گلاله آهنگری؛ باقر ساروخانی؛ محمد سلطانی فر
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، ، صفحه 9-34
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی گونههای هویتِ اجتماعی و نقش اینترنت بر شکلگیری این هویتها میباشد. برای تحقق این هدف، از روش ترکیبی کمی- کیفی استفاده شد و بر روی جوانان 18-30 سال ساکن شهر تهران در سال 1397 تمرکز گردید. در واقع، ابتدا برای شناسایی گونههای هویتی در بین جوانان تهرانی، از روش کیفی اکتشافی استفاده شد و با نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی گونههای هویتِ اجتماعی و نقش اینترنت بر شکلگیری این هویتها میباشد. برای تحقق این هدف، از روش ترکیبی کمی- کیفی استفاده شد و بر روی جوانان 18-30 سال ساکن شهر تهران در سال 1397 تمرکز گردید. در واقع، ابتدا برای شناسایی گونههای هویتی در بین جوانان تهرانی، از روش کیفی اکتشافی استفاده شد و با نمونهگیری نظری، 42 نفر انتخاب و پرسشنامه هویتی «من کیستم» به آنان داده شد. بعد از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، در نهایت 6 گونۀ هویتی از جمله هویت ملی، هویت قومی، هویت ارتباطی، هویت عقیدتی، هویت دینی و هویت مدرن شناسایی گردید. در واقع، بعد از شناسایی این گونههای هویتی، روش کمی پیمایشی در جهت تأثیر اینترنت بر آنها به کار گرفته شد و با استفاده از فرمول کوکران، 524 جوان تهرانی 18-30 سال انتخاب و بر مبنای نمونهگیری خوشهای پرسشنامه استاندارد در بین آنان توزیع گردید. بعد از جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل بر مبنای spss و lisrel صورت گرفت. یافتهها بیانگر آن است که تنها 12 درصد از جوانان یا به طور کامل از اینترنت استفاده نمی کنند و یا اگر استفاده می کنند، کمتر از یکساعت در شبانه روز میباشد. تنها 16 درصد در وبلاگها سایتهای اینترنتی جستجو می کنند، در حالی که 83 درصد در تلگرام عضویت دارند. همچنین یافتهها بیانگر آن است که میزان مصرف اینترنت، تأثیر معناداری بر هویت ملی، قومی ، مدرن و هویت ارتباطی داشته، ولی میزان مصرف اینترنت بر هویت دینی و هویت عقیدتی تأثیری نداشته است.
سهیلا مبارک؛ زهرا حضرتی صومعه؛ باقر ساروخانی
دوره 18، شماره 44 ، شهریور 1398، ، صفحه 193-216
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی انتقال فرهنگ دینی از طریق خانواده ها به جوانان در چهار دهه اخیر انجام پذیرفت. در تدوین چارچوپ نظری پژوهش حاضر از نظریات برگر و لاکمن، اینگلهارت، گیدنز ، گلاک و استارک سود جسته شده است. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تبیینی است. جامعه آماری شامل جوانان چهار دهه اخیر در شهر تهران بود و حجم ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی انتقال فرهنگ دینی از طریق خانواده ها به جوانان در چهار دهه اخیر انجام پذیرفت. در تدوین چارچوپ نظری پژوهش حاضر از نظریات برگر و لاکمن، اینگلهارت، گیدنز ، گلاک و استارک سود جسته شده است. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تبیینی است. جامعه آماری شامل جوانان چهار دهه اخیر در شهر تهران بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 390 نفر به دست آمد که نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از تکنیک «پرسش نامه توام با مصاحبه و مشاهده » استفاده شد که با اعتبار محتوایی صوری و پایایی از طریق تکنیک آلفای کرونباخ 83/0 انجام یافت. یافته ها بیانگر آن است که فرهنگ دینی به طور معناداری با نهادینه شدن دین در خانواده رابطه مستقیم و معنی داری دارد. در بین گروه های سنی مورد مطالعه، تفاوت منفی و معناداری در فرهنگ دینی چهار دهه اخیر دیده شد. همچنین یافته های مستخرج از مدل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای آموزش های دینی، اعتقادات و باورها، تربیت، التزام و تعهد خانواده نسبت به دین از جمله عوامل تاثیر گذار و معنادار در انتقال فرهنگ دینی در چهار دهه اخیر به شمار می آیند.
بابک احمدپور ترکمانی؛ مصطفی ازکیا؛ باقر ساروخانی
دوره 16، شماره 38 ، اسفند 1396، ، صفحه 223-243
چکیده
یکی از مهمترین کارویژههای دولتها، حفظ، نگهداشت و انتقال ارزش های سیاسی حاکم بر جامعه میباشد که این مهم از طریق عوامل مختلفی از جمله شبکه های اجتماعی مجازی محقق می شود. جوانان به عنوان مهمترین قشر استفاده کننده از شبکههای اجتماعی مجازی، در یکی از حساس ترین مراحل سنی جامعه پذیری سیاسی قرار دارند. با توجه به نتایج تحقیقات موجود، ...
بیشتر
یکی از مهمترین کارویژههای دولتها، حفظ، نگهداشت و انتقال ارزش های سیاسی حاکم بر جامعه میباشد که این مهم از طریق عوامل مختلفی از جمله شبکه های اجتماعی مجازی محقق می شود. جوانان به عنوان مهمترین قشر استفاده کننده از شبکههای اجتماعی مجازی، در یکی از حساس ترین مراحل سنی جامعه پذیری سیاسی قرار دارند. با توجه به نتایج تحقیقات موجود، وضعیت جامعهپذیری سیاسی در بین جوانان ایرانی، کمتر از متوسط و میانگین جامعه میباشد. بنابراین بررسی نقش عوامل موثر بر جامعهپذیری سیاسی جوانان، با تاکید بر مطالعه نقش شبکههای مجازی، هدف این پژوهش است.
اساس چارچوب نظری این تحقیق تلفیقی از نظریه گیدنز، آلموند و پاول، ایزابل آنگ و الهیو کاتز و ... میباشد. روش تحقیق بنا بر ماهیت دادههای به دست آمده، جزو تحقیقات پیمایشی و شیوه نمونهگیری، تصادفی خوشه ای چندمرحلهای است و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه شده است.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که اعتماد رسانهای به عنوان تاثیرگذارترین متغیر بر روی جامعهپذیری سیاسی با میزان اثر 452/0 و متغیر میزان استفاده از فضای مجازی با 259/0 و متغیر سابقه استفاده از فضای مجازی با160/0 بر روی متغیر جامعهپذیری سیاسی تاثیرگذار بودهاند، ولی تاثیر متغیرهای زمینهای و متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی معنادار نبوده است. به علاوه، یافتهها نشان میدهند که شبکههای اجتماعی مجازی در راستای جامعهپذیری سیاسی غیررسمی عمل مینمایند. بنابراین پیشنهاد میشود در راستای دفاع از فرهنگ سیاسی رسمی کشور، نقش دولت در مدیریت و کنترل فضای مجازی فعالانه تر و پررنگتر گردد