گلرخ عیوضی کلش؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ امین دهقان قهفرخی؛ محمود گودرزی
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر ، تبیین مدل موانع ساختاری رشد و توسعه جایگاه زنان در ورزش ایران بود.جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان، اساتید و دانشجویان دکتری رشته مدیریت ورزشی، مربیان و داوران بینالمللی و ورزشکاران حرفهای بود. نمونهگیری در بخش کیفی به صورت هدفمند بود که تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر ، تبیین مدل موانع ساختاری رشد و توسعه جایگاه زنان در ورزش ایران بود.جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان، اساتید و دانشجویان دکتری رشته مدیریت ورزشی، مربیان و داوران بینالمللی و ورزشکاران حرفهای بود. نمونهگیری در بخش کیفی به صورت هدفمند بود که تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در بخش کمی به صورت در دسترس انجام شد و بر اساس منابع معتبر که به ازای هر سوال 5 تا 10 نفر نمونه توصیه میشود، 394 نفر از افراد جامعه بصورت آنلاین در تکمیل پرسشنامه مشارکت داشتند. نحوه گردآوری اطلاعات بصورت میدانی و به-طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود که با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 25 و LISREL نسخه 8/8 صورت گرفت. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از تایید روایی صوری و روایی سازه(91/0=KMO)و نتیجه آزمون بارتلت(0001/0=p، 1/20107=2χ) مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: براساس تحلیل عاملی از طریق تحلیل مؤلفههای اصلی و تحلیل موازی نشان داد که موانع ساختاری رشد و توسعه جایگاه زنان در ورزش ایران حاوی هفت عامل بود و نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم با نرمافزار لیزرل نشان داد، همه بارهای عاملی از قدرت تبیین خوبی برخوردار هستند و عاملهای برنامهریزی و سازماندهی؛ منابع مالی و بازاریابی؛امکانات و تجهیزات؛قوانین و مقررات؛منابع انسانی؛نظارت و کنترل وعامل اطلاعرسانی به عنوان موانع ساختاری شناسایی شدهاند. لذاپیشنهاد میشود مسئولان با جلب مشارکت همگانی برای ایجاد تحول جایگاه زنان در ورزش ایران، بهتدوین برنامههای اجرایی توسعهای و نظاممند نمودن ساختار بپردازند.
علی ابوالحسینی؛ سید نصرالله سجادی؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش تحلیل پیشران های کلیدی توسعه فوتسال کشور می باشد.روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت آن مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی است که از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و خبرگانی که در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای و رشته ورزشی فوتسال از دانش و تجربه لازم برخوردار هستند. روش نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش تحلیل پیشران های کلیدی توسعه فوتسال کشور می باشد.روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت آن مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی است که از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و خبرگانی که در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای و رشته ورزشی فوتسال از دانش و تجربه لازم برخوردار هستند. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت روش گلوله برفی است. 12 مصاحبه با خبرگان انجام گرفت.بنا به ماهیت موضوع از فنون و ابزارهای همچون مصاحبه، پنل خبرگان و پرسشنامه استفاده شد. پس از تعیین شاخص ها و مولفه های تاثیر گذار بر توسعه فوتسال کشور ، با استفاده از مدل دلفی و پرسشنامه های طراحی شده ماتریس تحلیل اثرات متقاطع مجددا در بین نمونه آماری توزیع شد. در پردازش داده ها از تکنیک هایی از جمله دلفی، تحلیل اثرات متقاطع،تحلیل ساختاری و نرم افزار میک مک برای تفهیم کلیدی ترین پیشران ها توسعه فوتسال کشور استفاده شد.یافته ها: 34 عامل تاثیرگذار بر توسعه فوتسال کشور مشخص شدند. با بهره گیری از روش تحلیل ساختاری(اثرات متقاطع) و استفاده از نرم افزار میک مک جایگاه هر عامل در سیستم به دست آمده مشخص شد و 8 پیشران به عنوان کلیدی ترین متغیر های آینده ساز در توسعه فوتسال کشور مشخص شدند. نتیجه گیری: پیشران های کلیدی مشخص شده در این پژوهش می تواند به عنوان یک راهنما در برآورد و پیشنگری آینده سازمان های ورزشی ایران که با ورزش فوتسال در ارتباط هستند مؤثر باشد
ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ مهدی غفوری یزدی؛ علی امانی سامانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل نهادینهسازی ورزش در میان زنان خانهدار و شاغل شهر تهران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اکتشافی است؛ که به صورت کیفی با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین و به روش نظاممند صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق متخصصان و صاحبنظران حوزه ورزش بانوان، مسئولین ورزش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل نهادینهسازی ورزش در میان زنان خانهدار و شاغل شهر تهران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اکتشافی است؛ که به صورت کیفی با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین و به روش نظاممند صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق متخصصان و صاحبنظران حوزه ورزش بانوان، مسئولین ورزش در حوزه بانوان و همچنین زنان شاغل و خانه-دار در مناطق مختلف شهر تهران بودند. روش نمونهگیری بهصورت غیرتصادفی و هدفمند با استفاده از روش گلوله برفی بود و مصاحبههای عمیق تا رسیدن به اشباع نظری (پس از 36 مصاحبه) ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش کد گذاری باز، محوری و گزینشی بهره گرفته شد. در نتیجه تجزیه و تحلیل داده ها 714 کد باز شناسایی شد که پس از بررسی و تجزیهوتحلیل کدها، 161 مفهوم در 22 مقوله دستهبندی گردید. در نهایت به نهادها و سازمانهای متولی در زمینۀ ترویج و توسعه ورزش و فعالیت بدنی پیشنهاد میشود با استفاده از نتایج این تحقیق باآگاهی از شرایطعلی، ایجاد شرایط زمینهای، تقویت عوامل مداخلهگر مثبت و کنترل عوامل مداخلهگر منفی و اجرای راهبردها، مدل نهادینهسازی ورزش در میان زنان خانهدار و شاغل شهر تهران را عملیاتی کنند تا ورزش و بانوان شهر تهران از دستاوردهای آن بهرهمند شوند.
حمیرا احمدی مجد؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ امین دهقان قهفرخی؛ علی اصغر دورودیان
چکیده
با توجه به اهمیت برنامهریزی راهبردی در توسعه مقولههای مختلف از جمله ورزش، ضرورت توجه به این مهم در کشور ما نیز بیش از پیش بر مسئولان کشور آشکار شده است. از این رو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصهای برنامه کنترل راهبردی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق، کیفی (نظریه دادهبنیاد) و ابزار جمعآوری اطلاعات، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت برنامهریزی راهبردی در توسعه مقولههای مختلف از جمله ورزش، ضرورت توجه به این مهم در کشور ما نیز بیش از پیش بر مسئولان کشور آشکار شده است. از این رو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصهای برنامه کنترل راهبردی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق، کیفی (نظریه دادهبنیاد) و ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند بود. پس از انجام 15 مصاحبه با صاحبنظران، کدها به حد اشباع نظری رسیدند. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت همزمان و با استفاده از رویکرد ظاهرشونده گلیزر (1978) صورت گرفت. با انجام فرایند سه گام کدگذاری (باز، انتخابی و نظری) در نهایت برای برنامه کنترل راهبردی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران تعداد 84 کد اولیه غیرتکراری بهدست آمد که در قالب 23 مقوله طبقهبندی شد.
نتایج حاصل از کدگذاریها نشان داد که برنامه کنترل راهبردی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بر مبنای چهار عامل قرار دارد: 1) بازدارنده، 2) تسهیلکننده، 3) توسعهدهنده و 4) پیامد. لذا زمانی که مکانیسم اثر این عوامل بهدرستی شناسایی و تشخیص داده شود، میتوان شاهد رشد برنامه کنترل راهبردی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود.
با توجه به نتایج بهدست آمده پیشنهاد میشود که همواره به کنترل راهبردی در کلیه سطوح توجه شود. یکی از مهمترین راهکارهای پیادهسازی موفقیتآمیز کنترل راهبردی جامع و پویا در سازمان، درونی کردن کنترل و یا به تعبیری ترویج فرهنگ خودکنترلی میان کلیه اعضای وزارتخانه است.
موعود بنیادی فرد؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ امین دهقان قهفرخی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر،تدوین برنامه راهبردی کمیته داوران فوتبال ایران است.روش تحقیق حاضرازنوع مطالعات استراتژیک وزمینه یابی بوده که به شکل میدانی وبه روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش کیفی وکمی بود. بخش کیفی شامل: شورای راهبری واعضای هیأت رئیسه فدراسیون، اعضای کمیته و دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال که تعداد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر،تدوین برنامه راهبردی کمیته داوران فوتبال ایران است.روش تحقیق حاضرازنوع مطالعات استراتژیک وزمینه یابی بوده که به شکل میدانی وبه روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش کیفی وکمی بود. بخش کیفی شامل: شورای راهبری واعضای هیأت رئیسه فدراسیون، اعضای کمیته و دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال که تعداد آنها 21 نفر بودوباتوجه به محدودیت جامعه آماری،تمام جامعه به صورت کل شمار به عنوان نمونه مورداستفاده قرارگرفت. بخش کمی شامل:کلیه داوران ملی وبین المللی(مردوزن) که مجموعاً تعداد آنها حدود 255 نفر میباشد.باتوجه به محدودیت اعضای جامعه،تعدادنمونه این تحقیق باتعداد جامعه برابرمی باشد و نمونه گیری به صورت کل شمار صورت گرفت.نحوه جمع آوری اطلاعات دربخش کیفی انجام جلسات شورای راهبردی،مصاحبه بانخبگان داوری واستفاده ازپرسشنامه بازجهت بررسی وضعیت موجود کمیته داوران فدراسیون فوتبال،جستجوی اسنادبالادستی واینترنتی نسبت به بررسی ادبیات موضوع وپیشیینه تحقیق با هدف شناخت وضعیت مطلوب برای تدوین برنامه راهبردی مبادرت شد.دربخش کمی پرسشنامه پژوهش با کمک متخصصان مدیریت ورزشی وداوری فوتبال به روش محققساخته طراحی شد.روایی پرسشنامه ازطریق نظر استادان وخبرگان وپایایی(با آزمون آلفایکرونباخ 93%)تأییدگردید.پس ازتجزیه وتحلیل نقاط قوت،ضعف،فرصت و تهدید نسبت به تشکیل ماتریس ارزیابی هریک ازعوامل داخلی وخارجی اقدام ومحرزشدکه کمیته داوران فدراسیون فوتبال درموقعیتST یارقابتی قرار داردوتعداد 10راهبرد شامل: 1 راهبرد تهاجمی، 6 راهبرد رقابتی،1راهبرد محافظه کارانه و 2راهبردتدافعی جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت وتهدیدهابه فرصت هابرای توسعه کمیته داوران فدراسیون فوتبال ارائه شده است. براساس ارزیابی نمرات راهبردهای کمیته داوران فدراسیون فوتبال درماتریس برنامه ریزی راهبردی(QSPM)، راهبرد ایجاد نظام جبران خدمات به عنوان بهترین راهبرد انتخاب شد.
رضا خجسته اقبال؛ مجید جلالی فراهانی؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت توسعه فوتبال پایه کشور براساس برنامه فوتبال گرسروتز میباشد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی است، و از نوع مطالعات کاربردی میباشد که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعهآماری پژوهش را مدیران و مسئولان فدراسیون و مرکز ملی فوتبال ایران، مدیران مدارس فوتبال برتر و مربیان برتر فوتبال پایه کشور به تعداد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت توسعه فوتبال پایه کشور براساس برنامه فوتبال گرسروتز میباشد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی است، و از نوع مطالعات کاربردی میباشد که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعهآماری پژوهش را مدیران و مسئولان فدراسیون و مرکز ملی فوتبال ایران، مدیران مدارس فوتبال برتر و مربیان برتر فوتبال پایه کشور به تعداد 170 نفر (براساس آمار مرکز ملی فوتبال ایران) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 118نفر به عنوان نمونهآماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه محققساخته و چکلیست استاندارد گرسروتز استفاده گردید، که روایی پرسشنامه به تأیید متخصصان خبره رسید و پایایی آن نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ 91/0 تعیین گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی کلموگروف-اسمیرنوف، t تک نمونهای و فریدمن به وسیله نرمافزار اسپیاس-اس-22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد، در تمامی مؤلفهها که شامل ساختار گرسروتز در فدراسیون فوتبال، دانش مربیان، آموزش و تجربه یادگیری مربیان و مدیران، امکانات و زیرساختهای مدارس فوتبال، سازماندهی رویدادها، مالی و بازاریابی و دستیابی به اهداف است، فوتبال پایه کشور براساس برنامه فوتبال گرسروتز از وضعیت مطلوب برخوردار نمیباشد. همچنین اولویتبندی مولفههای پژوهش نشان داد که بالاترین رتبه مربوط به مولفه دانش مربیان و پایین ترین رتبه نیز مربوط به مولفه مالی و بازاریابی بود. لذا آمادهسازی منشور گرسروتز، راهاندازی فرصتهای آموزش الکترونیک، تصویب بودجهای انحصاری، سرمایهگذاری در طرحهای توسعه اماکن و تجهیزات گرسروتز، استفاده از کمکهای حامیان مالی و ترویج فلسفه و فعالیتهای فوتبال گرسروتز، از مهمترین اقدامات کاربردی میباشد.
صمد گودرزی؛ قدرت الله باقری؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ حمیدرضا یزدانی
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی نقش دولت در توسعه بکارگیری انرژی تجدیدپذیر در اماکن ورزشی بود. روش انجام آن آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی به منظور شناسایی ابعاد نقش دولت بر توسعه بکارگیری انرژی تجدیدپذیر از روش فراترکیب استفاده گردید. در بخش کمی ابتدا با نطرسنجی خبرگان روایی مدل تائید و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی به بررسی برازش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی نقش دولت در توسعه بکارگیری انرژی تجدیدپذیر در اماکن ورزشی بود. روش انجام آن آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی به منظور شناسایی ابعاد نقش دولت بر توسعه بکارگیری انرژی تجدیدپذیر از روش فراترکیب استفاده گردید. در بخش کمی ابتدا با نطرسنجی خبرگان روایی مدل تائید و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی به بررسی برازش مدل پرداخته شد. در مرحله فراترکیب جامعه موردبررسی پایانتامهها و مقالات پژوهشی مرتبط با موضوع (35 مورد)، در نظرسنجی خبرگان 7 نفر از خیرگان صاحب نظر در حوزه انرژی تجدیدپذیر و در مرحله تحلیل عاملی مدیران و کارشناسان سازمان انرژیهای تجدیدپذیر، مدیران شرکتهای فعال در حوزه انرژی تجدیدپذیر، مدیران و کارشناسان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و واحدهای تابعه و خبرگان صاحب نظر در انرژی تجدیدپذیر (676 نفر) بودند. روش نمونهگیری در مرحله اول و دوم کلشمار و در مرحله تحلیل عاملی طبقهای بود که بر اساس جدول مورگان 240 نفر محاسبه شد. یافتههای فراترکیب نشان داد دولت از طریق سیستم سیاسی، سیاستها و راهبردهای انرژی، وضعیت اقتصادی دولت، حمایت دولت و ساختار بخش انرژی بر توسعه انرژی سبز در اماکن ورزشی تاثیرگذار است. روایی مدل به روش سیگمای شمارشی 893/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. به طور کلی نتیجه گرفته میشود که نقش دولت در توسعه بکارگیری انرژی تجدیدپذیر در اماکن ورزشی یک نقش سیاستگذاری و حمایتی است تا زمینه لازم برای استفاده اماکن ورزشی از انرژی سبز فراهم شود.