شناسایی گونه‌‌های هویتِ اجتماعی و نقش رسانه‌های نوین( اینترنت) بر این هویت‌ها (مطالعۀ موردی: جوانان شهر تهران)

گلاله آهنگری؛ باقر ساروخانی؛ محمد سلطانی فر

دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، ، صفحه 9-34

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، شناسایی گونه­­های هویتِ اجتماعی و  نقش اینترنت بر شکل­گیری این هویت­ها می­باشد. برای تحقق این هدف، از روش ترکیبی کمی- کیفی استفاده شد و بر روی جوانان 18-30 سال ساکن شهر تهران در سال 1397 تمرکز گردید. در واقع، ابتدا برای شناسایی گونه­های هویتی در بین جوانان تهرانی، از روش کیفی اکتشافی استفاده شد و با نمونه­گیری ...  بیشتر

بررسی جامعه شناختی انتقال فرهنگ دینی از طریق خانواده ها به جوانان در چهار دهه اخیر (مورد مطالعه : شهر تهران در سال 1397)

سهیلا مبارک؛ زهرا حضرتی صومعه؛ باقر ساروخانی

دوره 18، شماره 44 ، شهریور 1398، ، صفحه 193-216

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی انتقال فرهنگ دینی از طریق خانواده ها  به جوانان در چهار دهه اخیر انجام پذیرفت. در تدوین چارچوپ نظری پژوهش حاضر  از نظریات برگر و لاکمن، اینگلهارت، گیدنز ، گلاک و استارک سود جسته شده است. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تبیینی است. جامعه آماری شامل جوانان چهار دهه اخیر در شهر تهران بود و حجم ...  بیشتر

نقش شبکه های اجتماعی مجازی در جامعه پذیری سیاسی جوانان شهر تهران با تاکید بر اعتماد رسانه ای

بابک احمدپور ترکمانی؛ مصطفی ازکیا؛ باقر ساروخانی

دوره 16، شماره 38 ، اسفند 1396، ، صفحه 223-243

چکیده
  یکی از مهمترین کارویژه­های دولت­ها، حفظ، نگهداشت و انتقال ارزش های سیاسی حاکم بر جامعه می­باشد که این مهم از طریق عوامل مختلفی از جمله شبکه های اجتماعی مجازی محقق می شود. جوانان به عنوان مهمترین قشر استفاده کننده از شبکه­های اجتماعی مجازی، در یکی از حساس ترین مراحل سنی جامعه پذیری سیاسی قرار دارند. با توجه به نتایج تحقیقات موجود، ...  بیشتر