شناسایی عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی‌های المپیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) E-mail: Ganjoei@yahoo.com

3 دانشیار، مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده- بنیاد و مبتنی بر روش نوخاسته است. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک و آرای 19 نفر از صاحب­نظران (اعضای هیئت ­­علمی دانشگاه، نایب ­­رئیس فدراسیون­ کشتی، دبیر فدراسیون کشتی، سرمربیان تیم ملی کشتی ایران و کارشناسان کشتی) تشکیل می دادند. نمونه­گیری به صورت هدفمند انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبه­ها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده­ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته جمع­آوری شدند و روایی پژوهش بر اساس معیارهای «مقبولیت»، «انتقال­پذیری» و «تأییدپذیری» مورد تایید قرار گرفت. پایایی تحقیق معادل 85 درصد گزارش شد و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار مکس­کیودا نسخه 2018 انجام گردید. 
نتایج نشان داد که سه عامل 1) موانع تثبیت، 2) عوامل تسهیل­کننده و 3) عوامل توسعه­دهنده می­توانند در تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی‎های المپیک تاثیرگذار باشند. نتیجه آن که با نگاهی درست مانند بالا بردن هیجان مسابقات، تصویب قوانین و مقررات جدید، توسعه این ورزش در بین کودکان و نوجوانان و توسعه کشتی در کشورهایی نوپا از سوی فدراسیون جهانی کشتی می توان موانع را به حداقل رسانید و راه را برای عوامل تسهیل­کننده مهیا ساخت تا در نهایت با بهره گیری از عوامل توسعه­دهنده موجبات تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک هموار شود. 

کلیدواژه‌ها


شناسایی عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک    

اکبر بهتری[1]

 فریده اشرف گنجویی[2]

محمد رضا اسمعیلی[3]

تاریخ دریافت مقاله: 7/3/1399

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:28/7/1399

 

مقدمه

امروزه یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه و پیشرفت واقعی کشورها ورزش می‌باشد (پرونا، تریبالدوس و بهدور[4]، 2018)، چرا که ورزش یکی از عوامل تامین‌کننده سلامت جسمانی و روانی افراد جامعه محسوب می‌شود (هوگو، ترزا و پریرا دوارته[5]، 2018). در واقع، یکی از علل سرمایه­گذاری بالای کشورها در زمینه توسعه ورزش، تأثیر بر شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه است (هیوم و استوارت[6]، 2017) که تقویت وجهه و اعتبار آن کشور در عرصۀ جهانی را نیز در پی خواهد داشت (جانستون، مگ و شاپ [7]، 2018). امروزه ورزش نقش بسزایی را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کند و به‌ جزء جدانشدنی بسیاری از خانوارهای جهان تبدیل ‌شده است (محمدی، 1395). از جمله فعالیت­های مرتبط با ورزش، شرکت در بازی­های المپیک است. المپیک، بزرگ‌ترین و پر مخاطب­ترین نمایش ورزشی در جهان است (بیلینگز[8]، ۲۰۰۸؛ ساگدن و تاملینسون[9]، 2002 و  ونر و بیلینگز[10]، ۲۰۱۷). با این حال، بازی های المپیک امروزه به خصوص برای مخاطبان جوان‌تر که الگوهای ورزشی آن‌ها از نسل‌های قبلی متفاوت است، مورد توجه قرار گرفته است (سندرسون، کسینگ و بیلینگز[11]، ۲۰۱۱؛ لاینز[12]، ۲۰۰۰؛  روئه و گیلمور[13]، ۲۰۱۰؛ تورپ و ویتون[14]، 2017؛ ونر، 2010 و ونر و بیلینگز، ۲۰۱۷). همگام با گستره وسیعی از فعالیت‌های روزمره برای پرکردن اوقات فراغت از جمله: اینترنت، موسیقی، و بازی‌های ویدیویی، ورزش­هایی که در تلویزیون (تلویزیون خانگی) نمایش داده می­شوند، به طور فزاینده‌ای برای جلب توجه مخاطبان جوان به خصوص پسران نوجوان رقابت می‌کنند. چنین تغییراتی منجر به کاهش تعداد مخاطبان جوان المپیک (چانگ[15]، ۲۰۱۶) و همچنین موجب کاهش میزان مخاطبان جوان ورزش‌های انفرادی و تیمی محبوب مانند کشتی، بسکتبال و بیس بال در ایالات متحده شده ‌است (کلت و راسل[16]، ۲۰۰۹ و کورند و کارپ[17]، ۲۰۱۲). میانگین سنی مخاطبان المپیک، امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است (تورپ و ویتون[18]، ۲۰۱۱). این امر سبب شده که کمیته بین‌المللی سیاست­ها و تدابیر جدیدی اتخاذ کند و به دنبال اجرای تدابیری برای جذب مخاطبان جوان‌تر مانند معرفی بازی‌های المپیک جوانان[19] (YOG) و کانال تلویزیونی اینترنتی المپیک[20] (۲۰۱۶) باشد. راهبرد کلیدی دیگر، تمرکز بر ورزش­های جوان­پسند در هر دو المپیک تابستانی (به عنوان مثال، موج‎سواری، دوچرخه‌سواری کوهستان و دوچرخه موتورکراس) و نیز زمستانی (به عنوان مثال، ورزش اسنو بردینگ و اسکی کراس) (بیالیک[21]، ۲۰۰۲ و تورپ و ویتون، ۲۰۱۱) بوده است. همچنین در سال­های گذشته با توجه به اینکه ورزش­های اکشن علاقه‎مندان زیادی دارد و یک صنعت رو به رشد است (بنت و لاچوتز[22]، ۲۰۰۴، ص. - ۲۳۹؛ کلت و راسل[23]، ۲۰۰۹ و واکر، سوروکا، و کلت[24]، ۲۰۰۵)، کمیته بین‌المللی المپیک قصد دارد چنین ورزش­های را جایگزین ورزش­هایی مثل کشتی کند تا بتواند از این طریق مخاطبان جوان بیشتری را جذب نماید. کمیته بین‌المللی المپیک تلاش­هایی راهبردی برای پاسخ به این گرایش‌ها ارائه کرده است، اما این تلاش‌ها بدون حاشیه و نقد نبوده­اند (تورپ و ویتون، ۲۰۱۱). همچنین کمیته بین‌المللی المپیک در تلاش است که تغییراتی در روند برگزاری و نحوه انتخاب ورزش­های المپیکی ایجاد کند تا از این طریق بتواند روز به روز بر جذابیت مسابقات بیفزاید و با این تغییرات مخاطبان بیشتری را در سراسر جهان جذب کند (تورپ و ویتون، ۲۰۱۱). برای نشان دادن این تغییرات، کمیته بین‌المللی المپیک راهبرد هایی از این دست را در دستور کار خود قرار داده است. به عنوان مثال، می­توان به ورزش اسنوبردینگ[25] اشاره کرد که گنجاندن آن در المپیک از نگاه کمیته بین‌المللی المپیک و رسانه­های جمعی موفقیت آمیز بوده است (دیلمن[26]، ۲۰۱۰).

باید اذعان داشت که کمیته بین المللی المپیک تلاش­های زیادی را انجام داده است؛ چنان که در سال ۲۰۱۶، تلاش کرد تا کاری مشابه در بازی‌های المپیک تابستانی انجام دهد و اعلام کرد که موج‌سواری، اسکیت بورد و کوهنوردی در بازی‌های تابستانی ۲۰۲۰ توکیو گنجانده خواهند شد. رئیس کمیته بین‌المللی المپیک توماس باخ گفت: «ما می‌خواهیم ورزش را به سمت جوانان بیاوریم. با انتخاب‌های بسیاری که جوانان دارند، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آن‌ها به طور خودکار به سمت ما بیایند، بلکه ما باید به سمت آنها برویم» (برگرفته از مقاله جونز[27]، ۲۰۱۶). در سال­های گذشته مطالعاتی پیرامون این موضوع انجام گرفته و این مسئله به یک دغدغه برای پژوهشگران تبدیل شده است. معصومی و همکاران (1395) در پژوهشی به شناسایی و رتبه­بندی عوامل موثر در خطر حذف کشتی از بازی‎های المپیک پرداختند. نتایج مطالعات آنها نشان داد که عوامل شش­گانه مدیریتی، فنی، تجاری، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی به ترتیب از عوامل مهم و موثر خطرزا در حذف کشتی از بازی­های المپیک هستند. عوامل مدیریتی بیش­ ترین و عوامل سیاسی کم­ترین رتبه و میزان اهمیت را در این زمینه دارا بودند. بر اساس مدل از نظر تاثیرگذاری، عوامل مدیریتی از بیش­ ترین تاثیرگذاری و تعامل با متغیرهای دیگر و عوامل فرهنگی نیز از کم­ترین تاثیرگذاری برخوردار هستند. سازمان­های متولی ورزش کشتی باید به این عوامل اثرگذار توجه و روش­ها و ابزارهای مختلفی را به کار گیرند تا با کسب مزیت رقابتی نسبت به سایر ورزش­ها، حضوری دائمی و مستمر در عرصه بازی­های المپیک داشته باشند. همچنین تورپ و ویتون (2019) در پژوهشی، تعهد و سیاست تغییرات پیشنهاد شده با دستور کار المپیک ۲۰۲۰ برای مطالعه فرایندهایی گنجاندن ورزش­های موج‌سواری، اسکیت بورد و کوه­نوردی جهت جذاب­تر شدن بازی­های المپیک به برنامه توکیو ۲۰۲۰ را بررسی کردند. نتایج حاکی از آن بود که گنجاندن این سه ورزش جوان پسند، همراه با کاراته و بیس­ بال توسط کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان جامع­ترین برنامه تکاملی المپیک در عصر حاضر است. ریورا رالبس[28] (2019) در پژوهشی الگوی فرهنگی مشارکت زنان در کشتی را بررسی کرد. نتایج مطالعه او بیانگر آن بود که گفتمان‌های رایج مردان، شیوه‌ها و زیرساخت‌ها هنوز مانع مهمی برای توسعه کشتی زنان در اسپانیاست. در پژوهش دیگری ویتون و تورپ (2018) پیشنهاد کردند که ورزش‌های اکشن می­تواند به جذب مخاطبان جوان در بازی‌های المپیک تابستانی کمک کند. همچنین معتقد بودند که ورزش اکشن ممکن است کمیته بین‌المللی المپیک را با بازارهای پرسود جدید رو به رو سازد (ویتون و تورپ، 2018). تعجب‌آور نیست که کمیته بین‌المللی المپیک به دنبال الهام گرفتن از رویدادهای رسانه‌ای ورزشی موفق مانند بازی‌های X، در تلاش است با مخاطبان جوان‌تر ارتباط برقرار کند (تورپ و ویتون، ۲۰۱۷). با این حال، کمیته بین‌المللی المپیک همواره تلاش می­کند با گنجاندن ورزش­های مانند موج‌سواری، اسکیت بورد و کوهنوردی در المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو، بین نسل Y و نسل X ارتباط برقرار کند. گنجاندن این ورزش‌ها (همراه با بیس بال، سافت‌بال و کاراته) حاصل برنامه کاری المپیک ۲۰۲۰ با هدف جوان پسند نشان دادن بازی­های المپیک است (تورپ و ویتون، 2019).

با آن که ورزش کشتی یکی از اولین ورزش­ها در المپیک باستان و مدرن بوده است، ولی اکنون در خطر حذف شدن از بازی­های المپیک قرار دارد و از جایگاه باثباتی برخوردار نیست. از این رو، پژوهش حاضر می­تواند به تثبیت جایگاه ورزش کشتی در بازی­های المپیک کمک کند. به نظر می­رسد که کمیته بین‌المللی المپیک در صدد آن است که مخاطبان جوان بیشتری را جذب کند و به دلیل آنچه که در پژوهش­های پیشین اشاره شد، مخاطبان جوان بیشتر ورزش­های اکشن و هیجانی را می‎پسندند. به دلیل آنکه در سال­های اخیر ورزش کشتی در بین ورزش دوستان از هیجان کافی برخوردار نبوده، کمیته بین‌المللی المپیک قصد دارد که این ورزش را از بازی­های المپیک حذف کند و ورزش­های دیگری را جایگزین کند. در یکصد و بیست و پنجمین اجلاس کمیته بین الملی المپیک در بوینس آیرس آرژانتین (2013) بعد از حذف ورزش­های بیس بال و اسکواش، ورزش کشتی تا المپیک 2024 ابقا شد، اما هنوز هم خطر حذف از المپیک پابرجاست. بر این اساس باید فدراسیون جهانی کشتی تدابیری اتخاذ کند تا بتواند این ورزش را در بازی­های المپیک تثبیت کند و جایگاه این رشته را در بازی­های المپیک حفظ نماید. ورزش کشتی که از قدمت چند هزار ساله در بین جوامع کهن برخوردار است، از دیرباز تا به امروز جایگاه و مرتبه‌ای ویژه دارد (معصومی و همکاران، 1395). کشتی ورزشی است که در بین بیشتر ملل جهان رواج داشته است و تا قبل از پیدایش نهضت المپیک و قانونمند شدن ورزش در میان جوامع بشری با اندک تفاوتی به آن می پرداخته اند (کریم­نژاد، 1393). هنگامی که بازی‌های المپیک در سال ۱۸۹۶ دوباره احیا شد، کشتی به صورت رسمی معرفی شد و عمدتا به این دلیل بود که ورزش‌های رزمی تن به تن[29] بخش مهمی از بازی‌های قدیمی یونان باستان را تشکیل می داد. برگزار کنندگان آتن برنامه خود را با گنجاندن مسابقه کشتی به عنوان «فینال بزرگ»[30] ترتیب دادند، چون کاملا مشخص بود که این رویه در چارچوب برنامه مسابقات المپیک ۱۵۰۰ سال قبل نیز بوده است. کشتی و بوکس در بازی‌های ۱۹۰۴ و ۱۹۰۸ به عنوان ورزش­های ثابت در برنامه احیای المپیک گنجانده شدند و در همه بازی‌های المپیک مدرن از سال ۱۹۲۰ به بعدهم  برگزار گردیده اند (ساینگا[31]، 1995).

 کشتی این ورزش پرطرفدار نیازمند نگاه جدی مسئولان فدراسیون بین‌المللی کشتی و کمیته بین‌المللی المپیک است تا جایگاه آن در مسابقات المپیک حفظ شود. لازم است مسئولان و سازمان‌های مربوط به کشتی ابزارهای مختلف را به کار گیرند و برای حضور دائمی و مستمر این رشته محبوب در بازی‌های المپیک تلاش کنند. بر این اساس در پژوهش حاضر این سوال مطرح است:

 عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک کدام اند؟

روش شناسی پژوهش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده- بنیاد و مبتنی بر رویکرد گلیزر (1978) است. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک و آرای 19 نفر از صاحب­نظران (اعضای هیئت ­­علمی دانشگاه، نایب ­­رئیس فدراسیون­ کشتی، دبیر فدراسیون کشتی، سرمربیان تیم ملی کشتی ایران و کارشناسان کشتی) تشکیل می دادند. نمونه­گیری به صورت هدفمند انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبه­ها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده­ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته جمع­آوری شدند.

این پژوهش شامل چندین مرحله بود؛ بدین‌ صورت ‌که پژوهشگر بعد از پیاده‌سازی مصاحبه‌های انجام‌شده، کدهای مفهومی را از متن مصاحبه‌ها شناسایی کرد. متن مصاحبه­ها تجزیه ‌و تحلیل شد- تجزیه‌ و تحلیل داده­ها هم‌زمان و به‌طور مستمر با جمع‌آوری داده­ها انجام گرفت. با این روش، مفاهیم آشکار و پنهان مشخص شدند. در این پژوهش، سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز[32]، کدگذاری محوری[33] و کدگذاری انتخابی[34] به اجرا درآمد. در کدگذاری باز، متن هر مصاحبه چند بار خوانده شد و جملات اصلی آن استخراج و به‌صورت کدهایی ثبت شد. در کدگذاری اولیه، پژوهشگر از کلمات مورد استفاده مصاحبه‌شوندگان و کدهای دلالت‌کننده (برداشت­های پژوهشگر از گفته­ها) استفاده کرد. سپس، کدهایی که به‌لحاظ مفهومی با یکدیگر مشابه بودند، در یک دسته قرار گرفتند. در فرایند کدگذاری، واحدهای معنایی از بیان و گفته­های مشارکت‌کنندگان که نشان‌دهنده تجارب آن‌ها بود، استخراج شدند و پس از کدگذاری و خلاصه‌کردن داده­ها بر اساس تشابهات و تفاوت­ها، طبقه­بندی کدها انجام گردید. طبقات با هم مقایسه شدند و از تحلیل و تفسیر این داده­ها، درون‌مایه­ها یا مقوله­های انتزاعی­تر استخراج شدند. در کدگذاری محوری، پژوهشگر یک مقوله کدگذاری باز را انتخاب می­کند و آن را به‌عنوان مقوله یا پدیده اصلی، در مرکز فرایند قرار می­دهد. سپس، سایر مقوله­های مرتبط با آن را در آن دسته قرار می­دهد. در این مرحله، کدها و دسته­های اولیه که در کدگذاری باز ایجاد شدند، با یکدیگر مقایسه شدند و علاوه‌ بر ادغام موارد مشابه، دسته‌هایی که به یکدیگر مربوط می­شدند، حول محور مشترکی قرار گرفتند. برای توسعه مفاهیم، در مرحله کاستن، طبقه­هایی که با هم ارتباط داشتند، در یک طبقه قرار گرفتند. در مرحله آخر، فرایند کدگذاری انتخابی اجرا شد. در این مرحله، طبقه­ای که بیشترین فراوانی را داشت، متغیر اصلی در نظر گرفته شد. در این پژوهش، تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک، مقوله اصلی در نظر گرفته شد و بقیة متغیرها، حول محور آن قرار گرفتند. از آنجا که نظریه‎هایی که در عرصه علوم انسانی و رفتاری ارائه می­شوند در طول زمان قابل اصلاح و تعدیل هستند، پژوهشگران کیفی به جای واژه اعتبار و روایی، از واژه­های «مقبولیت»[35]، «انتقال پذیری»[36] و «تأییدپذیری»[37] استفاده ‎کردند و مورد تایید قرار گرفتند. همچنین از پایایی بازآزمون استفاده شد و پایایی معادل 85 درصد گزارش گردید. بدین شکل که سه مصاحبه به­عنوان نمونه انتخاب و هر کدام از آن­ها توسط یک نفر متخصص مدیریت ورزشی آشنا به حیطه بازاریابی مجدد کُدگذاری شدند. سپس کُدهای مشخص شده برای هر کدام از مصاحبه‌ها با هم مقایسه گردیدند. در هر کدام از مصاحبه‌ها، کدهایی که بین دو کدگذار با هم مشابه بودند به­عنوان «توافق» و کدهای غیر مشابه به عنوان «عدم توافق» مشخص شدند. در این پژوهش به منظور تحلیل داده­ها از نرم افزار مکس‎کیودا[38]  نسخه 2018 بهره گرفته شد.  

100%

×

تعداد توافقات

×

2

=

درصد پایایی باز آزمون

تعداد کل کدها

جدول 1:  میزان درصد پایایی از طریق روش کدگذاری مجدد

ردیف

عنوان مصاحبه

تعداد کل کدها

تعداد توافقات

تعداد عدم توافقات

پایایی

1

P2

9

4

2

888/0

2

P5

12

5

2

833/0

3

P11

7

3

1

857/0

کل

28

12

5

857/0

یافته­های پژوهش

در این روش پس از گردآوری داده­ها و تنظیم آنها به صورت نوشتاری، بخش­هایی از متن­های نوشتاری مثل عبارت و یا جمله انتخاب و به صورت اطلاعات کدگذاری شده، شماره­گذاری گردیدند. در ضمن کدگذاری باز، داده­ها به بخش­های مجزا خرد شدند و برای به دست آوردن مشابهت­ها و تفاوت­ها، با دقت بررسی و پرسش­هایی درباره پدیده­ها که داده­ها حاکی از آن اند، مطرح گردید. پس از تلخیص اولیه داده­ها و حذف جملات زائد و تکراری، مفاهیم اولیه مصاحبه­ها (مرحله کدگذاری اولیه) شامل 44 کد اولیه به دست آمد:

جدول 2: کدهای اولیه و کدبندی متمرکز

                             کد اولیه            

کد متمرکز شده

کد محوری

تغییر مقررات

محدودیت­های مقرراتی

موانع ساختاری

بی ثباتی ورزش به دلیل تغییر مقررات

عدم مقررات مطلوب

تغییر ساعت برگزاری مسابقات

تغییر ساعت برگزاری

تغییرات علمی و با تفکر در قوانین

محدودیت­های قانونی

تغییر قوانین کشتی

ثبات قوانین در کشتی

رعایت استانداردها

کم درآمد بودن ورزش کشتی

کمبود درآمد کشتی

موانع زمینه­ای

کمبود تماشاگر ورزش کشتی

کمبود تماشاگر

هزینه بالای شرکت در مسابقات

بالا بودن هزینه­ها

عدم برگزاری لیگ جهانی در ورزش کشتی

عدم برگزاری لیگ جهانی

عدم توسعه و گسترش ورزش کشتی

عدم توسعه و گسترش

ساختار ضعیف فدراسیون جهانی

ساختار ضعیف فدراسیون جهانی

عدم درآمد زایی کشتی­گیران بعد از دوران قهرمانی

عدم درآمد زایی کشتی­گیران بعد از دوران قهرمانی

جذب حامی مالی

جذب حامی مالی

بسترسازی جذب حامی مالی

جذب حامیان مالی جدید

تشویق حامی مالی با برگزاری مسابقات با کیفیت

اعطای تسهیلات به حامیان مالی

مجاب کردن شرکت­ها برای جذب حامی مالی

حمایت مالی از کشورهای فقیر

فرهنگ حمایت مالی

بسترسازی جذب حامی مالی

تغییر مدیریت

استفاده از افراد باتجربه

تأمین منابع انسانی

بهره­گیری از مدیران خلاق

استفاده از مدیران متخصص

داشتن مدیر قوی در کمیته بین­المللی المپیک

داشتن مدیر قوی 

توسعه کشتی در کشورهای توسعه نیافته

توسعه کشتی

پویایی توسعه

توسعه کشتی در قاره­ها

توسعه کشتی در کشورهایی نوپا

توسعه ورزش کشتی در مدارس

توسعه ورزش کشتی در دانش­آموزان

توسعه کشتی در سازمان­هایی دانش­آموزی

الگو برداری از دیگر فدراسیون­ها برای توسعه کشتی

الگو برداری

سرمایه­گذاری در توسعه ورزش کشتی

سرمایه­گذاری

سابقه و قدمت ورزش کشتی در المپیک

سابقه و قدمت در المپیک

پیش زمینه

قدمت ورزش کشتی در المپیک

برگزاری مسابقات در مکان­ معروف

برگزاری مسابقات در مکان­ معروف

برگزاری

برگزاری مسابقات در مدارس و دانشگاه­ها

برگزاری مسابقات در مدارس و دانشگاه­ها

برگزاری مسابقات در کشورهای مختلف

برگزاری مسابقات در کشورهای مختلف

برگزای مسابقات جایزه بزرگ

مسابقات جایزه بزرگ

برگزاری مسابقات به صورت منسجم

مسابقات منسجم

برنامه­ریزی برای برگزاری مسابقات

برنامه­ریزی برای مسابقات

بالا بردن سطح آگاهی

ارتقاء سطح آگاهی

آگاهی­رسانی

برگزاری کلاس­های ارتقای سطح کیفی مربیان و ورزشکاران در سطح جهان

تقویت پتانسیل­ها

جذاب کردن کشتی از طریق سایت­ها و رسانه­ها

ترغیب و تشویق

همگانی و فراگیر شدن

ایجاد فرهنگ قهرمانی در ورزش کشتی

فراگیر شدن

به کارگیری نماد در البسه کشتی

ایده­های نوین

نوگرایی

طراحی جدید سالن برگزاری مسابقات

بهره­گیری از فناوری­

 

در این قسمت کدگذاری­های محوری به صورت ترکیبی و محتوای هر یک از آن­ها در قالب کدهای نظری قرار داده شدند. شیوه کدگذاری­های نظری به شرح جدول 3 است:

جدول 3: کدگذاری نظری (گزینشی)

نشانگر

کد محوری

کد نظری

P1, P2, P3,P12,P18,P19

موانع ساختاری

موانع تثبیت

P1, P2, P5, P6, P9,P11,P13

موانع زمینه­ای

P1, P3, P4, P5, P7,P10,P16,P17

بسترسازی جذب حامی مالی

عوامل تسهیل کننده

P2, P4,P8,P10,P14,P15,P19

پیش زمینه

P3, P8,P10,P11,P15,P18

آگاهی­رسانی

P1, P8,P9,P12,P13,P17,P18

همگانی و فراگیر شدن

P1, P3,P4,P6,P9,P11,P13,P14,P16,P17

نوگرایی

P2, P8,P10P11,12,P13,P18,P19

تأمین منابع انسانی

عوامل توسعه دهنده

P2, P3, P5, P7, P8,P10,P14,P16

پویایی توسعه

P3, P4, P8,P9,P11,P12,P15,P18,P19

برگزاری

در این پژوهش برای نمایش کدهای نظری و قابل فهم بودن آن­ها لایه­های تفکیک شده­ ارائه می­شود و براساس قرار گرفتن لایه­ها در کنار هم، مدل نهایی پژوهش عرضه می گردد.

 

شکل 1: مدل نهایی عوامل موثر بر تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک

 

بحث و نتیجه­گیری

نتایج حاصل از کدگذاری­ها نشان داد که تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. لذا زمانی که مکانیسم اثر این عوامل به­درستی شناسایی و تشخیص داده شود می­توان شاهد تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک بود. در ادامه این عوامل به صورت جداگانه مطرح و در ارتباط با آنها به بحث پرداخته می‎شود. از آنجا که در مورد موضوع حاضر مطالعه خاصی انجام نشده یا محقق دریافت نکرده است، در این پژوهش پیرامون مقوله‎های به دست آمده به صورت کلی بحث خواهد شد.

با توجه به نتایج به­دست آمده می‎توان گفت برای اینکه ساز و کار تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک فراهم شود باید سه عامل 1) موانع تثبیت، 2) عوامل تسهیل­کننده و 3) عوامل توسعه­دهنده مورد توجه قرار گیرند.   

نتایج موانع تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک بیانگر آن بود که دو مانع 1) ساختاری و 2) زمینه‎ای برای تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک وجود دارد. از آنجا که مطالعه­ای مرتبط با پژوهش حاضر موجود نمی­باشد، نمی­توان مقایسه دقیقی با پژوهش­های گذشته انجام داد و در بحث، بررسی و مقایسه نتایج به صورت کلی صورت گرفته است. نتایج مطالعه ریورا رالبس (2019) بیانگر این آن بود که گفتمان‌های رایج مردان، شیوه‌ها و زیرساخت‌ها هنوز مانع مهمی برای توسعه کشتی زنان در اسپانیا هستند. همچنین، عدم توسعه ورزش کشتی در دیگر کشورها یا به عبارتی تنزل این کشورها در زمینه کسب عناوین و افتخارات بین‎المللی در زمینه کشتی آزاد و فرنگی طی دو دهه اخیر ریشه در عوامل ساختاری دارد و با اتخاذ قوانین و مقررات نادرست موانع ساختاری نمود پیدا کرده است. بنابراین تلاش برای بازگشت به دوره شکوفایی این ورزش نیازمند توجه بیشتر به این موانع و اولویت‎ بندی برای حذف آنهاست. در بحث موانع زمینه‎ای، بیشتر کمبود مربوط به درآمد کشتی و ساختار ضعیف فدراسیون جهانی که به صورت سنتی و سلیقه­ای عمل کرده، مطرح شده است. علی­رغم وجود شرکت­های بزرگ، متاسفانه از آنها حمایت زیادی نمی­شوند و توجه مالی و افزایش اعتبارات و جذب حامیان مالی از طریق بخش خصوصی و فرهنگ خصوصی­سازی در زمینه ورزش کشتی می­توان به پیشرفت این رشته کمک کرد. برای پیشرفت کشتی باید مدیران کارآمد، متخصص و با تجربه در راس امور و برنامه­ریزی قرار گیرند.

نتایج نشان داد که عوامل تسهیل­کننده زیر در تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک نقش دارند: 1) بسترسازی جذب حامی مالی، 2) پیش زمینه، 3) آگاهی­رسانی، 4) همگانی و فراگیر شدن و 5) نوگرایی. تورپ و ویتون (2011) بیان کردند که کمیته بین‌المللی المپیک در تلاش است تغییراتی در روند برگزاری و نحوه انتخاب ورزش­های المپیکی ایجاد کند تا بتواند از این طریق روز به روز بر جذابیت مسابقات بیفزاید و با این تغییرات مخاطبان بیشتری را در سراسر جهان جذب کند (تورپ و ویتون، ۲۰۱۱). با توجه به این که کمیته ملی المپیک در حال تغییرات برای جذاب کردن بازی­های المپیک است، توجه به مسائل تسهیل­کننده در تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک اهمیت بالایی دارد. یکی از مهم­ترین عوامل مهم تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک بسترسازی جذب حامیان مالی است. رشیدلمیر، خبیری، گودرزی و جلالی فراهانی (1396) در پژوهشی به الگوسازی عوامل درون سازمانی موثر بر جذب حامیان مالی در ورزش کشتی پرداختند. نتایج مطالعه ­آنها بیانگر آن بود که در بررسی عوامل درون سازمانی هفت عامل به ترتیب بیشترین نقش را در جذب حامیان مالی در کشتی داشتند:  1) عوامل سیستم بازاریابی، 2) منابع مالی، 3) تولید عملیات، 4) عوامل مدیریتی، 5) منابع انسانی، 6) سیستم اطلاعات و تحقیق و 7) توسعه.

 می­توان گفت که حمایت مالی ورزشی از شیوه­های مهم سرمایه­گذاری در ورزش و از محورهای اصلی بازاریابی ورزشی است که در سایه آن رویدادها سازمان­دهی می شوند و مورد حمایت قرار می­گیرند. حمایت ورزشی از مهم‎ترین منابع درآمدی در ورزش امروزی به شمار می­رود (بنار، رمضانی­نژاد، اندام، محدث و میرکاظمی، 1391). با توجه به این نتایج می­توان گفت که با تغییر در قوانین و مقررات فدراسیون کشتی، جذاب کردن مسابقات کشتی در سطح بین­المللی و همگانی کردن این ورزش در بین کشورهای دنیا می­توان شاهد حضور پر رنگ شرکت­کنندگان به این ورزش بود. با حضور این شرکت­کنندگان شرکت­ها راغب خواهند بود که در مسابقات بین‎المللی به خصوص مسابقات المپیک از ورزش کشتی حمایت کنند و با انجام چنین اقداماتی شاهد تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک خواهیم بود. از دیگر عوامل مهم تسهیل­کننده تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک می­توان به نوگرایی اشاره کرد. در زمینه تحول و نوگرایی در ورزش به ویژه ورزش کشتى که مخاطبان فراوانی در سراسر دنیا دارد، می­توان با بهره­گیری از ایده­های نوین و فناوری­  جایگاه این ورزش را در کشورهای نوپا ارتقا داد تا علاقه­مندان بیشتری به این رشته گرایش پیدا کنند و با انجام برنامه­ریزی درست و بلندمدت می­توان شاهد تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک بود.

نتایج نشان داد که عوامل توسعه­دهنده زیر موجب تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک می شوند: 1) تأمین منابع انسانی، 2) پویایی توسعه و 3) برگزاری. فلینت و ورانیکا[39] (2016) معتقدند که اگر چه کشورهای زیادی به منافع حاصل از پرورش و تقویت سطوح بالای موفقیت­های ورزشی پی برده­اند، اما روند سطوح مختلف عملکردها نشان می­دهد که کسب موفقیت در المپیک و رویدادهای مهم جهانی، روز به روز محتمل­تر خواهد شد؛ مگر آن که کشف استعدادها، حالتی سازمان یافته­تر یابد و در زمینه ورزش به خصوص ورزش قهرمانی برنامه­ای برای توسعه وجود داشته باشد. گودرزی و هنری (۱۳۸۶) نیز در پژوهش خود برای تدوین نظام جامع کشتی دریافتند که مدیریت و رعایت اصول علمی آن در اداره فدراسیون و هیئت­ها، توجه به بعد علمی ورزش کشتی، تهیه و استفاده بهینه و بهره­ور از امکانات و زیر ساخت‎های کشتی کشور، ایجاد ارتباطات مردمی، دولتی، رسانه­ای در کشتی، توجه به مسابقات در سطوح مختلف و گرایش به شایسته سالاری در رشد و توسعه این رشته ورزشی بسیار مؤثر اند. یکی از مهم­ترین عوامل توسعه­دهنده، پویایی توسعه بود. در بررسی فرایند پویایی توسعه هر پدیده­ای، توجه به عوامل و علل تشکیل دهنده آن در دستیابی به نتیجه مورد نیاز مؤثر است. ورزش کشتی نیز به عنوان بخش تفکیک ناپذیری از فرایند تعلیم و تربیت، از این قاعده مستثنی نیست. واحد پژوهش و توسعه، از هر دو راه تشخیص مشکل یا ترویج برای توسعه اقدام به تحلیل سیستمی یا بررسی وضعیت­های سازمانی می­کند که این وضعیت­های سازمانی بر اساس عوامل تشکیل دهنده، متنوع و متغیرند. پویایی توسعه در رشته کشتی به عنوان متغیر مورد بررسی پژوهش نقش محوری دارند و از سه مقوله­ 1) توسعه ورزش کشتی در دانش­آموزان، 2، الگو برداری و 3) سرمایه­گذاری تشکیل شده است. یکی دیگر از عوامل توسعه‎دهنده تأمین منابع انسانی بود. در عصر حاضر، منابع انسانی به عنوان یکی از گرانبهاترین منابع همواره مورد توجه قرار گرفته و مبنایی برای دست­یابی به مزیت رقابتی برای شرکت­ها و سازمان­ها بوده است. طرح جامع توسعه نیروی انسانی ورزش کشتی می­تواند راهبرد توسعه این ورزش را در بعد منابع انسانی تبیین کند. کشورهایی که در ورزش پیشرفت داشته­اند، سعی کرده­اند با ارائه برنامه­های توسعه و ایجاد ساختار مناسب در جهت گسترش آن گام بردارند. آخرین عامل توسعه­دهنده، برگزاری بود. نتایج مطالعات عسکری، کوزه­چیان و ضیائی (1394) بیانگر آن بود که موانع فرهنگی، جغرافیایی و رسانه‌ای، مسائل مالی، مدیریت و برنامه‌ریزی، زیرساخت‌ها، امکانات و تجهیزات، برگزاری مسابقات و اردوها، مسائل آموزشی و فناوری، نیروی انسانی و کشف و پرورش استعداد به‌ترتیب به‌عنوان مهم‌ترین موانع کسب مدال در رشته کشتی در استان‌های ناموفق ایران می‌باشند. با توجه به اهمیت این عوامل در توسعه رشته ورزشی کشتی به مسئولان ورزش کشور پیشنهاد می‌شود با تدارک برنامه‌های مناسب و حل مشکلات موجود، زمینه مدال‌آوری کشتی‌گیران این استان‌ها در بازی‌های مهم المپیک را فراهم آورند. می­توان گفت که با برگزاری مسابقه در میادین معروف شهرها و مکان­های روباز و برگزاری مسابقات در مدارس و دانشگاه­ها جذابیت­های این ورزش را دوچندان کرد. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می‎شود با استفاده از شیوه­های مناسب در مراکز استعدادیابی به کشف استعدادهای کشتی پرداخته شود و سپس با هدایت این افراد فعال در مسیر رو به جلو، در جهت شکوفا کردن این خلاقیت­ها تلاش لازم به کار رود تا موجبات همگانی کردن ورزش کشتی در کشورهای نوپا فراهم شود. همچنین از آنجا که مهم­ترین عوامل تسهیل­کننده تثبیت جایگاه ورزش کشتى در بازی­های المپیک بسترسازی جذب حامی مالی بود، با سرمایه­گذاری صحیح در بخش دولتی و خصوصی می­توان به تسهیل ورزش کشتی کمک کرد. با توجه به این که توسعه ورزش، ایجاد و بهبود فرصت­های لازم برای مشارکت ورزشی در سطوح مختلف و دست‎یابی به اهداف مورد نظر به بهترین وجه به امکانات و تجهیزات مطلوب و مناسب نیاز دارد، لذا به مسئولان و دست اندرکاران ورزش کشتی توصیه می­شود که در کسب اطلاعات از آخرین امکانات و تجهیزات به روز دنیا و سپس فراهم نمودن این تجهیزات، در پیشبرد اهداف مورد نظر بکوشند. در نهایت از آنجا که ضعف نظام اطلاع رسانی و تبلیغات مشهود بود و همچنین با توجه به این که رسانه­ها می­توانند هم به عنوان دشمن و هم به عنوان تسهیل­کننده فساد و ایجاد موانع ارتقای ورزش عمل کند، توصیه می­شود که با در نظر داشتن تأثیر این مسئله، ضمن دستیابی به منابع مالی بیشتر، موانع رقابتی و پیشرفتی را از میان بردارند.

به پژوهشگران آتی پیشنهاد می­شود تا در مورد موانع توسعه کشتی آزاد و فرنگی در دیگر کشور­ها از دیدگاه مربیان، ورزشکاران و کارشناسان بپردازند و دلایل عدم پیشرفت کشتی را در کشورهای نوپا و کشورهای آفریقایی که از سرمایه انسانی بالایی برخوردارند، دریابند.

  • منابع

    • بنار، نوشین؛ رمضانی نژاد، رحیم؛ اندام، رضا؛ محدث، فاطمه و میرکاظمی، سیده عذرا. (1391). «طراحی مدل تصمیمگیری حمایت مالی در ورزش ایران». مطالعات مدیریت ورزشی. 14، صص 13- 24.
    • رشیدلمیر، امین؛ خبیری، محمد؛ گودرزی، محمود و جلالی فراهانی، مجید. (1396). «الگوسازی عوامل درون سازمانی موثر بر جذب حامیان مالی در ورزش کشتی کشور». پژوهش­های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 9 (2)، صص 85-99.
    • عسگری، بهمن؛کوزه چیان، هاشم و ضیائی، علی. (1394). «شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه کشتی در استان های ناموفق ایران». مطالعات مدیریت ورزشی. 33، صص 47-60.
    • کریم­زاده، افشین. (1393). کشتی آزاد (مجموعه­ای از تمرین­های بدنسازی، قوانین کشتی و آسیب­های ورزش). انتشارات آستان قدس رضوی.
    • گودرزی، محمود و هنری، حبیب. (1386). «طراحی و تدوین نظام جامع ورزش کشتی کشور». پژوهش در علوم ورزش. 14، صص 33-53.
    • محمدی، حسین. (1395). «سرمایه گذاری و اهمیت آن در تحقق اهداف اقتصادی سند پیشرفت». پنجمین کنفرانس اسلامی ایرانی پیشرفت، الگوی پایه پیشرفت.
    • معصومی، حسن؛ غرایان­زندی، حسن؛ پاژوند، مهدی و قریشیان، حسین. (1395). «شناسایی و رتبه­بندی عوامل موثر در خطر حذف کشتی از بازی­های المپیک». پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 12 (24)، صص 243-274.
    • Bennett, G., & Lachowetz, T. (2004). “Marketing to lifestyles: Action sports and Generation Y”. Sport Marketing Quarterly, 13(4), 239-243.
    • Bialik, C. (2002). “NBC’s bid to woo young to Olympics”. Media Life Magazine.
    • Billings, A. C. (2008). Olympic media: Inside the biggest show on television. Routledge
    • Chang, C. (2016, August 17). “How the Olympics lost millennials”. New Republic. Retrieved from https://newrepublic.com/article/136096/olympics-lost-millennials.
    • De Bosscher, V., De Knop, P., Van Bottenburg, M., & Shibli, S. (2006). “A conceptual framework for analyzing sports policy factors leading to international sporting success”. European sport management quarterly, 6(2), 185-215.
    • De Moraes, L. (2018). “Shaun White’s gold lands NBC’s highest Pyeong Chang Olympics ratings peak to date”. Retrieved from http://deadline.com/2018/02/shaun-white-gold-nbchighest- pyeongchang-olympics-ratings-peak-to-date-1202288095.
    • Dillman, L. (2010). “Snowboarding goes from X Games to A-list”. Los Angeles Retrieved from http://articles.latimes.com/2010/feb/20/sports/la-sp-olympics-xsports20- 2010feb20.
    • Flint, J., & Vranica, S. (2016). “NBC’s ratings for Rio Olympics fall behind London”. Wall Street Journal. Retrieved from https://www.wsj.com/articles/nbcs-ratingsfor- rio-olympics-fall-behind-london-1471185907.
    • Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity. Advances in the methodology of grounded theory.
    • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Sage
    • Houlihan, B & Whit, A. (2002). The Politics of Sport Development: Devlopment Of Sport or development through sport. London: Routledge
    • Hugo, S., Teresa, A., & Pereira Duarte, A. (2018). “Talent Identification and Development in Male Football: A Systematic Review”. Sports Medicine, 48(4): 907–931.
    • Hume, P. , & Stewart, D. (2017). “Physique Assessment in Youth Sports for Talent Identification and Development, Best Practice Protocols for Physique Assessment in Sport”. Springer, 3-10.
    • Janston, K., Mage, M., & Shap, R. (2018). “Talent Identification in Sport: A Systematic Review”. Sports Medicine, 48(1): 97–109.
    • Jones, I. (2016). “IOC approves five new sports for Olympic Games Tokyo 2020”. Retrieved from https://www.olympic.org/news/ioc-approves-five-new-sports-for-olympic-games-tokyo-2020.
    • Kellett, P., & Russell, R. (2009). “A comparison between mainstream and action sport industries in Australia: A case study of the skateboarding cluster”. Sport Management Review, 12(2), 66-78.
    • Kellett, P., & Russell, R. (2009). “A comparison between mainstream and action sport industries in Australia: A case study of the skateboarding cluster”. Sport Management Review, 12(2), 66-78.
    • Lines, G. (2000). “Media sport audiences-young people and the Summer of Sport'96: revisiting frameworks for analysis”. Media, Culture & Society, 22(5), 669-680.
    • Lombardo, J., & Broughton, D. (2017). “Going gray: Sports TV viewers skew older”. Sports Business Daily.
    • Ourand, J., & Karp, A. (2012). “Which sport can say: We are young”. Street & Smith’s SportsBusiness Journal.
    • Pruna, R., Tribaldos, L.M., & Bahdur, K. (2018). “Player talent identification and development in football identificación de talento en el jugador y su desarrollo en el fútbo, Apunts”. Medicina de l'Esport, 53(198): 43-46.
    • Rivera Robles, P. (2019). “Women’s wrestling: A ‘fight’for the transformation of cultural schemas in relation to gender”. Societies, 9(1), 8.
    • Rowe, D., & Gilmour, C. (2010). “Sport, media, and consumption in Asia: A merchandised milieu”. American Behavioral Scientist, 53(10), 1530-1548.
    • Sanderson, J., Kassing, J. W., & Billings, A. C. (2011). Sports media:
    • Sayenga, D. (1995). “The problem of wrestling ‘styles’ in the modern Olympic Games: A failure of Olympic philosophy”. Citius, Altius, Fortius, 3(3), 19-29.
    • Thorpe, H., & Wheaton, B. (2017). “The X games: Re-imagining youth and sport”. In Sport, media and mega-events (pp. 247-261). Routledge.
    • Thorpe, H., & Wheaton, B. (2019). “The Olympic Games, Agenda 2020 and action sports: the promise, politics and performance of organizational change”. International Journal of Sport Policy and Politics, 1-19.
    • Walker, H., Soroka, M., & Kellett, P. (2005, January). “The profit-driven action sport industry working within the not-for-profit Australian sport system: The case of freestyle BMX Australia and the Australian sports commission”. In Proceedings of the 2nd Australasian Nonprofit and Social Marketing Conference (pp. 1-5). Bowater School of Management, Deakin University.
    • Wenner, L. A. (2010). Sport, communication, and the culture of consumption: On evolving and emerging markets.
    • Wenner, L. A., & Billings, A. C (2017). Sport, media and mega-events. Taylor & Francis