مسعود رنجبر؛ حسین اکبری یزدی؛ علیرضا الهی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، ، صفحه 137-150
چکیده
سازمان های ورزشی در دهه اخیر بر اهمیت توجه به رفتار مصرف کننده پی برده اند. در این میان، توجه به متغیرهایی که می تواند بر تمایلات رفتاری و رضایتمندی مشتریان تاثیر داشته باشد، اهمیت یافته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه علی هویت تیمی تماشاگران با رضایتمندی و تمایلات رفتاری آنان و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده ...
بیشتر
سازمان های ورزشی در دهه اخیر بر اهمیت توجه به رفتار مصرف کننده پی برده اند. در این میان، توجه به متغیرهایی که می تواند بر تمایلات رفتاری و رضایتمندی مشتریان تاثیر داشته باشد، اهمیت یافته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه علی هویت تیمی تماشاگران با رضایتمندی و تمایلات رفتاری آنان و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسشنامه «هویت تیمی» تریل و جیمز(2001)، «تمایلات رفتاری» یوشیدا و جیمز(2010) و زیتامل و همکاران(1996) و «رضایتمندی کلی» الیور(1980) پس از اطمینان از روایی و پایایی (آلفا بالاتر از 7/0 در تمامی پرسشنامه ها) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه تماشاگران تیم تراکتور سازی تبریز در ورزشگاه یادگار امام تشکیل می دادند که با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران برای جامعه نامشخص، 289 نفر از میان آنها به روش نمونه گیری غیرتصادفی داوطلبانه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. برای تجزیه تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از مدل تحلیل مسیر نشان داد که هویت تیمی تماشاگران بر رضایتمندی و تمایلات رفتاری آنان تاثیر دارد (45/0 و 69/0=β، (05/0≥p). با توجه به یافتههای تحقیق حاضر می توان راهکارهایی را جهت تقویت هویت تیمی تماشاگران و ارزیابی تاثیر این استراتژی بر رضایتمندی و تمایلات رفتاری تماشاگران ارائه کرد. با در نظر گرفتن نقش واسطه ای کیفیت ادراک شده در این مورد، توصیه می شود مدیران به تقویت کیفیت خدمات در ورزشگاه ها و ابعاد مختلف آن بپردازند.
حسین زارعیان؛ علیرضا الهی؛ نصراله سجادی؛ امین قاضی زاهدی
دوره 14، شماره 30 ، اسفند 1394، ، صفحه 37-54
چکیده
حسین زارعیان[1] علیرضا الهی[2] نصرالله سجادی[3] امین قاضی زاهدی[4] تاریخ دریافت مقاله: 1/11/1393 ...
بیشتر
حسین زارعیان[1] علیرضا الهی[2] نصرالله سجادی[3] امین قاضی زاهدی[4] تاریخ دریافت مقاله: 1/11/1393 تاریخ پذیرش مقاله:7/3/1394 پژوهش حاضر با هدف پیشبینی موفقیت کشورهای شرکت کننده در بازیهای المپیک 2016 ریودوژانیرو با استفاده از روش هوشمند MLP انجام شد. این پژوهش، در دو مرحله کیفی (تعیین شاخصها) و کمی (جمع آوری دادههای مربوط به کشورهای منتخب) صورت گرفت. در مرحله اول ، مصاحبههای کیفی نیمهساختارمند و عمیق با 28 نفر از نخبگان آگاه از موضوع پژوهش به صورت غیرتصادفی هدفمند تا حد اشباع نظری انجام شد. پس از شناسایی شاخصها، اطلاعات شاخصهای انتخاب شده - شاخصهای 22 گانه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، فناوری و ورزشی (PEST+S)- برای 42 کشور منتخب به صورت غیرتصادفی در دسترس در بازه زمانی 40 ساله از بازیهای المپیک 1976 مونترال تا 2012 لندن جمعآوری گردید. در مرحله بعد، از آزمون مدل مفهومی شبکههای پرسپترون چندلایه (MLP) برای مقایسه شاخصهای 22 گانه ایران با مقادیر واقعی در سال 2012 استفاده شد. نتایج نشان داد در مقایسه مقادیر واقعی با مقادیر پیشبینی شده در سال 2012، روش MLP از خطای پایینی در پیشبینی شاخصهای 22 گانه برخوردار است. همچنین، در خصوص مقایسه رتبه واقعی و رتبه پیشبینی شده 42 کشور منتخب در سال 2012، روش MLP از ضریب خطای مطلق میانگین پایینی (4629/0) برخوردار بود. در مرحله نهایی، شاخصهای 22 گانه در سال 2016 تخمین زده شد و رتبه کشورهای منتخب در المپیک 2016 ریودوژانیرو پیشبینی شد. با استناد به نتایج تحقیق، کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین و انگلستان در بازیهای المپیک 2016 در رتبه اول تا سوم قرار خواهند گرفت. همچنین ایران نیز در بین تیمهای شرکت کننده در جایگاه 21 قرار خواهد گرفت. به طور کلی، با استفاده از الگوی شبکههای عصبی، برای سیاستگذاران ورزش کشورها این امکان فراهم است تا از شاخصها و مولفههای شناسایی شده در برنامهریزیهای آتی خود جهت شرکت موفقتر در بازیهای المپیک استفاده نمایند.