رزیتا احمدی؛ مهدی نادری نسب؛ نیما ماجدی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی و تدوین برنامه استراتژیک برنامه استراتژیک توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. در این پژوهش پس از مطالعه اسناد و مدارک، جمعآوری اطلاعات از خبرگان توریسم پزشکی ورزشی و مدیریت ورزشی انجام شد. نمونهگیری به روش تمام شمار انجام شد که تعداد نمونهها برابر با 112 نفر بودند. نتایج تحقیق نشان داد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی و تدوین برنامه استراتژیک برنامه استراتژیک توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. در این پژوهش پس از مطالعه اسناد و مدارک، جمعآوری اطلاعات از خبرگان توریسم پزشکی ورزشی و مدیریت ورزشی انجام شد. نمونهگیری به روش تمام شمار انجام شد که تعداد نمونهها برابر با 112 نفر بودند. نتایج تحقیق نشان داد که صنعت توریسم پزشکی ورزشی کشور از 10 قوت، 14 ضعف، 10 فرصت و 12 تهدید در حوزههای مختلف برخوردار میباشد که برای رتبهبندی هر کدام از آنها از آزمون فریدمن در سطح 05/0>p استفاده شد. ماتریس عوامل درونی صنعت توریسم پزشکی ورزشی نشان داد که مجموع نمرات ماتریس 927/2 میباشد که نشان دهنده غلبه قوتها بر ضعفهای صنعت توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران میباشد. همچنین ماتریس عوامل بیرونی صنعت توریسم پزشکی ورزشی نشان داد که مجموع نمرات ماتریس بیرونی 573/1 میباشد که نشان دهنده غلبه تهدیدها بر فرصتهای محیطی در این صنعت میباشد. نتیجه کلی اینکه تحلیل ماتریس داخلی و خارجی نشان دهنده آن است که صنعت توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ موقعیت استراتژیک در موقعیت ST قرار دارد و به عبارت دیگر میتوان گفت که به دلیل چیرگی قوتها بر ضعفها و توانایی صنعت توریسم پزشکی ورزشی کشور و همچنین تلاش برای غلبه بر تهدیدهای پیشبینیشده، اتخاذ استراتژیهای رقابتی، بهترین گزینه برای رشد و توسعه این صنعت میباشد؛ و لازم به ذکر است که برای اجرای استراتژی مذکور تکیه بر توانمندی نیروهای انسانی متعهد و متخصص رمز موفقیت کشور در این حوزه محسوب میشود.
زهرا برزگر یزدی؛ نیما ماجدی؛ مهدی نادری نسب
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی مدل الگوی مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان (شامل کارشناسان و متخصصان رشتههای مدیریت، بازاریابی و مدیریت ورزشی) میباشند و در بخش کمی شامل کلیه ورزشکاران زن استان قزوین میباشد که طبق آمار تعدادشان 5710 نفر میباشد. در نهایت، تعداد 360 نفر بهعنوان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی مدل الگوی مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان (شامل کارشناسان و متخصصان رشتههای مدیریت، بازاریابی و مدیریت ورزشی) میباشند و در بخش کمی شامل کلیه ورزشکاران زن استان قزوین میباشد که طبق آمار تعدادشان 5710 نفر میباشد. در نهایت، تعداد 360 نفر بهعنوان نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در تحقیق حاضر مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان و در مرحله کمی از روش نظرخواهی و میدانی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل کمی از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss23 و Pls استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد مدل پژوهش دارای 5 بعد (فردی، فرهنگی، اجتماعی، روانی و آمیخته بازاریابی) و 23 شاخص است که بار عاملی تمام ابعاد و مؤلفهها و شاخصهای آنها بیشتر از 3/0 و در حد قابل قبولی قرار دارد. در نهایت رفتار مصرفکننده نقشهای مختلفی را در برمیگیرد: مصرفکننده میتواند در زمانهای مختلف حداقل هر یک از سه نقش تأثیرگذار، خریدار و مصرفکننده را ایفا کند.
بهناز خیاط؛ فریبا محمدیان؛ نیما ماجدی
چکیده
بانوان در سال های اخیر به خوداشتغالی و فرآیندهای کارآفرینی در ورزش روی آورده اند. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور است. این تحقیق از نظر هدف کابردی بود که به شیوه آمیخته انجام شد. ابتدا برای شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان، به مطالعه مبانی ...
بیشتر
بانوان در سال های اخیر به خوداشتغالی و فرآیندهای کارآفرینی در ورزش روی آورده اند. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور است. این تحقیق از نظر هدف کابردی بود که به شیوه آمیخته انجام شد. ابتدا برای شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان، به مطالعه مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان پرداخته شد. پس از ساخت پرسشنامه با استفاده از عوامل شناسایی شده و تایید روایی صوری و محتوایی در بین جامعه آماری توزیع گردید. جامعه آماری شامل کلیه بانوان کارآفرین ورزشی کشور و صاحب کسب و کارهای ورزشی بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها به صورت الکترونیکی بین آنها توزیع گردید. در مجموع 273 پرسشنامه بازگردانده شد. از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مولفه ها و گویه ها و از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری برای ارزیابی تحلیل عاملی مدل مفهومی تحقیق استفاده شد.
در مجموع 4 عامل پیش برنده در قالب 23 گویه (عوامل پشتیبانی، اجتماعی، فردی و فنآورانه) و 6 عامل بازدارنده در قالب 31 گویه (عوامل فرهنگی، روحیه کارآفرینی، حمایتی آموزشی، مالی اقتصادی، سیاسی قانونی و ساختاری) شناسایی شد و مدل مفهومی تحقیق تایید گردید.
به طور کلی، می توان گفت برای بهبود وتوسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور، توجه به عواملی که رسیدن به مسیر را بهبود می بخشند در اولویت اول و عواملی که مسیر رسیدن به بهبود را کند می کنند، در اولویت بعدی قرار دارند. در پایان، پیشنهادهایی برای برون رفت از این آسیب ها بیان شد.
سعیده رضوی؛ نیما ماجدی؛ فریبا محمدیات
دوره 19، شماره 47 ، خرداد 1399، ، صفحه 223-246
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل اثر نقش شبکههای ارتباطی مجازی بر نگرش و مشارکت ورزشی شهروندان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه شهروندان تهرانی شرکت کننده در رویدادهای ورزش همگانی سال 1396 بود. نمونه آماری براساس جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش شامل سه پرسشنامه محقق ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تحلیل اثر نقش شبکههای ارتباطی مجازی بر نگرش و مشارکت ورزشی شهروندان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه شهروندان تهرانی شرکت کننده در رویدادهای ورزش همگانی سال 1396 بود. نمونه آماری براساس جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش شامل سه پرسشنامه محقق ساخته نقشهای رسانه، نگرش ورزشی و مشارکت ورزشی بود. روایی و پایایی ابزارها براساس نظر متخصصان (15 نفر)، آلفای کرونباخ (89/0) و شاخصهای برازش مدل مطلوب ارزیابی شد. از نرم افزار مدلسازی smart pls برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیه ها استفاده شد.
یافتهها نشان داد که نقشهای رسانه دارای اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر مشارکت ورزشی (33/0) و نگرش ورزشی (83/0) هستند. نگرش ورزشی نیز اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر مشارکت ورزشی دارد. (60/0) در ارتباط غیر مستقیم مشخص شد که به صورت معناداری 62 درصد از کل اثر متغیر نقش رسانه بر روی مشارکت ورزشی از طریق متغیر میانجی نگرش به ورزش پیشبینی می شود.
براساس یافتههای به دست آمده، میتوان گفت که اثر غیر مستقیم رسانه (با میانجی نگرش) بسیار بیشتر از اثر مستقیم آن بر مشارکت ورزشی میباشد و رسانهها بدون قابلیت تغییر نگرش در محتوای خود نمیتوانند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند. از این رو، لازم است سازمانهای متولی ورزش همگانی در تهران متناسب با تنوع طیف مختلفی از دیدگاهها، نیازها و علایق ورزشی شهروندان به تولید و مدیریت محتوای رسانهای و تبلیغی خود بپردازند.