معصومه صفری؛ کورش ویسی؛ سمیرا علی آبادی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف این پژوهش سناریونگاری آینده برندهای سازمانی و شرکتی صنعت ورزش ایران بود. مطالعه حاضرآینده پژوهی بود. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیارهای خبرگی 25 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. در این مطالعه از الگوی سناریونگاری مدل شوارتز که مبتنی بر هشت مرحله است ...
بیشتر
هدف این پژوهش سناریونگاری آینده برندهای سازمانی و شرکتی صنعت ورزش ایران بود. مطالعه حاضرآینده پژوهی بود. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیارهای خبرگی 25 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. در این مطالعه از الگوی سناریونگاری مدل شوارتز که مبتنی بر هشت مرحله است جهت گردآوری دادهها استفاده شد. . در بخش کیفی تحقیق جهت تحلیل اطلاعات مصاحبهها از کدگذاری باز و کدگذاری متمرکز استفاده شد. در ادامه از روش تحلیل تأثیر متقابل و تحلیل موازنه تأثیر برگذر استفاده شد و این تحلیلها با کمک برنامه-های میکمک و سناریوویزاد انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد: در آینده برندهای ورزشی صنعت ورزش ایران 26 مضمون فرعی و 2 مضمون اصلی (پیشرانهای محیطی و پیشرانهای داخلی) نقش دارند. برندهای الکترونیک، تکنولوژی دیجیتال، برندینگ مشترک، رقابت در بازار و سرمایهگذاری در برند عدمقطعیتهای کلیدی و راهبردی برندهای ورزشی هستند. آینده برندهای ورزشی در صنعت ورزش ایران تابع سه سناریوی پیروی برخط، ناهمنوایی برخط و کجروی برخط است. سناریوی پیروی برخط سناریوی است که محتمل است در آینده برای برندهای ورزشی ایران رخ بدهد چرا که بهطور همزمان هم سازگاری و هم امتیاز اثرگذاری بالاتری دارد. بر این اساس به صاحبان برندهای ورزشی در کشور پیشنهاد میشود شبکهسازی سرمایهگذاری بر روی برندهای الکترونیک، افزایش سرمایهگذاری در تکنولوژی دیجیتال، شکلگیری کوبرندینگ، سرمایهگذاری در هویت سازی برند و همزمان رقابت در بازار را بهعنوان سیاست و راهبرد بلندمدت خود انتخاب کنند.
محسن اسمعیلی؛ مهدی رسولی؛ طهماسب شیروانی؛ مصطفی افشاری
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی و شناسایی روشهای تامین منابع مالی سازمانهای ورزشی (مطالعه موردی: هیاتهای ورزشی استان تهران) بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری شامل اعضا هیات رییسه هیئتهای ورزشی، مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان تهران (150 نفر) بود. نمونهگیری به شکل تصادفی طبقه ای و به تعداد 112 نفر انجام شد. دادهها ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی و شناسایی روشهای تامین منابع مالی سازمانهای ورزشی (مطالعه موردی: هیاتهای ورزشی استان تهران) بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری شامل اعضا هیات رییسه هیئتهای ورزشی، مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان تهران (150 نفر) بود. نمونهگیری به شکل تصادفی طبقه ای و به تعداد 112 نفر انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که اعتبار آن مورد تایید قرار گرفت جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها پس از تعیین وضعیت نرمالیته بودن داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، معادلات ساختاری و خی دو با نرم افزار اس پی اس اس و پی ال اس استفاده شد.نتایج نشان دهنده کفایت نمونه ها برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی بود و شش عامل حامیان و سرمایه مشترک، درآمدهای اعتباری، هواداران و ذینفعان، ظرفیتهای مبتنی بر اماکن، محصولات و خدمات، ظرفیت های تبلیغی و رسانه ای و رویدادهای ورزشی به عنوان روشهای جذب منابع مالی شناسایی شد. از نظر وضع موجود، روشهای استفاده از حامیان و دریافت اعتبارات از اداره کل ورزش و جوانان بیشترین فراوانی را داشتند. هیاتهای ورزشی در حال حاضر بر اساس شرایط رشته ورزشی خود از روشهای مختلفی جهت تامین منابع مالی استفاده می کنند که آشنایی با روشهای جدید مطرح شده در تحقیق پیشنهاد می شود.
طهماسب شیروانی؛ محسن اسمعیلی؛ محمد احسانی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای بازاریابی ورزشی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای بازاریابی ورزشی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی برای جمعآوری دادهها از نمونهگیری نظری و مصاحبه عمیق با نخبگان امر به تعداد 17 نفر و برای تحلیل دادهها از نظریه داده بنیاد استفاده گردید. در بخش کمی بعد از تدوین پرسشنامه تحقیق برگرفته از بخش کیفی و توزیع آن بین نمونههای تحقیق، 244 پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه 49 گویهای با استفاده از نظرات اساتید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تاٌیید قرار گرفت. در مجموع 381 کد اولیه بدست آمد که بعد از استخراج کدهای مشابه، 66 کد باز متمایز مشخص گردید. این کدها در 14 گروه کد محوری و 3 گروه کد انتخابی شامل عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل برون سازمانی دستهبندی شدهاند. ضریب مسیر بین اجرای مدیریت بازاریابی ورزشی و عوامل فردی، سازمانی و برون سازمانی به ترتیب برابر با 476/0، 454/0 و 336/0 بود. با توجه به مقدار شاخص) 282/0 (GOF= در بررسی برازش کلی، مدل اندازهگیری از کیفیت مناسبی برخوردار است. نتایج حاصل از تحقیق حاضر میتواند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران را جهت برنامهریزی در راستای اجرای مطلوب بازاریابی هدایت کند.
محسن اسمعیلی؛ طهماسب شیروانی؛ شمس الدین رضایی؛ مصطفی افشاری
چکیده
هدف از تحقیق، بررسی و آسیبشناسی فرآیند موجود برنامه ریزی در اوقات فراغت مردم استان تهران و ارائه الگوی مطلوب می باشد. روش تحقیق از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از تکنیک نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری کلیه صاحب نظران مربوط به برنامه ریزی اوقات فراغت در سازمانهای متولی ورزش استان تهران بودند. نمونه آماری را ...
بیشتر
هدف از تحقیق، بررسی و آسیبشناسی فرآیند موجود برنامه ریزی در اوقات فراغت مردم استان تهران و ارائه الگوی مطلوب می باشد. روش تحقیق از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از تکنیک نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری کلیه صاحب نظران مربوط به برنامه ریزی اوقات فراغت در سازمانهای متولی ورزش استان تهران بودند. نمونه آماری را مدیران و کارشناسان برنامه ریزی اداره کل ورزش و جوانان، هیات های ورزشی و سازمان ورزش شهرداری و اعضای هیات علمی صاحب نظر در حوزه اوقات فراغت و ورزش به تعداد 21 نفر تشکیل می دادند. برای نمونهگیری از روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی تا اشباع نظری و برای جمعآوری دادهها از مطالعه مبانی نظری و مصاحبه بهره گرفته شد. نتایج بیانگر آن بود که مقوله برنامه ریزی فراغت با محوریت ورزش به عنوان پدیده محوری میتواند نقش محوری در ارتباط سایر مقوله ها با هم داشته باشد. لزوم برنامه ریزی مبتنی بر نیازهای جدید مصرف کنندگان تاکید شد و راهبردهای برنامه ریزی مبتنی بر مشتری، مبتنی بر بر رویکرد، مبتنی بر مطالعات تطبیقی، مبتنی بر ساختار و مبتنی بر محیط به عنوان اصلی ترین راهبردها مورد توجه قرار گرفت. در نظر گرفتن این راهبردها می تواند پیامدهای مثبت فردی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی به همراه داشته باشد.