ابراهیم شکوری شوره دلی؛ رضا نیکبخش؛ فریده شریفی فر؛ فرشاد تجاری
چکیده
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به رشته ای پر طرفدار بدل شده است. از این رو، مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی رو به رو هستند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی ...
بیشتر
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به رشته ای پر طرفدار بدل شده است. از این رو، مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی رو به رو هستند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و به روش کـــــیفی با اسـتفاده از نظریهپردازی داده بنیاد انجام پذیرفته است. برای شناسایی عوامل اصلی ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مطالعه مقالات مرتبط، زوایای اصلی روشن شد. سپس با استفاده از مصاحبه، عوامل اصلی شناسایی گردیدند. جامعه آماری تحقیق متشکل از 7 مربی، 7 داور و 16 بازیکن بود. شرکتکنندگان به گونهای انتخاب شدند تا طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به تجربه دوره حرفهای در فوتبال قابل شناسایی و استخراج باشد. این افراد با استفاده از روش غیر تصادفی، گلوله برفی انتخاب شدند و به صورت تک تک در محل کارشان مورد مصاحبه قرار گرفتند. تعداد افراد انتخابی بر اساس اشباع نظری ادامه یافت با آن که از نفر 21 به بعد با موارد تکراری برخورد شد، اما مصاحبه تا نفر 30 به منظور اطمینان از یافتهها ادامه پیدا کرد. سپس دادهها با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت 7 مقوله (عوامل سازمانی، عوامل دولتی، عوامل فردی، عوامل رفتاری، عوامل انگیزشی، روابط میان منابع انسانی و پیامد)، 12 مفهوم (امکانات و تسهیلات، منابع انسانی، ساختار مالی، برنامه ریزی و مدیریت، نقش دولتمردان، نقش خانواده، نقش فرد، رفتارهای اکتسابی در طول دوره، ایجاد انگیزه در طول دوره حرفهای، ارتباط افراد با یکدیگر، پیامدهای منفی و پیامدهای مثبت) و 114 عامل مهم در ارائه الگوی جامع فوتبال حرفهای یافت شد.
پیشنهاد می گردد که این عوامل در طراحی الگوی دوره حرفهای فوتبال به کار گرفته شوند و مسئولان در جهت بهبود و توسعه وضعیت منابع انسانی و شرایط دوره حرفه ای گام بردارند.
مرجان همتینژاد؛ رضا نیک بخش؛ اکبر آفرینش خاکی؛ فریده شریفی فر
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی نقش اعتماد به مدیر، عدالت توزیعی و محصورشدگی شغلی در قصد جا به جایی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر تهران بود. پژوهش حاضر توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان زن و مرد تربیت بدنی شهر تهران در سال تحصیلی 98- 1397(2152 نفر) تشکیل می دادند. حداقل حجم نمونه براساس فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی نقش اعتماد به مدیر، عدالت توزیعی و محصورشدگی شغلی در قصد جا به جایی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر تهران بود. پژوهش حاضر توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان زن و مرد تربیت بدنی شهر تهران در سال تحصیلی 98- 1397(2152 نفر) تشکیل می دادند. حداقل حجم نمونه براساس فرمول کوکران 326 نفر بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای طبقه ای از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شد. در این تحقیق از «پرسشنامه محصورشدگی شغلی» کارسلی و همکاران (2007)، «پرسشنامه قصد جا به جایی شغل» سینگ و همکاران (1996)، «پرسشنامه اعتماد مدیر» لی و همکاران (2013) و «پرسشنامه عدالت توزیعی» نیهوف و همکاران (1993) استفاده گردید. برای بررسی مدل تحقیق از تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پیالاس نسخه 3 یهره گیری شد.نتایج نشان داد که اعتماد مدیر بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش تاثیر معنادار ندارد. عدالت توزیعی بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش در سطح 01/0 تاثیر منفی معنادار دارد. محصور شدگی شغلی در تاثیر اعتماد مدیر بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش نقش تعدیلگر ندارد. محصور شدگی شغلی در تاثیر عدالت توزیعی بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش نقش تعدیلگر معنادار دارد.بنابراین، پیشنهاد میشود محصورشدگی شغلی به عنوان یکی از سازه های مهم شغلی در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه جدی قرار گیرد.
ابراهیم شکوری شوره دلی؛ رضا نیکبخش؛ فریده شریفی فر؛ فرشاد تجاری
چکیده
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به عنوان رشته ای پر طرفدار شناخته شده است از این رو مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی مواجه میگردند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از ...
بیشتر
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به عنوان رشته ای پر طرفدار شناخته شده است از این رو مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی مواجه میگردند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و به روش کـــــیفی با اسـتفاده از نظریهپردازی داده بنیاد نجام پذیرفته است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی دوره حرفهای فوتبال بود. به این منظور برای شناسایی عوامل اصلی ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مطالعه مقالات مرتبط زوایای اصلی روشن شد، سپس با استفاده از مصاحبه عوامل اصلی شناسایی گردیدند. جامعهی آماری تحقیق متشکل از 7 مربی، 7داور و 16 بازیکن بود. شرکتکنندگان به گونهای انتخاب شدند تا طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به تجربه دوره حرفهای در فوتبال قابل شناسایی و استخراج باشد. این افراد با استفاده از روش غیر تصادفی، گلوله برفی انتخاب شدند و به صورت تک تک در محل کار افراد مورد مصاحبه قرار گرفتند. تعداد افراد انتخابی بر اساس اشباع نظری ادامه یافت و از نفر 21 به بعد با موارد تکراری برخورد شد و مصاحبه تا نفر 30 به منظور اطمینان از یافتههای مصاحبه ادامه پیدا کرد. سپس دادهها با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت 7 مقوله (عوامل سازمانی، عوامل دولتی، عوامل فردی، عوامل رفتاری، عوامل انگیزشی، روابط میان منابع انسانی، پیامد)، 12 مفهوم (امکانات و تسهیلات، منابع انسانی، ساختار مالی، برنامه ریزی و مدیریت، نقش دولتمردان، نقش خانواده، نقش فرد، رفتارهای اکتسابی در طول دوره، ایجاد انگیزه در طول دوره حرفهای، ارتباط افراد با یکدیگر، پیامدهای منفی، پیامدهای مثبت) 114 عامل مهم در ارائه الگوی جامع فوتبال حرفهای یافت گردید. پیشنهاد می شود که به منظور طراحی الگوی دوره حرفهای فوتبال عوامل یافت شده در نظر گرفته شوند و مسئولان در جهت بهبود و توسعه وضعیت منابع انسانی و شرایط دوره حرفه ای گام بردارند.
الهام جعفری؛ فریده شریفی فر؛ شهرام علم
دوره 19، شماره 47 ، خرداد 1399، ، صفحه 265-284
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه الگویی برای آیندهپژوهی حضور زنان در سطوح مدیریت ورزش کشور بود. روش تحقیق از نظر سطح راهبردی، از نظر نوع کیفی، از نظر استراتژی فرایندی، از نظر هدف کاربردی و از نظر زمان آیندهنگر میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (18 نفر) و جامعه اطلاعاتی (39 نسخه) و ابزار پژوهش شامل سه روش مطالعه کتابخانهای، مصاحبه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه الگویی برای آیندهپژوهی حضور زنان در سطوح مدیریت ورزش کشور بود. روش تحقیق از نظر سطح راهبردی، از نظر نوع کیفی، از نظر استراتژی فرایندی، از نظر هدف کاربردی و از نظر زمان آیندهنگر میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (18 نفر) و جامعه اطلاعاتی (39 نسخه) و ابزار پژوهش شامل سه روش مطالعه کتابخانهای، مصاحبه و تکنیک دلفی بود. روایی ابزارها براساس اعتبار علمی و حقوقی نمونه آماری، ارزیابی محتوایی متخصصان و ضرایب توافق بین خبرگان مطلوب ارزیابی گردید. از روشهای کدگذاری و تحلیل سیستمی مفهومی جهت تحلیل یافتهها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو وضعیت موجود و مطلوب ظرفیتهای مدیریتی شناسایی شده (پست سازمانی، کرسی و عضویت) شکاف قابل توجهی وجود دارد. عوامل تعیین کننده با دو رویکرد دستهبندی شدند: الف) تحلیل سیستمی شامل عوامل پیشایندی، فرایندی و پیامدی؛ ب) تحلیل سطحی شامل عوامل فردی، شغلی، سازمانی و محیطی. منظرهای آیندهپژوهی مدیریت زنان در ورزش کشور از سه منظر زمانی گذشته، حال و آینده و دو بخش نظری و اجرایی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، الگوی آیندهنگری مبتنی بر اقدامات و ملاحظات لازم جهت بهبود جایگاه زنان در مدیریت ورزش کشور در پنج سطح چالش، قابلیت، راهبرد، عملکرد و پیامد ترسیم گردید. براساس یافتهها میتوان گفت آینده محتمل و ممکن برای ایفای نقش مدیران زن در ورزش کشور بیشتر به ارتقای نسبی و موردی در برخی ابعاد و شاخصها شباهت دارد تا آینده مطلوب کل ابعاد و فرایندهای سیستم مورد بحث. پیشنهاد میشود فرصتهای لازم برای تأسیس مراکز تجمع زنانه در ورزش برای آگاهی از کم و کیف پتانسیلهای موجود ایجاد شود.