زهرا علم؛ میرحسن سید عامری؛ محمد خبیری؛ مجتبی امیری
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، ، صفحه 9-28
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر بازاریابی رسانه اجتماعی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با به کارگیری تئوری دادهبنیاد انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه با 19 نفر از مدیران سطح عالی رسانه، اساتید هیئت علمی دانشگاه با گرایش بازاریابی ورزشی، مدیران بازاریابی و فناوری اطلاعات سازمان لیگ، ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر بازاریابی رسانه اجتماعی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با به کارگیری تئوری دادهبنیاد انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه با 19 نفر از مدیران سطح عالی رسانه، اساتید هیئت علمی دانشگاه با گرایش بازاریابی ورزشی، مدیران بازاریابی و فناوری اطلاعات سازمان لیگ، مدیران بازاریابی و رسانه باشگاه های فوتبال و کارشناسان رسانه اجتماعی که به صورت قضاوتی انتخاب شدند، به دست آمد. روایی درونی از طریق ارائه بازخورد به مصاحبهشوندگان مورد تایید قرار گرفت و به منظور تعیین پایایی، ضریب کاپا در دو مرحله کدگذاری اولیه و نهایی به ترتیب 769/0 و 768/0 به دست آمد. یافتهها بیانگر وجود 64 نشان مؤثر در بازاریابی رسانه اجتماعی باشگاههای فوتبال بود. این نشانها در 9 مفهوم طبقهبندی شدند: ساختار، ماهیت فوتبال، مدیریت، رسانه اجتماعی، فناوری ارتباطات و اطلاعات، فرهنگ و اجتماع، عوامل حقوقی و قانونی، اقتصاد، دولت و سیاست و عوامل حرفهای مرتبط با صنعت ورزش. محدودیت موجود بازاریابی رسانه اجتماعی در ایران تحت تأثیر شرایط مختلفی اتفاق افتاده است که از وضعیت مطلوب فاصله دارد. با توجه به یافتههای پژوهش، برخی راهبردهای اجرایی ارانه شده میتواند راهگشای مدیران باشگاهها در زمینه توسعۀ بازاریابی رسانه اجتماعی باشگاه و دستیابی به وضعیت مطلوب باشد.
کریم زهره وندیان؛ هاشم کوزه چیان؛ محمذ احسانی؛ مجتبی امیری
دوره 17، شماره 39 ، خرداد 1397، ، صفحه 169-186
چکیده
هدف این پژوهش، مدل سازی معادلات ساختاری قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر بود. روش تحقیق آمیخته[1] و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل مدیران بازاریابی باشگاهها، فدراسیون، سازمان لیگ و اساتید متخصص بازاریابی ورزشی دانشگاهها بودند. مشارکتکنندگان مرحله کیفی به روش نظری و شیوه گلوله برفی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مدل سازی معادلات ساختاری قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر بود. روش تحقیق آمیخته[1] و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل مدیران بازاریابی باشگاهها، فدراسیون، سازمان لیگ و اساتید متخصص بازاریابی ورزشی دانشگاهها بودند. مشارکتکنندگان مرحله کیفی به روش نظری و شیوه گلوله برفی و در مرحله کمی به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه (18 مورد تا اشباع نظری) استفاده شد. کدهای مصاحبهها 709 کد بود که پس از تلخیص به 128 کد اولیه و سپس به 16 کد محوری تبدیل شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی 4 گروه قابلیت بازاریابی شامل قابلیتهای نهادی ، زیرساختی، راهبردی و عملیاتی شناسایی شدند. سپس پرسشنامه 68 گویهای ساخته و روایی صوری و محتوایی با نظر اساتید و روایی سازه با تحلیل عاملی تأییدی و پایایی با آلفای کرونباخ (8/88) تأیید شد. دادهها توسط نرم افزار LISREL مدلسازی گردید. نتایج کمی نشان داد قابلیتهای نهادی تأثیر معناداری روی قابلیتهای زیرساختی (ضریب اثر= 84/0 و 47/6t=)، قابلیتهای زیرساختی تأثیر معناداری روی قابلیتهای راهبردی (ضریب اثر= 89/0 و 38/3t=) و قابلیتهای راهبردی تأثیر معناداری روی قابلیتهای عملیاتی (ضریب اثر= 92/0 و 65/2t=) دارد. با توجه به اهمیت بازاریابی باشگاهها باید ظرفیتهای خود را شناسایی کنند و از تمام این قابلیتها برای بازاریابی و جذب مشتری استفاده نمایند. مدل ارائه شده میتواند به عنوان ابزای جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی باشگاهها و تبدیل آنها به کارکرد (درآمد) استفاده شود تا بگونهای منطقی و اصولی به بازاریابی، کسب درآمد و استقلال مالی باشگاه دست یافت.
فرزاد نوبخت؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ مجتبی امیری
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، ، صفحه 25-37
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل عوامل زمینه ای موفقیت کسب و کارهای ورزشی بود. روش تحقیق از نوع میدانی و جامعه آماری تحقیق کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی کشور (1500N=) بودند که تعداد306 شرکت به صورت نمونه انتخاب گردید. اطلاعات مورد نیاز، از طریق پخش پرسشنامه محقق ساخته در بین مدیران شرکتها، جمع آوری و با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی مورد ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل عوامل زمینه ای موفقیت کسب و کارهای ورزشی بود. روش تحقیق از نوع میدانی و جامعه آماری تحقیق کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی کشور (1500N=) بودند که تعداد306 شرکت به صورت نمونه انتخاب گردید. اطلاعات مورد نیاز، از طریق پخش پرسشنامه محقق ساخته در بین مدیران شرکتها، جمع آوری و با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل بازاریابی، طرح کسب و کار، حمایت دولت، شبکه سازی، آمادگی کارآفرینی، تکنولوژی، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به سرمایه و قانونمندی از عوامل زمینه ای موفقیت کسب و کار ورزشی در ایران می باشد. نتایج به دست آمده پیشنهاد می کند که صاحبان این کسب و کارها جهت نیل به موفقیت، باید به طرح کسب و کار مناسب، بهبود فعالیتهای بازاریابی، شبکه سازی، استفاده از حمایت دولتی، توسعه تکنولوژی و بهبود سطح آمادگی کارآفرینی توجه داشته باشند. همچنین، نهادهای دولتی و دانشگاهها در زمینه استفاده از اطلاعات و کاربرد سرمایه ها می توانند در این زمینه موثر واقع شوند. بهبود قوانین بروکراسی مربوط به کسب و کارهای کوچک و متوسط به موفقیت کسب و کار ورزشی کمک می کند.