یافته ها نشان داد؛ آموزش، برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و نظام سیاسی، نظام قانونی، نظام فرهنگی و نظام مذهبی نقش اساسی در ارتقای فرهنگ عمومی اماکن ورزشی و استادیوم شهر تهران دارند. با توجه به یافتهها ضروریست، مدیران ورزشی به منظور ارتقای فرهنگ عمومی اماکن ورزشی پتانسیل موجود در این حوزهها را شناسایی و راهکارهای عملی را اجرا نمایند.
معصومه کلاته سیفری؛ علی محمدی
چکیده
یکی از زیر مجموعه های فرهنگی در کشور ما ورزش است و به عبارتی ورزش یکی از ارکان توسعه فرهنگ است. هدف این تحقیق طراحی مدل بهینه توسعه فرهنگی درباشگاه های حرفه ای فوتبال ایران و در پی پاسخ گویی به این سوال بوده است که مدل بهینه توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه ای فوتبال ایران چگونه است؟ این تحقیق از نوع تحقیقات گراندد تئوری است. همچنین تحقیق ...
بیشتر
یکی از زیر مجموعه های فرهنگی در کشور ما ورزش است و به عبارتی ورزش یکی از ارکان توسعه فرهنگ است. هدف این تحقیق طراحی مدل بهینه توسعه فرهنگی درباشگاه های حرفه ای فوتبال ایران و در پی پاسخ گویی به این سوال بوده است که مدل بهینه توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه ای فوتبال ایران چگونه است؟ این تحقیق از نوع تحقیقات گراندد تئوری است. همچنین تحقیق حاضر از نوع کاربردی است. از نظر مکانی، وسعت تحقیق شامل کلیه باشگاههای لیگ برتر فوتبال حرفه ای در سراسر کشور بوده و به صورت داوطلبانه مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت هدفمند با حداکثر تنوع و با تکنیک گلوله برفی انجام شده که تعداد آن ها 25 نفر بودند. روند تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس مدل اشتراوس-کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد و در نهایت مدل نهایی تحقیق با ترکیب کدها ارائه شده است. پس از تحلیل محتوای حاصل از تحلیل کیفی مصاحبهها به شکلهای گوناگون از نرمافزار MAXQDA12 استخراج و در جداول و نمودارها نمایش داده شدند. داده ها نهایتا در 35 مقوله و 201 مفهوم دسته بندی و در قالب 7 طبقه اصلیطبقه بندی شدند. در نهایت، دست آوردهای متصور از اجرای این راهکارها طبقه بندی شدند و آموزش رفتارهای صحیح اخلاقی به هواداران، ورزشکاران، مربیان، داوران، لیدرها و انجام تحقیقات کیفی بیشتر و عمیقتر برای ریشه یابی بهتر مساله فرهنگ در باشگاهها پیشنهاد شد.
اولویت های موضوعی حوزه ورزش
مهدی محمودی یکتا؛ محسن ظریفی خامنه؛ علی خزائی؛ محسن حلاجی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصهای اثرگذار بر توسعه فرهنگ ورزش دوچرخهسواری بود. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات اکتشافی؛ به لحاظ نوع پژوهش کاربردی و به لحاظ استراتژی استقرایی و به لحاظ ماهیت دادهها در زمره پژوهش کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد بر اساس مدل پارادایمی استراوس و کوربین (1990) است. جامعه آماری پژوهش را اعضای فدراسیون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصهای اثرگذار بر توسعه فرهنگ ورزش دوچرخهسواری بود. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات اکتشافی؛ به لحاظ نوع پژوهش کاربردی و به لحاظ استراتژی استقرایی و به لحاظ ماهیت دادهها در زمره پژوهش کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد بر اساس مدل پارادایمی استراوس و کوربین (1990) است. جامعه آماری پژوهش را اعضای فدراسیون دوچرخهسواری، مدیران ورزش شهری، ورزشکاران و مربیان تشکیل دادند که به روشهای نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. مصاحبهها طی پروسه دوماهه با انجام 17 نفر انجام گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها و استخراج یافتهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. همچنین تحلیل دادههای کیفی با استفاده از نرمافزارMAXQDA انجام شد. پس از فرایند کدگذاری تعداد 105 کد باز در 18 مقولۀ فرعی از کدگذاری محوری و 8 مقولۀ کلی از کدگذاری گزینشی به دست آمد. بر اساس نتایج با استراتژی شهر فعال و توسعه ورزش و سلامتی با محوریت استفاده از دوچرخه و بوسیله اتخاذ راهبردهای عملیاتی همچون افزایش ایمنی خیابانها و معابر، استانداردسازی تجهیزات دوچرخه، حمایت قانونی از راکبین و استفاده از طرحهای دوچرخه اشتراکی و برقراری توازن و تعادل دسترسی به دوچرخهها بین همه شهروندان و ... میتوان به فرهنگسازی و تغییر رفتار نسبت به استفاده بیشتر از دوچرخه و در نهایت به توسعه پایدار شهری کمک کرد.