مهرداد نیک ضمیر؛ نجف آقایی؛ محمدحسین قربانی؛ حمید فروغی پور
چکیده
هدف این مطالعه تدوین برنامه ریزی عملیاتی بازایابی فدراسیون هندبال ایران است. پژوهش از نوع کاربردی – توسعه ای بوده که به روش تحلیلی و میدانی در حیطه مطالعات راهبردی انجام گرفته و به روش های کیفی و کمی برای گرد آوری و تحلیل داده ها بکار برده شده و مشارکت کنندگان در این تحقیق در ترکیب کمیته راهبردی فدراسیون هندبال شامل 44 نفر از خبرگان ...
بیشتر
هدف این مطالعه تدوین برنامه ریزی عملیاتی بازایابی فدراسیون هندبال ایران است. پژوهش از نوع کاربردی – توسعه ای بوده که به روش تحلیلی و میدانی در حیطه مطالعات راهبردی انجام گرفته و به روش های کیفی و کمی برای گرد آوری و تحلیل داده ها بکار برده شده و مشارکت کنندگان در این تحقیق در ترکیب کمیته راهبردی فدراسیون هندبال شامل 44 نفر از خبرگان دانشگاهی، اعضای هیأت رئیسه فدراسیون، رؤسای کمیتهها، رؤسای هیأتهای استانی، مدیران اجرایی و نخبگان ورزش هندبال در قالب شورای راهبردی می باشد که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. در بخش کمی این پژوهش، با استفاده از ابزار تدوین شده بر اساس کارت امتیازی متوازن و نظر گروه متخصصین (شورای راهبردی ) سنجه ها و اهداف کمی تعیین و برنامه های اجرایی (اقدامات) تدوین شده و برای تحقق اهداف راهبردی دهگانه فدراسیون هندبال ج.ا.ا، لازم است تا برنامه های عملیاتی در این زمینه اجرایی گردد. در این راستا، ابتدا می بایست سرمایه های انسانی متخصص در این حوزه استخدام شده و اصول بازاریابی به آنها آموزش داده شود. در گام بعدی، برنامه ریزی برند و طراحی آمیخته بازاریابی و شناخت نیازها، خواسته ها و ترجیحات ذینفعان فدراسیون هندبال مورد توجه قرار گیرد. سپس، ضروری است تا با سرمایه گذاران بخش خصوصی با تمرکز بر رسانه ها و تبلیغات از طریق میزبانی رویدادهای بین المللی اقدام شود. توجه به ذینفعان هندبال نیاز به برنامه های اجرایی در راستای فعالیت های روابط عمومی، رسانه های اجتماعی، تعامل با نهادها و مخاطبین فدراسیون هندبال دارد.
نجف آقایی؛ حسام الدین باقری؛ علیرضا الهی
چکیده
مقدمه: رشد پدیده جهانی ورزشهای الکترونیکی، فرصتها و محدودیت های نوینی برای مشارکت شهروندان ایجاد کرده است. با این همه، این محدودیتها، مشارکت عمومی را محدود می سازد. این مطالعه با تحلیل سه گروه محدودیتها (درون فردی، بین فردی و ساختاری) براساس مدل کرافورد، موانع مشارکت شهروندان را بررسی میکند. حوزه درون فردی شامل محدودیت ...
بیشتر
مقدمه: رشد پدیده جهانی ورزشهای الکترونیکی، فرصتها و محدودیت های نوینی برای مشارکت شهروندان ایجاد کرده است. با این همه، این محدودیتها، مشارکت عمومی را محدود می سازد. این مطالعه با تحلیل سه گروه محدودیتها (درون فردی، بین فردی و ساختاری) براساس مدل کرافورد، موانع مشارکت شهروندان را بررسی میکند. حوزه درون فردی شامل محدودیت های آموزشی، روانی و فیزیولوژیکی است. این عوامل به درک فرد از خود، مسائل عاطفی و شرایط شخصی مربوط می باشد. محدودیتهای بین فردی شامل عوامل اجتماعی مانند حمایت خانواده، محیطهای مجازی، استرس تیمی و رویارویی با رفتارهای سمی است. نهایتاً، محدودیتهای ساختاری، انعکاس مسائل گستردهتری از جمله محدودیتهای اقتصادی، اجتماعی، فناوری و قانونی است.
روش پژوهش: با ابزار پرسشنامه، دادههای ۱۲۲ شرکتکننده جمعآوری و با روش دلفی (سه مرحله پالایش) بهبود یافته و روایی بالایی را تایید نمود. سازگاری درونی (پایایی) با آلفای کرونباخ 0.813 تایید شد. برای تحلیل یافته ها، آنالیز واریانس با اندازهگیریهای مکرر برای تعیین تفاوت معناداری زیرگروهها استفاده گردید و از آزمون های تعقیبی جهت تعیین تأثیرگذارترین محدودیت استفاده گردید.
یافته ها: نتایج در سطح درون فردی بیشترین تفاوت معنی داری را مربوط به عوامل روانشناختی و اجتماعی، در سطح بین فردی مرتبط با پویایی تیمی و نگرش اجتماعی و در سطح ساختاری مرتبط با دسترسی به فناوری نشان داد.
نتیجه گیری: این مطالعه با شناسایی و اولویتبندی مهمترین محدودیتها، زمینهای برای ایجاد محیطهای فراگیرتر و حمایتیتر فراهم می سازد. توجه به این محدودیت ها میتواند مشارکت شهروندان را افزایش داده و رشد اکوسیستم ورزشهای الکترونیکی را ایجاد کند.
فرامرز کیانی زاده؛ شهرام علم؛ زهرا هژبرنیا؛ محمدحسن فردوسی؛ نجف آقایی
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی الگوی درآمدزایی هیئتهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد نظریه دادهبنیاد بود. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه و بررسی اسناد صورت گرفت. پس از انجام 22 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با جامعه آماری تحقیق، مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. جامعه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی الگوی درآمدزایی هیئتهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد نظریه دادهبنیاد بود. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه و بررسی اسناد صورت گرفت. پس از انجام 22 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با جامعه آماری تحقیق، مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. جامعه آماری شامل روسا و اعضای هیئت رئیسه فدارسیونها و هیئتهای ورزشی، مسئولان آشنا به درآمدزایی در وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، صاحبنظران و محققان حیطه منابع مالی و درآمدزایی و آشنا با فعالیت هیئتها و فدراسیونهای ورزشی و اعضای هیئتعلمی و اساتید دانشگاه که در این زمینه تحقیق و پژوهش داشتند، بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلولهبرفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. نتایج تحلیل دادهها، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد شرایط علّی شامل تأمین وجوه از محل فعالیتهای جانبی هیئت، تأمین وجوه از رویدادها، تأمین وجوه از اماکن در اختیار، تأمین وجوه از محل ثبت نام؛ عوامل زمینه ای شامل ورود شرکاء حقوقی، اقدامات سرمایهای، تأمین وجوه سرمایهای، تأمین وجوه جاری؛ عوامل مداخلهگر شامل موانع برنامهریزی، موانع حاکمیتی، موانع نهادی، موانع سختافزاری و نرمافزاری؛ راهبردها شامل اقدامات حاکمیتی، اقدام مؤثر بر جذب سرمایه، ایفای نقش مسئولیتپذیری اجتماعی، پیشنهادیه، هدفمندسازی درآمدزایی، تقویت تصویر، درک اهداف شرکا و پیامدهای الگوی درآمدزایی هیئتهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «افزایش کانالهای تأمین مالی، کاهش هزینهها و تحقق اقدامات درآمدزایی میباشند. با بهکارگیری عوامل و راهکارهای شناساییشده میتوان شاهد برطرف نمودن چالشهای درآمدزایی هئیتهای ورزشی، افزایش کانال های درامدزایی و بهره وری بیشتر باشیم.
محمدعلی باتوانی؛ حمید فروغی پور؛ مجید سلیمانی؛ نجف آقایی
چکیده
تاثیر فرهنگ سازمانی بر بهرهوری، بقای سازمان در عصر پر رقابت حاضر را تضمین می نماید. فدراسیونهای ورزشی چون کاراته در سالهای اخیر اهمیت بالایی یافته اند. هدف از انجام بررسی حاضر، تبیین تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر بهرهوری کاراته کاهای نخبه استان اصفهان با نقش میانجی نوآوری بود. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، ...
بیشتر
تاثیر فرهنگ سازمانی بر بهرهوری، بقای سازمان در عصر پر رقابت حاضر را تضمین می نماید. فدراسیونهای ورزشی چون کاراته در سالهای اخیر اهمیت بالایی یافته اند. هدف از انجام بررسی حاضر، تبیین تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر بهرهوری کاراته کاهای نخبه استان اصفهان با نقش میانجی نوآوری بود. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی– پیمایشی بود. حجم نمونه شامل341 نفر کاراتهکای داوطلب در دسترس شهر اصفهان بود که با روش سولومون در 4گروه 1(اعمال متغیر مستقل/ انجام پیشآزمون-پسآزمون)، 2(اعمال متغیر مستقل/ انجام پسآزمون)، 3(انجام پیشآزمون-پسآزمون) و 4(انجام پسآزمون) تقسیمبندی شدند. از پرسشنامههای رابینز(1996)، هرسیو گلد اسمیت(2003)، و مادسیج(1988) به ترتیب جهت سنجش فرهنگ سازمانی، بهرهوری و نوآوری استفاده گردید. با اخذ پیشآزمون، برای نمونههای گروه1 و2 کلاس آموزشی فرهنگسازمانی به مدت 18 ساعت توسط یک مدرس با مطالب یکسان اجرا و پس از6 ماه مجدداً پسآزمون اخذ گردید. از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه ساده و آزمون بررسی نقشمیانجیVAF با نرمافزار آماریSPSS برای آنالیز دادهها استفاده شد. سطح معناداری در سطح05/0>P در نظر گرفته شد.
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش فرهنگ سازمانی موثر واقع شده است و میانگین نمرات فرهنگ سازمانی، نوآوری و بهره وری در پس آزمون به طور معناداری افزایش داشت (000/0=P). تاثیر میانجیگری متغیر نوآوری و مولفه های توجه به جزئیات، جسارت، ریسک پذیری و ثبات فرهنگسازی بر بهرهوری نیروی انسانی جزئی بود (000/0=P، 8/0> VAF)، در حالیکه تمام اثر فرهنگسازمانی با نقش میانجی نوآوری بر بهرهوری منوط به مولفه های خلاقیت فردی، تیم گرایی، توجه به افراد و نتیجه گرایی بود (000/0=P، 8/0< VAF). توجه به نوع مولفه های فرهنگ سازمانی در ایجاد تاثیرات کلی و یا جزئی بر افزایش بهرهوری با نقش میانجی نوآوری در کاراته کاران نخبه استان اصفهان دارای اهمیت است.
محمد باتوانی؛ حمید فروغی پور؛ محمد نیکروان؛ نجف آقایی
چکیده
امروزه تشکیلات ورزشی هر کشور باید منسجم و مشخص باشد و فعالیتها و اهداف در حال اجرا و پیگیری، باید از استحکام و دلیل منطقی برخوردار باشند. در ساختار و برنامههای ورزش یک سازمان، اهمیت فعالیتها، هدفها، برنامهریزیها و تشکیلات باید واضح باشد.هدف این پژوهش تدوین توسعه الگوی عوامل ساختاری و سازمانی ورزش قهرمانی فدراسیون کاراته ...
بیشتر
امروزه تشکیلات ورزشی هر کشور باید منسجم و مشخص باشد و فعالیتها و اهداف در حال اجرا و پیگیری، باید از استحکام و دلیل منطقی برخوردار باشند. در ساختار و برنامههای ورزش یک سازمان، اهمیت فعالیتها، هدفها، برنامهریزیها و تشکیلات باید واضح باشد.هدف این پژوهش تدوین توسعه الگوی عوامل ساختاری و سازمانی ورزش قهرمانی فدراسیون کاراته بود. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیقی آمیخته اکتشافی بود. مرحله اول (کیفی) به روش گراندد تئوری بود؛ که در این راستا، افراد مرتبط با موضوع پژوهش و خبرگان ورزش کاراته کشور بهصورت هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی انتخاب و از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته به جمعآوری اطلاعات پرداخته شد. در نهایت، دادههای حاصل از 20 مصاحبه به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. مرحله دوم (فاز کمی) به روش مدلسازی معادلات ساختاری بود؛ که با استفاده از پرسشنامه 29 گویه برگرفته از بخش کیفی انجام گردید. آزمودنی در این فاز بصورت نمونهگیری در دسترس و شامل ورزشکاران،مربیان و دستاندرکاران لیگ برتر کاراته ایران که با توجه به حجم جامعه مورد نظر تعداد 278 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. دادههای بدست آمده با تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان از اهمیت رسانهها، منابع مالی و قوانین و مقررات در سطح سازمانی و نشاندهنده نقش ویژه این مؤلفهها بهمنظور فراهم آوردن ساختاری مناسب برای توسعه ورزش قهرمانی کاراته ایران است.
حمید فروغی پور؛ معصومه احدی نژاد؛ نجف آقایی؛ رضا صابونچی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تعین تاثیر مدیریت تنوع بر بهره وری منابع انسانی با تاکید بر نقش میانجی ادراک از هویت اجتماعی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی از شاخه میدانی می باشد جامعه آماری این پژوهش 280 نفر از کارکنان و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بوده است که به روش تصادفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تعین تاثیر مدیریت تنوع بر بهره وری منابع انسانی با تاکید بر نقش میانجی ادراک از هویت اجتماعی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی از شاخه میدانی می باشد جامعه آماری این پژوهش 280 نفر از کارکنان و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بوده است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه 25گویه ای مدیریت تنوع فینک و همکاران(2001)، پرسشنامه 39گویه ای بهره وری منابع انسانی و پرسشنامه 21 گویه ای هویت اجتماعی هنری و همکاران(1999) استفاده شده است. پایایی برای مدیریت تنوع و هویت اجتماعی به ترتیب عبارتند از 0.91 ، 0.89و برای مولفه های بهره وری (0.84) به دست آمده است برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی، نمودار، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی آزمون کلموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای Smart-PLS, SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد مدیریت تنوع بر مولفه های بهره وری تاثیر مثبت داشته ولی بر مولفه قصد ترک خدمت(p=0/002، 451/0-) تاثیر منفی داشته است نقش میانجی ادراک ازهویت اجتماعی تایید شد. بپیشنهاد می شود که بهره وری سازمان خود را از طریق جذب کارکنان مستعد افزایش دهند. بنابراین سازمان ها با تمرکز بر برنامه های مدیریت تنوع به دنبال جذب کارکنانی با قابلیت ها و توانایی لازم و می تواند بهره-وری و عملکرد افراد را بالا برده و درنتیجه موفقیت سازمان را در پی داشته باشد