بهزاد پورفرهمند؛ محمد خبیری؛ سید نصراللّه سجادی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی نقش باشگاه در شکلگیری رفتارهای انحرافی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود که به شیوه کیفی در سالهای 1397 و 1396 انجام پذیرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران و روسای هیئتهای فوتبال استانهای حاضر در لیگ برتر در فصول شانزدهم و هفدهم لیگ برتر فوتبال ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی نقش باشگاه در شکلگیری رفتارهای انحرافی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود که به شیوه کیفی در سالهای 1397 و 1396 انجام پذیرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران و روسای هیئتهای فوتبال استانهای حاضر در لیگ برتر در فصول شانزدهم و هفدهم لیگ برتر فوتبال ایران و همچنین اساتید دانشگاهی (رشته های تربیت بدنی و علوم اجتماعی) بودند که با توجه به رویکرد کیفی پژوهش با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند، تعداد 23 نفر به عنوان نمونه آماری جهت شرکت در جلسات مصاحبه انتخاب شدند. پس از انجام 25 مصاحبه عمیق، پژوهش به مرحله اشباع تئوری رسید. جهت شناسایی نقش باشگاه در شکلگیری رفتارهای انحرافی بازیکنان فوتبال ایران از شیوه تجزیه و تحلیل مضمون استفاده شد.
نتایج نشان داد که پنج مضمون فرایندها، منابع سازمان، جهتگیری سازمانی، فعالیتها و برنامهها و ساختار سازمانی به عنوان مضامین فرعی و زیرمجموعه مقوله اصلی عوامل سازمانی در شکل گیری رفتارهای انحرافی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران نقش دارند. همچنین عامل مدیریت و رهبری بهعنوان دیگر مقوله اصلی در شکلگیری رفتارهای انحرافی شامل سه مضمون فرعی مهارتها، مدیریت منابع انسانی و کیفیت وظایف میباشد.
با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که باشگاه به مثابه سازمان و مدیر و مربی به عنوان رهبران و گردانندگان اصلی این سازمان در شکلگیری رفتارهای انحرافی بازیکنان موثرمد و با توجه به نقش مخرب رفتارهای انحرافی در عملکرد فردی و بهتبع آن افت عملکرد تیمی، ضروری است نسبت به این دو عامل دقت نظر بیشتری شود تا ضمن شناسایی این رفتارها نسبت به راهبردهای پیشگیری و مقابله با آنها تصمیمگیری گردد. پیامدهای حاصله میتواند در حفظ موقعیت اجتماعی و جو اخلاقی تیم و در نتیجه آن توسعه باشگاه های ورزشی حرفهای و برگزاری منظم و کیفی لیگ های ورزشی موثر واقع شود.
موعود بنیادی فرد؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ امین دهقان قهفرخی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر،تدوین برنامه راهبردی کمیته داوران فوتبال ایران است.روش تحقیق حاضرازنوع مطالعات استراتژیک وزمینه یابی بوده که به شکل میدانی وبه روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش کیفی وکمی بود. بخش کیفی شامل: شورای راهبری واعضای هیأت رئیسه فدراسیون، اعضای کمیته و دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال که تعداد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر،تدوین برنامه راهبردی کمیته داوران فوتبال ایران است.روش تحقیق حاضرازنوع مطالعات استراتژیک وزمینه یابی بوده که به شکل میدانی وبه روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش کیفی وکمی بود. بخش کیفی شامل: شورای راهبری واعضای هیأت رئیسه فدراسیون، اعضای کمیته و دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال که تعداد آنها 21 نفر بودوباتوجه به محدودیت جامعه آماری،تمام جامعه به صورت کل شمار به عنوان نمونه مورداستفاده قرارگرفت. بخش کمی شامل:کلیه داوران ملی وبین المللی(مردوزن) که مجموعاً تعداد آنها حدود 255 نفر میباشد.باتوجه به محدودیت اعضای جامعه،تعدادنمونه این تحقیق باتعداد جامعه برابرمی باشد و نمونه گیری به صورت کل شمار صورت گرفت.نحوه جمع آوری اطلاعات دربخش کیفی انجام جلسات شورای راهبردی،مصاحبه بانخبگان داوری واستفاده ازپرسشنامه بازجهت بررسی وضعیت موجود کمیته داوران فدراسیون فوتبال،جستجوی اسنادبالادستی واینترنتی نسبت به بررسی ادبیات موضوع وپیشیینه تحقیق با هدف شناخت وضعیت مطلوب برای تدوین برنامه راهبردی مبادرت شد.دربخش کمی پرسشنامه پژوهش با کمک متخصصان مدیریت ورزشی وداوری فوتبال به روش محققساخته طراحی شد.روایی پرسشنامه ازطریق نظر استادان وخبرگان وپایایی(با آزمون آلفایکرونباخ 93%)تأییدگردید.پس ازتجزیه وتحلیل نقاط قوت،ضعف،فرصت و تهدید نسبت به تشکیل ماتریس ارزیابی هریک ازعوامل داخلی وخارجی اقدام ومحرزشدکه کمیته داوران فدراسیون فوتبال درموقعیتST یارقابتی قرار داردوتعداد 10راهبرد شامل: 1 راهبرد تهاجمی، 6 راهبرد رقابتی،1راهبرد محافظه کارانه و 2راهبردتدافعی جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت وتهدیدهابه فرصت هابرای توسعه کمیته داوران فدراسیون فوتبال ارائه شده است. براساس ارزیابی نمرات راهبردهای کمیته داوران فدراسیون فوتبال درماتریس برنامه ریزی راهبردی(QSPM)، راهبرد ایجاد نظام جبران خدمات به عنوان بهترین راهبرد انتخاب شد.
بهزاد پورفرهمند؛ محمد خبیری؛ نصرالله سجادی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف از انجام تحقیق شناسایی نقش باشگاه در شکل گیری رفتارهای انحرافی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود که به شیوه کیفی در سالهای 97و 96انجام پذیرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران و روسای هیئتهای فوتبال استانهای حاضردر لیگ برتر در فصول شانزدهم و هفدهم لیگ برتر فوتبال ایران و همچنین سایر ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق شناسایی نقش باشگاه در شکل گیری رفتارهای انحرافی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود که به شیوه کیفی در سالهای 97و 96انجام پذیرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران و روسای هیئتهای فوتبال استانهای حاضردر لیگ برتر در فصول شانزدهم و هفدهم لیگ برتر فوتبال ایران و همچنین سایر متخصصان فوتبال و علوم اجتماعی بودند که با توجه به رویکرد پژوهش با استفاده از روشهای نمونه گیری هدفمند تعداد 23 نفر به عنوان نمونه آماری جهت شرکت در جلسات مصاحبه انتخاب شدند. جهت شناسایی نقش باشگاه در شکل گیری رفتارهای انحرافی بازیکنان فوتبال ایران از شیوه تجزیه و تحلیل مضمون استفاده شد.نتایج نشان داد پنج مضمون فرایندها، منابع سازمان، جهتگیری سازمانی، فعالیتها و برنامه ها و ساختار سازمانی به عنوان مضامین فرعی و زیرمجموعه مقوله عوامل سازمانی در شکل گیری رفتارهای انحرافی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران نقش داشته و عامل مدیریت و رهبری بعنوان دیگر مقوله اصلی در شکل گیری رفتارهای انحرافی شامل سه مضمون فرعی مهارتها، مدیریت منابع انسانی و کیفیت وظایف میباشد. با توجه به یافته های حاصله؛ باشگاه به مثابه سازمان و مدیر و به عنوان رهبر و گرداننده اصلی سازمان در شکلگیری رفتارهای انحرافی بازیکنان موثر بوده و با توجه به نقش مخرب رفتارهای انحرافی در عملکرد فردی و بهتبع آن افت عملکرد تیمی، لازم و ضروری است نسبت به این دو عامل دقت نظر بیشتری شده تا ضمن شناسایی این رفتارها نسبت به راهبردهای پیشگیری و مقابله با آنها تصمیمگیری گردد.
امین رضا بخشی چناری؛ محمود گودرزی؛ سید نصرالله سجادی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود. فرآیند پژوهش شامل دو مرحله بود، مرحله اول پژوهش شامل: تحقیق کیفی از نوع پدیدار شناسی (با استفاده از ابزار مصاحبه با اساتید دانشگاه و نخبگان، مطالعه مقالات، کتب، اسناد و مدارک)، مرحله دوم پژوهش شامل: تحقیق کمی از نوع توصیفی- تحلیلی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود. فرآیند پژوهش شامل دو مرحله بود، مرحله اول پژوهش شامل: تحقیق کیفی از نوع پدیدار شناسی (با استفاده از ابزار مصاحبه با اساتید دانشگاه و نخبگان، مطالعه مقالات، کتب، اسناد و مدارک)، مرحله دوم پژوهش شامل: تحقیق کمی از نوع توصیفی- تحلیلی (با استفاده از روش دلفی و AHP). جامعه آماری در بخش کیفی کلیه مدیران و متخصصان صاحبنظر در ارتباط با موضوع دیپلماسی ورزشی بودند و از آنجایی که در روشهای کیفی، تعداد نمونهها از قبل تعیین نمیشود در نتیجه تا جایی که نسبت به موضوع تحقیق اشباع نظری حاصل شد مصاحبه ادامه یافت، بنابراین در این مرحله از دو روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد که بیتوجهی وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور خارجه نسبت به مسائل بینالمللی ورزشی، ایرادهای اساسی در اساسنامه فدراسیونها، موانع ایدئولوژیکی و تعارضات برخی ارزشهای ج.ا.ا با قواعد و هنجارهای حاکم بر ورزش جهان، نبود نیروی انسانی متخصص و تعدد مراجع تصمیمگیرنده در امور بینالمللی ورزش از مهمترین موانع پیشروی توسعه دیپلماسی ورزشی جمهوری اسلامی ایران میباشد. پیشنهاد میشود میتوان با همکاری دوطرفه بین وزارت ورزش و وزارت امورخارجه از پتانسیل وزارتخانههای ذیربط و حتی سفارتخانههایی که در کشورهای محل سازمانهای بینالمللی ورزشی قرار دارند (مانند سوییس که مقر فیفا میباشد)، در حوزه دیپلماسی ورزشی برای رسیدن به اهداف بینالمللی استفاده کرد
شهره صادقی؛ سیّد نصراللّه سجادی؛ حسین رجبی نوش آبادی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
اهمیت و ضرورت ورزش بانوان و گسترش حضور آنان در رویدادهای ملی و بینالمللی، توجه به بازاریابی ورزشی به عنوان مهمترین اصل در جذب حامیان مالی ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش شناسایی موانع بازاریابی ورزش حرفهای زنان ایران بود. تحقیق از نوع کاربردی، با روش کیفی و بر مبنای نظریه زمینهای انجام گرفت. برای جمعآوری دادهها ...
بیشتر
اهمیت و ضرورت ورزش بانوان و گسترش حضور آنان در رویدادهای ملی و بینالمللی، توجه به بازاریابی ورزشی به عنوان مهمترین اصل در جذب حامیان مالی ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش شناسایی موانع بازاریابی ورزش حرفهای زنان ایران بود. تحقیق از نوع کاربردی، با روش کیفی و بر مبنای نظریه زمینهای انجام گرفت. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را مدیران و صاحبنظران ورزش کشور تشکیل دادند. حجم نمونه در این رویکرد در حین کار مشخص میشود که در این تحقیق تعداد 14 مصاحبه انجام گرفت. برای انجام سه مرحله کدگذاری و تحلیل دادهها از نرم افزار مکس کیو دا پرو 12.3 استفاده شد. تعداد 100 کد باز و 11 مفهوم اصلی شناسایی شد که در نهایت در 6 مقوله کلی طبقهبندی شد. این مقولات شامل: موانع فرهنگی- اجتماعی، اندیشههای حکومتی، موانع حقوقی- قانونی و عرفی، موانع مدیریتی و سازمانی، پوشش رسانهای و ضعف در سیستم بازاریابی ورزش بود. راهکارهای ارائه شده نشان داد استفاده از الگوی بازاریابی علمی و تخصصی بومی شده و متناسب با محیط ورزش حرفهای زنان کشور لازم به نظر میرسد.
رضا خجسته اقبال؛ مجید جلالی فراهانی؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت توسعه فوتبال پایه کشور براساس برنامه فوتبال گرسروتز میباشد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی است، و از نوع مطالعات کاربردی میباشد که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعهآماری پژوهش را مدیران و مسئولان فدراسیون و مرکز ملی فوتبال ایران، مدیران مدارس فوتبال برتر و مربیان برتر فوتبال پایه کشور به تعداد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت توسعه فوتبال پایه کشور براساس برنامه فوتبال گرسروتز میباشد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی است، و از نوع مطالعات کاربردی میباشد که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعهآماری پژوهش را مدیران و مسئولان فدراسیون و مرکز ملی فوتبال ایران، مدیران مدارس فوتبال برتر و مربیان برتر فوتبال پایه کشور به تعداد 170 نفر (براساس آمار مرکز ملی فوتبال ایران) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 118نفر به عنوان نمونهآماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه محققساخته و چکلیست استاندارد گرسروتز استفاده گردید، که روایی پرسشنامه به تأیید متخصصان خبره رسید و پایایی آن نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ 91/0 تعیین گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی کلموگروف-اسمیرنوف، t تک نمونهای و فریدمن به وسیله نرمافزار اسپیاس-اس-22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد، در تمامی مؤلفهها که شامل ساختار گرسروتز در فدراسیون فوتبال، دانش مربیان، آموزش و تجربه یادگیری مربیان و مدیران، امکانات و زیرساختهای مدارس فوتبال، سازماندهی رویدادها، مالی و بازاریابی و دستیابی به اهداف است، فوتبال پایه کشور براساس برنامه فوتبال گرسروتز از وضعیت مطلوب برخوردار نمیباشد. همچنین اولویتبندی مولفههای پژوهش نشان داد که بالاترین رتبه مربوط به مولفه دانش مربیان و پایین ترین رتبه نیز مربوط به مولفه مالی و بازاریابی بود. لذا آمادهسازی منشور گرسروتز، راهاندازی فرصتهای آموزش الکترونیک، تصویب بودجهای انحصاری، سرمایهگذاری در طرحهای توسعه اماکن و تجهیزات گرسروتز، استفاده از کمکهای حامیان مالی و ترویج فلسفه و فعالیتهای فوتبال گرسروتز، از مهمترین اقدامات کاربردی میباشد.
فهیمه میرزایی؛ مجید جلالی فراهانی؛ امین قاضی زاهدی؛ قدرت اله باقری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشبینی موفقیت کشورهای شرکت کننده در جامجهانی فوتبال 2018 روسیه بود. این پژوهش، در دو مرحله کیفی (تعیین شاخصها) و کمی (جمع آوری دادههای مربوط به کشورهای منتخب) انجام شد. مصاحبههای کیفی نیمهساختارمند و عمیق با 24 نفر از نخبگان آگاه از موضوع پژوهش به صورت غیرتصادفی هدفمند صورت گرفت. پس از شناسایی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشبینی موفقیت کشورهای شرکت کننده در جامجهانی فوتبال 2018 روسیه بود. این پژوهش، در دو مرحله کیفی (تعیین شاخصها) و کمی (جمع آوری دادههای مربوط به کشورهای منتخب) انجام شد. مصاحبههای کیفی نیمهساختارمند و عمیق با 24 نفر از نخبگان آگاه از موضوع پژوهش به صورت غیرتصادفی هدفمند صورت گرفت. پس از شناسایی شاخصها، اطلاعات شاخصهای انتخاب شده (شاخصهای 26 گانه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، فناوری و ورزشی (PEST+S) برای 38 کشور که به صورت غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند، در بازه زمانی بازیهای جام جهانی 1978 آرژانتین تا 2014 برزیل جمعآوری گردید. در مرحله بعد، برای آزمون مدل مفهومی، شاخصهای 26 گانه پیشبینی شده با مقادیر واقعی در سالهای 2010 و 2014 مقایسه گردید. نتایج نشان داد روش MLP از خطای پایینی در پیشبینی شاخصهای 26 گانه برخوردار است. در مرحله نهایی، شاخصهای 26 گانه در سال 2018 تخمین زده شد و جایگاه کشورهای منتخب در جام جهانی 2018 روسیه پیشبینی شد. با استناد به نتایج روش MLP، تیمهای ایران، ژاپن و کرهجنوبی با کسب جایگاه 1 از قاره آسیا به بازیهای جامجهانی راه خواهند یافت. همچنین تیمهای بلژیک و پرتغال طبق جایگاه پیشبینی شده4 تا مرحله نیمهنهایی صعود خواهند کرد.
علی بنسبردی؛ محمد خبیری؛ مجید جلالی فراهانی؛ محمود گودرزی
دوره 14، شماره 27 ، خرداد 1394، ، صفحه 147-158
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر بر گسترش برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال در ایران بود. روش تحقیق مورد استفاده، روش کیفی و از نوع زمینه یابی بود و اطلاعات مورد نیاز تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان به دست آمد. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید دانشگاهی با تخصص در زمینه بازاریابی ورزش و برندینگ، اعضای ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر بر گسترش برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال در ایران بود. روش تحقیق مورد استفاده، روش کیفی و از نوع زمینه یابی بود و اطلاعات مورد نیاز تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان به دست آمد. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید دانشگاهی با تخصص در زمینه بازاریابی ورزش و برندینگ، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاههای فوتبال لیگ برتر کشور بود. روش نمونه گیری به صورت نظری بود و مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت(16 مصاحبه). در مجموع، تعداد 43 عامل موثر بر گسترش برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال شناسایی شد که این عوامل در قالب 4 عامل کلی ارزش ویژه برند باشگاه، هویت تیمی هواداران، اقدامات بازاریابی و قوانین و مقررات دسته بندی شدند. همچنین، ویژگیهای تداعی برند، مزایای تداعی برند، نگرش تداعی برند و وفاداری به برند عوامل ارزش ویژه برند باشگاه بودند و اقدامات بازاریابی نیز با توجه به آمیخته بازاریابی در 4 دسته محصول، قیمت، توزیع و ترویج قرار گرفتند.