موسی کوشکی؛ سید مصطفی طیبی ثانی؛ بهرام قدیمی؛ مهرداد نوابخش
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، ارایه الگوی ارزیابی اثرات زیست محیطی ساخت و توسعه اماکن ورزشی بر توسعه پایدار شهری در تهران میباشد. مطالعه حاضر از دسته تحقیقات کاربردی است که از نوع اکتشافی و مبتنی بر روش توصیفی- تطبیقی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه صاحبنظران در رشته محیط زیست، جغرافیا و برنامهریزی شهری و مدیریت ورزشی است. مجموعاً ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، ارایه الگوی ارزیابی اثرات زیست محیطی ساخت و توسعه اماکن ورزشی بر توسعه پایدار شهری در تهران میباشد. مطالعه حاضر از دسته تحقیقات کاربردی است که از نوع اکتشافی و مبتنی بر روش توصیفی- تطبیقی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه صاحبنظران در رشته محیط زیست، جغرافیا و برنامهریزی شهری و مدیریت ورزشی است. مجموعاً 250 صاحبنظر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. پرسشنامه مذکور از طریق نرمافزار lime survey، به صورت آنلاین به پست الکترونیکی خبرگان ارسال و و در نهایت 240 پرسشنامه باز گردانده و جمعآوری گردید. پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (85/0) تعیین شد. برای سازماندهی و تحلیل نهایی دادههای جمعآوری شده از نرمافزار SPSS (ver: 20) استفاده گردید. در نهایت به ارائه مدل اثرات زیست محیطی ساخت اماکن ورزشی بر توسعه پایدار با استفاده از نرم افزار اموس و روش تحلیل عاملی تاییدی بهرهگیری شد. بنابراین مدلهای اندازهگیری از نظر این شاخص مطلوب است. 6 دسته متغیر به عنوان عوامل زیست محیطی موثر بر توسعه و ساخت اماکن ورزشی مطرح شدند که به ترتیب وزن عبارت بودند از: آلودگی هوا (435/3)، تولید پسماند (212/2)، آلودگی آب و تولید فاضلاب (013/2)، آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت (878/1)، آلودگی و تخریب خاک (523/1) و آلودگی نوری (887/0). همچنین، شاخصهای زیست محیطی موثر بر توسعه و ساخت اماکن ورزشی نیز به ترتیب اولویت وزنی عبارت بودند از: مکانیابی و جانمایی صحیح، عدم انتشار آلایندهها، مدیریت پسماند و پساب، مصرف بهینه منابع و انرژی، تناسب کاربری و توسعه فضاهای سبز.
فرشاد جعفروندنو؛ مهرداد نوابخش؛ اکبر آفرینش خاکی
چکیده
دلایل مختلفی برای بروز خشونت در عرصه مسابقات ورزشی وجود دارد، اما روانشناسان و جامعه شناسان معتقدند روحیه و خصوصیات فردی مهمترین عامل است. لذا با توجه به اینکه بسیاری از جوانان و نوجوانان کشور ما به ورزش به ویژه ورزش فوتبال علاقه مند هستند و از سوی دیگر خشونت ورزشی نیز به شکل دنباله داری در حال انجام است لذا باید به دنبال علل خشونت ...
بیشتر
دلایل مختلفی برای بروز خشونت در عرصه مسابقات ورزشی وجود دارد، اما روانشناسان و جامعه شناسان معتقدند روحیه و خصوصیات فردی مهمترین عامل است. لذا با توجه به اینکه بسیاری از جوانان و نوجوانان کشور ما به ورزش به ویژه ورزش فوتبال علاقه مند هستند و از سوی دیگر خشونت ورزشی نیز به شکل دنباله داری در حال انجام است لذا باید به دنبال علل خشونت و انحرافات ورزشی ایران با رویکرد آینده پژوهی بود و به این سوال به شکل دقیقی پاسخ گفت. با توجه به مرور ادبیات و هدف تحقیق، علل خشونت و انحرافات ورزشی ایران با رویکرد آینده پژوهی (مورد مطالعه رشته فوتبال)، پرداخته شده است. جامعه آماری، اساتید و خبرگان ورزش کشور می باشد. فهرست جامعه آماری با نظر استاد راهنما تهیه شد که دارای ویژگیهای مشترک زیر در این تحقیق میباشند: با علل خشونت و انحرافات ورزشی ایران آشنا باشد؛ حداقل در یک مورد از خروجیهای عملکرد بر علل خشونت و انحرافات ورزشی کشور همکاری داشته باشد؛ و حداقل یک مورد از موارد مرتبط با علل خشونت و انحرافات ورزشی را انجام داده باشد. در مجموع با 10 نفر از اساتید و خبرگان مصاحبه شد که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. در تحلیل کیفی، مصاحبه های انجام گرفته از طریق کدگذاری باز و کدگذاری محوری دسته بندی هایی انجام شده که منجر به شناسایی مفاهیم و مولفههای مربوط عوامل علل خشونت و انحرافات ورزشی ایران شده است.
سوزان شمس لاهیجانی؛ بهرام قدیمی؛ مهرداد نوابخش
چکیده
این مقاله با هدف طراحی مدل سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال مبتنی بر اخلاق حرفهای با تاکید بر اینترنت نسل پنجم انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی-مقطعی بود . برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح آمیخته اکتشافی استفاده گردید. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران ...
بیشتر
این مقاله با هدف طراحی مدل سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال مبتنی بر اخلاق حرفهای با تاکید بر اینترنت نسل پنجم انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی-مقطعی بود . برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح آمیخته اکتشافی استفاده گردید. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران ورزشی، بازیکنان، اساتید مدیریت ورزشی بود. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری انجام شد و با 35 نفر به اشباع نظری دست پیدا شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل مجموعه افراد باشگاههای پرسپولیس، استقلال، سایپا و پیکان شامل 260 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران بین 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد . برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. تحلیل کیفی مصاحبهها با روش گراندد تئوری شناسایی شد و الگوی نهایی با روش حداقل مربعات جزئی اعتبارسنجی گردید. تحلیل دادههای کیفی با نرمافزار Maxqda و بخش کمی با Smart PLS انجام شد. یافتههای پژوهشی نشان داد، فرهنگسازی در باشگاه، توانمندسازی بازیکنان و نظارت بر برگزاری مسابقات رسمی و لیگ برتر عوامل علی هستند که بر سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال تاثیر میگذارند. ویژگیهای جامعهشناختی، زمینه و بستر را فراهم میسازد و دغدغههای ذهنی بازیکنان و مشکلات و مسائل مادی نیز عوامل مداخلهگر هستند که بر اخلاق حرفهای تاثیر میگذارند. در نهایت اخلاق حرفهای به رشد و موفقیت فوتبال در کشور منجر میشود .
شیدا رستمی؛ مهرداد نوابخش؛ منصور حقیقتیان
چکیده
در دنیای امروز، مدرنیته به عنوان یک جریان در تحول ساختارهای اجتماعی بر نهاد خانواده و روابط بین زوجین اثرگذار بوده و پیامدهایی از جمله بروز خشونت پنهان در روابط زوجین داشته است. این مقاله به بررسی جامعه شناختی تاثیر عوامل اجتماعی-اقتصادی جریان مدرنیته بر خشونت خاموش بین زوجین تحصیل کرده جوان می پردازد. روش تحقیق مورد استفاده، پیمایش ...
بیشتر
در دنیای امروز، مدرنیته به عنوان یک جریان در تحول ساختارهای اجتماعی بر نهاد خانواده و روابط بین زوجین اثرگذار بوده و پیامدهایی از جمله بروز خشونت پنهان در روابط زوجین داشته است. این مقاله به بررسی جامعه شناختی تاثیر عوامل اجتماعی-اقتصادی جریان مدرنیته بر خشونت خاموش بین زوجین تحصیل کرده جوان می پردازد. روش تحقیق مورد استفاده، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق کلیه زوجین تحصیل کرده و جوان 22 تا 35 ساله مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بوده اند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای و سپس سهمیهای، 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود و دادهها و یافته های حاصل از تحقیق با استفاده از نرم افزارهایSPSS22 و مدل سازی معادلات ساختاری Lisrel مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتهاند. تحلیل داده ها نشان داد که بین فردگرایی، مادی گرایی، رشد عقل گرایی،آزادی و برابری با خشونت خاموش رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس مدل معادلات ساختاری می توان گفت که تأثیر میزان عوامل اجتماعی- اقتصادی جریان مدرنیته بر هر یک از شاخص های خشونت خاموش بین زوجین تحصیل کرده به ترتیب عبارت اند از: فردگرایی(72/0)، مادی گرایی (69/0)، رشد عقل گرایی (66/0)، آزادی(53/0) و برابری(42/0). نتیجه آن که خشونت خاموش بین زوجین تحصیل کرده متاثر از تحولات جریان مدرنیته است.
اسفندیار آزاده؛ مهرداد نوابخش؛ منصور حقیقتیان
چکیده
جامعه جدید همواره در حال تغییر است و تغییرات پرشتاب از ویژگیهای این جامعه است. این تغییرات لزوم دگرگونی در سیاستگذاریها و بهنگامسازی آنها را خاطرنشان میکند، چرا که زمینه اجتماعی و فرهنگی در دوران جدید با سرعت بالایی تغییر میکند. از این رو لازم است تا سیاستگذاریهای فرهنگی و اجتماعی نیز نسبت به این تغییرات، انطباقپذیری ...
بیشتر
جامعه جدید همواره در حال تغییر است و تغییرات پرشتاب از ویژگیهای این جامعه است. این تغییرات لزوم دگرگونی در سیاستگذاریها و بهنگامسازی آنها را خاطرنشان میکند، چرا که زمینه اجتماعی و فرهنگی در دوران جدید با سرعت بالایی تغییر میکند. از این رو لازم است تا سیاستگذاریهای فرهنگی و اجتماعی نیز نسبت به این تغییرات، انطباقپذیری لازم را داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوتهای سه نسل انقلاب اسلامی نسبت به ارزشهای (ویژگیهای) اجتماعی، اقتصادی و سیاسی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی است. بعد از تدوین اهداف و سوالات پژوهش، پرسشنامهای حاوی 61 سؤال تهیه و در میان جامعه آماری توزیع گردید. در تدوین سؤالات پرسشنامه، از مولفههایی استفاده شد که ضمن پوشش مبانی نظری تحقیق، با فضای کلی حاکم بر موضوع مورد مطالعه مطابقت داشته باشند. برای بررسی روایی پرسشنامه، از روش اعتبار محتوا استفاده گردید. برای محاسبه پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ بهره گیری شد و پایایی پرسشنامه بسیار مطلوب به دست آمد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شهروندان تهرانی متعلق به سه نسل انقلاب در سال 1399 بودند. شیوه نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری تصادفی ساده بود. پس از اطمینان از روایی و پایایی مقیاسهای طراحی شده براساس محاسبات انجام شده، پرسشنامهها در نمونهای به حجم 450 نفر (برای هر نسل 150 پرسشنامه) توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. برای آزمون فرضیه ها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد و نرم افزار مورد استفاده SPSS نسخه 25 بود. ارزش ها و مطالبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بین سه نسل دارای تفاوت معنیداری است. نسل سوم در ارزشهای اقتصادی متفاوت از نسلهای دوم و اول است. نسل سوم و نسل دوم در ارزشهای اجتماعی متفاوت از نسل اول هستند. ارزشهای فرهنگی در بین سه نسل دارای تفاوت معنیداری است.
علیرضا جهانگیری؛ بهرام قدیمی؛ مهرداد نوابخش؛ چنور ظهرابی؛ سهیلا عبدی نعمت آباد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری تأثیر تبلیغات رسانه ای بر سبک زندگی ورزش- محور با تبیین نقش میانجی گری بازهویت مدیریت بدن در بین کارکنان نیروی انتظامی شهر تهران در سال 1398-1399 بوده است. روش پژوهش حاضر، همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بوده است. 400 نفر از کارکنان نیروی انتظامی شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری تأثیر تبلیغات رسانه ای بر سبک زندگی ورزش- محور با تبیین نقش میانجی گری بازهویت مدیریت بدن در بین کارکنان نیروی انتظامی شهر تهران در سال 1398-1399 بوده است. روش پژوهش حاضر، همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بوده است. 400 نفر از کارکنان نیروی انتظامی شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. شیوه گردآوری دادهها، میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بود. داده ها با کمک نرم افزار spss25 و AMOS24 بررسی شدند. یافته های تحقیق نشان داد اثر مستقیم و استاندارد شده تبلیغ رسانه ای (017/0p=، 49/0=β) بر روی باز هویت بدن معنادار است. همچنین اثر مستقیم و استانداردشده باز هویت بدن (012/0p=، 37/0=β) و تبلیغ رسانه ای (00/0p=، 61/0=β) بر سبک زندگی ورزش- محور معنادار است. اثر مستقیم تاهل و تحصیلات بر سبک زندگی ورزش محور به ترتیب 11/0 و 26/0 به دست آمد که رابطه معناداری را نشان داد، اما رابطه سن و سبک زندگی ورزش- محور معنادار نبود (p>0.05). همچنین براساس نتایج به دست آمده به این نتیجه رسیدیم که سبک زندگی ورزش- محور می تواند از طریق باز هویت بدن از تبلیغ رسانه ای اثرپذیر باشد.
رضا کریمی؛ علیرضا محسنی تبریزی؛ مهرداد نوابخش
دوره 15، شماره 33 ، آذر 1395، ، صفحه 9-44
چکیده
مشارکت، یکی از موضوعات مهمی است که در حوزه های مختلف علوم اجتماعی و سیاسی به آن توجه خاص می شود. امروزه جوانان به عنوا ن یک گروه تاثیرگذار در مشارکت، نقش مهمی در تصمیم گیری های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارند. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی تبیین جامعه شناختی مشارکت جوانان، علل، صور و چالش ها صورت گرفته است. به منظور دست یابی ...
بیشتر
مشارکت، یکی از موضوعات مهمی است که در حوزه های مختلف علوم اجتماعی و سیاسی به آن توجه خاص می شود. امروزه جوانان به عنوا ن یک گروه تاثیرگذار در مشارکت، نقش مهمی در تصمیم گیری های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارند. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی تبیین جامعه شناختی مشارکت جوانان، علل، صور و چالش ها صورت گرفته است. به منظور دست یابی به این هدف از بین عوامل و متغیرهای گوناگونی که در مشارکت جوانان تاثیر گذار است، متغیرهای اعتماد اجتماعی، بیگانگی اجتماعی، بی تفاوتی اجتماعی، میزان استفاده از رسانه ها و پایگاه اقتصادی- اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل انتخاب شده است. مبانی نظری متغیرها و پارامترهای این پژوهش، بر مبنای نظریات ملوین سیمن، لیپست، پارسونز، گیدنز، زتومکا و اینگلهارت تدوین شده است.
روش تحقیق، پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه دارای قابلیت اعتماد و اعتبار است. جامعه آماری پژوهش، جوانان 18-29 سال مناطق 22 گانه تهران درسال 1394 می باشد. حجم نمونه 390 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به دست آمده است. روش اصلی در تحلیل داده ها، رگرسیون و تحلیل مسیر است.
همچنین بر اساس نتایج تحقیق، میان صور مشارکت و متغیرهای اعتماد اجتماعی، بیگانگی اجتماعی، رسانه های جمعی، بی تفاوتی اجتماعی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی و جنسیت رابطه معنادار وجود دارد، اما بین متغیر وضع تاهل با مشارکت و صور آن رابطه معناداری به چشم نمی خورد. از میان این متغیرها، اعتماد اجتماعی دارای قوی ترین رابطه با متغیر وابسته صور مشارکت (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و روانی) است. در ﻫﻤﻴﻦ راﺳﺘﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ از دﺳﺖ آﻣﺪه از رﮔﺮﺳﻴﻮن ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﻴﺮه، ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﻄﺮح ﺷﺪه در اﻳـﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ (ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ) ﺑﻪ ﻣﻴـﺰان 35 درﺻــﺪ تغییرات متغیر وابسته "مشارکت اجتماعی"، به میزان41 درصد تغییرات متغیر وابسته"مشارکت سیاسی"، به میزان32 درصد تغییرات متغیر وابسته "مشارکت فرهنگی"، به میزان 28 درصد تغییرات متغیر وابسته "مشارکت اقتصادی" و به میزان 25 درصد تغییرات متغیر وابسته"مشارکت روانی" را تبیین می کنند.