زهرا ناطقی؛ پریوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ مهوش نور بخش
چکیده
چکیدههدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای آینده مدیریت سازمانهای ورزشی در عصر رشد تصاعدی با رویکرد آیندهپژوهی بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آیندهپژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که ...
بیشتر
چکیدههدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای آینده مدیریت سازمانهای ورزشی در عصر رشد تصاعدی با رویکرد آیندهپژوهی بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آیندهپژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بهترتیب بر مبنای اشباع نظری و منابع ثانویه با 17 نفر از خبرگان سازمانهای ورزشی که شامل اساتید دانشگاه، مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و روسای فدارسیونهای ورزشی بودند مصاحبه انجام شد و به موازات آن 9 سند مرتبط با مدیریت سازمانها که محتوای آیندهنگاری داشتند استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و چک لیست و در بخش کمی پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش مرور منابع از روش نظاممند، در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد آینده مدیریت سازمانهای ورزشی متأثر از 36 عامل میباشد و از بین آنها 7 نیروی پیشران به نامهای سازمانهای چندوجهی، تیمسازی، تفکر سیستمی، تصمیمگیری سریع،منعطف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمانهای ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی پیشرانهای سازنده بدیلهای احتمالی آینده مدیریت سازمانهای ورزشی میباشند.
مهدى بابائیان فینه؛ مهوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ پریوش نوربخش
چکیده
هدف این پژوهش الگوی توسعه قابلیتهای سازمانی ادارات کل ورزش و جوانان کشور با تأکید بر نظریه نقاط مرجع استراتژیک این. پژوهش حاضر به لحاظ فلسفه از نوع تفسیرگرایانه، به لحاظ رویکرد از نوع استقرایی، به لحاظ راهبرد از نوع نظریه داده بنیاد، به لحاظ انتخاب پژوهش از نوع تحقیق کیفی و به لحاظ بازه زمانی از نوع مقطعی است و برای گردآوری داده های ...
بیشتر
هدف این پژوهش الگوی توسعه قابلیتهای سازمانی ادارات کل ورزش و جوانان کشور با تأکید بر نظریه نقاط مرجع استراتژیک این. پژوهش حاضر به لحاظ فلسفه از نوع تفسیرگرایانه، به لحاظ رویکرد از نوع استقرایی، به لحاظ راهبرد از نوع نظریه داده بنیاد، به لحاظ انتخاب پژوهش از نوع تحقیق کیفی و به لحاظ بازه زمانی از نوع مقطعی است و برای گردآوری داده های آن از ابزار مصاحبه استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران و معاونان وابسته به ادارات کل ورزش و جوانان در سطح کشور تشکیل دادند. جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد و نمونه گیرى تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد، براین مبنا تعداد 17 مصاحبه انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری نظری استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد توسعه قابلیتهای سازمانی در ادارات کل ورزش و جوانان تابع 72 شاخص فرعی، 15 مقولۀ فرعی تحت عناوین هماهنگی راهبردی، فناوری اطلاعات، ساختارسازی، معلومات نظری، مهارت و توانایی، یادگیری سازمانی، شایستگی، زیرساخت دانش، مدیریت دانش، هم رقابتی سازمانی، چابکی استراتژیک، هوش فرهنگی، ارزشهای سازمانی، تحول سازمانی و نوآوری و هفت مقولۀ اصلی تحت عناون قابلیتهای انطباقی، قابلیتهای فردی، قابلیتهای محوری، قابلیتهای دانشی، قابلیتهای رقابتی، قابلیتهای فرهنگی و قابلیتهای پویا دسته بندی شده است. در نتیجه برای عملیاتی شدن استراتژی توسعه قابلیتهای سازمانی در ادارات کل ورزش و جوانان هم افزایی شبکه ای مبتنی بر قابلیتهای موصوف پیشنهاد میشود.
فهیمه ریوندی؛ مهوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ پریوش نوربخش
چکیده
پراکندگی و پرشماری تحقیقات گذشته پیرامون مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی سبب شده است سیاستگذاران و برنامهریزان نتوانند بر تمامی ابعاد این حوزه جهت سیاستگذاری و برنامهریزی تسلط پیدا کنند. به این دلیل در جامعه ایران، عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانشآموزان ایرانی در فعالیتهای ورزشی فراتحلیل شد. جامعۀ آماری این پژوهش ...
بیشتر
پراکندگی و پرشماری تحقیقات گذشته پیرامون مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی سبب شده است سیاستگذاران و برنامهریزان نتوانند بر تمامی ابعاد این حوزه جهت سیاستگذاری و برنامهریزی تسلط پیدا کنند. به این دلیل در جامعه ایران، عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانشآموزان ایرانی در فعالیتهای ورزشی فراتحلیل شد. جامعۀ آماری این پژوهش را مطالعات در دسترس که در فاصلۀ سالهای 1385 تا 1400 در داخل کشور بهصورت پایاننامه و مقاله تمام متن در پایگاههای اطلاعاتی و کتابخانههای دانشگاه-های سراسر کشور در دسترس بودند تشکیل میدادند. این مطالعات بهصورت هدفمند انتخاب شدند و براساس ملاکهای ورود و خروج و نیز تحلیل حساسیت 101 اندازه اثر از 22 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مربوط به اندازه اثر ترکیبی هم برای مدل اثرات تصادفی و برای مدل اثرات ثابت برابر با 35/0 بود. یافتهها نشان داد طی سالهای 1392 تا 1395 بیشترین تحقیق در این زمینه انجام شده است، عوامل اجتماعی پرتکرارترین متغیر بررسی شده در زمینۀ مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی بوده است، در بحث عوامل مؤثر شاخص فعالیتبدنی، اعتماد درون خانواده و سرمایه روانشناختی و در بحث موانع مؤثر نگرش والدین به ورزش دختران جزء مهمترین متغیرها هستند و در بیشتر موارد یافتههای تحقیقات گذشته بازتایید و در برخی موارد نقض شد. در نتیجه لازم است در تبیین مشارکت ورزشی دانشآموزان بیشترین نگاه و اقدام سمت مهمترین متغیرها که بیشترین اندازه اثر را دارند معطوف شود و به این مهم توجه شود که اگر در پژوهشهایی از این نوع، فرضیههای حاضر مورد بررسی و آزمون مجدد قرار گیرد.
حسن دهقان دیزجی؛ مهدی کهندل؛ سید نعمت خلیفه؛ اکبر فرید فتحی
چکیده
این تحقیق باهدف آیندهپژوهی صنعت محصولات ورزشی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شد.روش تحقیق آیندهپژوهی بود.جامعه آماری شامل متخصصان و خبرگان حوزه علمی و تجربی فعال در ورزش بودند.شرط انجام مصاحبه داشتن مدرک تحصیلی دکتری مدیریت ورزش ویا حداقل تجربه 15سال فعالیت در سازمانهای ورزشی شامل وزارت ورزش و جوانان،فدراسیون های ورزشی، ...
بیشتر
این تحقیق باهدف آیندهپژوهی صنعت محصولات ورزشی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شد.روش تحقیق آیندهپژوهی بود.جامعه آماری شامل متخصصان و خبرگان حوزه علمی و تجربی فعال در ورزش بودند.شرط انجام مصاحبه داشتن مدرک تحصیلی دکتری مدیریت ورزش ویا حداقل تجربه 15سال فعالیت در سازمانهای ورزشی شامل وزارت ورزش و جوانان،فدراسیون های ورزشی، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و ادارات ورزش و جوانان یا فعال در حوزه صنعت ورزش شامل تولید تجهیزات ورزشی بود. جامعه آماری کلیه اساتید مدیریت ورزشی، واردکنندگان، فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات ورزشی و کارشناسان سازمانهای ورزشی به تعداد نامحدود بودند.در انتخاب نمونه آماری بخش کیفی جهت مصاحبههای عمیق سعی شد تا هم از افراد دارای تحصیلات آکادمیک و هم از افراد دارای تجربیات مدیریتی و کسب و کار استفاده شود.نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد.بعد از 14 مصاحبه اشباع نظری اتفاق افتاد ولی برای اطمینان تا 17مصاحبه ادامه پیدا کرد.از نرمافزار سناریو ویزارد برای سناریو نویسی استفاده شد.با توجه به نتایج میزان توانمندی و کیفیت نیروهای انسانی، ارتباط مداوم و دوسویه دانشگاه و صنعت ورزش، وضعیت مدیریتی و ساختاری صنعت ورزش، میزان رشد اقتصاد ملی و وضعیت اقتصادی بینالمللی، جایگاه تکنولوژی در صنعت ورزش ایران، وضعیت فرهنگی و اجتماعی مرتبط با ورزش در کشور،تجهیزات و امکانات ورزشی، وضعیت سیاست خارجی ایران، میزان توسعه دیپلماسی ورزشی، وضعیت حمایت کننده و تسهیل کننده محیط قانونی صنعت ورزش، میزان جذب سرمایه داخلی و خارجی در صنعت ورزش، مدیریت ورزش قهرمانی و حرفهای، میزان گرایش به ورزش همگانی به عنوان عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه صنعت ورزش در آینده شناسایی شدند.
فرشته زارعی؛ مهدی کهندل
چکیده
دنیا، به ویژه دنیای سازمانها، حالت ثبات ندارد. ما تغییراتی را شاهدیم که نه تنها سریعتر از گذشته به وقوع میپیوندد بلکه ناپیوستهاند. هـدف از انجـام ایـن پژوهش، بررسی تاثیر چابکی سازمانی بر توانمند سازی با نقش میانجی فناوری اطلاعات و سازمان یادگیرنده کارکنان هیئت های اسکیت کشور می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی - همبستگی ...
بیشتر
دنیا، به ویژه دنیای سازمانها، حالت ثبات ندارد. ما تغییراتی را شاهدیم که نه تنها سریعتر از گذشته به وقوع میپیوندد بلکه ناپیوستهاند. هـدف از انجـام ایـن پژوهش، بررسی تاثیر چابکی سازمانی بر توانمند سازی با نقش میانجی فناوری اطلاعات و سازمان یادگیرنده کارکنان هیئت های اسکیت کشور می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری بر اساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی، و به لحاظ جمعآوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان هیئت های ورزشی اسکیت کشور بودند که تعداد 500 نفر را شامل می شد. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان تعداد 225 نفر بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. از 250 پرسشنامه توزیع شده 220 پرسشنامه قابل بررسی بود. از پرسشنامه های چابکی سازمانی گابریل، ناوارو، آکوستا و ونسلی (2015)، سازمان یادگیرنده مدل سنگه، ساخته شده توسط توسلی (1391)، فناوری اطلاعات چناوپس، کریریت وکانگ (2006) و توانمندی سازی کارکنان متیوز، دیاز و کول (2003) برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش استفاده شد. از روش آمار توصیفی برای توصیف میانگین ها و انحراف معیار و از آمار استنباطی مدل معادلات ساختاری برای بررسی رابطه علی بین متغیر ها استفاده گردید. نتایج معادلات ساختاری نشان داد چابکی سازمانی بر توانمند سازی با نقش میانجی فناوری اطلاعات و سازمان یادگیرنده کارکنان هیئت های اسکیت کشور تأثیر دارد. بنابراین برای توانمندی سازمانی کارکنان هیئت های ورزشی اسکیت کشور سازمان چابکی سازمانی، فن آوری اطلاعات و سازمان یادگیرنده نقش بسزایی دارند.
حمید ناصری؛ پریوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری
چکیده
این پژوهش کیفی، با هدف غایی تدوین الگوی توسعه پایدار کوهنوردی کشور با استفاده از طرح سیستماتیک نظریة داده بنیاد انجام شده است. در این مطالعه، با انجام مصاحبة باز با 18 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان کوهنوردی دارای تجربه وسابقه صعودهای بلند، مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شده، از درون آنها مقولههایی ...
بیشتر
این پژوهش کیفی، با هدف غایی تدوین الگوی توسعه پایدار کوهنوردی کشور با استفاده از طرح سیستماتیک نظریة داده بنیاد انجام شده است. در این مطالعه، با انجام مصاحبة باز با 18 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان کوهنوردی دارای تجربه وسابقه صعودهای بلند، مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شده، از درون آنها مقولههایی استخراج شدند. در مرحلة کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها با عناوین ذیل تعیین شدند: شرایط علّی شامل مدیریت طبیعت کوهستان و تقویت ارزشهای اجتماعی، پدیدة محوری: شامل پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی، عامل استراتژیها، شامل: آموزش، کارگروهی، اشتراکگذاری تجربیات، نگرش زیست محیطی و مدیریت هزینهها، عوامل زمینهای، شامل: تحصیلات، احترام به طبیعت، همکاری، تعهد و مسئولیتپذیری، شرایط مداخلهگر، شامل: تحمل آرای دیگران، احترام به آداب و رسوم بومیان و مراعات اصول و قواعد کوهنوردی و پیامدها نیز شامل: حفظ طبیعت و فرهنگ بومی، اشتغال در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. در ادامه، در مرحلة کدگذاری انتخابی، تک تک اجزای پارادایم کدگذاری توضیح داده شده؛ کلیت موضوع ترسیم گردید و نظریه تدوین و ارائه شد. با توجه به مقولة توسعه پایدار و کوهنوردی که در زمان حاضر طرفداران زیادی پیدا کرده است و این افزایش رویکرد پیامدهای مختلفی خواهد داشت، لذا فدراسیون کوهنوردی و هیأتهای کوهنوردی استانها جهت مدیریت علمی این فعالیت اجتماعی- ورزشی بازبینی و برنامهریزی مدونی داشته باشند.
حسین صفری نسرانی؛ مهدی کهندل؛ مهوش نور بخش؛ پریوش نوربخش
چکیده
منابع انسانی و پتانسیل بالقوه آنها عامل اصلی موفقیت یک سازمان است. با در نظر گرفتن این اصل مهم، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر حکمرانی نظارتی بر توسعه منابع انسانی با نقش میانجی رفتار سیاسی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش حاضر توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف ...
بیشتر
منابع انسانی و پتانسیل بالقوه آنها عامل اصلی موفقیت یک سازمان است. با در نظر گرفتن این اصل مهم، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر حکمرانی نظارتی بر توسعه منابع انسانی با نقش میانجی رفتار سیاسی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش حاضر توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمعآوری اطلاعات میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در ادارات ورزش و جوانان ایران است که بنا بر آمار اعلام شده از سوی امور اداری 830 نفر (569 مرد و 321 زن) میباشند. نمونه آماری طبق جدول مورگان به تعداد 263 نفر از بین جامعه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه گیری زن و مرد به روش تصادفی از نوع طبقهای نسبتی انتخاب بود که تعداد 161 نفر مرد و 102 نفر زن مشخص گردید. ابزار اندازهگیری این پژوهش سه پرسشنامه «حکمرانی نظارتی» صفری (1399)، «رفتار سیاسی» تان (2016) و «توسعه منابع انسانی» تزفریر، براک و دولند (2004) بود. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که حکمرانی نظارتی بر توسعه منابع انسانی تأثیر دارد، اما متغیر رفتار سیاسی نقش میانجیگری را در این ارتباط ایفا نمیکند. لذا با توجه به تأثیر ابعاد حکمرانی نظارتی- یعنی استقلال سازمانی، فرهنگ نظارتی، شفافیت نظارتی و سیاستگذاری مالی یکپارچه بر توسعه منابع انسانی این وزارتخانه- مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان باید این ابعاد توسعه منابع انسانی را تقویت نمایند.