مهدی محمد رحیمی؛ زهرا نوبخت رمضانی؛ اعظم عبداله پور؛ فریبا محمدیان
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل روابط متغیرهای کلیدی در پرورش مربیان تیمهای ملی است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی، از راهبرد پژوهش مبتنی بر نظریه دادهبنیاد با رهیافت ساختارگرا استفاده شده و در بخش کمی، از روش تصمیمگیری چندشاخصه بهرهگیری شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش در هر دو بخش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل روابط متغیرهای کلیدی در پرورش مربیان تیمهای ملی است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی، از راهبرد پژوهش مبتنی بر نظریه دادهبنیاد با رهیافت ساختارگرا استفاده شده و در بخش کمی، از روش تصمیمگیری چندشاخصه بهرهگیری شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش در هر دو بخش کیفی و کمی، مربیان ورزشی بودند که بر اساس معیارهای تجربه مربیگری، مربیگری در سطح ملی و قابلیت همکاری انتخاب شدند. روش نمونهگیری هدفمند بود و با رسیدن به اشباع نظری، ۲۷ مصاحبه انجام شد. در بخش کیفی، ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود و در بخش کمی، از پرسشنامه ماتریسی با ابعاد ۱۷×۱۷ استفاده شد. جهت ارزیابی کیفیت یافتههای کیفی، از راهبردهای باورپذیری، انتقالپذیری، تأییدپذیری، قابلیت اعتماد و در بخش کمی از روایی صوری و روش تنصیف استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از دستورالعمل نظریه دادهبنیاد چارمز و تکنیک دیمتل انجام گرفت. یافتهها نشان داد ۱۷ متغیر مؤثر بر پرورش مربیان تیمهای ملی وجود دارد. حمایت و پشتیبانی سازمانی بیشترین تأثیر را در این فرآیند دارد، در حالی که کسب منزلت و جایگاه بینالمللی کمترین تأثیر را دارد. متغیرهای علی مانند آموزش نظاممند، برنامهریزی هدفمند، مهارتآموزی و دانشافزایی، و تأمین تجهیزات و سختافزار نقش اساسی در پرورش مربیان دارند. در مقابل، متغیرهای معلول مانند عدالت و شایستهسالاری، نظارت و ارزیابی، و اشتغال مربیان و بازیکنان ایرانی در عرصه بینالمللی بهعنوان نتایج این فرآیندها ظاهر میشوند. این نظارت و ارزیابی، و اشتغال مربیان و بازیکنان ایرانی در
ایلیا سادات وجدانی طباطبایی؛ فریبا محمدیان؛ زهرا رمضانی نوبخت
چکیده
در فضای رقابتی امروز، داشتن رفتار سیاسی کسب و کارها را در رسیدن به مزیت رقابتی یاری میکند. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل رفتار سیاسی مدیران در سازمانهای ورزشی بود. راهبرد تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیونها، وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل ورزش و جوانان استانها و نیز روسای هیئتهای ...
بیشتر
در فضای رقابتی امروز، داشتن رفتار سیاسی کسب و کارها را در رسیدن به مزیت رقابتی یاری میکند. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل رفتار سیاسی مدیران در سازمانهای ورزشی بود. راهبرد تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیونها، وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل ورزش و جوانان استانها و نیز روسای هیئتهای ورزشی استانها (250 نفر زن و مرد) تشکیل میداد که 104 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده در پژوهش شرکت کردند. به منظور گردآوری دادهها از دو روش اسنادی و میدانی بهره گیری شد. جهت اطمینان از پایایی ابزار اندازهگیری تحقیق از سه معیار آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و پایایی rho_a و به منظور تعیین روایی از روایی همگرا (میانگین واریانس استخراجی متغیرها) و روایی واگرا (آزمون فورنل و لارکر، بارهای عرضی و آزمون HTMT) استفاده گردید. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Smart Pls بهره گرفته شد.
یافته های تحقیق نشان داد که رفتار سیاسی بر تصمیم گیری مدیران و هویت سازمانی تاثیر منفی و تصمیم گیری مدیران بر هویت سازمانی تاثیر مثبت دارد. به طور کلی، رفتارسیاسی مطلوب مدیران در سازمانهای ورزشی میتواند به توسعه خردمندی سیاسی در فرایند تصمیم گیری، تغییر و تحول سازمان، افزایش رضایت شغلی، اندازه گیری اثربخشی سازمان، به کارگیری مدیریت مشارکتی و افزایش قدرت در کارکنان منجر گردد.
مظاهر ذوالفقاری؛ زهرا نوبخت؛ مهدی نادری نسب
چکیده
هدف: امروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش: از نظر نوع، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل: 46 نفر از مدیران عامل و ...
بیشتر
هدف: امروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش: از نظر نوع، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل: 46 نفر از مدیران عامل و اعضای هیئت رئیسه باشگاه ها و 237 نفر از کارشناسان اقتصادی فوتبال و 92 نفر از اساتید دانشگاه بودند که مجموعاً 375 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و روایی پرسشنامه توسط (16 نفر) صاحبنظر تائید شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ارتقای ساختاری، تأمین مالی و منابع باشگاه، رویکردهای توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای، سیستم مدیریت استعداد، سیستم مدیریت مالی و عمکلرد ورزشی، بازار نقل و انتقالات، مدیریت راهبردی باشگاه دارای اثر معنادار بر متغیرها هستند. اما ساختار و مالکیت باشگاه، سیستم بازاریابی، مدیریت ذینفعان اثر معناداری بر متغیرهای پژوهش ندارند. نتیجه گیری: با استفاده از این نتایج می توان به تقویت و تمرکز بیشتر روی عوامل تاثیرگذار جهت توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت مالی باشگاه ها به خصوص برای باشگاه های فوتبال غیرخصوصی که منبع درآمدی مستقیمی ندارند استفاده گردد.