قدرت الله باقری؛ علی مقدم زاده؛ حسن اسدی دستجردی؛ حسن الماسی؛ مجید جاوید
چکیده
توسعۀ گردشگری در هر کشوری نیازمند سرمایهگذاری است و بدون سرمایهگذاری در طرحهای زیربنایی و روبنایی نمیتوان انتظار توسعۀ گردشگری را داشت. هدف از پژوهش حاضر اکتشاف یک سازه نظری و ارائهی الگوی جامع در خصوص عوامل موثر بر سرمایهگذاری در مقاصد گردشگریورزشی استان اردبیل است. پژوهش حاضر کاربردی بوده و با توجه به جدید بودن ...
بیشتر
توسعۀ گردشگری در هر کشوری نیازمند سرمایهگذاری است و بدون سرمایهگذاری در طرحهای زیربنایی و روبنایی نمیتوان انتظار توسعۀ گردشگری را داشت. هدف از پژوهش حاضر اکتشاف یک سازه نظری و ارائهی الگوی جامع در خصوص عوامل موثر بر سرمایهگذاری در مقاصد گردشگریورزشی استان اردبیل است. پژوهش حاضر کاربردی بوده و با توجه به جدید بودن حوزه پژوهش و نبود مطالعهای جامع درباره سرمایهگذاری مقاصد گردشگری ورزشی، پژوهش حاضر با رویکردی کیفی انجام شد. جامعهآماری این تحقیق را متخصصان مدیریت ورزشی، گردشگری و اقتصاد، مدیران اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و ورزش و جوانان، مدیران استانداری، شهرداری، نمایندگان ادوار مجلس و مدیران آژانسهای گردشگری در استان اردبیل تشکیل میدادند. برای انتخاب نمونههای تحقیق از نمونهگیری گلوله برفی، افراد سیاسی مهم، موارد بحرانی، نمونهگیری ملاکی و نظری بهره گرفته شد. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای کیفی استفاده شد. پس از انجام 21 مصاحبه، کدها به حد اشباع نظری رسیدند. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت نظاممند و با استفاده از روش تحلیل تماتیک در محیط نرمافزار Nvivo 12 Plus صورت گرفت. پس از تجزیه و تحلیل دادهها در نهایت 48 کد شناسایی گردید که با توجه به اهمیت در 4 طبقه اصلی دستهبندی شدند. نتایج این پژوهش راهکارهای مناسبی در اختیار سیاستگذاران و برنامهریزان استان قرار داده و با اجرای آنها میتوانند سرعت توسعه اقتصادی مقاصد گردشگری استان اردبیل را افزایش دهند.
فضائیل جاوید؛ فرزاد غفوری؛ مجید جاوید؛ صمد گودرزی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، ، صفحه 197-218
چکیده
در سال های اخیر، گردشگری خود را به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار جامعه میزبان معرفی کرده است. هدف این تحقیق، بررسی نقش گردشگری ورزشی در توسعه پایدار شهرستان سرعین می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را گردشگران، ساکنان و مقامات محلی و مسئولان برگزاری جشنواره ورزشهای زمستانی ...
بیشتر
در سال های اخیر، گردشگری خود را به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار جامعه میزبان معرفی کرده است. هدف این تحقیق، بررسی نقش گردشگری ورزشی در توسعه پایدار شهرستان سرعین می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را گردشگران، ساکنان و مقامات محلی و مسئولان برگزاری جشنواره ورزشهای زمستانی سرعین تشکیل میدادند. با توجه به مشخص نبودن تعداد دقیق جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران برای حجم جامعه نامعلوم، 384 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای بود که پس از تایید روایی و پایایی(89 =α) توزیع گردید. دادههای 337 پرسشنامه برگشتی توسط نرم افزارهای SPSS V.24 و Amos V.24 و با استفاده از آزمون T تک نمونهای و تحلیل عاملی تاییدی(CFA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که گردشگری ورزشی در همه ابعاد توسعه نقش مثبت و معناداری دارد (05/0 P<). همچنین در بررسی شاخصهای هر کدام از ابعاد توسعه بهترتیب، شاخص «ایجاد مشاغل جدید و کاهش نرخ بیکاری» در توسعه اقتصادی، «مبارزه با تبعیض قومی و نژادی و کمک به پذیرش تفاوت های اجتماعی-فرهنگی» در توسعه اجتماعی و «تغییر رفتار مردم منطقه در جهت حفظ بهتر محیط زیست» در بعد زیست محیطی، مهم ترین شاخصهای توسعه پایدار در منطقه مورد بررسی بودند.
حسن اسدی؛ محمود گودرزی؛ مجید جاوید
دوره 12، شماره 21 ، آذر 1392، ، صفحه 81-100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای جمعی در بازاریابی گردشگری ورزشی بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان در سه حوزه ورزش، گردشگری و رسانههای ورزشی تشکیل میدادند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد شدهای بود که پس از تایید روایی و پایایی(90:α) توزیع گردید. دادههای 267 پرسشنامه برگشتی توسط نرمافزارهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای جمعی در بازاریابی گردشگری ورزشی بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان در سه حوزه ورزش، گردشگری و رسانههای ورزشی تشکیل میدادند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد شدهای بود که پس از تایید روایی و پایایی(90:α) توزیع گردید. دادههای 267 پرسشنامه برگشتی توسط نرمافزارهای SPSS V.21 و Amos V.21و با استفاده از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف، آزمون فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف نرمال نبودن توزیع دادهها را نشان میداد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که تلویزیون در میان رسانههای دیگر بیشترین نقش را در بازاریابی گردشگری ورزشی از دیدگاه هر سه گروه آزمودنی دارا است. همچنین در بحث بررسی عاملها، با توجه نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی تاییدی بالاترین اهمیت مربوط به شاخص «تبلیغ رویدادها و جاذبهها پس از گرفتن میزبانی در جهت جلب گردشگران» با بار عاملی 0.88 و در بین مولفهی بستههای گردشگری «تشویق آژانسهای گردشگری به استفاده از فعالیتهای ورزشی و تفریحی در بستههای گردشگری» با بار عاملی 0.75 بیشترین اهمیت در توسعه بازاریابی گردشگری را ورزشی داشتند.