صمد رسولزاده اقدم؛ حامد اکبرپور
دوره 16، شماره 37 ، آذر 1396، ، صفحه 95-112
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه پایبندی به ارزشهای جمعی (خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی) و استفاده از رسانههای ارتباط جمعی (تلویزیون، شبکههای ماهوارهای، اینترنت، شبکههای اجتماعی مجازی) با رفتارهای پرخطر است.روش تحقیق این مطالعه، پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه شهید ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه پایبندی به ارزشهای جمعی (خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی) و استفاده از رسانههای ارتباط جمعی (تلویزیون، شبکههای ماهوارهای، اینترنت، شبکههای اجتماعی مجازی) با رفتارهای پرخطر است.روش تحقیق این مطالعه، پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سالتحصیلی 96-1395 تشکیل دادهاند که تعداد آنها برابر با 7000 نفر است. از این جامعه آماری، تعداد 370 دانشجو به صورت نمونهگیری طبقهبندی شده انتخاب گردیده اند.یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای جنس، وضعیت تأهل و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با رفتارهای پرخطر تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین متغیرهای میزان استفاده از رسانهها و پایبندی به ارزشهای جمعی با رفتارهای پرخطر رابطه معناداری وجود دارد. در مجموع، متغیرهای مستقل وارد شده (پایبندی به ارزشهای خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی) در مدل رگرسیونی پژوهش توانستهاند 32 درصد از تغییرات رفتارهای پرخطر دانشجویان را تبیین کنند.
صمد عدلی پور؛ حامد اکبرپور؛ محمد محکی
دوره 15، شماره 34 ، دی 1395، ، صفحه 129-150
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه حضور در شبکه اجتماعی فیسبوک به عنوان یکی از ابزارهای جهانیشدن و پایبندی به ارزشهای خانوادگی و دینی با کجروی فرهنگی در بین جوانان است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس و بهرهگیری از پرسشنامه اینترنتی با تکیه بر نظریههای کاشت، امپریالیسم فرهنگی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه حضور در شبکه اجتماعی فیسبوک به عنوان یکی از ابزارهای جهانیشدن و پایبندی به ارزشهای خانوادگی و دینی با کجروی فرهنگی در بین جوانان است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس و بهرهگیری از پرسشنامه اینترنتی با تکیه بر نظریههای کاشت، امپریالیسم فرهنگی و نظریه پیوند اجتماعی هیرشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کاربران جوان فیسبوک شهر تبریز در سال 1394 تشکیل میدهند. حجم نمونه برابر با 400 نفر است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میزان کجروی فرهنگی در سطح متوسطی قرار دارد. همچنین، بین متغیرهای زمینهای (جنس، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، میزان تحصیلات و پایگاه اقتصادی- اجتماعی) و کجروی فرهنگی رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر این، بین میزان استفاده از فیسبوک و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائه شده در آن با کجروی فرهنگی رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد، اما بین پایبندی به ارزشهای دینی و خانوادگی و کجروی فرهنگی رابطه معنادار معکوسی مشاهده می گردد. در مجموع، متغیرهای مستقل وارد شده در مدل رگرسیونی پژوهش توانستهاند 30 درصد از تغییرات کجروی فرهنگی جوانان را تبیین کنند.