مریم امینی؛ سید حسین مرعشیان؛ امین خطیبی؛ اسماعیل ویسیا
چکیده
ورزشهای مخاطرهآمیز گونهای از ورزشهای جدید هستند که در دهههای اخیر رشد فزایندهای در جهان و ایران داشتهاند. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر ورزشهای مخاطرهآمیز ایران بود. در تحقیق حاضر، از روش دلفی فازی بهمنظور دریافت نظرات خبرگان، از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) برای طبقهبندی مؤلفهها و ایجاد یک مدل سلسله ...
بیشتر
ورزشهای مخاطرهآمیز گونهای از ورزشهای جدید هستند که در دهههای اخیر رشد فزایندهای در جهان و ایران داشتهاند. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر ورزشهای مخاطرهآمیز ایران بود. در تحقیق حاضر، از روش دلفی فازی بهمنظور دریافت نظرات خبرگان، از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) برای طبقهبندی مؤلفهها و ایجاد یک مدل سلسله مراتبی، و از تجزیهوتحلیل میک مک نیز بهمنظور تعیین نفوذ و وابستگی هر یک از عوامل استفاده شد. کلیه متخصصان و کارشناسان حوزه ورزشهای مخاطرهآمیز جامعه تحقیق بودند. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و معیارمحور 16 نفر مشارکتکننده در تحقیق انتخاب شدند. نتایج و یافتهها نشان دادند که در سطح ششم مدل، «مشارکت و حضور در سطح بینالملل» بهعنوان یک عامل نفوذ مهم با قدرت محرکه بالا شناخته میشود. در سطح پنجم، «حمایت همهجانبه و گسترده از ورزشکاران» بهعنوان یکی دیگر از عوامل مستقل حیاتی شناسایی شد که برای توسعه زیرساختها، آموزش و مشارکت همهجانبه بسیار مهم است. در سطح چهارم، «حمایت اقتصادی و مالی» قرار دارد. عوامل سطح سوم، که عبارتاند از «بهبود امکانات ورزشی»، «یکپارچهسازی رویههای توسعهای» و «سیستم استعدادیابی و پرورش ورزشکاران» در خوشه دووجهی قرار گرفتند که وابستگی متقابل قوی و تأثیر قابلتوجه آنها بر سیستم نشان میدهند. عوامل سطح پایین، ازجمله «بهرهگیری از یافتههای علمی»، «پایه سازی و افزایش مشارکت» و «تدارکات و پشتیبانیهای آموزشی» مهم بودند اما بیشتر به اثربخشی عوامل سطح بالاتر وابسته بودند.
مهدی زنده بودی؛ سیده ناهید شتاب بوشهری؛ امین خطیبی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به الگویی نظری در زمینه توسعه گردشگری ماجراجویانه در استان خوزستان اجرا شد. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و با توجه به ماهیت، تحقیقی کیفی بود که برای جمعآوری اطلاعات از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید رشته مدیریت ورزشی و اعضای هیئت علمی، مدیران سازمانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به الگویی نظری در زمینه توسعه گردشگری ماجراجویانه در استان خوزستان اجرا شد. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و با توجه به ماهیت، تحقیقی کیفی بود که برای جمعآوری اطلاعات از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید رشته مدیریت ورزشی و اعضای هیئت علمی، مدیران سازمانهای ورزشی مرتبط و صاحبنظران حوزه صنعت گردشگری ورزشی بودند که نمونهگیری از جامعه به روش هدفمند ارجاعی زنجیرهای یا گلوله برفی انجام شد و در نهایت تا دستیابی به اشباع نظری، تعداد 16 مصاحبه مستقیم انجام شد. سپس دادههای حاصل از مصاحبه به روش تئوریسازی داده بنیاد (روش سیستماتیک اسـتراوس و کـوربین و مدل پارادایمی) کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصله از تحلیل دادههای به دست آمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی و شناخت مولفههای مؤثر بیانگر این نکته است که توسعه گردشگری ماجراجویانه استان خوزستان مستلزم توجه به عوامل مختلف در سه سطح زمینهای(مکانیزمهای محیطی)، سازمانی(مکانیزمهای مدیریتی) و مکانیزمهای رفتاری می باشد.
علی قبادی؛ ناهید شتاب بوشهری؛ امین خطیبی
دوره 19، شماره 47 ، خرداد 1399، ، صفحه 247-265
چکیده
هدف از این تحقیق، ارائه مدلی برای توسعه برند پوشاک ورزشی ایرانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران بازاریابی، تولیدکنندگان پوشاک ورزشی داخلی و اساتید حوزه بازاریابی دانشگاه بودند. بدین منظور پس از مطالعه پیشینه تحقیق، مصاحبههای کیفی نیمه ساختارمند و عمیق با روش نمونهگیری هدفمند نظری انجام شد. ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، ارائه مدلی برای توسعه برند پوشاک ورزشی ایرانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران بازاریابی، تولیدکنندگان پوشاک ورزشی داخلی و اساتید حوزه بازاریابی دانشگاه بودند. بدین منظور پس از مطالعه پیشینه تحقیق، مصاحبههای کیفی نیمه ساختارمند و عمیق با روش نمونهگیری هدفمند نظری انجام شد. مصاحبهها تا رسیدن به مرحله اشباع نظری و شناسایی همه عوامل ادامه یافت (12=n). دادهها با استفاده از نرمافزار انویوو نسخه[1] 10 تحلیل شد. در طی سه مرحله (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) 359 کد استخراج شد که با مقایسه و طبقهبندی کدهای مشابه، 221 مفهوم ،60 کد باز و 6 دسته کد محوری به دست آمد.
نتایج پژوهش نشان داد تنوع و نوآوری در تولید محصول، برنامهریزی راهبردی، انتخاب بازار هدف، رتبهبندی پوشاک ورزشی و طراحی متناسب با نیاز بازار در توسعه عمودی و بهکارگیری فناوری روز در تولید محصولات نیز در توسعه افقی برند پوشاک ورزشی ایرانی تأثیرگذار است. در این زمینه دولت نیز میتواند با حمایتهای مالی، پرداخت تسهیلات بانکی کمبهره، وضع قوانین حمایتی، اصلاح قوانین مالیاتی و بیمهای و جلوگیری از ورود پوشاک ورزشی قاچاق به کشور به توسعه برند پوشاک ورزشی ایرانی کمک کند.
[1] N vivo Coding