امیر دانیاری؛ رمضان کریمی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ محمد باقر آرایش
چکیده
چکیده:باوجود ادبیات غنی در خصوص اخلاق حرفهای درمتون مختلف، ماهیت تحقیقات درعرصه فعالیتهای سازمانی بازرگانی با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دچار تغییرات عمده شده است و درنتیجه الگوها و مدل-های موجود اخلاق سازمانی به خوبی شیوة اخلاق تجاری را در این نوع سازمانها را بیان نمیکنند. بنابراین، هدف کلی ارائه پژوهش حاضر، طراحی الگوی ...
بیشتر
چکیده:باوجود ادبیات غنی در خصوص اخلاق حرفهای درمتون مختلف، ماهیت تحقیقات درعرصه فعالیتهای سازمانی بازرگانی با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دچار تغییرات عمده شده است و درنتیجه الگوها و مدل-های موجود اخلاق سازمانی به خوبی شیوة اخلاق تجاری را در این نوع سازمانها را بیان نمیکنند. بنابراین، هدف کلی ارائه پژوهش حاضر، طراحی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران بود. این پژوهش کاربردی و ازنظرنحوه گردآوری دادهها، ازنوع پژوهشهای اسنادی– فراترکیب به شمار میرود. برای شناسایی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران ، تعداد122 مقاله بررسی شدکه ازمیان آنها32 مقاله برای تجزیه وتحلیل نهایی انتخاب شدند. دراین پژوهش، ابتدا244 شاخص معرف اخلاق تجاری مدیران شناسایی و در34 مفهوم و12 مقوله طبقهبندی شدند. برای تعیین وزن شاخصها، از آنتروپی شانون، استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، ابعاد اصلی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران، شامل حرفهایگرایی اخلاق محور، آگاهی و اشراف سازمانی، مساله محوری و واقعگرایی در برخورد با مسائل سازمانی، نگاه اخلاقی درتعاملات سازمانی، الزامات مدیریتی اخلاق محور، اتخاذ رفتارهای اخلاقی-مالی، پایبندی به رفتارهای اخلاقی- رفتاری بازار، اخلاقمداری در درآمدهای سازمانی، الزامات اموزشی مبتنی براخلاق، روحیه فسادزدایی واستقرارعدالت، ثبات شخصیتی–رفتاری، بصیرت و توانایی مدیریتی رهبریگونه هستند. مدیران وکارکنان هر روزه با چالش تصمیمگیری اخلاقی مواجه هستند و نتایج این مطالعه میتواند ابعاد گوناگون اخلاق تجاری را در مناسبات سازمان های ورزشی بیان نماید.
ارسلان چولکی؛ رمضان کریمی
چکیده
درحوزه ورزش بنا به تحولات سریع فنآوری، دانش محور شدن امور و رقابت شدید، انتخاب و انتصاب مدیران شایسته براساس معیارهای خاص یکی از مهمترین وحساسترین مسائل در فرآیند کار فدراسیونهای ورزشی میباشد. هدف اصلی این مطالعه شناسایی پیشرانهای انتخاب روسای فدراسیونهای ورزشی درایران است. این پژوهش، گاربردی، کیفی و دارای رویکرد استقرایی ...
بیشتر
درحوزه ورزش بنا به تحولات سریع فنآوری، دانش محور شدن امور و رقابت شدید، انتخاب و انتصاب مدیران شایسته براساس معیارهای خاص یکی از مهمترین وحساسترین مسائل در فرآیند کار فدراسیونهای ورزشی میباشد. هدف اصلی این مطالعه شناسایی پیشرانهای انتخاب روسای فدراسیونهای ورزشی درایران است. این پژوهش، گاربردی، کیفی و دارای رویکرد استقرایی بود. به منظورتجزیه وتحلیل دادههای حاصل ازمصاحبههای نیمهساختاریافته، ازروش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه، افراد مطلع فدراسیونهای ورزشی واعضاء هیات علمی دانشگاهها بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با رویکرد گلوله برفی، انتخاب شدند و دادههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختاریافته پس از مصاحبه بیست وسوم به اشباع رسید. نتیجة تحلیل دادههای کیفی، شناسایی123 کدمفهومی، 65 مضمون پایه و7 مضمون سازمان دهنده شامل«پارامترهای اجتماعی- ارتباطی»، «الزامات تخصص ورزشی »، مهارتهای ارتباطی »، «رفتار سیاسی»و «تواناییهای مدیریتی»، «مدیریت سرمایه فکری» و «پارامترهای شخصیتی» بود که در قالب یک مدل ارائه شدند. درپایان علاوه بر طراحی و ارائه مدل شبکه مضامین پژوهش، مشخص گردید که تواناییهای مدیریتی با 408 بارتکرار بیشترین نقش و رفتار سیاسی با61 بار تکرار، کمترین نقش را در انتخاب روسای فدراسیونهای ورزشی داشته است
سعید صادقی بروجردی؛ رمضان کریمی؛ بهرام یوسفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوهای ذهنی فرآیند عملکرد تیمی در بازیکنان لیگ دسته اول فوتبال ایران انجام گرفت. این پژوهش با دیدمان تلفیقی (کیفی-کمی) و با استفاده از روش شناسی کیو انجام شد. تالار گفتمان پژوهش را 18 نفر (6 نفر از اساتید صاحبنظر رشته مدیریت ورزشی، 6 نفر از مربیان با سابقه و 6 نفر از بازیکنان موفق و با تحصیلات لیسانس و بالاتر) تشکیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوهای ذهنی فرآیند عملکرد تیمی در بازیکنان لیگ دسته اول فوتبال ایران انجام گرفت. این پژوهش با دیدمان تلفیقی (کیفی-کمی) و با استفاده از روش شناسی کیو انجام شد. تالار گفتمان پژوهش را 18 نفر (6 نفر از اساتید صاحبنظر رشته مدیریت ورزشی، 6 نفر از مربیان با سابقه و 6 نفر از بازیکنان موفق و با تحصیلات لیسانس و بالاتر) تشکیل دادند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری پژوهش شامل بازیکنان تیم های لیگ دسته اول فوتبال کشور بودند که تعداد 21 نفر به صورت قضاوتی هدفمند و بر اساس سابقه بازی آن ها انتخاب گردیدند. بر اساس مصاحبه های انجام شده و مرور ادبیات تحقیق، 36 گزاره کیو استخراج و در قالب یک پرسشنامه متشکل از 36 کارت و یک نمودار کیو در اختیار بازیکنان مورد مطالعه قرار گرفت که میزان موافقت یا مخالفت خود را با آن ها مشخص نمایند. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو ذهنیت مشارکت کنندگان در 5 عامل: انگیزش تیمی، کیفیت تیمی، یادگیری تیمی، مهارت تیمی و تصمیم گیری تیمی به عنوان شاخصه های ارزیابی فرآیند عملکرد تیمی دستهبندی گردید که این الگوها در مجموع 28/62 درصد واریانس کل را تبیین می کنند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر به مدیران سیستم ورزش کشور پیشنهاد می شود جهت ارزیابی عملکرد مربیان و تیم های ورزشی علاوه بر رده بندی پایان فصل و اهداف نتیجه ای دیگر شاخصه های فرآیند عملکردی مانند الگوهای شناسایی شده این پژوهش را نیز در نظر داشته باشند.