علی خالدی فرد؛ ناهید شتاب بوشهری؛ امین خطیبی؛ صدیقه حیدری نژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل زمینه ای و مداخله گر موثر بر ایجاد اشتغال پایدار دانش آموختگان علوم ورزشی ایران و در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته صورت گرفت که بعد از 16 مصاحبه به اشباع نظری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل زمینه ای و مداخله گر موثر بر ایجاد اشتغال پایدار دانش آموختگان علوم ورزشی ایران و در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته صورت گرفت که بعد از 16 مصاحبه به اشباع نظری رسید. برای سنجش اعتبار، انتقال و تایید ذیری، یافته های پژوهش به مشارکت کنندگان ارائه و نقطه نظرهای آنها اعمال شد. از روش توافق درون موضوعی برای قابلیت اعتماد استفاده گردید که 82/0 گزارش شد. یافته های مربوط به عوامل زمینهای (بسترساز) بیانگر 29 مفهوم اصلی و 4 مقوله فرعی شامل سیاستگذاری و برنامه ریزی، عوامل اقتصادی و مالی، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، صلاحیت حرفه ای در ورزش و یافته های مربوط به عوامل مداخلهگر (تاثیرگذار) بیانگر27 مفهوم اصلی و 5 مقوله فرعی شامل عوامل فناوری، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی، بازسازی جایگاه علوم ورزشی و ارتباطات و شبکهسازی بود.
در جمع بندی کلی پژوهش حاضر، باید گفت که امروزه توجه به مقوله اشتغال پایدار دانش آموختگان آموزش عالی دیگر تنها یک مقوله فرعی برای دانشگاه و آموزش عالی نیست، بلکه به یک مسئله اساسی برای سیاستگذاران و مسئولان عالی کشور تبدیل شده است. لذا بهمنظور اتخاذ تصمیم صحیح در زمینه ایجاد و توسعه اشتغالزایی پایدار برای دانش آموختگان علوم ورزشی توسط دست اندرکاران حوزه ورزش، نیاز به شناسایی عوامل زمینه ای و محیطی ضروری و مهیا نمودن این شرایط میباشد.
علی قبادی؛ ناهید شتاب بوشهری؛ امین خطیبی
دوره 19، شماره 47 ، خرداد 1399، ، صفحه 247-265
چکیده
هدف از این تحقیق، ارائه مدلی برای توسعه برند پوشاک ورزشی ایرانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران بازاریابی، تولیدکنندگان پوشاک ورزشی داخلی و اساتید حوزه بازاریابی دانشگاه بودند. بدین منظور پس از مطالعه پیشینه تحقیق، مصاحبههای کیفی نیمه ساختارمند و عمیق با روش نمونهگیری هدفمند نظری انجام شد. ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، ارائه مدلی برای توسعه برند پوشاک ورزشی ایرانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران بازاریابی، تولیدکنندگان پوشاک ورزشی داخلی و اساتید حوزه بازاریابی دانشگاه بودند. بدین منظور پس از مطالعه پیشینه تحقیق، مصاحبههای کیفی نیمه ساختارمند و عمیق با روش نمونهگیری هدفمند نظری انجام شد. مصاحبهها تا رسیدن به مرحله اشباع نظری و شناسایی همه عوامل ادامه یافت (12=n). دادهها با استفاده از نرمافزار انویوو نسخه[1] 10 تحلیل شد. در طی سه مرحله (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) 359 کد استخراج شد که با مقایسه و طبقهبندی کدهای مشابه، 221 مفهوم ،60 کد باز و 6 دسته کد محوری به دست آمد.
نتایج پژوهش نشان داد تنوع و نوآوری در تولید محصول، برنامهریزی راهبردی، انتخاب بازار هدف، رتبهبندی پوشاک ورزشی و طراحی متناسب با نیاز بازار در توسعه عمودی و بهکارگیری فناوری روز در تولید محصولات نیز در توسعه افقی برند پوشاک ورزشی ایرانی تأثیرگذار است. در این زمینه دولت نیز میتواند با حمایتهای مالی، پرداخت تسهیلات بانکی کمبهره، وضع قوانین حمایتی، اصلاح قوانین مالیاتی و بیمهای و جلوگیری از ورود پوشاک ورزشی قاچاق به کشور به توسعه برند پوشاک ورزشی ایرانی کمک کند.
[1] N vivo Coding