بهروز حیدرزاده؛ سعید صادقی بروجردی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ جواد شهلائی باقری
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل تماتیک چالش های اقتصادی توسعه ورزش استان های غرب کشور انجام شد. این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی است و از نوع مطالعه اکتشافی نظاممند استفاده خواهد شد. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مطالعه کتایخانهای و بررسی اسناد انجام خواهد گرفت. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها، پژوهشگران ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تحلیل تماتیک چالش های اقتصادی توسعه ورزش استان های غرب کشور انجام شد. این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی است و از نوع مطالعه اکتشافی نظاممند استفاده خواهد شد. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مطالعه کتایخانهای و بررسی اسناد انجام خواهد گرفت. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها، پژوهشگران و تحلیلگران اقتصاد ورزش، مدیران سازمانهای و مراکز ورزشی می باشند که مورد مصاحبه قرار گرفتند (16 نفر). نمونه گیری به روش نظری و از نوع قضاوتی (برمبنای معیارهایی مانند تخصص، رده شغلی، سابقه شغلی و ...) بود. برآورد تعداد نمونه براساس اشباع نظری مولفههای استخراجی پژوهش بود. یافته های تحقیق نشان داد در مجموع 55 مولفه اقتصادی به عنوان چالش در زمینه توسعه ورزش به تفکیک محیط درونی (26) و محیط بیرونی (29) شناسایی شدند. فراوانی مولفهها در شش منظر ساختار و مدیریت اقتصادی ورزش (10)، نظام صنعت و بازار ورزش (10)، سرمایه انسانی و فکری ورزش (6)، منابع مالی و اقتصادی ورزش (12)، زیرساخت و منابع فیزیکی ورزش (4) و اشتغال و کسب و کار ورزشی (13) میباشد. بنابراین نتیجه گیری می شود در جهت توسعه ورزش استانهای غرب کشور موانع موجود برطرف شوند.
سجاد قاسم پور؛ جواد شهلایی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی جذابیتهای ورزش زورخانهای در جذب گردشگران خارجی از دیدگاه راهنمایان گردشگری بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، با ماهیت اکتشافی و بر اساس روش تحلیل تماتیک و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش را راهنمایان گردشگری زبانهای خارجی بودند. با استفاده از روش نمونهگیری گلوله ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی جذابیتهای ورزش زورخانهای در جذب گردشگران خارجی از دیدگاه راهنمایان گردشگری بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، با ماهیت اکتشافی و بر اساس روش تحلیل تماتیک و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش را راهنمایان گردشگری زبانهای خارجی بودند. با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی سیزده نفر از راهنمای گردشگری انتخاب شدند و از نفر هشتم به بعد اشباع نظری حاصل شد. روش اعتبارسنجی پژوهش روایی تفسیری بود. از تجزیهوتحلیل دادههای کیفی 60 کد اولیه به دست آمد که در 15 مقوله محوری قرار گرفتند و درنهایت دو مقوله اصلی جذابیتهای ورزش زورخانهای حاصل شد. جذابیتهای ملموس شامل: معماری و دکوراسیون، افزارهای ورزش باستانی، افزارهای غیرورزشی، گردانندگان زورخانه، حرکات جمعی هماهنگ، تلفیق انواع حرکتها، تناسب و زیباییاندام ورزشکاران و همگانی بودن ورزش است. همچنین جذابیتهای ناملموس شامل مورد: سلسلهمراتب ورزشکاران در زورخانه، قدمت زیاد زورخانه، تلفیق موسیقی با ورزش، تعلق به کشور ایران، تلفیق ادبیات و ورزش، تلفیق فرهنگ با ورزش و تلفیق مذهب با ورزش میشوند. از نتایج حاصل میتوان در جهت جذب و توسعه گردشگری ورزشی و فرهنگی استفاده نمود و در بازاریابیها با تأکید بر این جذابیتها به ترغیب گردشگران برای سفر به ایران پرداخت. توصیه میشود فدراسیون ورزش زورخانهای با همکاری میراث فرهنگی و آژانسهای گردشگری با استفاده از این ورزش و جذابیتهای ذکرشده گامی مؤثر در جهت توسعه این ورزش در داخل و خارج از کشور بردارند و بتوانند از جذب گردشگر به اقتصاد کشور کمک نمایند.
فاطمه دانشگر؛ غلامعلی کارگر؛ جواد شهلایی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، سنجش میزان مطلوبیت استفاده از تبلیغات سبز مبتنی بر ارزش های بومی در مدیریت اماکن ورزشی و همچنین تعیین شیوه های استفاده از این تبلیغات بود. این پژوهش از دسته تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در زمره پژوهش های پیمایشی- توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران اماکن ورزشی سرپوشیده یزد بود (600 نفر). ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، سنجش میزان مطلوبیت استفاده از تبلیغات سبز مبتنی بر ارزش های بومی در مدیریت اماکن ورزشی و همچنین تعیین شیوه های استفاده از این تبلیغات بود. این پژوهش از دسته تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در زمره پژوهش های پیمایشی- توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران اماکن ورزشی سرپوشیده یزد بود (600 نفر). نمونه آماری براساس جدول مورگان، 234 مدیر بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارجمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد بهره برداری قرار گرفت. روایی سازه پرسشنامه با استفاده از معادلات ساختاری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرمافزارهای Spss V26 و Smart PLS 3 استفاده گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که کاهش آلودگی صوتی مبتنی بر ارزش های بومی، افزایش فضای سبز مبتنی برارزش های بومی، دفع زباله و نخاله ساختمان مبتنی بر ارزش های بومی و صرفه جویی انرژی مبتنی بر ارزش های بومی عوامل موثر بر شیوههای تبلیغات سبز اماکن ورزشی می باشند که از این 4 عامل بیشترین توجه مربوط به شاخص «دفع زباله و نخاله ساختمان» (با میانگین 06/3) و کم ترین توجه مربوط بهشاخص «افزایش فضای سبز»(با میانگین 18/2) میباشد که در رتبه چهارم قرار دارد.
میتوان گفت برای دستیابی به توسعه پایدار لازم است که استفاده از شیوههای به تصویر کشیدن مسئولیتپذیری افزایش فضای سبز مبتنی بر ارزش های اخلاقی، ملی و تاریخی و ارزش های زندگی مدرن در مدیریت اماکن ورزشی دیده شود.
مهدی محمودی یکتا؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ جواد شهلایی؛ فرزاد غفوری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، کاوش عوامل زمینهای و مداخلهگر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور بود. روش پژوهش کیفی و از نوع گرندد تئوری بود. گردآوری دادهها، از طریق مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحبنظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی که شامل، کارشناسان و صاحبنظران حوزه کارآفرینی(شامل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، کاوش عوامل زمینهای و مداخلهگر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور بود. روش پژوهش کیفی و از نوع گرندد تئوری بود. گردآوری دادهها، از طریق مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحبنظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی که شامل، کارشناسان و صاحبنظران حوزه کارآفرینی(شامل کارآفرینان برتر ورزشی،اساتید این حوزه)،اعضای هیأت علمی نخبه و صاحبنظر دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی و روسا و مدیران سازمان های ورزشی(وزارت ورزش و جوانان،فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک)تشکیل میدادند.نمونهها از روش نمونهگیری هدفمند و به صورت گلولهبرفی انتخاب شدند و مصاحبه با صاحبنظران تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (نوزده مصاحبه). یافتههای مربوط به عوامل زمینهای بیانگر چهار مقولۀ فرعی؛ زیرساخت ها،سازمان های مرتبط،فرهنگ کارآفرینی و سیاست گذاری و برنامه ریزی آموزش عالی برای اشتعالزایی بود که در دو مفهوم کلی عوامل سازمانی و ساختاری و فرهنگ و تفکر کارآفرینی دستهبندی شدند. همچنین یافتههای عوامل مداخلهگر نیز در دو مفهوم کلی عوامل کلان قانونی،سیاسی و اقتصادی و تمرکز بر توسعه راهبردهای کارآفرینی و مهارت آموزی دانشجویان که شامل پنج مقولۀ فرعی؛ تولید قانون،تسهیلات حمایتی،عوامل سیاسی و اقتصادی، بسط و توسعه دانش کارآفرینی و مهندسی ساختار بود طبقهبندی شدند. بطور کلی شناخت این عوامل میتواند دانشگاه ها، اساتید و نظام آموزشی تربیت بدنی را در جهت توسعه کارآفرینی یاری رساند.
هادی کاظمی؛ جواد شهلایی؛ سعید صادقی بروجردی؛ حبیب هنری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دستهبندی معیارهای مسئولیت مدنی در حقوق ورزشی تدوین و اجرا گردید. روش پژوهش از نوع توصیفی وپیمایشی بود که به صورت میدانی اجرا گردید . جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان حوزه حقوق و ورزش بودند . این افراد را کارشناسان ورزش و حقوق بودند . ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه محقق ساختهای بود که توسط اساتید ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دستهبندی معیارهای مسئولیت مدنی در حقوق ورزشی تدوین و اجرا گردید. روش پژوهش از نوع توصیفی وپیمایشی بود که به صورت میدانی اجرا گردید . جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان حوزه حقوق و ورزش بودند . این افراد را کارشناسان ورزش و حقوق بودند . ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه محقق ساختهای بود که توسط اساتید مدیریت ورزشی تاییدوسوالات آن به معیارهای مسئولیت مدنی در حقوق ورزش پرداختهاست . این معیارها پس از بررسی نظرات خبرگان و مطالعات تطبیقی و کتابخانهای شناسایی گردید . به منظور رتبهبندی معیارهای مسئولیت مدنی در حقوق ورزش از روش AHP استفاده و کلیه روند تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SuperDecisions انجام گردید . پس از بررسیهای انجامشده تعداد 18 معیار به عنوان معیارهای مسئولیت مدنی در حقوق ورزشی مشخص گردید . با توجه به نتایج روش AHP مشخص گردید که تشکیل شعب خاص رسیدگی به دعاوی ورزش در دادگاهها با نمره نرمال 167 / 0 , توجه به نظریه تقصیر به عنوان مبانی مسئولیت ورزشی با نمره نرمال 145 / 0 و آموزش مهارتهای جلوگیری از آسیبدیدگی در زمان اجرای فنون ورزشی با نمره نرمال 138 / 0 مهمترین معیارهای مسئولیت مدنی در حقوق ورزشی میباشد