یوسف خجیر؛ محمد فتحی نیا؛ میثم یوسفی سرخنی
چکیده
پژوهش حاضر، به مسئله بررسی خوانش جوانان از تصویرشان در برنامههای صداوسیما میپردازد. به بیان دیگر اینکه جوانان چه تصور و دریافتی از تصویرشان در برنامههای صداوسیما دارند و چه مقولههایی در خوانش جوانان از تصویرشان در برنامه های صداوسیما موثرند و در این راستا، دانشجویان و متخصصان چه تحلیل و ارزیابی از نحوه بازنمایی جوانان در رسانه ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به مسئله بررسی خوانش جوانان از تصویرشان در برنامههای صداوسیما میپردازد. به بیان دیگر اینکه جوانان چه تصور و دریافتی از تصویرشان در برنامههای صداوسیما دارند و چه مقولههایی در خوانش جوانان از تصویرشان در برنامه های صداوسیما موثرند و در این راستا، دانشجویان و متخصصان چه تحلیل و ارزیابی از نحوه بازنمایی جوانان در رسانه ملی ارائه میدهند. پژوهش حاضر از نوع کیفی و روش گرآوری اطلاعات آن مصاحبه عمیق و روش پردازش دادهها تحلیل مضمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو دسته متخصصان حوزه رسانه و جوانان و دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران است. در مجموع با منطق نمونهگیری نظری با 11 متخصص حوزه رسانه و جوانان به صورت فردی و با 15 دانشجو به صورت گروهی (در قالب گروههای 3 تا 5 نفره) مصاحبه شده است. روش گرداوری اطلاعات این پژوهش، مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته و تعاملی در دو سطح فردی (متخصصان) و گروهی (دانشجویان) بود. پردازش دادههای مصاحبه نیز از طریق تحلیل مضمون به کمک نرمافزار MAXQDA نسخه 10 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که جوانان در حوزههای مختلفی چون نحوه بازنمایی اشتغال زنان، نحوه بازنمایی حجاب زنان، فقدان تکثرگرایی و بیطرفی در رسانه ملی، نحوه بازنمایی روابط بین نسلی در رسانه ملی و عدم توجه و پرداخت به همه نگاهها در بین جوانان در رسانه ملی انتقادهای متعددی به عملکرد رسانه ملی داشتهاند که این میتواند هشداری برای رسانه ملی در جهت ریزش مخاطبان جوان و کاهش اعتماد آنان به رسانه ملی باشد.