راحله قمصری خواص؛ علیمحمد صفانیا؛ سید عماد حسینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر شناخت نیازهای جسمانی، مهارتی و انگیزشی در دختران والیبالیست تیم ملی جوانان ایران به انجام رسید. روش پژوهش حاضر، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک است. جامعه آماری شامل مربیان، کادر فنی و بازیکنان تیم ملی والیبال جوانان بانوان و برخی اعضای ارشد فدراسیون و افراد آگاه در این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر شناخت نیازهای جسمانی، مهارتی و انگیزشی در دختران والیبالیست تیم ملی جوانان ایران به انجام رسید. روش پژوهش حاضر، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک است. جامعه آماری شامل مربیان، کادر فنی و بازیکنان تیم ملی والیبال جوانان بانوان و برخی اعضای ارشد فدراسیون و افراد آگاه در این حوزه بود. جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 15 مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته انجام گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابیِ با استفاده از نرمافزار اطلستیآی استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، سیاستگذاریهای فدراسیون و وزارت ورزش به عنوان شرایط علی تأثیرگذار بر شناخت نیازها، تحت تأثیر شرایط زمینهای مانند عوامل مدیریتی و زیرساختها و عوامل مداخلهگری مانند عدم توجه مدیران و کمبود منابع و امکانات میتواند از طریق راهبردهایی مانند تعامل با ذینفعان و فراهمسازی شرایط و امکانات لازم درنهایت منجر به پیامدهایی مانند پیشرفت و توسعه والیبال بانوان در ایران شود. ارتقاء سطح کیفی و کمی بازیکنان و همچنین پیشبرد اهداف تیم، مستلزم شناسایی برخی شرایط علی جهت برآورده ساختن نیازهای جسمانی، مهارتی و انگیزشی دختران والیبالیست است. این شرایط میتواند بهوسیله شناسایی و بررسی دقیق نیازهای بازیکنان و امورات وابسته به آن در جامعهی زنان، روی بافت تیم اثر بگذارد و منجر به توسعه و پیشرفت بازیکنان و کسب موفقیتهای وابسته به آن برای تیم گردد.
سید غلام رضا رضوی؛ محمد نیکروان؛ سید عماد حسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی های مدیران وزارت ورزش و جوانان بود. گردآوری داده های این پژوهش از طریق روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی از مدل تحلیلی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان دانشگاهی و مدیران سازمان های ورزشی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی های مدیران وزارت ورزش و جوانان بود. گردآوری داده های این پژوهش از طریق روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی از مدل تحلیلی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان دانشگاهی و مدیران سازمان های ورزشی بودند که به صورت نظری و با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمی نیز تعداد 468 نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان های ورزشی به روش نمونه گیری طبقه ای– تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش، فرایند تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت و 13 مفهوم اصلی به دست آمد که در قالب مدل پارادایمی بر اساس مدل استراوس و کوربین ارائه شد و در بخش کمی نیز از از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شد. نتایج به دست آمده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که تمامی مسیرهای مربوطه در سطح 95 درصد معنیدار بوده و مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان نتیجه گیری نمود که برای اجرای شایستگی در بحث مدیریت سازمانهای ورزشی توصیه می شود تا برای انتخاب افراد شایسته بر مقولههای استخراجی از این پژوهش متمرکز شد و از چارچوبهای شایستگی جهت بکارگیری، آموزش، انتخاب و انتصاب استفاده نمایند.
ایدین حاجی بکلو؛ سید عماد حسینی؛ جمشید سیار نژاد
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی بازاریابی خیرخواهانه در تولیدکنندگان ورزشی شکل گرفت. بر این اساس این پژوهش به روش کیفی و استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد.روش نمونه گیری به صورت هدفمند با تعداد 25 نفر از اساتید مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی و بازاریابان خبره و تا حد اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها منطبق با راهبرد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی بازاریابی خیرخواهانه در تولیدکنندگان ورزشی شکل گرفت. بر این اساس این پژوهش به روش کیفی و استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد.روش نمونه گیری به صورت هدفمند با تعداد 25 نفر از اساتید مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی و بازاریابان خبره و تا حد اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها منطبق با راهبرد تحقیق در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری کانونی انجام شد. به منظور تأیید صحت مفاهیم با استناد به معیارهای سنجش روایی کرسول و میلر (2000)، بازبینی توسط اعضای مصاحبه شونده، توسط همکار و به صورت مشارکتی صورت گرفته و روایی مصاحبه مورد تائید قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل و الگوی پیشنهادی پژوهش، مشتمل بر 18 مقوله محوری است که از طریق ترکیب حدود 50 مفهوم اولیه به دست آمده است. بر این اساس، الگوی بازاریابی خیرخواهانه در تولیدکنندگان ورزشی به عنوان مقوله ای محوری بر مبنای شرایط علّی از جمله هنجارهای جامعه و اهمیت محیط زیست و از طریق شرایط زمینه ای نظیر نوع دوستی و مسئولیت پذیری شکل می گیرد و از طریق راهبردهای اعتمادسازی و تبلیغات موثر محقق می شود و به تحقق پیامدهای برجسته سازی برند و تغیر نگرش خریدار می انجامد. در این میان شرایط بازار و اشباع بازار نیز به عنوان شرایط مداخله گر نقش دارند. نتایج این تحقیق، الگوی بازاریابی خیرخواهانه را پس از کدگذاری گزینشی مبتنی بر عوامل اجتماعی، محیطی، فرهنگی-اخلاقی و مدیریتی معرفی می نماید. در مجموع، بازاریابی خیرخواهانه ایده مطلوبی برای تولیدکنندگان محصولات ورزشی است که ضمن خوشنامی، به عنوان یک راهبرد برای پیشبرد فروش یا بهبود تصویر برند توسط آنان می تواند به کار گرفته شود.
معصومه السادات منانی؛ سید محمد حسین رضوی؛ سید عماد حسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی عصبی در ورزش ایران می باشد که از نظر ماهیت پژوهش، کاربردی، به لحاظ روش پژوهش، کیفی و از نظر استراتژی پژوهش، نظریه داده- بنیاد بوده است. تعداد 21مصاحبه نیمهساختار یافته تا رسیدن به اشباعنظری انجام شد. از مقبولیّت، انتقالپذیری و تأییدپذیری جهت برآورد روایی و از روش بازآزمون برای سنجش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی عصبی در ورزش ایران می باشد که از نظر ماهیت پژوهش، کاربردی، به لحاظ روش پژوهش، کیفی و از نظر استراتژی پژوهش، نظریه داده- بنیاد بوده است. تعداد 21مصاحبه نیمهساختار یافته تا رسیدن به اشباعنظری انجام شد. از مقبولیّت، انتقالپذیری و تأییدپذیری جهت برآورد روایی و از روش بازآزمون برای سنجش پایایی (11/91 درصد) استفاده گردید. روش تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. بنابر نتایج به دست آمده، تعداد362 کد نهایی باز استخراج و در مرحله کدگذاری محوری تعداد 67 کد در شش مقوله فرعی شامل الزام به شیوههای بازاریابی نوین، شناخت مبتنی بر ناخودآگاه، مدیریت ارتباط با مشتری، استفاده از علوم مختلف در بازار، بهرهوری در تولید و بهبود عملیات تجاری در شرایطعلی؛ تعداد 47 کد در شش مقوله فرعی عوامل مالی، انسانی، مدیریتی، برنامهریزی، توسعهای و ساختاری در شرایط زمینهای؛ تعداد41 کد و شش مقوله فرعی شامل موانع اخلاقی، تحقیقاتی، رفتاریساختاری، ابزاری، اقتصادی و جغرافیایی در شرایط مداخلهگر محدودکننده و 27 کد در شش مقوله فرعی شامل تسهیلسازهای مدیریتی، اجرایی، علمی، بینشیسازمانی، اخلاقی و عملکردی جزو عوامل مداخلهگر تسهیلکننده؛ تعداد77 کد دربخش راهبرد و در هشت مقوله فرعی شامل توسعه ابزار و تجهیزات، توسعه شیوههای مدیریتی، توسعه منابع انسانی، توسعه فرهنگی، ساختاری، آموزشی و تعداد 103کد پیامد در ده مقوله فرعی شامل شناخت ترجیحات و رفتار مصرف کننده، بهینه سازی محصول، اثرات اقتصادی، بهینهسازی مکان، تبلیغات، قیمت، رضایت مشتری، توسعه برند، ارتقای فروش و توسعه کسبوکارهای ورزشی به دست آمد. انتظار میرود مدل طراحیشده مورد استفاده مدیران سازمان های ورزشی، روسای فدراسیونها، مدیران اماکن و رویدادهای ورزشی و بازاریابان مجصولات ورزشی قرار گیرد.
فاطمه فاضلی دینان؛ علی محمد صفانیا؛ سید عماد حسینی
دوره 18، شماره 44 ، شهریور 1398، ، صفحه 27-48
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی شرایط علی اثرگذار بر توسعه قابلیت های مدیران نخبه در سازمان های ورزشی منتخب کشور بود. روش شناسی در این پژوهش از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینههای تحقیق صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان علمی و نخبگان ورزشی در حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی شرایط علی اثرگذار بر توسعه قابلیت های مدیران نخبه در سازمان های ورزشی منتخب کشور بود. روش شناسی در این پژوهش از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینههای تحقیق صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان علمی و نخبگان ورزشی در حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی، فعال در سازمان های ورزشی منتخب کشور بوده که نمونه تحقیق بهصورت نظری تعیین و پس از انجام 17 مصاحبه، چارچوب نظریه شکل گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با بهکارگیری نسخۀ 2/5 نرمافزار اطلس تی آی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، شرایط علی تأثیرگذار بر استقرار مفهوم توسعه قابلیت های مدیران نخبه در سازمان های ورزشی منتخب کشور در هفت شاخص با عناوینی همچون: شناسایی عوامل سازمانی، مدیریت منابع، مدیریت عملکرد و ارتباطات درون و بیرون سازمانی، سیستم جامع نظارتی، توجه به مسائل انگیزشی و نگاه متفاوت به استراتژی های تبیین شده در سازمان، شناسایی و استخراج گردید. نتایج نشان داد که بهمنظور ارتقای سازمان های ورزشی و پیشبرد اهداف به وسیله نیروی انسانی، شناسایی برخی شرایط علی جهت توسعه قابلیت های مدیران، نیاز می باشد. این شرایط می تواند به وسیله شناسایی و بررسی دقیق عوامل مربوط به سازمان و مجموعه های وابسته به آن در جامعه، بر روی بافت سازمان اثر بگذارد و منجر به توسعه قابلیت های مدیران و سایر پیشرفت های وابسته به آن گردد.
سید عماد حسینی؛ محمدهادی قاسمی؛ مسعود یمینی فیروز؛ مازیار کلاشی
دوره 16، شماره 38 ، اسفند 1396، ، صفحه 73-88
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، توصیف عوامل موثر بر گرایش و عدم گرایش شهروندان شهر آمل به ورزش میباشد. روش انجام این پژوهش، توصیفی– پیمایشی و روش جمعآوری اطلاعات، میدانی بوده است. جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته برای افراد شرکت کننده در ورزش- با اقتباس از پرسشنامه شمسی(1392)- و افراد غیر شرکت کننده در ورزش- با اقتباس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، توصیف عوامل موثر بر گرایش و عدم گرایش شهروندان شهر آمل به ورزش میباشد. روش انجام این پژوهش، توصیفی– پیمایشی و روش جمعآوری اطلاعات، میدانی بوده است. جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته برای افراد شرکت کننده در ورزش- با اقتباس از پرسشنامه شمسی(1392)- و افراد غیر شرکت کننده در ورزش- با اقتباس از پرسشنامه موتمنی و همکاران (1392)- استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آزمون فردیمن، آزمون کروسکال والیس، تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل تابع تشخیص در سطح معناداری p≤0/05 استفاده شده است. نتایج نشان داد متغیر خانواده بیشترین نقش و متغیر مدرسه کمترین نقش را در گرایش شهروندان شهر آمل در زمینه مشارکت در ورزش و فعالیتبدنی دارا بوده است- مدرسه بیشترین نقش را در عدم گرایش افراد به ورزش و فعالیتبدنی دارا بوده است. نتایج نشان داد هرچه میزان درآمد افراد بالاتر باشد، فرهنگ ورزش نیز در بین آنان بالاتر است و هرچه فاصله تا اولین فضای ورزشی کمتر باشد، میزان فرهنگ ورزش افزایش مییابد. در مورد افراد ورزشکار نتایج نشان داد افراد با ساعات کاری بیشتر، فرهنگ ورزش بالاتری دارند و افرادی که هزینه و زمان زیادی را صرف فعالیتهای جانبی میکنند، از فرهنگ ورزش پایینتری برخوردارند. در مورد افراد غیر ورزشکار نیز نتایج نشان داد هرچه میزان ساعات کاری افزایش مییابد، تاکید افراد بر موانع شغلی بیشتر میشود و کسانی که زمان و هزینههای زیادی را صرف فعالیتهای جانبی نمودهاند، بیشتر بر موانع شخصی تاکید داشتهاند.
مهدیه سراجی؛ سید عماد حسینی؛ محمد احسانی؛ محمدرضا برومند
دوره 15، شماره 33 ، آذر 1395، ، صفحه 151-162
چکیده
با توجه به اهمیت فدراسیونهای ورزشی در ترویج ورزش در سطح کشور، علاوه بر ارزیابی عملکرد، مدیریت عملکرد آنها برای بهبود کارایی، اثربخشی و در نهایت بهرهوری فدراسیون از اهمیت به سزایی برخوردار است. پژوهش حاضر تلاش نموده است تا ضمن ارزیابی عملکرد فدراسیونهای ورزشی منتخب جمهوری اسلامی ایران در سال 1392 با روش تحلیل پوششی دادهها، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت فدراسیونهای ورزشی در ترویج ورزش در سطح کشور، علاوه بر ارزیابی عملکرد، مدیریت عملکرد آنها برای بهبود کارایی، اثربخشی و در نهایت بهرهوری فدراسیون از اهمیت به سزایی برخوردار است. پژوهش حاضر تلاش نموده است تا ضمن ارزیابی عملکرد فدراسیونهای ورزشی منتخب جمهوری اسلامی ایران در سال 1392 با روش تحلیل پوششی دادهها، راهکارهایی را برای بهینهسازی عملکرد هر یک از آنها ارائه نماید. بر اساس فرمولهای روش تحلیل پوششی دادهها، 12 فدراسیون از 50 فدراسیون فعال در سال 1392، با روش نمونهگیری هدفدار و بر اساس نتایج کسب شده در ارزیابیهای پیشین وزارت ورزش و جوانان، به عنوان نمونه انتخاب شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. بر اساس نتایج ارزیابی، از 12 فدراسیون مورد بررسی، تنها 5 فدراسیون (تکواندو، کاراته، کوهنوردی، شطرنج و کشتی)، با امتیاز کارایی یک، کاملا کارا بودند و سایر فدراسیونها، با امتیاز کارایی کمتر از یک، به عنوان فدراسیونهایی ناکارا تعیین شدند. میانگین کارایی فدراسیونهای مورد بررسی در کارایی مقیاس برابر با 724/0، در کارایی مدیریتی 738/0 و در کارایی فنی 589/0 تعیین شد. بنابراین میتوان ناکارایی فنی و پس از آن، ناکارایی مقیاس را مهمترین عامل ناکارایی فدراسیونهای مورد بررسی دانست. از دیگر نتایج تحقیق، ارائه الگویی مجازی برای دستیابی هر یک از فدراسیونهای ناکارا به سطح مطلوب کارایی، شامل معرفی فدراسیونهای کارا به عنوان الگو و تعیین مقادیر مازاد و بهینه متغیرهای ورودی است تا فدراسیونها برای تدوین برنامههای آینده خود هدایت شوند.