فائزه خندابی؛ سیدحمید سجادی هزاوه؛ فریده اشرف گنجوئی؛ زینت نیک آئین
چکیده
گردشگری چوگان، جایگاه و اهمیت ویژهای در جهان دارد و تاکنون کشورهای دارندهی دانش فنی این رشتهی ورزشی با ارائه برنامهها و مراسم هیجانانگیز متعدد و ارائه بستههای گردشگری برای دوستداران این ورزش در این زمینه تلاشهای موفقی داشتهاند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی وضعیت ظرفیت گردشگری ورزش چوگان و موانع و مشکلات آن است. ازآنجاکه ...
بیشتر
گردشگری چوگان، جایگاه و اهمیت ویژهای در جهان دارد و تاکنون کشورهای دارندهی دانش فنی این رشتهی ورزشی با ارائه برنامهها و مراسم هیجانانگیز متعدد و ارائه بستههای گردشگری برای دوستداران این ورزش در این زمینه تلاشهای موفقی داشتهاند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی وضعیت ظرفیت گردشگری ورزش چوگان و موانع و مشکلات آن است. ازآنجاکه پیرامون پژوهش حاضر تحقیق جامعی نشده است، در این مطالعه کیفی از نظریه داده بنیاد (اشتراس و کوربین) استفاده گردید. جامعه آماری شامل همه افراد مرتبط با ورزش چوگان در ایران هست. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده که درنهایت از 20 نفر از جامعه آماری مصاحبه به عمل آمد. با استفاده از نتایج مصاحبههای نیمه ساختاریافته طی مرحله کدگذاری و نیز با الهام از ادبیات نظری و تجربی موضوع، کدهای شناساییشده در هشت مقوله ورزشی، فردی، تاریخی و گردشگری، جذابیت طبیعی، مدیریتی، مالی، سیاسی و روابط بینالمللی و اجتماعی فرهنگی دستهبندیشدهاند. همچنین مهمترین ظرفیتهای شناساییشده گردشگری چوگان عبارت است از گردشگری تاریخی، طبیعی، فرهنگی و انسانی. موانع و مشکلات ورزش چوگان نیز در مقوله-های ورزشی، آموزشی، مدیریتی، سیاسی و روابط بینالمللی و موانع اجتماعی و فرهنگی مورد شناسایی قرار گرفت.
ندا سعیدنیا؛ سیدحمید سجادی هزاوه؛ فریده اشرف گنجویی؛ جاسم منوچهری
چکیده
رعایت اصول فرهنگی و اخلاقی در ورزش امری ضروری است که میتواند از بسیاری ناهنجاریهای اخلاقی در محیطهای ورزشی جلوگیری کند. از اینرو، هدف پژوهش شناسایی شاخصهای خط مشیگذاری اخلاقی و فرهنگی در ورزش ایران بود. روش تحقیق کیفی (نظریه دادهبنیاد) بود. ابزار جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبهعمیق و نیمه ساختارمند بود. پس از انجام 20مصاحبه ...
بیشتر
رعایت اصول فرهنگی و اخلاقی در ورزش امری ضروری است که میتواند از بسیاری ناهنجاریهای اخلاقی در محیطهای ورزشی جلوگیری کند. از اینرو، هدف پژوهش شناسایی شاخصهای خط مشیگذاری اخلاقی و فرهنگی در ورزش ایران بود. روش تحقیق کیفی (نظریه دادهبنیاد) بود. ابزار جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبهعمیق و نیمه ساختارمند بود. پس از انجام 20مصاحبه با صاحبنظران (اعضای هیئتعلمی دانشگاه-مدیرانورزشی-معاونان و مدیران وزارت ورزش و جوانان-مدیران -آکادمی و کمیتهملیالمپیک-روسای فدراسیونهای ورزشی-روسای کمیته انضباط یورزش-شورای عالیفرهنگی وزارت ورزش وجوانان-کمیته اخلاق در ورزش) کدها به حد اشباعنظری رسیدند. تجزیهوتحلیل دادهها به صورت همزمان و با استفاده از رویکرد گلیزر (1978) صورت گرفت. با انجام فرایند کدگذاری دو مرحلهای (باز و انتخابی) در نهایت برای خط مشیگذاری اخلاقی در ورزش ایران تعداد 108 کد اولیه غیرتکراری بدست آمد که در قالب 17 مقوله طبقهبندی شد. همچنین برای خط مشیگذاری فرهنگی در ورزش ایران تعداد 63 کد اولیه غیرتکراری بدست آمد که در قالب 14 مقوله فرعی و چهار مقوله اصلی 1)عوامل بازدارنده، 2)عواملتسهیلکننده، 3)عواملتوسعهدهنده و 4)پیامدها دستهبندی شدند. نتایج حاصل از کدگذاریها نشان داد که خط مشیگذاری اخلاقی و فرهنگی در ورزش ایران بر مبنای عوامل مختلفی قرار دارد. و باید به این عوامل توجه ویژه-ای شود. با توجه به نتایج به دست آمده به مدیران و مسئولین ورزش پیشنهاد میشود با برگزاری همایشهای علمی ورزشی همراه با پیوست فرهنگی، دستیابی به شیوههای نوین ترویج و توسعه رفتارهای حرفهای و مناسب در میادین بزرگ ورزشی را به ورزشکاران، مربیان و داوران آموزش دهند این راهکار میتواند تا حد زیادی از ناهنجاریها بکاهد.
آزاده ناصریان؛ سیدحمید سجادی هزاوه؛ علی زارعی؛ زینت نیک آیین
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه الگوی بهره وری برنامه های تخصصی ورزش بانوان در کانال ورزش ایران با رویکرد نظریه داده- بنیاد بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش را مجموعه ای از متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه الگوی بهره وری برنامه های تخصصی ورزش بانوان در کانال ورزش ایران با رویکرد نظریه داده- بنیاد بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش را مجموعه ای از متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشی، سیاست گذاران و مشاوران ورزشی سازمان صدا و سیما تشکیل می دادند.روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. اندازه نمونه در این پژوهش برابر با 16 نفر بود. ابزار اندازهگیری، مصاحبه باز بود که داده ها بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند. بر مبنای تحلیل دادهها 114 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 25 کد محوری و 5 کد گزینشی شناسایی شد. با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که الگوی تدوین شده بر مبنای نظر کارشناسان وافراد صاحب نظر می تواند در بهره وری برنامه های ورزشی بانوان اثرات مثبتی داشته باشد.