احمد محمودی؛ برانوش نیک بین؛ علیرضا خانجانی؛ محمدحسین قربانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش نظام پیشنهادات در میزان شفافیت و بالندگی سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز (160 نفر) بود و بر اساس روش نمونهگیری کل شمار، تمامی افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند که تعداد 133 پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش نظام پیشنهادات در میزان شفافیت و بالندگی سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز (160 نفر) بود و بر اساس روش نمونهگیری کل شمار، تمامی افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند که تعداد 133 پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بالندگی سازمانی جمشیدی (1386)، شفافیت سازمانی راولینز (2008) و نظام پیشنهادات سهرابی (1392) استفاده شد. در تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی برای طبقهبندی دادهها و در آمار استنباطی از آزمونهای همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان دادند بین نظام پیشنهادات و شفافیت سازمانی با بالندگی سازمانی و بین نظام پیشنهادات با شفافیت سازمانی تاثیر مثبت معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج مدل تحقیق مشخص شد که نظام پیشنهادات بر شفافیت سازمانی، نظام پیشنهادات بر بالندگی سازمانی و شفافیت سازمانی بر بالندگی سازمانی اثر مثبت معناداری داشتند. همچنین مشاهده شد که شفافیت سازمانی در ارتباط بین نظام پیشنهادات و بالندگی سازمانی نقش میانجی دارد. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت که پیادهسازی و استقرار یک نظام پیشنهادی اثربخش و کارآمد و قرارگیری اطلاعات و دادههای مورد نیاز کارکنان در راستای شکل دادن به نظرات و پیشنهادهای مفید سازمانی میتواند منجر به رشد مستمر و دستیابی به بالندگی سازمانی شود.
احمد محمودی؛ محمدحسین قربانی؛ رضا امین زاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگوی پارادایمی موانع نشاط آفرینی در استادیوم های فوتبال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوه اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. جامعه آماری شرکتکنندگان شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزه اماکن ورزشی، اساتید رشته مدیریت ورزشی و جامعهشناسی، مدیران و کارشناسان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگوی پارادایمی موانع نشاط آفرینی در استادیوم های فوتبال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوه اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. جامعه آماری شرکتکنندگان شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزه اماکن ورزشی، اساتید رشته مدیریت ورزشی و جامعهشناسی، مدیران و کارشناسان اماکن ورزشی بودند (N=27). روش نمونهگیری در تحقیق هدفمند بود که مصاحبهها با شرکتکنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از روش گرندد تئوری استراوس و کوربین جهت کسب اطلاعات این پژوهش استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد برای عوامل علی 3 مقوله اصلی عوامل مربوط به رویداد، عوامل کلان و عوامل شخصی، برای عوامل مداخلهگر 3 مقوله اصلی تسهیلکنندهها، نیازهای فردی و محدودکنندهها)، برای عوامل زمینهای 3 مقوله اصلی بسترهای سازمانی، بسترهای انگیزشی و ماجراجویی، برای راهبردها 3 مقوله اصلی راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فردی و حکمرانی مطلوب و برای دستاوردها 3 مقوله اصلی سلامت روانی- اجتماعی، ارتقای سطح زندگی و ارتقای عاطفی و مجموعاً 15 مقوله اصلی مربوط به الگوی پارادایمی موانع نشاط آفرینی در استادیوم های فوتبال شناسایی شدند. در نهایت، میتوان گفت که با شناسایی موانع نشاطآفرینی در استادیوم های فوتبال کشور و ارائه راهبردهای مناسب برای تعدیل یا حذف این موانع، میتوان به بهبود وضعیت ورزشگاهها و اماکن ورزشی کشور کمک نمود که در نهایت، منجر به ارائه خدمات بهتر به تماشاگران ورزشی و توسعه سلامت روانی و جسمی در سطح جامعه خواهد شد.
سحر قاسمی؛ امین دهقان قهفرخی؛ احمد محمودی
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش شناسایی شاخصهای شهر فعال با رویکرد ترویج ورزش شهروندی بود.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع مطالعه کیفی اکتشافی نظامند برمبنای رویکرد تحلیل مضمون (تحلیل تماتیک) بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان خبره ورزش همگانی، مدیران و کارکنان خبره شهرداری کلانشهرها، مدیران مجموعههای ورزشی شهرداری، افراد متخصص ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش شناسایی شاخصهای شهر فعال با رویکرد ترویج ورزش شهروندی بود.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع مطالعه کیفی اکتشافی نظامند برمبنای رویکرد تحلیل مضمون (تحلیل تماتیک) بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان خبره ورزش همگانی، مدیران و کارکنان خبره شهرداری کلانشهرها، مدیران مجموعههای ورزشی شهرداری، افراد متخصص و آگاه به ورزش شهروندی و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهی بود که مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونهگیری در بخش کیفی به روش قضاوتی انجام گرفت (21نفر). ابزار پژوهش شامل دو ابزار مطالعه کتابخانهای و مصاحبه بود. روایی محتوایی ابزار مصاحبه ابتدا با استفاده از نظر متخصصان و توافق مصححان مورد تأیید قرارگرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که شاخصهای مؤثر در توسعه شهر فعال با رویکرد ترویج ورزش شهروندی شامل سه بخش شاخصهای فرآیندی، عملکردی و پیامدی بود.
نتیجه گیری: یافتهها حاکی ازآن بود که مدیران شهرداریها و فدراسیون ورزشهای همگانی به برگزاری همایش-های پیاده وری و دوچرخه سواری بیشتر از قبل توجه کنند و برنامههای (اهدای جوایز برای افراد و برگزاری رایگان برنامه) را در جهت ترغیب مردم به این فعالیتها برنامه ریزی کنند و همچنین توجه ویژهای به ایجاد مسیرهای اختصاصی (دوچرخه سواری، پیاده روی و دویدن)، پارکهای بانوان، زیرساختهای لازم برای ورزش همگانی در پارکها و ایستگاههای تندرستی داشته باشند تا بتوانند مردم را در جهت ایجاد شهر فعال به ورزش شهروندی و فعالیت بدنی ترغیب کنند.
سلمان علوی؛ احمد محمودی؛ فرزاد غفوری؛ احمد گرامی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی راهکارها و پیامدهای توسعه مسئولیت اجتماعی ورزشکاران مشهور بود. تحقیق حاضر به شیوه کیفی انجام شد. در این مطالعه توصیفی- کاربردی، از رویکرد تحلیل تماتیک استفاده گردید. جامعه آماری را کلیه صاحبنظران در حیطه مسئولیت اجتماعی در ورزش، در سه گروه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل می دادند. نمونهگیری به صورت هدفمند ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی راهکارها و پیامدهای توسعه مسئولیت اجتماعی ورزشکاران مشهور بود. تحقیق حاضر به شیوه کیفی انجام شد. در این مطالعه توصیفی- کاربردی، از رویکرد تحلیل تماتیک استفاده گردید. جامعه آماری را کلیه صاحبنظران در حیطه مسئولیت اجتماعی در ورزش، در سه گروه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل می دادند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد و با 16 مصاحبه، اشباع نظری صورت گرفت.
در بخش راهکارهای توسعه مسئولیت اجتماعی، تعداد 50 کد باز به دست آمد که در 9 مقوله محوری قرار گرفتند. در نهایت نیز از مقولههای یاد شده، 7 مفهوم تبلیغاتی- رسانهای، سیاستگذاری، تحقیقاتی، انگیزشی، فرهنگسازی، توسعه فردی و ارتباطات به دست آمد. در بخش پیامدهای توسعه مسئولیت اجتماعی، تعداد 52 کد باز به دست آمد که در 13 مقوله محوری قرار گرفتند. در نهایت نیز از مقولههای یاد شده، 5 مفهوم توسعه پایدار، توسعه ورزشی، توسعه سیاسی، توسعه فرهنگی، توسعه فردی- سازمانی به دست آمد.
با توجه به پیامدهای ارزشمندی که مسئولیتهای اجتماعی ورزشکاران برای جامعه دارد، پیشنهاد تشکیل «انجمن مسئولیت اجتماعی» در کلیه سازمانهای ورزشی ارائه میشود.
احمد محمودی؛ برانوش نیک بین؛ علیرضا خانجانی؛ محمدحسین قربانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش نظام پیشنهادات در میزان شفافیت و بالندگی سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز (160 نفر) بود و بر اساس روش نمونهگیری کل شمار، تمامی افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند که تعداد 133 پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش نظام پیشنهادات در میزان شفافیت و بالندگی سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز (160 نفر) بود و بر اساس روش نمونهگیری کل شمار، تمامی افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند که تعداد 133 پرسشنامه جمع آوری گردیدد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بالندگی سازمانی جمشیدی (1386)، شفافیت سازمانی راولینز (2008) و نظام پیشنهادات سهرابی (1392) استفاده شد. در تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی برای طبقهبندی دادهها و در آمار استنباطی از آزمونهای همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS استفاده شد.نتایج نشان داد که بین نظام پیشنهادات و شفافیت سازمانی با بالندگی سازمانی و بین نظام پیشنهادات با شفافیت سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج مدل تحقیق مشخص شد که نظام پیشنهادات بر شفافیت سازمانی و شفافیت سازمانی بر بالندگی سازمانی اثر مثبت معناداری داشتند. همچنین مشاهده شد که شفافیت سازمانی در ارتباط بین نظام پیشنهادات و بالندگی سازمانی نقش میانجی دارد.بنابراین با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت که پیادهسازی و استقرار یک نظام پیشنهادی اثربخش و کارآمد و قرارگیری اطلاعات و دادههای مورد نیاز کارکنان در راستای شکل دادن به نظرات و پیشنهادهای مفید سازمانی میتواند منجر به رشد مستمر و دستیابی به بالندگی سازمانی شود.
احمد محمودی؛ حبیب هنری؛ جلیل یونسی؛ جواد شهلائی باقری
دوره 16، شماره 38 ، اسفند 1396، ، صفحه 55-72
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی عوامل بروز فساد در صنعت فوتبال به روش کیفی بود که با استفاده از الگوی نظریهپردازی برخاسته از دادههای حاصل از پژوهش انجام پذیرفت. گردآوری دادهها از طریق بررسی اسناد و مصاحبه صورت گرفت. با انجام 18مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان و صاحبنظران رشته فوتبال، اشباع نظری حاصل شد و مقولههای اصلی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی عوامل بروز فساد در صنعت فوتبال به روش کیفی بود که با استفاده از الگوی نظریهپردازی برخاسته از دادههای حاصل از پژوهش انجام پذیرفت. گردآوری دادهها از طریق بررسی اسناد و مصاحبه صورت گرفت. با انجام 18مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان و صاحبنظران رشته فوتبال، اشباع نظری حاصل شد و مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید و با تکمیل یافتهها، مدل زمینهای بر اساس مدل سیستماتیک استراوس و کوربین[1] (1998) طراحی گردید.
بر اساس یافتهها، مقوله های محوری رهاسازی اخلاقی، بیتعهدی و مسئولّیتناپذیری مدیران، فراهم نبودن محیط حقوقی و قانونی و عدم تعامل فرابخشی شناسایی و مقولههای اصلی بر مبنای مدل سیستماتیک طبقهبندی شدند.
بر همین اساس، ضعف اصول مدیریتی مدیران فوتبال از علل اصلی وقوع فساد، ضعف قوانین، انگیزه مالی، ناکارآمدی رسانهها و فقدان معیارهای رفتاری از جمله عوامل زمینهای و تداخل وظایف، عدم ارادۀ فسادستیزی و عدمهماهنگی بینسازمانی از جمله عوامل مداخلهگر در این پژوهش بود. فرهنگسازی، تقویت محیط حقوقی و قانونی، کنترل و نظارت و استفاده از خِرد جمعی در تصمیمات از جمله راهبردهای این پژوهش بود که میتواند به بهبود و پاکی محیط فوتبال و در نتیجه توسعه و پیشرفت صنعت فوتبال کمک شایانی نماید.
[1] . Strauss & Corbin