پروین آزادگان؛ شهاب بهرامی؛ کورش ویسی؛ حسن صفی خانی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری چالشهای شبکههای اجتماعی بهمنظور توسعه خردهفروشی آنلاین کالا و تجهیزات ورزشی بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریة داده بنیاد) بود. جامعة آماری در این پژوهش شامل خبرگان حوزة مدیریت ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری چالشهای شبکههای اجتماعی بهمنظور توسعه خردهفروشی آنلاین کالا و تجهیزات ورزشی بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریة داده بنیاد) بود. جامعة آماری در این پژوهش شامل خبرگان حوزة مدیریت ورزشی و بازاریابی هستند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهیدهندهگان کلیدی (شامل 13 نفر از خبرگان حوزة مدیریت ورزشی و بازاریابی) برای شناسایی چارچوب مدل چالشهای شبکههای اجتماعی بهمنظور توسعه خردهفروشی آنلاین کالا و تجهیزات ورزشی انتخابشدهاند و با آنها مصاحبه نیمه ساختارمند) با گروههای کانونی(به عمل آمد و مؤلفهها و چالشهای شبکههای اجتماعی شناسایی شد. سپس الگوسازی ساختاری تفسیری نیز بهعنوان یکی از روشهای اجماعی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اعتمادسازی، قیمتگذاری، سایت و فرهنگی دارای قدرت وابستگی بالا و قدرت نفوذ پایین میباشند. عوامل مدیریتی، اینترنت و قوانین حمایتی دارای قدرت نفوذ بالا و قدرت وابستگی پایین میباشند؛ بنابراین چارچوب پیشنهادی چالشهای شبکههای اجتماعی بهمنظور توسعه خردهفروشی آنلاین کالا و تجهیزات ورزشی، درکی عمیقتر و دیدگاهی وسیعتر در اختیار محققان بازاریابی قرار میدهد و زمینهساز حضور پررنگتر خردهفروشیهای آنلاین کالا و تجهیزات ورزشی را مهیا مینماید.
نوید یزدانی؛ کورش ویسی
چکیده
هدف از این پژوهش، مطالعه عوامل موثر بر توسعه ی استعدادیابی ورزش پاورلیفتینگ بود. این پژوهش از نوع کیفی است که به شیوه ی تحلیل محتوای مستقیم و با استفاده از ادبیات موجود و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان منتخب(شامل مسئولین هیات ها، روسای کمیته های پاورلیفتینگ، داوران بین المللی پاورلیفتینگ و قهرمانان بین المللی پاورلیفتینگ) به روش نمونه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مطالعه عوامل موثر بر توسعه ی استعدادیابی ورزش پاورلیفتینگ بود. این پژوهش از نوع کیفی است که به شیوه ی تحلیل محتوای مستقیم و با استفاده از ادبیات موجود و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان منتخب(شامل مسئولین هیات ها، روسای کمیته های پاورلیفتینگ، داوران بین المللی پاورلیفتینگ و قهرمانان بین المللی پاورلیفتینگ) به روش نمونه گیری هدفمند اجرا شد. تحلیل ادبیات موجود، سه دسته عوامل زیرساختی، فنی- ورزشی و بستر اجتماعی مؤثر در توسعه ی استعدادیابی ورزش پاورلیفتینگ را آشکار کرد که در مرحله بعد از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته ،بسط داده و تکمیل شد. حاصل تحلیل ها، عوامل زیرساختی چهار مقوله ی استعدادیابی و آموزش و پرورش ورزشکاران ، تجهیزات سخت افزاری، بودجه و امور مالی ، مدیریت و برنامه ریزی ، دو مقوله ی پیشرفت مربیان و نیروی انسانی، مسابقات و اردوهای ورزشی عوامل فنی - ورزشی را تشکیل دادند؛ انگیزش و حمایت از منابع انسانی نیز در دسته ی بستر اجتماعی قرار گرفتند. که جهت تحلیل دادهها از نرم افزار مکسکیودا (MAXQDA) استفاده نمود . بنابراین، توسعه ی استعدایابی ورزش پاورلیفتینگ نیازمند بهبود وضعیت اجتماعی، زیرساخت های اولیه و عوامل فنی است . از اینرو، لازم است برای تسریع روند توسعه استعدادیابی، با شناسایی عوامل و ارایه ی راهکارها مدیران فدراسیون را در راستای توسعه و پیشرفت این مهم کمک کرد.
کورش ویسی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین نقشه راه توسعه ورزش در استان کردستان است. روش تحقیق از نوع مطالعات راهبردی مبتنی بر تحلیل آمیخته کیفی-کمی بود. جامعه پژوهش شامل دو جامعه اطلاعاتی (منابع علمی و کتابخانهای، اسناد اجرایی، محتوای رسانهای) و جامعه انسانی (مدیران، مربیان، ورزشکاران، داوران و اساتید دانشگاهی) بود. نمونه آماری به تعداد قابل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین نقشه راه توسعه ورزش در استان کردستان است. روش تحقیق از نوع مطالعات راهبردی مبتنی بر تحلیل آمیخته کیفی-کمی بود. جامعه پژوهش شامل دو جامعه اطلاعاتی (منابع علمی و کتابخانهای، اسناد اجرایی، محتوای رسانهای) و جامعه انسانی (مدیران، مربیان، ورزشکاران، داوران و اساتید دانشگاهی) بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت با روش هدفمند و در دسترس انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل چهار ابزار مطالعه کتابخانهای، مصاحبه، پرسشنامه و تکنیک دلفی بود. در بخش یافته ها ابتدا وضعیت ورزش استان براساس شاخصهای کلیدی توصیف گردید. سپس مقایسه آن با سایر استانها و تعیین جایگاه ملی آن صورت گرفت. در ادامه برای حوزههای فرابخشی، بخشی، زیربخشی و ویژه محورها، قابلیتها و چالشها شناسایی گردید. به همین صورت تفکیک نیازها و اهداف توسعه هر حوزه تعیین شد. براساس تحلیل راهبردی و نیازها برای هر حوزه استراتژی و راهکار اجرایی ارائه شد. سپس الگوی تقسیم کار بین سازمانی جهت دستیابی به اهداف و عملکرد مناسب تدوین گردید. به طور کلی براساس یافتههای توصیفی کردستان در بین استانهای کشور در مجموع شاخصها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و جزو استان تیپ سوم (توسعه نیافته) به شمار میرود. به صورت کلی میتوان گفت که در توسعه ورزش استان ابتدا باید بخشبندی مناسبی از ورزش استان به همراه تقسیم کار بین سازمانها صورت بگیرد، سپس به تفکیک بخشها، اقدامات لازم جهت استفاده از قابلیتها، رفع چالشها و تامین اهداف انجام شود.
زهرا فرهادی؛ کورش ویسی؛ سمیرا علی آبادی؛ شهرام علم
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای منابع انسانی بر اساس نقاط مرجع استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و از نوع ترکیبی بود و به لحاظ هدف کابردی است. جامعة آماری این پژوهش را مدیران، معاونان و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند. روش نمونهگیری هدفمند بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 12 نفر بودند که حیطه ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای منابع انسانی بر اساس نقاط مرجع استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و از نوع ترکیبی بود و به لحاظ هدف کابردی است. جامعة آماری این پژوهش را مدیران، معاونان و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند. روش نمونهگیری هدفمند بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 12 نفر بودند که حیطه تخصصی آنها منابع انسانی بود. ابزار پژوهش مصاحبه بود و در نهایت پرسشنامه ترکیبی بدست آمده از طریق مصاحبه و بررسی مدل یکپارچه بامبرگر و مشولم بود که توسط نخبگان تحلیل شد. در این پژوهش از روش نقاط مرجع استراتژیک به عنوان یک روش کارآمد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد مناسب برای مشاغل مدیریتی، تخصصی، اجرایی در وزارت ورزش و جوانان راهبرد متعهدانه و برای مشاغل خدماتی راهبرد ثانویه است. همچنین استراتژی مناسب زیرسیستمهای توسعه منابع انسانی، ارزیابی عملکرد و پاداش و روابط با کارکنان در مشاغل مدیریتی، تخصصی و اجرایی متعهدانه و مشاغل خدماتی ثانویه است. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میگردد در فرایند انتخاب کارکنان در وزارت ورزش و جوانان دقت زیاد، حمایت گسترده مسیر شغلی، انعطافپذیری گسترده و تامین و ارتقا از داخل در اولویت قرار داشته باشند، همچنین در ساختار پرداخت تاکید بر ثبات رویه بیشتر باشد.
معصومه صفری؛ کورش ویسی؛ سمیرا علی آبادی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف این پژوهش سناریونگاری آینده برندهای سازمانی و شرکتی صنعت ورزش ایران بود. مطالعه حاضرآینده پژوهی بود. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیارهای خبرگی 25 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. در این مطالعه از الگوی سناریونگاری مدل شوارتز که مبتنی بر هشت مرحله است ...
بیشتر
هدف این پژوهش سناریونگاری آینده برندهای سازمانی و شرکتی صنعت ورزش ایران بود. مطالعه حاضرآینده پژوهی بود. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیارهای خبرگی 25 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. در این مطالعه از الگوی سناریونگاری مدل شوارتز که مبتنی بر هشت مرحله است جهت گردآوری دادهها استفاده شد. . در بخش کیفی تحقیق جهت تحلیل اطلاعات مصاحبهها از کدگذاری باز و کدگذاری متمرکز استفاده شد. در ادامه از روش تحلیل تأثیر متقابل و تحلیل موازنه تأثیر برگذر استفاده شد و این تحلیلها با کمک برنامه-های میکمک و سناریوویزاد انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد: در آینده برندهای ورزشی صنعت ورزش ایران 26 مضمون فرعی و 2 مضمون اصلی (پیشرانهای محیطی و پیشرانهای داخلی) نقش دارند. برندهای الکترونیک، تکنولوژی دیجیتال، برندینگ مشترک، رقابت در بازار و سرمایهگذاری در برند عدمقطعیتهای کلیدی و راهبردی برندهای ورزشی هستند. آینده برندهای ورزشی در صنعت ورزش ایران تابع سه سناریوی پیروی برخط، ناهمنوایی برخط و کجروی برخط است. سناریوی پیروی برخط سناریوی است که محتمل است در آینده برای برندهای ورزشی ایران رخ بدهد چرا که بهطور همزمان هم سازگاری و هم امتیاز اثرگذاری بالاتری دارد. بر این اساس به صاحبان برندهای ورزشی در کشور پیشنهاد میشود شبکهسازی سرمایهگذاری بر روی برندهای الکترونیک، افزایش سرمایهگذاری در تکنولوژی دیجیتال، شکلگیری کوبرندینگ، سرمایهگذاری در هویت سازی برند و همزمان رقابت در بازار را بهعنوان سیاست و راهبرد بلندمدت خود انتخاب کنند.
محمد سامان یاوری راد؛ کورش ویسی؛ سمیرا علی آبادی
چکیده
بازیهای المپیک مهمترین رویداد بینالمللی برای ورزش ایران و همة کشورهای حاضر در جهان محسوب میشود، بنابراین هدف پژوهش شناسایی پیشرانهای کلیدی موفقیت تیم ملی ژیمناستیک در المپیک 2028 بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی-کمی) و طرح آن از نوع اکتشافی-متوالی بود. مشارکتکنندگان پژوهش را مدیران فدراسیون ژیمناستیک، مربیان و بازیکنان ...
بیشتر
بازیهای المپیک مهمترین رویداد بینالمللی برای ورزش ایران و همة کشورهای حاضر در جهان محسوب میشود، بنابراین هدف پژوهش شناسایی پیشرانهای کلیدی موفقیت تیم ملی ژیمناستیک در المپیک 2028 بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی-کمی) و طرح آن از نوع اکتشافی-متوالی بود. مشارکتکنندگان پژوهش را مدیران فدراسیون ژیمناستیک، مربیان و بازیکنان تیم ملی ژیمناستیک و مربیان و داوران بینالمللی ژیمناستیک کشور تشکیل میدادند. روش نمونهگیری انتخاب مشارکتکنندگان گلولهبرفی بود و بر مبنای اشباع نظری 16 نفر انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد و برای ممیزی آن از معیارهای لینکلن و گابا (1985) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای کدگذاری، دلفی فازی و تحلیل ساختاری استفاده شد. با تحلیل مصاحبهها 62 مفهوم اولیه در 38 مفهوم نهایی تجمیع شد. سپس با انجام غربالگری از طریق دلفی فازی 16 عامل مؤثر شناسایی گردید و سرانجام مشخص گردید استعدادیابی و استعدادپروری، سرمایهگذاری در بخش ورزش بانوان، دیپلماسی ورزشی فدراسیون ژیمناستیک و تعداد شرکت کننده در بازیهای المپیک چهار نیروی پیشران موفقیت تیم ملی ژیمناستیک در المپیک 2028 هستند. در نتیجه لازم است وضعیت آنها در طراحی برنامهها و اقدامهای تیم ملی ژیمناستیک در المپیک 2028 بهطور ویژه لحاظ گردد زیرا هر عمل و تغییری بر روی آنها، واکنش و تغییر بر دیگر شاخصها را به دنبال خواهد داشت.
عمر محمدی؛ کورش ویسی؛ عباد روحی؛ مظفر یکتایار
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین الگوی نهادینهسازی حقوق ورزشی مبتنی بر مسئولیت مدنی باشگاههای ورزشی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت میدانی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و مربیان باشگاههای ورزشی است. 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محققساخته در دو بخش مشخصات توصیفی و سؤالات ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین الگوی نهادینهسازی حقوق ورزشی مبتنی بر مسئولیت مدنی باشگاههای ورزشی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت میدانی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و مربیان باشگاههای ورزشی است. 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محققساخته در دو بخش مشخصات توصیفی و سؤالات تخصصی بود. در قسمت تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده و از نرمافزار پیالاس، برای بررسی همهجانبه مدل مفهومی پژوهش بهره گرفته شد. یافتههای تحقیق نشان داد محیط حقوقی باشگاهداری با ضریب مسیر 820/0 بر نظام حقوقی، نظام حقوقی باضریب مسیر 829/0 بر مدیریت حقوقی باشگاهداری، مدیریت حقوقی باشگاهداری با ضریب مسیر 546/0 بر توسعه حقوقی باشگاهداری تأثیر مثبت و معناداری دارند. بر اساس یافتهها میتوان اذعان کرد که مهمترین پیامدها نهادینهشدن حقوقی و مسئولیت مدنی در باشگاههای ورزشی شامل رعایت واقعی عدالت در برخورد با باشگاههای ورزشی متخلف، پاسخگوسازی باشگاههای ورزشی به شکایات مشتریان، توجه به معیارهای قانونمداری و مسئولیتپذیری در تدوین برنامه مدیریت و بازاریابی باشگاه، قرار گرفتن مسائل حقوقی در اولویتهای تصمیمگیری و نظارت مدیریت باشگاههای ورزشی است که سبب کاهش آسیبهای ناشی از چالشهای حقوقی در باشگاههای ورزشی خواهد شد. لذا پیشنهاد میشود با استفاده از تقویت ساز و کارهای نظارتی و تأکید بر شفافیت مالی در باشگاهداری ورزشی و ارتقای شفافیت قوانین برای مشتریان کنترل امور حقوقی مرتبط باشگاهداری را بهبود بخشید.
محمد رضا پارسامهر؛ محمد سیوان نوری؛ نوید مهتاب؛ کورش ویسی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ راهبرد از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مطالعات انجامشده و در دسترس پیرامون توسعه گردشگری ورزشی تشکیل میدادند. با توجه به ماهیت پژوهش روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود و درمجموع 21 پژوهش انتخاب گردید. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ راهبرد از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مطالعات انجامشده و در دسترس پیرامون توسعه گردشگری ورزشی تشکیل میدادند. با توجه به ماهیت پژوهش روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود و درمجموع 21 پژوهش انتخاب گردید. جهت تجزیهوتحلیل پژوهشهای اولیه از اندازه اثر به تفکیک هر مطالعه، اندازه اثر ترکیبی با دو مدل اثرات ثابت و تصادفی استفاده شد. شاخص اندازه اثر شاخص r بود که با کمک نرمافزار CMA نسخه 2 محاسبه شد.
نتایج نشان داد بیشترین تأثیر در بین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با اندازه اثر 786/0 متعلق به عامل خدمات است و پسازآن عاملهای جاذبههای مربوط به کوهنوردی و غارنودی و مدیریت در رتبههای دوم تا سوم قرار داشتند. همچنین مشخص گردید که عامل اطلاعرسانی کمترین تأثیر را بر توسعه گردشگری ورزشی دارد. بر مبنای نتایج تحقیق به مسئولان گردشگری ورزشی پیشنهاد میشود در طرح برنامههای توسعه گردشگری به پیشرفت و بهبود خدمات به عنوان مهمترین نهاده مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی توجه و اهتمام گردد.