مریم اسدالهی؛ فرشاد تجاری؛ نگار آزارشی
چکیده
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی مشارکت زنان در عرصه ورزش بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آیندهپژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بهترتیب بر ...
بیشتر
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی مشارکت زنان در عرصه ورزش بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آیندهپژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بهترتیب بر مبنای اشباع نظری و منابع ثانویه با 14 نفر از صاحبنظران حوزه ورزش زنان که شامل مدیران، مسئولان و کارشناسان ورزش زنان بودند مصاحبه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و چک لیست و در بخش کمی پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد. یافته-ها نشان داد آینده مشارکت زنان در عرصع ورزش متأثر از 22 متغیر میباشد اما پنج متغیر سبک زندگی سالم، تصدی پستهای مدیریتی، نقش و کارکرد رسانهها، عدالت جنسیتی و سرمایهگذاری در ورزش بانوان پیشرانهای هستند که آینده مشارکت زنان در عرصه ورزش را دستخوش تغییر میکنند. بهعنوان یک نتیجهگیری راهبردی باید در نظر داشت که تحقق سناریوی مطلوب برای آینده مشارکت زنان در عرصه ورزش نیازمند توجه و تمرکز سیاستگذاران و برنامهریزان به متغیرهای اثرپذیری است که تغییر آنها میتواند به تغییر و ارتقای هدفمند سیستم، یاری رساند.
زهرا زمانی نوروزی؛ فرشاد تجاری؛ علی زارعی
چکیده
یکی از مهمترین اهداف بازاریابی(هر فعالیت اقتصادی)، به رسمیت شناختن برند میباشد. در بازار امروز که معرفی برند جدید، گران و پر مخاطره میباشد، ارزشمند است که برندهای در حال افول را ارزیابی نمود و برای احیای مجدد آنها سرمایهگذاری کرد. مسئله احیای برندهای ورزشی کمتر مورد توجه ...
بیشتر
یکی از مهمترین اهداف بازاریابی(هر فعالیت اقتصادی)، به رسمیت شناختن برند میباشد. در بازار امروز که معرفی برند جدید، گران و پر مخاطره میباشد، ارزشمند است که برندهای در حال افول را ارزیابی نمود و برای احیای مجدد آنها سرمایهگذاری کرد. مسئله احیای برندهای ورزشی کمتر مورد توجه محققان حوزه بازاریابی ورزشی قرار گرفته است و از آنجایی که احیای برند در زمره راهبردهای پیچیده بازاریابی قرار دارد، پژوهش حاضر با هدف آشکارسازی شرایطی که پیامد رفتاری مطلوب هواداران نسبت به احیای برندهای باشگاههای ورزشی را تسهیل یا مانع بودهاند، انجام شد. تحقیق با ماهیت کیفی و با استفاده از نظریه دادهبنیاد شکل گرفت. این تحقیق از طریق مصاحبه با کارشناسان و اساتید حوزه ورزش فوتبال تا جایی که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید (در مجموع 12 مصاحبه) ادامه یافت.
یافتهها نشان داد ارتباطات برند (رسانههای جمعی و اجتماعی، تبلیغات، شهرت عمومی، تداعیگرهای برند و نظرخواهی از هوادار) بهعنوان تسهیلکننده تأثیر مستقیمی بر واکنش رفتاری مثبت هواداران در احیای برند باشگاههای فوتبال دارد و برندسازی سیاسی (منفعتطلبی مالکان باشگاه، حکمرانی، رفتار سیاسی، استفاده از افراد سیاسی در مدیریت باشگاه و نیازمندی سیاستمداران به برندسازی) بهعنوان تعدیلگر از تأثیر مستقیمی بر واکنش رفتاری منفی هواداران در احیای برند باشگاههای فوتبال برخوردار است.
مسعود حاجی آخوندزاده؛ جاسم منوچهری؛ فرشاد تجاری
چکیده
هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه ورزش قهرمانی جودوی ایران بود. تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف، کاربردی و به لحاظ روش، کیفی بود که با استفاده از تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران فدراسیون ملی جودو، مربیان و اعضای تیم ملی و صاحبنظران حوزه جودو بود. روش نمونهگیری هدفمند و ابزار گردآوری دادهها، ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه ورزش قهرمانی جودوی ایران بود. تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف، کاربردی و به لحاظ روش، کیفی بود که با استفاده از تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران فدراسیون ملی جودو، مربیان و اعضای تیم ملی و صاحبنظران حوزه جودو بود. روش نمونهگیری هدفمند و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. مصاحبهها طی یک فرایند 4 ماهه بهصورت غیرحضوری (با توجه به پاندمی کووید 19) انجام گرفت. درنهایت محقق پس از 15 مصاحبه با 15 متخصص به نقطه اشباع نظری رسید.
پس از ارزیابی و تجزیهوتحلیل کامل مصاحبهها، نتایج این مطالعه به شناسایی 82 مفهوم پایه در 13 شاخص فرعی و 4 تم اصلی- عوامل محیطی، عوامل مدیریتی، عوامل زیرساختی و عوامل سیاسی- منجر شد. با توجه به نتایج تحقیق جهت توسعه ملی جودو ایران میتوان با تقویت دیپلماسی ورزشی و شرکت مداوم در مسابقات منطقهای و جهانی زمینه ارتقای جایگاه کشور در سطح بینالمللی و همچنین توجه به استعدادهای برتر ورزش جودو همراه با ارتقای کیفی آموزش مربیان در ردههای سنی مختلف فراهم آورد.