سعید یوسفی؛ اسماعیل شریفیان؛ کورش قهرمان تبریزی
دوره 13، شماره 25 ، آذر 1393، ، صفحه 167-180
چکیده
طی سالها همگان بر این باور بودند که ورزشهای رقابتی موجب ارتقای ورزشکاران از نظر شخصیتی میشود، در صورتی که شخصیت به طور خودکار فقط از طریق شرکت در ورزش ساخته نمیشود، بلکه ورزشکاران از طریق آموزشهای مربیان ارزشهای مثبت را فرا میگیرند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش مربیان در ترویج اخلاق ورزشی در ورزشکاران اجرا ...
بیشتر
طی سالها همگان بر این باور بودند که ورزشهای رقابتی موجب ارتقای ورزشکاران از نظر شخصیتی میشود، در صورتی که شخصیت به طور خودکار فقط از طریق شرکت در ورزش ساخته نمیشود، بلکه ورزشکاران از طریق آموزشهای مربیان ارزشهای مثبت را فرا میگیرند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش مربیان در ترویج اخلاق ورزشی در ورزشکاران اجرا شد. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است که جامعه آماری آن بازیکنان دعوت شده در اردوی تیم ملی نوجوانان فوتبال، هندبال، بسکتبال، تکواندو، کشتی و جودو میباشد. برای نمونهگیری به دلیل کم بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته 33 گویهای که روایی و پایایی آن از طریق آزمونهای (86/0) ICC و (90/0)CVI تایید شد، استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد مربیان در ترویج حیطه رفتارهای جوانمردانه و پهلوانی عملکردی مطلوب، ولی در حیطههای تعهد به ورزش، مسئولیتهای اجتماعی و نفی تفکر بردگرایی عملکردی نامطلوب داشتهاند و این اختلافها به لحاظ آماری نیز معنیدار بود. با توجه به نتایج، مربیان باید سعی نمایند در ورزشکاران خود چنین تفکری را پرورش دهند که هدف از شرکت در ورزش، فقط برد نیست و در ترویج مولفههای همچون تعهد ورزشی و مسئولیتهای اجتماعی تلاش بیشتری نمایند.
محمدرسول خدادادی؛ سعید یوسفی؛ سعید رضایی؛ علی جمالی
دوره 13، شماره 23 ، خرداد 1393، ، صفحه 147-157
چکیده
استادیومهای فوتبال میتوانند محیطهایی برای تماشاگران باشند که با توجه به عوامل متعددی که در آنها وجود دارد از خود رفتارهای پرخاشگرانه نشان دهند. برهمین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل جامعهشناختی پرخاشگری تماشاگران فوتبال شهر تبریز بود. جامعه آماری پژوهش، تماشاگران فوتبال شهر تبریز بودند و در انتخاب نمونه آماری، از روش ...
بیشتر
استادیومهای فوتبال میتوانند محیطهایی برای تماشاگران باشند که با توجه به عوامل متعددی که در آنها وجود دارد از خود رفتارهای پرخاشگرانه نشان دهند. برهمین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل جامعهشناختی پرخاشگری تماشاگران فوتبال شهر تبریز بود. جامعه آماری پژوهش، تماشاگران فوتبال شهر تبریز بودند و در انتخاب نمونه آماری، از روش نمونهگیری تصادفی در دسترس استفاده شد که در مجموع بین 1045 نفر از تماشاگران 6 بازی خانگی تیمهای تراکتورسازی و گسترش فولاد پرسشنامه پخش گردید. به منظور جمعآوری دادهها نیز، از پرسشنامه محقق ساختهای که روایی و پایایی آن تایید شد، استفاده گردید. از روشهای آماری کلموگراف اسمیرنوف، تیتک نمونه و آنالیز واریانس مکرر در محیط نرم افزار آماری SPSSv20 استفاده شد. نتایج آزمون آنالیز واریانس نشان داد که از دیدگاه تماشاگران به ترتیب تعصب فرهنگی، وضعیت تیم، مسائل مربوط به داوری، واکنش به تماشاگران دیگر تیمها، مسائل فردی و روانشناختی، عوامل سخت افزاری ورزشگاه، عوامل نرمافزاری ورزشگاه، وضعیت مربی و بازیکنان و عوامل رسانهای در سطح معنیداری (05/0≥P)، در بروز پرخاشگری تاثیر دارد. بدین ترتیب، پیشنهاد می گردد مسئولین امر برای برطرف کردن عوامل موثر در پرخاشگری تماشاگران، اصلاحات را از وضعیت استادیومها شروع کنند و بعد به مسائل فردی بپردازند.