علیحسین حسینزاده؛ سارا رشیدی؛ ایوب رستمی
دوره 20، شماره 52 ، شهریور 1400، ، صفحه 293-310
چکیده
این پژوهش باهدف مطالعه ارتباط بین سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی جوانان شهر خرمآباد انجام شده و از تئوری کییز، دورکیم و پیربوردیو استفاده گردیده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه جوانان 15 تا 29 سال شهر خرم آباد در سال 1398 میباشد و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 382 نفر است که به شیوه نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم جامعه آماری ...
بیشتر
این پژوهش باهدف مطالعه ارتباط بین سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی جوانان شهر خرمآباد انجام شده و از تئوری کییز، دورکیم و پیربوردیو استفاده گردیده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه جوانان 15 تا 29 سال شهر خرم آباد در سال 1398 میباشد و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 382 نفر است که به شیوه نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم جامعه آماری انتخاب شده اند. روش انجام این پژوهش، پیمایش و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردیده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که بین متغیرهای سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی و رضایت از زندگی با سلامت اجتماعی جوانان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین بین بیگانگی اجتماعی با سلامت اجتماعی جوانان رابطه منفی و معناداری مشاهده گردید. نتایج بهدستآمده از تحلیل رگرسیون نشان داد که 4/42 درصد از تغییرات واریانس سلامت اجتماعی بهوسیله پنج متغیر سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، بیگانگی اجتماعی، رضایت از زندگی و سن تبیین میشود.
کریم رضادوست؛ علیحسین حسینزاده؛ ایوب رستمی
دوره 18، شماره 44 ، شهریور 1398، ، صفحه 257-278
چکیده
هدف این پژوهش، سنجش سلامت اجتماعی و برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر آن میباشد. چارچوب نظری این پژوهش بر اساس نظریههای کییز، بودریار، لایکوک، برکمن، رز و وو میباشد. روش انجام این پژوهش کمی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 374 نفر بهصورت ...
بیشتر
هدف این پژوهش، سنجش سلامت اجتماعی و برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر آن میباشد. چارچوب نظری این پژوهش بر اساس نظریههای کییز، بودریار، لایکوک، برکمن، رز و وو میباشد. روش انجام این پژوهش کمی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 374 نفر بهصورت نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم در نظر گرفته شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که میانگین سلامت اجتماعی دانشجویان، (44/100) که این میزان نشان میدهد که میانگین سلامت آنها در سطح متوسطی میباشد. همچنین یافتهها نشان میدهد که بین متغیرهای حمایت اجتماعی ادراکشده، رسانههای جمعی، رشته تحصیلی و جنس با سلامت اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین، بین متغیر سن با سلامت اجتماعی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد، اما بین متغیرهای عضویت در شبکههای اجتماعی و قومیت با متغیر وابسته سلامت اجتماعی ارتباط معناداری مشاهده نشده است. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره نشان داد که سه متغیر (حمایتهای اجتماعی ادراکشده، رسانههای جمعی و سن) درمجموع 3/10 درصد از تغییرات مربوط به سلامت اجتماعی را تبیین میکنند.
معصومه باقری؛ ایوب رستمی؛ محمد سلیمان نژاد
دوره 18، شماره 43 ، خرداد 1398، ، صفحه 91-112
چکیده
در این پژوهش به بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی دختران دانشآموز دوره متوسطه شهر اهواز پرداخته شده است. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. بدین منظور از بین دختران دبیرستانی شهر اهواز، 383 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. جهت سنجش میزان روایی ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی دختران دانشآموز دوره متوسطه شهر اهواز پرداخته شده است. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. بدین منظور از بین دختران دبیرستانی شهر اهواز، 383 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. جهت سنجش میزان روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای سنجش میزان پایایی هم از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. ضریب آلفای کل بهدست آمده 73/0 بوده است که حاکی از پایایی مناسب پرسشنامه میباشد. چارچوب نظری پژوهش بر اساس نظریههای گیدنز، تاجفل، مید، بورک و برادلی تدوین یافته است. در این پژوهش به بررسی تأثیر متغیرهای پایگاه اقتصادی- اجتماعی، انتظارات خانواده، میزان تعلق به مدرسه، میزان تعلق به گروه همسالان، میزان استفاده از رسانههای جمعی و میزان تحصیلات والدین بر هویت اجتماعی دختران دبیرستانی پرداخته شده است. یافتههای پژوهش حاضر با توجه به تأثیر متغیرهای یاد شده، حاکی از این است که پایگاه اقتصادی-اجتماعی، میزان تحصیلات والدین و میزان استفاده از رسانههای جمعی رابطه ای معکوس با شکلگیری هویت اجتماعی دختران داشتند و سه متغیر دیگر (میزان تعلق به مدرسه، میزان تعلق به گروه همسالان و انتظارات خانوادهها) از رابطه ای مستقیم با شکلگیری هویت اجتماعی دختران برخوردار بوده اند. در مجموع، این متغیرها 43/0 درصد از واریانس تغییرات مربوط به متغیر وابسته هویت اجتماعی را تبیین میکنند.