سیمین افشار؛ لیلا بنیاد؛ صمد عدلی پور
دوره 17، شماره 42 ، اسفند 1397، ، صفحه 273-291
چکیده
مزاحمتهای خیابانی، یکی از مهمترین مشکلات حضور زنان در فضاهای عمومی شهری است که پیامدهای گستردهای بر روی آنها دارد. هدف پژوهش حاضرT مطالعه رابطه بین مورد مزاحمتهای خیابانی قرار گرفتن دختران و زنان جوان با اعتماد اجتماعی و سلامت اجتماعی آنهاست. این پژوهش از نظر روش اجرا، پیمایشی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر زمانی، مقطعی است. جامعه ...
بیشتر
مزاحمتهای خیابانی، یکی از مهمترین مشکلات حضور زنان در فضاهای عمومی شهری است که پیامدهای گستردهای بر روی آنها دارد. هدف پژوهش حاضرT مطالعه رابطه بین مورد مزاحمتهای خیابانی قرار گرفتن دختران و زنان جوان با اعتماد اجتماعی و سلامت اجتماعی آنهاست. این پژوهش از نظر روش اجرا، پیمایشی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را دختران و زنان جوان 18 تا 33 سال شهر تبریز در سال 1397 تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است. با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر به عنوان حجم نمونه مورد مطالعه قرار گرفتهاند. برای سنجش متغیرهای مستقل از پرسشنامههای محققساخته اعتماد اجتماعی و سلامت اجتماعی کییز و برای سنجش مزاحمتهای خیابانی از پرسشنامه پژوهش ریاحی و لطفی خاچکی (1395) استفاده شده است. اعتبار و پایایی این پرسشنامهها از طریق اعتبار صوری و سازهای و آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میانگین مزاحمتهای خیابانی و دو بعد آن (مزاحمت فیزیکی و پیشنهاد و تهدید جنسی) پایینتر از سطح متوسط است، اما میزان مزاحمتهای غیرفیزیکی در سطح متوسطی قرار دارد. همچنین، بین مزاحمتهای خیابانی و ابعاد آن (مزاحمت فیزیکی، غیرفیزیکی، پیشنهاد و تهدید جنسی) با اعتماد اجتماعی و سلامت اجتماعی دختران و زنان جوان شهر تبریز همبستگی معنادار معکوسی وجود دارد. علاوه بر این، متغیرهای وارد شده (مزاحمت فیزیکی، غیرفیزیکی، پیشنهاد و تهدید جنسی) در مدل رگرسیونی پژوهش توانستهاند 24 درصد از تغییرات اعتماد اجتماعی و 22 درصد از تغییرات سلامت اجتماعی پاسخگویان را تبیین کنند.
صمد عدلی پور؛ حامد اکبرپور؛ محمد محکی
دوره 15، شماره 34 ، دی 1395، ، صفحه 129-150
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه حضور در شبکه اجتماعی فیسبوک به عنوان یکی از ابزارهای جهانیشدن و پایبندی به ارزشهای خانوادگی و دینی با کجروی فرهنگی در بین جوانان است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس و بهرهگیری از پرسشنامه اینترنتی با تکیه بر نظریههای کاشت، امپریالیسم فرهنگی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه حضور در شبکه اجتماعی فیسبوک به عنوان یکی از ابزارهای جهانیشدن و پایبندی به ارزشهای خانوادگی و دینی با کجروی فرهنگی در بین جوانان است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس و بهرهگیری از پرسشنامه اینترنتی با تکیه بر نظریههای کاشت، امپریالیسم فرهنگی و نظریه پیوند اجتماعی هیرشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کاربران جوان فیسبوک شهر تبریز در سال 1394 تشکیل میدهند. حجم نمونه برابر با 400 نفر است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میزان کجروی فرهنگی در سطح متوسطی قرار دارد. همچنین، بین متغیرهای زمینهای (جنس، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، میزان تحصیلات و پایگاه اقتصادی- اجتماعی) و کجروی فرهنگی رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر این، بین میزان استفاده از فیسبوک و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائه شده در آن با کجروی فرهنگی رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد، اما بین پایبندی به ارزشهای دینی و خانوادگی و کجروی فرهنگی رابطه معنادار معکوسی مشاهده می گردد. در مجموع، متغیرهای مستقل وارد شده در مدل رگرسیونی پژوهش توانستهاند 30 درصد از تغییرات کجروی فرهنگی جوانان را تبیین کنند.
صمد عدلی پور؛ سیداحمد میرمحمد تبر؛ صمد رسول زاده اقدم
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، ، صفحه 109-125
چکیده
با توجه به رشد روزافزون رسانههای اجتماعی و اهداف و انگیزههای مختلفی که کاربران جوان در استفاده از این رسانهها دارند، پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و انگیزههای کاربران جوان ایرانی رسانههای اجتماعی و همچنین مشخص ساختن سنخهای گوناگون این کاربران جوان انجام شده است. در واقع، این پژوهش با استفاده از یک رویکرد ترکیبی و بهرهگیری ...
بیشتر
با توجه به رشد روزافزون رسانههای اجتماعی و اهداف و انگیزههای مختلفی که کاربران جوان در استفاده از این رسانهها دارند، پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و انگیزههای کاربران جوان ایرانی رسانههای اجتماعی و همچنین مشخص ساختن سنخهای گوناگون این کاربران جوان انجام شده است. در واقع، این پژوهش با استفاده از یک رویکرد ترکیبی و بهرهگیری از تکنیک مصاحبه نیمهساختیافته و توزیع پرسشنامه محققساخته در بین 2100 نفر از کاربران جوان ایرانی در پنج شهر اصفهان، تبریز، تهران، مشهد و ساری در پی سنخشناسی کاربران جوان رسانههای اجتماعی بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مهمترین اهداف و انگیزههای کاربران جوان در استفاده از رسانههای اجتماعی عبارت اند از: کسب اخبار و اطلاعات، برقراری ارتباط با دوستان، آشنایان و همکلاسیها، دوستیابی جدید و ارتباط با دوستان قدیمی، تشکیل گروه و شرکت در بحثها و امکانات دیگر، بیان احساسات و عواطف خود، دیدن عکسها و فعالیتهای دوستان خود، آشنایی با سبک ارتباطات مدرن و مجازی، پیگیری و دنبال کردن مباحث مورد علاقه خود، گوش دادن به موسیقی، به اشتراکگذاری هر گونه ویدئو، عکس، کلیپ، تفریح و سرگرمی و وقتگذرانی و فرار از مشکلات زندگی روزمره. سایر یافتههای پژوهش نشان داد که کاربران جوان ایرانی را میتوان به هشت گروه فعالان، منفعلان، رابطهجویان، دانلودگران، خبرخوانها، مباحثهگران، هرزهنگاران و سرگرمیجویان تقسیم نمود.