حسین زارعیان؛ مهدی رسولی؛ علی نظریان
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی الگوی اقتصادی فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش تحقیق از نوع کیفی بود. این تحقیق در 6 فاز با محوریت روش "گروه متمرکز" انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای کیفی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از سه مرحله کدگذاری استفاده گردید. مدل پژوهش نیز بر اساس روابط شناسایی شده بهصورت یک چارچوب سیستمی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی الگوی اقتصادی فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش تحقیق از نوع کیفی بود. این تحقیق در 6 فاز با محوریت روش "گروه متمرکز" انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای کیفی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از سه مرحله کدگذاری استفاده گردید. مدل پژوهش نیز بر اساس روابط شناسایی شده بهصورت یک چارچوب سیستمی مفهومی ترسیم گردید. در نهایت الگوی پژوهش در کارگروه متمرکز تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی به دست آمد (11 نفر). با توجه به مصاحبههای صورت گرفته مشخص شد که 6 چالش اصلی بازاریابی، برندسازی، ارتباط، سیاست، امکانات و قوانین در ارتباط با درآمدزایی فدراسیونهای ورزشی وجود دارد. در نهایت مشخص شد که فدراسیونهای ورزشی میتوانند از راهبرهای تأمین مالی در سه بخش عمومی (عامل بازاریابی، برندسازی، رسانه و ایجاد واحد صنعت و دانشگاه)، کلان (ساختاری، رویدادی و قوانین) و اختصاصی استفاده کنند. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان گفت که فدراسیونهای ورزشی ایران 3 راهکار عمده برای تأمین منابع مالی خود دارند. راهکارهای عمومی که برای تمامی فدراسیونها ثابت و قابل اجرا میباشد، راهکارهای اختصاصی که با توجه به ویژگی هر فدراسیون متفاوت است و راهکارهای کلان که در حیطه کنترل فدراسیونها نیست و نهادهای بالادستی توان تأثیرگذاری بر آنها را دارند.
حسین زارعیان؛ زهره ذوالفقاری؛ سیروس احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی عوامل مؤثر بر پیادهسازی برنامههای راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر گردآوری دادهها از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان فدراسیونهای ورزشی ایران بود که با توجه به گستردگی جامعه آماری، بر اساس جدول کرجسی و مورگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی عوامل مؤثر بر پیادهسازی برنامههای راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر گردآوری دادهها از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان فدراسیونهای ورزشی ایران بود که با توجه به گستردگی جامعه آماری، بر اساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت بررسی و تایید روایی پرسشنامه از نظر متخصصین حوزه مدیریت ورزشی، شاخص AVE و ماتریس فورنل لارکر و جهت تایید پایایی ابزار نیز از شاخصهای میزان بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد و میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز 87/0 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و عوامل علی تأثیر معنیداری بر پیادهسازی برنامههای راهبردی دارد (001/0=P؛ 629/25=t) و پیادهسازی برنامههای راهبردی (001/0=P؛ 368/4=t)، عوامل زمینهای (009/0=P؛ 612/2=t) و عوامل مداخلهگر (001/0=P؛ 347/7=t) تاثیر معنیداری بر راهبردها دارند و راهبردها نیز تأثیر معنیداری بر پیامدهای پیادهسازی برنامههای راهبردی فدراسیونهای ورزشی ایران دارد (001/0=P؛ 009/26=t). نتایج نشان داد که دسترسی به اهداف، پیشگیری از مشکلات، ویژگی برنامههای راهبردی تدوینشده، ضعف اجراکنندگان برنامهها، مشکلات مدیریتی، مشکلات اقتصادی، مشکلات سیاسی، نحوه پیادهسازی برنامههای راهبردی تأثیر معنیداری بر پیامدهای پیادهسازی برنامههای راهبردی از جمله راهبردهای مرتبط با نیروی انسانی، مالی، نظارتی، انگیزشی و قانونی دارد. بنابراین به منظور پیادهسازی مناسب برنامههای راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران، می توان با استفاده از راهبردهای ارائه شده به توسعه ورزشی، اجتماعی و اقتصادی دست یافت.
حسین زارعیان؛ الهام فسنقری؛ محمدصادق افروزه؛ سعید تابش
چکیده
بازیهای المپیک به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی جهان مطرح است و کشورها از سالها قبل از برگزاری مسابقات، با برنامهریزیهای بلند، میان و کوتاه مدت سعی در بهدست آوردن بهترین نتایج را دارند. به همین دلیل شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی و اولویتبندی عوامل ...
بیشتر
بازیهای المپیک به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی جهان مطرح است و کشورها از سالها قبل از برگزاری مسابقات، با برنامهریزیهای بلند، میان و کوتاه مدت سعی در بهدست آوردن بهترین نتایج را دارند. به همین دلیل شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی و اولویتبندی عوامل ورزشی مؤثر بر موفقیت ورزشکاران استان تهران برای کسب سهمیه بازیهای المپیک توکیو 2020 بود. روش پژوهش حاضر، آمیخته و جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی تربیتبدنی و علومورزشی (بهویژه گرایش مدیریت ورزشی)، مدیران ارشد کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران و رؤسای فدراسیونهای ورزشی و هیئتهای ورزشی استان تهران بود. تعداد نمونه آماری تا حد رسیدن به اشباع نظری (29 نفر) برای مصاحبه (بخش کیفی) ادامهیافت. در بخش کمی، پرسشنامه نهایی بین 25 نفر از خبرگان توزیع و با استفاده از آنتروپی شانون، وزندهی و اولویتبندی هر یک از عوامل انجام شد. نتایج نشان داد 98 شاخص ورزشی میتواند بر موفقیت ورزشکاران استان تهران برای کسب سهمیه بازیهای المپیک توکیو 2020 مؤثر باشد. تحلیلهای انجامشده شاخصها را در 3 سطح کلان، میانی و خرد طبقهبندی کرد که سطح کلان مربوط به محیط پیرامونی (جامعه)، سطح میانی مربوط به سازمانهای ورزشی (فدراسیونها و کمیته ملی المپیک، ادارات کل ورزش و جوانان و غیره) و سطح خرد مربوط به خود ورزشکار است. سطح خرد بهطور مستقیم و سطوح میانی و کلان به طور غیرمستقیم در موفقیت ورزشکاران مؤثر هستند. در این میان سهم سطوح خرد، میانی و کلان بهترتیب 49، 31 و 18 شاخص بود.
پیشنهاد می گردد که مسئولان ارشد کشور و مسئولان ورزشی با توجه به شاخصهای شناساییشده در این پژوهش و اولویتهای آنها و بهکارگیری و اجرایی کردن آنها گامهای مؤثری در جهت کسب موفقیت در میادین مختلف بینالمللی ورزشی ازجمله کسب سهمیه المپیک و سپس موفقیت در بازیهای المپیک بردارند. ضروری است که ورزشکاران نیز با اهمیت دادن به شاخصهای سطح خرد و تلاش در جهت بهکارگیری آنها و توانمندکردن خود برای موفقیت در میادین ورزشی و در نهایت سربلندی کشور تلاش کنند.
محمد حسین قربانی؛ محمدرضا اسماعیلی؛ حسین زارعیان
چکیده
هدف تحقیق حاضر شناسایی و تبیین موانع و راهکارهای اشتغالزایی در ورزش استان خراسان جنوبی بود. پژوهش حاضر از لحاظ روش به صورت آمیخته (کیفی-کمی) و از لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی بود. به منظور گردآوری داده ها در مرحله کیفی تحقیق از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با افراد صاحبنظر استفاده شد و در مرحله بعد با توجه به اطلاعات و دادههای ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر شناسایی و تبیین موانع و راهکارهای اشتغالزایی در ورزش استان خراسان جنوبی بود. پژوهش حاضر از لحاظ روش به صورت آمیخته (کیفی-کمی) و از لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی بود. به منظور گردآوری داده ها در مرحله کیفی تحقیق از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با افراد صاحبنظر استفاده شد و در مرحله بعد با توجه به اطلاعات و دادههای به دست آمده، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 12 مولفه و 96 گویه طراحی و توزیع شد. در مرحله کیفی، ابتدا از روش نمونهگیری هدفمند و در ادامه کار از روش نمونهگیری نظری استفاده شد. در مرحله کمی نیز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند تعداد 98 پرسشنامه تکمیل شد. نتایج نشان داد سه مقوله اصلی گرایش جامعه به ورزش، خصوصیسازی در ورزش و بهبود فضای کسبوکار به عنوان عوامل علّی؛ چهار مقوله شرایط جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و توانایی کارآفرینان ورزشی استان خراسان جنوبی به عنوان عوامل زمینهای؛ همچنین هفت مقوله اصلی موانع اقتصادی، اطلاعاتی، مدیریتی، قانونی، ساختاری، فرهنگی و رفتاری به عنوان موانع توسعه اشتغالزایی در ورزش استان خراسان جنوبی شناسایی شد. علاوه بر این پنج مقوله اصلی گردشگری ورزشی، تولیدات ورزشی، خدمات ورزشی، رقابت های ورزشی و آموزش ورزش به عنوان پتانسیل های اشتغال زایی در ورزش استان شناسایی شد.
سمانه کبودانی؛ شیوا آزادفدا؛ حسین زارعیان
چکیده
طراحی اماکن ورزشی سبز، یک اقدام منحصر به فرد برای حفاظت از محیط زیست است. هدف از این مطالعه، شناسایی راهبرد های توسعه اماکن ورزشی سبز و زیرساخت های آنها بود. با توجه به ماهیت اکتشافی موضوع، از رویکرد تحقیق کیفی و روش کلاسیک نظریه داده- بنیاد استفاده شد. روش نمونه گیری هدفمند بود. پس از جمع آوری داده ها از 15 مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته ...
بیشتر
طراحی اماکن ورزشی سبز، یک اقدام منحصر به فرد برای حفاظت از محیط زیست است. هدف از این مطالعه، شناسایی راهبرد های توسعه اماکن ورزشی سبز و زیرساخت های آنها بود. با توجه به ماهیت اکتشافی موضوع، از رویکرد تحقیق کیفی و روش کلاسیک نظریه داده- بنیاد استفاده شد. روش نمونه گیری هدفمند بود. پس از جمع آوری داده ها از 15 مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با متخصصان و افراد آگاه، اشباع نظری به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی استراس و کوربین با نرم افزار نرمافزار مکس کیودا 10 انجام شد. از 84 کد باز، 41 کد مربوط به راهبردهای موثر بر زیرساخت های اماکن ورزشی سبز با 9 مقوله شناسایی و در کد گذاری گزینشی دو نظریه ارائه شد. هفت راهبرد اصلی توسعه اماکن ورزشی سبز شناسایی گردید: راهبردهای فرهنگ سازی؛ راهبردهای قوانین و مقرارات تخصصی در طراحی، ساخت و بهره برداری؛ راهبردهای مدیریتی؛ راهبردهای مالی؛ راهبردهای تشویقی و حمایتی؛ راهبردهای تنبیهی و راهبردهای آموزشی برای متخصصان. پیشنهاد می گردد که در راستای حفظ محیط زیست و تعهد به مسئولیت اجتماعی، استفاده از راهبردهای مناسب از دیدگاه متخصصان برای توسعه اماکن ورزشی سبز مورد توجه ویژه قرار گیرد.
علی پارساجو؛ محمد جوادی پور؛ حسین زارعیان
دوره 20، شماره 52 ، شهریور 1400، ، صفحه 59-80
چکیده
امروزه یکی از مهمترین راههای توسعة کشورها مشارکت فعال مردم است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی پیامد مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران بود. در این تحقیق از روش پژوهش کیفی و راهبرد نظریهپردازی برخاسته از دادهها استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران کل و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزشهای همگانی، پیشکسوتان ...
بیشتر
امروزه یکی از مهمترین راههای توسعة کشورها مشارکت فعال مردم است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی پیامد مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران بود. در این تحقیق از روش پژوهش کیفی و راهبرد نظریهپردازی برخاسته از دادهها استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران کل و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزشهای همگانی، پیشکسوتان ورزش همگانی و اعضای هیئت علمی بود. نخست از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی نشانهای مؤثر شناسایی و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نظری از 36 نفر مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته به عمل آمد که بعد از مصاحبه با نفر بیست و هفتم اشباع نظری حاصل گردید.
نتایج کدگذاری در مرحله باز نشان داد که 165 نشان اولیه و 28 نشان نهایی پیامدهای مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران را تعیین میکنند. سپس در مرحله کدگذاری محوری، نشانهای نهایی در 10 مفهوم و 5 مقوله اصلی مدیریت جامع ورزش همگانی، ورزش همگانی مردمی، سبک زندگی فعال، ارتقای سرمایه اجتماعی و توسعه قانون در جامعه طبقهبندی شدند که پیشنهاد میشود مدیریت توسعه ورزش همگانی در کشور در راستای دستیابی به پیامدهای یاد شده محقق گردد.
حسین زارعیان؛ علیرضا الهی؛ نصراله سجادی؛ امین قاضی زاهدی
دوره 14، شماره 30 ، اسفند 1394، ، صفحه 37-54
چکیده
حسین زارعیان[1] علیرضا الهی[2] نصرالله سجادی[3] امین قاضی زاهدی[4] تاریخ دریافت مقاله: 1/11/1393 ...
بیشتر
حسین زارعیان[1] علیرضا الهی[2] نصرالله سجادی[3] امین قاضی زاهدی[4] تاریخ دریافت مقاله: 1/11/1393 تاریخ پذیرش مقاله:7/3/1394 پژوهش حاضر با هدف پیشبینی موفقیت کشورهای شرکت کننده در بازیهای المپیک 2016 ریودوژانیرو با استفاده از روش هوشمند MLP انجام شد. این پژوهش، در دو مرحله کیفی (تعیین شاخصها) و کمی (جمع آوری دادههای مربوط به کشورهای منتخب) صورت گرفت. در مرحله اول ، مصاحبههای کیفی نیمهساختارمند و عمیق با 28 نفر از نخبگان آگاه از موضوع پژوهش به صورت غیرتصادفی هدفمند تا حد اشباع نظری انجام شد. پس از شناسایی شاخصها، اطلاعات شاخصهای انتخاب شده - شاخصهای 22 گانه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، فناوری و ورزشی (PEST+S)- برای 42 کشور منتخب به صورت غیرتصادفی در دسترس در بازه زمانی 40 ساله از بازیهای المپیک 1976 مونترال تا 2012 لندن جمعآوری گردید. در مرحله بعد، از آزمون مدل مفهومی شبکههای پرسپترون چندلایه (MLP) برای مقایسه شاخصهای 22 گانه ایران با مقادیر واقعی در سال 2012 استفاده شد. نتایج نشان داد در مقایسه مقادیر واقعی با مقادیر پیشبینی شده در سال 2012، روش MLP از خطای پایینی در پیشبینی شاخصهای 22 گانه برخوردار است. همچنین، در خصوص مقایسه رتبه واقعی و رتبه پیشبینی شده 42 کشور منتخب در سال 2012، روش MLP از ضریب خطای مطلق میانگین پایینی (4629/0) برخوردار بود. در مرحله نهایی، شاخصهای 22 گانه در سال 2016 تخمین زده شد و رتبه کشورهای منتخب در المپیک 2016 ریودوژانیرو پیشبینی شد. با استناد به نتایج تحقیق، کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین و انگلستان در بازیهای المپیک 2016 در رتبه اول تا سوم قرار خواهند گرفت. همچنین ایران نیز در بین تیمهای شرکت کننده در جایگاه 21 قرار خواهد گرفت. به طور کلی، با استفاده از الگوی شبکههای عصبی، برای سیاستگذاران ورزش کشورها این امکان فراهم است تا از شاخصها و مولفههای شناسایی شده در برنامهریزیهای آتی خود جهت شرکت موفقتر در بازیهای المپیک استفاده نمایند.