سارا افتخارزاده؛ سارا کشکر؛ رضا صابونچی
چکیده
مدیریت با برنامهریزی نظام مند نیروی انسانی میتواند هزینههای نیروی کار را کنترل کند و بر مازاد و کمبود نیروی انسانی غلبه نماید. معمولا این کار با تعدیل نیروی انسانی انجام میگیرد. هدف از این پژوهش، تدوین الگوی کیفی تعدیل نیروی انسانی در ورزش بود. روش تحقیق حاضر کیفی بود که با استفاده از نظریه داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین ...
بیشتر
مدیریت با برنامهریزی نظام مند نیروی انسانی میتواند هزینههای نیروی کار را کنترل کند و بر مازاد و کمبود نیروی انسانی غلبه نماید. معمولا این کار با تعدیل نیروی انسانی انجام میگیرد. هدف از این پژوهش، تدوین الگوی کیفی تعدیل نیروی انسانی در ورزش بود. روش تحقیق حاضر کیفی بود که با استفاده از نظریه داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه خبرگان مدیریت ورزش در بخش علمی و تجربی تشکیل میدادند. نمونهگیری به روش هدفمند و گلولهبرفی انجام شد. محقق بعد از 15 مصاحبه به اشباع اطلاعاتی رسید، اما مصاحبهها تا 18 مورد ادامه پیدا کرد. کدگذاری اطلاعات توسط نرم افزار مکس کیودا 2020 انجام شد.
با توجه به نتایج پژوهش، تحولات سریع و پیشرفت فناوری و عوامل سازمانی به عنوان مهمترین شرایط علی، هزینههای اقتصادی و فشار از سازمان های بالادستی به عنوان مهمترین عوامل مداخله گر، وجود نقشه راه و برنامه به عنوان مهمترین شرط زمینهای، تدوین الگوی راهبردی تعدیل نیروی انسانی و ارزیابی منظم و مستمر نیروی انسانی به عنوان مهمترین راهبردها و افزایش بهرهوری سازمان به عنوان مهمترین پیامد شناسایی شدند.
بدین ترتیب، تعدیل نیروی انسانی در سازمانهای ورزشی مستلزم داشتن برنامه و نقشهراه است و بدون آن، هر اقدامی در کوتاه مدت و بلند مدت ممکن است سازمان را با مشکلات جدی روبهرو کند.
سامان ایزدمهر؛ سارا کشکر؛ رضا صابونچی
چکیده
تحقیق پیش رو با هدف کلی طرحی الگوی بازنشستگی نیروی انسانی با تاکید بر شایستگی منابع انسانی و ویژگیهای فردی در ورزش انجام گرفت. روش تحقیق آمیخته با استفاده از شیوه های کیفی و کمی بود که در سال 1400 انجام شد. در بخش کیفی از روش مصاحبه اسمی و در بخش کمی از روش ساختاری تفسیری استفاده شد. جامعه آماری شامل خبرگان ورزش و منابع انسانی بودند. ...
بیشتر
تحقیق پیش رو با هدف کلی طرحی الگوی بازنشستگی نیروی انسانی با تاکید بر شایستگی منابع انسانی و ویژگیهای فردی در ورزش انجام گرفت. روش تحقیق آمیخته با استفاده از شیوه های کیفی و کمی بود که در سال 1400 انجام شد. در بخش کیفی از روش مصاحبه اسمی و در بخش کمی از روش ساختاری تفسیری استفاده شد. جامعه آماری شامل خبرگان ورزش و منابع انسانی بودند. شرط خبرگی در این تحقیق داتشن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد و حداقل 10 سال سابقه کاری در حوزه ورزش بود. نمونه های تحقیق به روش هدفمند انتخاب شده و مصاحبه ها تا اشباع نظری ادامه یافت. بعد از 14 مصاحبه اطلاعات به اشباع رسید اما برای اطمینان تا 18 مصاحبه ادامه یافت. 381 کد از تعداد 18 مصاحبه احصاء شد که بعد از حذف کدهای تکراری 82 کد باز منحصر به فرد برای الگوی بازنشستگی نیروی انسانی در سازمانهای ورزشی باقی ماندند. نتایج تحلیل داده های تحقیق نشان داد که 8 مقوله اصلی شامل توسعه فرآیندهای آموزش نیروی انسانی، برنامه ریزی و اجرای طرح آمایش و جذب و بازنشستگی نیروی انسانی، ارزیابی مستمر کارکنان، شناسایی نیروهای کارآمد و بهبود دوره های کارورزی، بهبود محیط شغلی کارکنان و افزایش کیفیت کاری، اصلاح ساختار و کاهش نیروهای مازاد بر اساس شاخصهای شفاف و منطقی، شایستهسالاری و جانشین پروری و مدیریت دانش به عنوان عوامل بازنشستگی نیروی انسانی در ورزش وجود دارد و بر اساس آن ها الگوی کمی و کیفی بازنشستگی بهینه نیروی انسانی در ورزش کشور طراحی شد.
عاطفه حبیبی راد؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ سارا کشکر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، واکاوی عوامل زمینهای و مداخلهگر بروز پدیده سقف شیشهای در مدیریت ورزش زنان ایران بود. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق داده بنیـاد انجـام گرفتـه است. ابزار جمعآوری دادهها، مطالعه اسناد و مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود. به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونهگیری گلولهبرفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، واکاوی عوامل زمینهای و مداخلهگر بروز پدیده سقف شیشهای در مدیریت ورزش زنان ایران بود. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق داده بنیـاد انجـام گرفتـه است. ابزار جمعآوری دادهها، مطالعه اسناد و مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود. به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونهگیری گلولهبرفی با 16 نفر از افراد صاحبنظر، متخصص و باتجربه در زمینه مدیریت ورزش زنان مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی در مورد عوامل زمینهای و مداخلهگر انجام شد. بر اساس یافتههای برآمده از این پژوهش مقوله محوری را موارد عدم روزآمدی بسترهای اجتماعی و بین فردی، ناکارآمدی سیستمهای اقتصادی و سازمانی و مهیا نبودن زیرساختهای قانونی تشکیل میدادند. همچنین در مورد عوامل زمینهای 62 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها برآمد. در ادامه، این کدها در قالب 11 مقوله فرعی و 4 مقوله کلی شامل عدم کفایت قوانین، فرآیندهای سازمانی، رفتار فردی و بین فردی و رسانه طبقهبندی شدند. در مورد عوامل مداخلهگر نیز تعداد 15 کد باز، 4 مقوله فرعی و 2 مقوله کلی که شامل مذهب و شرایط اقتصادی بود دستهبندی شدند. با توجه به پتانسیل موجود در جامعه ما، شناسایی عوامل به وجودآورنده پدیده سقف شیشهای در مدیریت ورزش زنان و بهکارگیری آنان در ردههای بالای مدیریت ورزشی بسیار مهم است. چرا که بدون تبیین ضرورت حضور زنان در پستهای بالای مدیریت ورزشی، سایر تلاشها به منظور پیشبرد ورزش زنان در جامعه بینتیجه خواهد بود.
بهنام نقی پور گیوی؛ غلامعلی کارگر؛ سارا کشکر؛ حبیب هنری
دوره 17، شماره 42 ، اسفند 1397، ، صفحه 73-92
چکیده
سیاستگذاری تبلیغاتی یکی از مهمترین وظایف نهادها و سازمان های دولتی بزرگ همچون وزارتخانهها برای سازمان های زیر مجموعه خود است. علیرغم این ضرورت، تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور فاقد سیاستگذاری است.از اینرو، هدف این پژوهش، شناسایی چالشهای سیاستگذاری تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور در حوزههای جامعه ...
بیشتر
سیاستگذاری تبلیغاتی یکی از مهمترین وظایف نهادها و سازمان های دولتی بزرگ همچون وزارتخانهها برای سازمان های زیر مجموعه خود است. علیرغم این ضرورت، تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور فاقد سیاستگذاری است.از اینرو، هدف این پژوهش، شناسایی چالشهای سیاستگذاری تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور در حوزههای جامعه شناختی، مدیریتی و اقتصادی- سیاسی بود. این پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از نظر روش، کیفی بود که در آن از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان حقوق ورزشی، تبلیغات، سیاستگذاری و مدیریت و بازاریابی ورزشی با حجم نامعلوم بود. با روش نمونهگیری هدفمند، 15 خبره مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند و با معیار اشباع نظری، فرآیند تحلیل به اتمام رسید و کیفیت یافتهها نیز با بازکدینگ بخشی از دادهها مورد تایید واقع شد. مجموعه کدگذاریهای انجام گرفته به همراه انبوهی از یادنوشت های پژوهشگر نشان داد که چالشهای سیاستگذاری تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در ایران سه دسته اند: چالشهای مدیریتی، چالش های جامعه شناختی و چالشهای سیاسی- اقتصادی. چالشهای مدیریتی شامل ضعفهای شناختی و ضعفهای سیستمی بودند. میتوان با در نظر گرفتن چالشهای شناسایی شده در این تحقیق، سیاستگذاری تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در ایران را تدوین کرد.
اعظم شیرویی؛ رضا اسماعیلی؛ سارا کشکر؛ حسین اسدی
دوره 17، شماره 42 ، اسفند 1397، ، صفحه 145-164
چکیده
امروزه سلامت یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار و بخش جدایی ناپذیر آن به شمار می رود. به عبارت دیگر، تصور داشتن یک جامعه توسعه یافته بدون داشتن افراد سالم تصور واهی است . ورزش به ویژه ورزش همگانی از آنجا که موجب امید به زندگی از طریق ارتقای سلامت افراد جامعه می شود، یکی از زیر شاخص های توسعه انسانی در جوامع قلمداد می گردد. لذا این پژوهش ...
بیشتر
امروزه سلامت یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار و بخش جدایی ناپذیر آن به شمار می رود. به عبارت دیگر، تصور داشتن یک جامعه توسعه یافته بدون داشتن افراد سالم تصور واهی است . ورزش به ویژه ورزش همگانی از آنجا که موجب امید به زندگی از طریق ارتقای سلامت افراد جامعه می شود، یکی از زیر شاخص های توسعه انسانی در جوامع قلمداد می گردد. لذا این پژوهش بر اساس رویکرد پیمایشی به تبیین تاثیر متغیرهای اجتماعی (خانواده، رسانه و آموزش رسمی) بر نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور پرداخته است. جامعه آماری آن شهروندان ساکن در شهر تهران می باشند. 480نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی از 4 منطقه شهری انتخاب شدند. داده ها با ابزار پرسش نامه جمع آوری گردید. پایایی پرسش نامه از طریق حد نصاب ضریب آلفای کرونباخ و روایی پرسش نامه با استفاده از روایی سازه صورت گرفت. نتایج همبستگی نشان داد که بین خانواده و نهادینه کردن ورزش همگانی ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نیز گویای آن بود که نهاد خانواده نسبت به رسانه جمعی و آموزش رسمی می تواند پیش بینی کننده قوی تری برای نهادینه کردن ورزش همگانی باشد. همچنین نتایج همبستگی نشان داد بین رسانه و آموزش رسمی با نهادینه کردن ورزش همگانی رابطه معنا داری وجود ندارد.