فریبا محمدیان؛ سید رضا صالحی امیری؛ مهدی هنرمند
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر دیپلماسی ورزشی ایران با رویکرد تحلیل کیفی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری پژوهش را صاحبنظران حوزه دیپلماسی ورزشی تشکیل میدادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد و نمونهگیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر دیپلماسی ورزشی ایران با رویکرد تحلیل کیفی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری پژوهش را صاحبنظران حوزه دیپلماسی ورزشی تشکیل میدادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد و نمونهگیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید (11 نفر). همچنین جهت گردآوری دادهها از مصاحبه عمیق استفاده شد. سؤالات این مصاحبه به صورت باز و کلی و بر مبنای اهداف تحقیق تعیین شد. در این پژوهش برای اندازهگیری روایی و پایایی ابزار پژوهش از معیارهای «گوبا» و «لینکلن» استفاده شد. سرانجام در این تحقیق جهت تحلیل دادههای کیفی از نرمافزار Maxqda نسخه 12 استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها نشان داد دیپلماسی ورزشی از دو طریق دیپلماسی ورزش جهت راهبری ورزشی و دیپلماسی ورزشی متأثر از عوامل سیاسی تعریف میشود. همچنین مشخص گردید پیشنیازهای دیپلماسی ورزشی ترکیبی از مقولههای فرعی کسب کرسیهای بین-المللی در ورزش، داشتن نقشۀ راه برای راهبران دیپلماسی در عرصه بینالمللی، جریانسازی، ظرفیتهای اولیه برای مسئولان روابط بینالملل، بسترسازی، تدوین برنامه راهبردی، سرمایهگذاری در جهت ارتقاء قدرت نرم و آگاهی بینالمللی است. به موجب این نتیجه به راهبران و دستندرکاران دیپلماسی ورزشی پیشنهاد میگردد با فراهم سازی بستر مناسب برای عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی موجبات اثربخشتر کردن این عوامل بیش از پیش فراهم سازند تا از این طریق شاهد پویایی و توسعه این قدرت نرم در عرصه بینالمللی بود.
عاطفه امینی دهقی؛ رسول نظری؛ رخساره بادامی؛ فریبا محمدیان
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل نهادینهسازی جانشینپروری مدیریت ورزش بانوان بود. پژوهش حاضر به لحاظ فلسفه از نوع تفسیرگرایانه، به لحاظ رویکرد از نوع استقراریی، به لحاظ راهبرد از نوع نظریه داده بنیاد، به لحاظ انتخاب پژوهش از نوع تحقیق کیفی و به لحاظ بازه زمانی از نوع مقطعی است و در برای گردآوری دادههای آن از ابزار مصاحبه استفاده شده است. ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدل نهادینهسازی جانشینپروری مدیریت ورزش بانوان بود. پژوهش حاضر به لحاظ فلسفه از نوع تفسیرگرایانه، به لحاظ رویکرد از نوع استقراریی، به لحاظ راهبرد از نوع نظریه داده بنیاد، به لحاظ انتخاب پژوهش از نوع تحقیق کیفی و به لحاظ بازه زمانی از نوع مقطعی است و در برای گردآوری دادههای آن از ابزار مصاحبه استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را صاحبنظران حوزه مدیریت ورزش زنان شامل اساتید دانشگاه و مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدارسیونهای ورزشی تشکیل میدادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد و نمونهگیری تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد، براین مبنا تعداد 15 مصاحبه انجام گرفت. برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری نظری استفاده شد.با اقتباس از متن همه مصاحبهها در مرحلۀ کدگذاری باز تعداد 303 مفهوم یا کد اولیه شناسایی شد که پس از تجمیع کدهای مشابه با هم به 78 کد کاهش یافت.در مرحله کدگذاری محوری با در نظر گرفتن قرابت معنایی مفاهیم شناسایی شده 10 مقولۀ فرعی،براساس نتایج کدگذاری نظری 3 مقولۀ اصلی شامل عوامل زمینهای، عوامل ساختاری و عوامل رفتاری تشکیل شد. بر مبنای نتایج تحقیق مشخص شد نهادینهسازی جانشینپروری مدیریت ورزش بانوان تابع تعیینکنندههای ساختاری، رفتاری و زمینهای میباشد و این عوامل باهم در تعامل میباشند، لذا تنها زمانیکه این عوامل مهیا، ساخته و پرداخته شوند میتوان انتظار نهادینهسازی برنامههای جانشینپروری در مدیریت ورزش زنان را داشت.
مهدی محمد رحیمی؛ زهرا نوبخت رمضانی؛ اعظم عبداله پور؛ فریبا محمدیان
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل روابط متغیرهای کلیدی در پرورش مربیان تیمهای ملی است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی، از راهبرد پژوهش مبتنی بر نظریه دادهبنیاد با رهیافت ساختارگرا استفاده شده و در بخش کمی، از روش تصمیمگیری چندشاخصه بهرهگیری شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش در هر دو بخش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل روابط متغیرهای کلیدی در پرورش مربیان تیمهای ملی است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی، از راهبرد پژوهش مبتنی بر نظریه دادهبنیاد با رهیافت ساختارگرا استفاده شده و در بخش کمی، از روش تصمیمگیری چندشاخصه بهرهگیری شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش در هر دو بخش کیفی و کمی، مربیان ورزشی بودند که بر اساس معیارهای تجربه مربیگری، مربیگری در سطح ملی و قابلیت همکاری انتخاب شدند. روش نمونهگیری هدفمند بود و با رسیدن به اشباع نظری، ۲۷ مصاحبه انجام شد. در بخش کیفی، ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود و در بخش کمی، از پرسشنامه ماتریسی با ابعاد ۱۷×۱۷ استفاده شد. جهت ارزیابی کیفیت یافتههای کیفی، از راهبردهای باورپذیری، انتقالپذیری، تأییدپذیری، قابلیت اعتماد و در بخش کمی از روایی صوری و روش تنصیف استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از دستورالعمل نظریه دادهبنیاد چارمز و تکنیک دیمتل انجام گرفت. یافتهها نشان داد ۱۷ متغیر مؤثر بر پرورش مربیان تیمهای ملی وجود دارد. حمایت و پشتیبانی سازمانی بیشترین تأثیر را در این فرآیند دارد، در حالی که کسب منزلت و جایگاه بینالمللی کمترین تأثیر را دارد. متغیرهای علی مانند آموزش نظاممند، برنامهریزی هدفمند، مهارتآموزی و دانشافزایی، و تأمین تجهیزات و سختافزار نقش اساسی در پرورش مربیان دارند. در مقابل، متغیرهای معلول مانند عدالت و شایستهسالاری، نظارت و ارزیابی، و اشتغال مربیان و بازیکنان ایرانی در عرصه بینالمللی بهعنوان نتایج این فرآیندها ظاهر میشوند. این نظارت و ارزیابی، و اشتغال مربیان و بازیکنان ایرانی در
ایلیا سادات وجدانی طباطبایی؛ فریبا محمدیان؛ زهرا رمضانی نوبخت
چکیده
در فضای رقابتی امروز، داشتن رفتار سیاسی کسب و کارها را در رسیدن به مزیت رقابتی یاری میکند. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل رفتار سیاسی مدیران در سازمانهای ورزشی بود. راهبرد تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیونها، وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل ورزش و جوانان استانها و نیز روسای هیئتهای ...
بیشتر
در فضای رقابتی امروز، داشتن رفتار سیاسی کسب و کارها را در رسیدن به مزیت رقابتی یاری میکند. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل رفتار سیاسی مدیران در سازمانهای ورزشی بود. راهبرد تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیونها، وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل ورزش و جوانان استانها و نیز روسای هیئتهای ورزشی استانها (250 نفر زن و مرد) تشکیل میداد که 104 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده در پژوهش شرکت کردند. به منظور گردآوری دادهها از دو روش اسنادی و میدانی بهره گیری شد. جهت اطمینان از پایایی ابزار اندازهگیری تحقیق از سه معیار آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و پایایی rho_a و به منظور تعیین روایی از روایی همگرا (میانگین واریانس استخراجی متغیرها) و روایی واگرا (آزمون فورنل و لارکر، بارهای عرضی و آزمون HTMT) استفاده گردید. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Smart Pls بهره گرفته شد.
یافته های تحقیق نشان داد که رفتار سیاسی بر تصمیم گیری مدیران و هویت سازمانی تاثیر منفی و تصمیم گیری مدیران بر هویت سازمانی تاثیر مثبت دارد. به طور کلی، رفتارسیاسی مطلوب مدیران در سازمانهای ورزشی میتواند به توسعه خردمندی سیاسی در فرایند تصمیم گیری، تغییر و تحول سازمان، افزایش رضایت شغلی، اندازه گیری اثربخشی سازمان، به کارگیری مدیریت مشارکتی و افزایش قدرت در کارکنان منجر گردد.
بهناز خیاط؛ فریبا محمدیان؛ نیما ماجدی
چکیده
بانوان در سال های اخیر به خوداشتغالی و فرآیندهای کارآفرینی در ورزش روی آورده اند. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور است. این تحقیق از نظر هدف کابردی بود که به شیوه آمیخته انجام شد. ابتدا برای شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان، به مطالعه مبانی ...
بیشتر
بانوان در سال های اخیر به خوداشتغالی و فرآیندهای کارآفرینی در ورزش روی آورده اند. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور است. این تحقیق از نظر هدف کابردی بود که به شیوه آمیخته انجام شد. ابتدا برای شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان، به مطالعه مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان پرداخته شد. پس از ساخت پرسشنامه با استفاده از عوامل شناسایی شده و تایید روایی صوری و محتوایی در بین جامعه آماری توزیع گردید. جامعه آماری شامل کلیه بانوان کارآفرین ورزشی کشور و صاحب کسب و کارهای ورزشی بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها به صورت الکترونیکی بین آنها توزیع گردید. در مجموع 273 پرسشنامه بازگردانده شد. از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مولفه ها و گویه ها و از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری برای ارزیابی تحلیل عاملی مدل مفهومی تحقیق استفاده شد.
در مجموع 4 عامل پیش برنده در قالب 23 گویه (عوامل پشتیبانی، اجتماعی، فردی و فنآورانه) و 6 عامل بازدارنده در قالب 31 گویه (عوامل فرهنگی، روحیه کارآفرینی، حمایتی آموزشی، مالی اقتصادی، سیاسی قانونی و ساختاری) شناسایی شد و مدل مفهومی تحقیق تایید گردید.
به طور کلی، می توان گفت برای بهبود وتوسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور، توجه به عواملی که رسیدن به مسیر را بهبود می بخشند در اولویت اول و عواملی که مسیر رسیدن به بهبود را کند می کنند، در اولویت بعدی قرار دارند. در پایان، پیشنهادهایی برای برون رفت از این آسیب ها بیان شد.