محمد زارع آبندانسری؛ نسرین عزیزیان کهن؛ ثمین مهری نژاد خطبه سرا
چکیده
بازیهای المپیک مهمترین رویداد ورزشی در سطح دنیا است، و لازمهی موفقیت در این رقابتها توجه کافی به ورزشهای پایه میباشد. به همین جهت هدف پژوهش حاضر؛ شناسایی عوامل موثر بر گرایش دانشآموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی بود. این پژوهش کیفی، کاربردی است و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی ...
بیشتر
بازیهای المپیک مهمترین رویداد ورزشی در سطح دنیا است، و لازمهی موفقیت در این رقابتها توجه کافی به ورزشهای پایه میباشد. به همین جهت هدف پژوهش حاضر؛ شناسایی عوامل موثر بر گرایش دانشآموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی بود. این پژوهش کیفی، کاربردی است و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی به شیوه کلایزی در سال 1400 انجام شد. جامعهآماری از بین افراد مرتبط با موضوع شامل: اعضای هیئت علمی دانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و روانشناسی ورزش، اعضای هیئت رئیسه فدراسیون شنا، دوومیدانی و تیراندازی و مربیان تیمهای ملی شنا، دوومیدانی، تیراندازی و ژیمناستیک انتخاب شدند. روش نمونهگیری هدفمند و تا زمانی که از مصاحبهها امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت؛ 15 مصاحبه به صورت عمیق و نیمهساختارمند انجام شد. عوامل موثر بر گرایش دانشآموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی را 61 مضمون فرعی در قالب 10 مضمون اصلی: خانواده، مدارس، مربیان، همسالان، رسانهها، زیرساختها، ابعاد مالی، ابعاد انگیزشی، ابعاد مدیریتی و استعدادیابی تشکیل میدهند. در نهایت میتوان بیان کرد؛ تعامل سازمانها و فدراسیونهای ذیربط در زمینه ورزش دانشآموزی با یکدیگر و ایجاد یک چشمانداز مشترک در زمینه مشارکت دانشآموزان در ورزشهای پرمدال المپیکی، با مدنظر قراردادن مشکلات و معضلات موجود و استفاده از راهکارهایی مانند: کاهش هزینهی مشارکت دانشآموزان در ورزشهای المپیکی، فراهم کردن تسهیلات و امکانات مناسب تمرینی، استفاده از مدیران و مربیان ورزشی خبره در ورزشهای سنین پایه؛ گامی موثر در راستای افزایش گرایش دانشآموزان به مشارکت فعال در ورزشهای پرمدال المپیکی میباشد.
علی مهری؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده باقی
چکیده
هدف این مطالعه طراحی الگوی پیشرانهای موثر بر آینده ورزشکارگری در ایران بود. این تحقیق از نظرهدف توسعهای - کاربردی و از لحاظماهیت، آمیخته (کیفی - کمی) با طرحترکیبی اکتشافی – متوالی است. جامعههدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوعتحقیق بودند. جهت انجام مصاحبههایعمیق و جمعآوری دادههایکیفی از تکنیکهدفمند گلولهبرفی ...
بیشتر
هدف این مطالعه طراحی الگوی پیشرانهای موثر بر آینده ورزشکارگری در ایران بود. این تحقیق از نظرهدف توسعهای - کاربردی و از لحاظماهیت، آمیخته (کیفی - کمی) با طرحترکیبی اکتشافی – متوالی است. جامعههدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوعتحقیق بودند. جهت انجام مصاحبههایعمیق و جمعآوری دادههایکیفی از تکنیکهدفمند گلولهبرفی تا مرحله اشباعنظری 17 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند و برای تکمیل پرسشنامههای محققساخته بخشکمی، نمونهای به تعداد 5 نفر پیشنهاد شد.در یافتههاپژوهش، 112 مفهوماولیه درقالب 23 تمفرعی و 15 تماصلی شناسایی شدند. این پیشرانها در هفتسطح مدل ساختاری – تفسیری متشکل از پیشرانهای نیازسنجی، ارتقاینظارت و ارتقاینوآوری در سطحاول قرار گرفتند که کمترین تاثیرگذاری برروی سایر پیشرانها داشتند و همچنین، پیشرانهای سیستماطلاعاتی و توسعهتعاملات در سطحدوم و پیشرانهای تغییرنگرش، جایگاهاجتماعی، بسترهایاقتصادی و توجهرسانهها در سطحسوم الگوی پژوهش قرار گرفتند. همچنین، پیشرانهای برنامهریزی عملیاتی و منابعمالی در سطحچهارم و پیشرانهای مدیریتکارآمد و توسعه زیرساختها در سطحسوم قرار گرفتند و در نهایت پیشران فرهنگسازی در سطحششم و برنامهریزیراهبردی در سطحهفتم الگو قرار گرفتند. لذا این نتایج میتواند مبنایی برای تصمیمهای مدیران و برنامهریزان در راستای توسعه ورزشکاگری در ایران باشد.
نسرین عزیزیان کهن؛ ماهرخ دهقانی؛ ایوب بهتاج؛ غفار کریمیان پور
دوره 17، شماره 40 ، شهریور 1397، ، صفحه 117-134
چکیده
هدف این پژوهش، تدوین مدل ارتباطی سرمایه روانشناختی و اشتیاق شغلی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی، از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش وجوانان اردبیل بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 145 نفر از کارکنان اداره ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تدوین مدل ارتباطی سرمایه روانشناختی و اشتیاق شغلی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی، از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش وجوانان اردبیل بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 145 نفر از کارکنان اداره کل ورزش وجوانان اردبیل به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای "سرمایهی روانشناختی"، "پرسشنامه خودکارآمدی شغلی" و "پرسشنامه اشتیاق شغلی" استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفته و پایایی آنها به ترتیب 78/0، 88/0 و 72/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss (میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کولموگروف اسمیرنوف) و LISREL استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که اثر مستقیم سرمایه روانشناختی بر خودکارآمدی شغلی با بتای 39/0 و بر اشتیاق شغلی با بتای 36/0 معنیدار است و همچنین خودکارآمدی شغلی بر اشتیاق شغلی با بتای 25/0 اثر مستقیم دارد. نقش واسطهای خودکارآمدی شغلی در رابطه بین سرمایه روانشناختی و اشتیاق شغلی کارکنان نیز با بتای 09/0 معنیدار بود. بنابراین میتوان گفت که سرمایه روانشناختی و خودکارآمدی شغلی از متغیرهای مهم و مرتبط با اشتیاق شغلی در کارکنان هستند.
ابوالفضل فراهانی؛ لقمان کشاورز؛ حمید قاسمی؛ نسرین عزیزیان کهن
دوره 13، شماره 23 ، خرداد 1393، ، صفحه 101-116
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل و مقایسه سرمایه اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی دولتی و آزاد ایران بود. جامعه آماری پژوهش همه اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی و آزاد کشور در سال 1392 بود (520=N) که بر مبنای جدول مورگان 220 نفر به طور تصادفی – طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل و مقایسه سرمایه اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی دولتی و آزاد ایران بود. جامعه آماری پژوهش همه اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی و آزاد کشور در سال 1392 بود (520=N) که بر مبنای جدول مورگان 220 نفر به طور تصادفی – طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته 33 سؤالی استفاده شد. روایی پرسشنامه به تایید 15 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی از طریق آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف، t تک گروهی، معادلات ساختاری، آزمون هموجنتی و تی دو هتلینگ با کمک دو نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که به ترتیب شش عامل انسجام و همبستگی با بار عاملی 85/0، اعتماد، تعاون و همکاری با بار عاملی 77/0، همدلی و احترام متقابل با بار عاملی 74/0، مشارکت با بار عاملی 68/0 و شبکههای اجتماعی با بار عاملی 48/0 بر سرمایه اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی ایران نقش دارند. میزان سرمایه اجتماعی در بین اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی در حد مطلوب قرار دارد. همچنین، بین میانگین سرمایه اجتماعی دو گروه اعضای هیئت علمی دانشگاه دولتی و آزاد از نظر آماری تفاوت معناداری وجود ندارد. (F=0/91 و P=0/489)