رزیتا احمدی؛ مهدی نادری نسب؛ نیما ماجدی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی و تدوین برنامه استراتژیک برنامه استراتژیک توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. در این پژوهش پس از مطالعه اسناد و مدارک، جمعآوری اطلاعات از خبرگان توریسم پزشکی ورزشی و مدیریت ورزشی انجام شد. نمونهگیری به روش تمام شمار انجام شد که تعداد نمونهها برابر با 112 نفر بودند. نتایج تحقیق نشان داد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی و تدوین برنامه استراتژیک برنامه استراتژیک توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. در این پژوهش پس از مطالعه اسناد و مدارک، جمعآوری اطلاعات از خبرگان توریسم پزشکی ورزشی و مدیریت ورزشی انجام شد. نمونهگیری به روش تمام شمار انجام شد که تعداد نمونهها برابر با 112 نفر بودند. نتایج تحقیق نشان داد که صنعت توریسم پزشکی ورزشی کشور از 10 قوت، 14 ضعف، 10 فرصت و 12 تهدید در حوزههای مختلف برخوردار میباشد که برای رتبهبندی هر کدام از آنها از آزمون فریدمن در سطح 05/0>p استفاده شد. ماتریس عوامل درونی صنعت توریسم پزشکی ورزشی نشان داد که مجموع نمرات ماتریس 927/2 میباشد که نشان دهنده غلبه قوتها بر ضعفهای صنعت توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران میباشد. همچنین ماتریس عوامل بیرونی صنعت توریسم پزشکی ورزشی نشان داد که مجموع نمرات ماتریس بیرونی 573/1 میباشد که نشان دهنده غلبه تهدیدها بر فرصتهای محیطی در این صنعت میباشد. نتیجه کلی اینکه تحلیل ماتریس داخلی و خارجی نشان دهنده آن است که صنعت توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ موقعیت استراتژیک در موقعیت ST قرار دارد و به عبارت دیگر میتوان گفت که به دلیل چیرگی قوتها بر ضعفها و توانایی صنعت توریسم پزشکی ورزشی کشور و همچنین تلاش برای غلبه بر تهدیدهای پیشبینیشده، اتخاذ استراتژیهای رقابتی، بهترین گزینه برای رشد و توسعه این صنعت میباشد؛ و لازم به ذکر است که برای اجرای استراتژی مذکور تکیه بر توانمندی نیروهای انسانی متعهد و متخصص رمز موفقیت کشور در این حوزه محسوب میشود.
زهرا برزگر یزدی؛ نیما ماجدی؛ مهدی نادری نسب
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی مدل الگوی مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان (شامل کارشناسان و متخصصان رشتههای مدیریت، بازاریابی و مدیریت ورزشی) میباشند و در بخش کمی شامل کلیه ورزشکاران زن استان قزوین میباشد که طبق آمار تعدادشان 5710 نفر میباشد. در نهایت، تعداد 360 نفر بهعنوان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی مدل الگوی مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان (شامل کارشناسان و متخصصان رشتههای مدیریت، بازاریابی و مدیریت ورزشی) میباشند و در بخش کمی شامل کلیه ورزشکاران زن استان قزوین میباشد که طبق آمار تعدادشان 5710 نفر میباشد. در نهایت، تعداد 360 نفر بهعنوان نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در تحقیق حاضر مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان و در مرحله کمی از روش نظرخواهی و میدانی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل کمی از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss23 و Pls استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد مدل پژوهش دارای 5 بعد (فردی، فرهنگی، اجتماعی، روانی و آمیخته بازاریابی) و 23 شاخص است که بار عاملی تمام ابعاد و مؤلفهها و شاخصهای آنها بیشتر از 3/0 و در حد قابل قبولی قرار دارد. در نهایت رفتار مصرفکننده نقشهای مختلفی را در برمیگیرد: مصرفکننده میتواند در زمانهای مختلف حداقل هر یک از سه نقش تأثیرگذار، خریدار و مصرفکننده را ایفا کند.
مجتبی جودی1؛ مهدی نادری نسب؛ رحیم رمضانی نژاد؛ وحید مقدم
چکیده
هدف از این پژوهش، مدلسازی معادلات ساختاری برندسازی صنعت پوشاک ورزشی ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و صنعت ورزش تشکیل می دادند که از میان آنها نمونه آماری بهصورت دردسترس انتخاب گردید (181 ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مدلسازی معادلات ساختاری برندسازی صنعت پوشاک ورزشی ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و صنعت ورزش تشکیل می دادند که از میان آنها نمونه آماری بهصورت دردسترس انتخاب گردید (181 نفر). جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (17 نفر) تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (89/0) و پایایی ترکیبی محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شد.
نتایج نشان داد که تمامی ضرایب معنیداری t از 96/1 بزرگتر هستند که این امر معنیدار بودن تمامی سؤالات و روابط میان متغیرها را در سطح اطمینان 95% تایید میسازد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت بر پایه این مدل، ارزیابی عینی از سطح فعالیتهای مدیریت در شرکتهای تولیدات ورزشی و کسب اطلاعات علمی لازم در زمینه اقدامات مناسب برای برندسازی سازمانهای ورزشی امکان پذیر است.
مظاهر ذوالفقاری؛ زهرا نوبخت؛ مهدی نادری نسب
چکیده
هدف: امروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش: از نظر نوع، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل: 46 نفر از مدیران عامل و ...
بیشتر
هدف: امروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش: از نظر نوع، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل: 46 نفر از مدیران عامل و اعضای هیئت رئیسه باشگاه ها و 237 نفر از کارشناسان اقتصادی فوتبال و 92 نفر از اساتید دانشگاه بودند که مجموعاً 375 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و روایی پرسشنامه توسط (16 نفر) صاحبنظر تائید شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ارتقای ساختاری، تأمین مالی و منابع باشگاه، رویکردهای توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای، سیستم مدیریت استعداد، سیستم مدیریت مالی و عمکلرد ورزشی، بازار نقل و انتقالات، مدیریت راهبردی باشگاه دارای اثر معنادار بر متغیرها هستند. اما ساختار و مالکیت باشگاه، سیستم بازاریابی، مدیریت ذینفعان اثر معناداری بر متغیرهای پژوهش ندارند. نتیجه گیری: با استفاده از این نتایج می توان به تقویت و تمرکز بیشتر روی عوامل تاثیرگذار جهت توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت مالی باشگاه ها به خصوص برای باشگاه های فوتبال غیرخصوصی که منبع درآمدی مستقیمی ندارند استفاده گردد.
رضا شربت زاده؛ مهدی نادری نسب؛ ابراهیم علیدوست
چکیده
این تحقیق با هدف طراحی برنامه استراتژیک ورزش قهرمانی کشور برای کسب رتبه هشتم در مسابقات المپیک 2024 انجام شد.در این تحقیق چشم انداز ، حوزه های کلیدی عملکرد ، اهداف ، نقاط قوت و ضعف ، تهدید ها و فرصت ها و موقعیت استراتژیک و استراتژی های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک 2024 مشخص ...
بیشتر
این تحقیق با هدف طراحی برنامه استراتژیک ورزش قهرمانی کشور برای کسب رتبه هشتم در مسابقات المپیک 2024 انجام شد.در این تحقیق چشم انداز ، حوزه های کلیدی عملکرد ، اهداف ، نقاط قوت و ضعف ، تهدید ها و فرصت ها و موقعیت استراتژیک و استراتژی های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک 2024 مشخص گردید. همچنین در این پژوهش علاوه بر مطالعه اسناد و مدارک و برنامه های بالادستی کشور ،از برنامه های استراتژیک ورزشی کشورهای روسیه ،انگلیس ، امریکا ، نیوزلند ، چین به منظور کمک به طراحی برنامه جامع و تدوین استراتژی های ورزش قهرمانی ایران استفاده شد. جامعه آماری پژوهش 174 نفر ازمدیران وزارت ورزش و جوانان ، کمیته ملی المپیک ، متخصصین مدیریت ورزشی ، مربیان تیم های ملی ، مسؤولین فدراسیون های مدال آور و شانس مدال بودند که نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام گردید . برای جمع آوری اطلاعات از فرم های نظر سنجی ، پرسشنامه ( پس از تعیین اعتبار و پایایی ) و جلسات بحث گروهی استفاده شد و نتایج تحقیق نشان داد که وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک از 9 قوت ، 16 ضعف ، 10 فرصت و 10 تهدید برخوردار می باشد .ماتریس عوامل درونی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک نشان داد که مجموع نمرات ماتریس 723/1 می باشد که نشان دهنده غلبه ضعف ها بر قوت ها می باشد.همچنین ماتریس عوامل بیرونی نشان داد که مجموع نمرات ماتریس بیرونی 467/1 می باشد که نشان دهنده غلبه تهدید ها بر فرصت های محیطی ورزش قهرمانی کشور می باشد و همچنین تحلیل ماتریس داخلی و خارجی نشان دهنده آن است که موقعیت استراتژیک ورزش قهرمانی WTمیباشد و این نشان دهنده چیرگی ضعف ها بر قوت ها و عدم توانایی در استفاده از فرصت ها و دفع تهدیدهاست و اجرای استراتژی تدافعی را برای رسیدن به هدف می طلبد. البته استراتژی های برخاسته از فرصت ،رشته های ورزشی جدید در المپیک 2024 وتلاش به تغییر موقعیت راهبردی از WT به ST ، امکان دستیابی ایران به جایگاه هشتم در المپیک 2024 را تسهیل خواهد نمود.
موسی جلیلی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ مهدی نادری نسب
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، ، صفحه 211-236
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی مدل بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای تولیدی ورزشی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری (محدود و نامشخص) پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و اساتید دانشگاهی با تخصص مدیریت کسب و کار در ورزش بود که تعداد 363 نفر نمونه آماری به ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی مدل بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای تولیدی ورزشی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری (محدود و نامشخص) پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و اساتید دانشگاهی با تخصص مدیریت کسب و کار در ورزش بود که تعداد 363 نفر نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط 13 نفر از صاحبنظران تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (964/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است.
نتایج نشان داد که عامل اکوسیستم بازار دارای اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر سیستم شرکت (783/0)، زنجیره فرآیندها (333/0) و عملکرد فرایندها (123/0) می باشد. همچنین، عامل سیستم شرکت اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر زنجیره فرآیندها (481/0) و مدیریت فرایند (129/0) دارد، اما بر عملکرد فرایندها (082/0) اثر معنیداری ندارد. بعلاوه، عامل زنجیره فرآیند اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر عملکرد فرآیندها (709/0)، مدیریت فرایند (508/0) و بلوغ مدیریت فرایندها (393/0) دارد. اثر متغیر عملکرد فرآیند نیز بر مدیریت فرآیندها (199/0) و بلوغ مدیریت فرایند (671/0) مستقیم، مثبت و معنیداری بود. درنهایت، اثر متغیر مدیریت فرآیندها بر بلوغ مدیریت فرایند (070/0) معنیداری نبود. به نظر میرسد که شرکتهای تولیدی ورزشی باید بر اساس تعیین وضعیت بلوغ، جایگاه و موقعیت خویش را در بازار تشخیص دهند و دقیقا موانع و راهکارهای پیشرفت را شناسایی کنند تا در راستای آن تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع مورد نیاز برای رسیدن به مراحل بعدی را تأمین کنند.