مسعود فراهانی طجر؛ فروغ فتاحی مسرور؛ حبیب هنری
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، ، صفحه 99-122
چکیده
هدف از این پژوهش، تدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری این تحقیق شامل مسئولان و مدیران فدراسیون ورزشهای ناشنوایان، مدیران و روسای هیئتهای استانی و اعضای هیئت رئیسه ورزش ناشنوایان و مربیان تیمهای ملی ناشنوایان بودند (142= N).در گزینش نمونه آماری با توجه به تعداد کم کل جامعه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری این تحقیق شامل مسئولان و مدیران فدراسیون ورزشهای ناشنوایان، مدیران و روسای هیئتهای استانی و اعضای هیئت رئیسه ورزش ناشنوایان و مربیان تیمهای ملی ناشنوایان بودند (142= N).در گزینش نمونه آماری با توجه به تعداد کم کل جامعه و طبقات آن، از روش تمام شمار استفاده شد. به منظور گردآوری اطلاعات این پژوهش، محقق با بهرهمندی از سوابق و مستندات، مبانی نظری و ادبیات پیشینه، کتب، مقالات و پایان نامهها، مشاوره و بررسی آرا و نظرات متخصصان و تشکیل کمیته راهبردی، یک پرسشنامه باز طراحی نمود. در ادامه با توجه به اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه باز، پرسشنامه بستهای مشتمل بر نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها استخراج گردید که مشتمل بر 28 گویه بر مبنای طیف 5 تایی لیکرت بود و برای رتبهبندی گویهها، در اختیار نمونههای تحقیق قرار گرفت. نتایج حاصل از ماتریس ارزیابی عوامل درونی نشان داد که مجموع نمرات این ماتریس بیشتر از 5/2 می باشد.همچنین نتایج حاصل از ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی نشان داد که مجموع نمرات این ماتریس کمتر از 5/2 میباشد. این نتایج گویای آن است که فدراسیون ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران به لحاظ درونی و بیرونی دارای قوت و تهدید میباشد و در ناحیه رقابتی قرار میگیرد. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل سوات، راهبردهای فدراسیون ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران استخراج گردید که نتیجه آن انتخاب 11 راهبرد میباشد. در مرحله پایانی، با استفاده از ماتریس QSPM راهبردهای استخراج شده رتبهبندی شدند.
بهنام نقی پور گیوی؛ غلامعلی کارگر؛ سارا کشکر؛ حبیب هنری
دوره 17، شماره 42 ، اسفند 1397، ، صفحه 73-92
چکیده
سیاستگذاری تبلیغاتی یکی از مهمترین وظایف نهادها و سازمان های دولتی بزرگ همچون وزارتخانهها برای سازمان های زیر مجموعه خود است. علیرغم این ضرورت، تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور فاقد سیاستگذاری است.از اینرو، هدف این پژوهش، شناسایی چالشهای سیاستگذاری تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور در حوزههای جامعه ...
بیشتر
سیاستگذاری تبلیغاتی یکی از مهمترین وظایف نهادها و سازمان های دولتی بزرگ همچون وزارتخانهها برای سازمان های زیر مجموعه خود است. علیرغم این ضرورت، تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور فاقد سیاستگذاری است.از اینرو، هدف این پژوهش، شناسایی چالشهای سیاستگذاری تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور در حوزههای جامعه شناختی، مدیریتی و اقتصادی- سیاسی بود. این پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از نظر روش، کیفی بود که در آن از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان حقوق ورزشی، تبلیغات، سیاستگذاری و مدیریت و بازاریابی ورزشی با حجم نامعلوم بود. با روش نمونهگیری هدفمند، 15 خبره مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند و با معیار اشباع نظری، فرآیند تحلیل به اتمام رسید و کیفیت یافتهها نیز با بازکدینگ بخشی از دادهها مورد تایید واقع شد. مجموعه کدگذاریهای انجام گرفته به همراه انبوهی از یادنوشت های پژوهشگر نشان داد که چالشهای سیاستگذاری تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در ایران سه دسته اند: چالشهای مدیریتی، چالش های جامعه شناختی و چالشهای سیاسی- اقتصادی. چالشهای مدیریتی شامل ضعفهای شناختی و ضعفهای سیستمی بودند. میتوان با در نظر گرفتن چالشهای شناسایی شده در این تحقیق، سیاستگذاری تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در ایران را تدوین کرد.
محمد نوحی؛ جواد شهلایی باقری؛ فرزاد غفوری؛ حبیب هنری
دوره 17، شماره 41 ، آذر 1397، ، صفحه 223-234
چکیده
شناخت استعدادهای ورزشی برای بهره گیری از توانایی بالقوه آنها امری ضروری برای مربیان و متصدیان ورزش هر کشوری محسوب میشود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تعیین فاکتورهای فرایند استعداد یابی به عنوان یک مطالعه اکتشافی در ورزشکاران رزمی بود. روش پژوهش حاضر، اکتشافی و از نوع مدلسازی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران فدراسیونها، ...
بیشتر
شناخت استعدادهای ورزشی برای بهره گیری از توانایی بالقوه آنها امری ضروری برای مربیان و متصدیان ورزش هر کشوری محسوب میشود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تعیین فاکتورهای فرایند استعداد یابی به عنوان یک مطالعه اکتشافی در ورزشکاران رزمی بود. روش پژوهش حاضر، اکتشافی و از نوع مدلسازی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران فدراسیونها، قهرمانان ورزشی و متخصصان فعال در حوزۀ استعدادیابی در رشتههای رزمی در میانسالهای 1384 تا 1393 بود که بر اساس نمونهگیری هدفمند تعداد 200 نفر (142 مرد و 58 زن) پرسشنامۀ محقق ساخته عوامل استعدادیابی را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه عوامل استعدادیابی در ورزشکاران رزمی از یک ساختار چهار عاملی (کشف استعداد، شناسایی استعداد، گزینش، انتخاب و بهکارگیری) مناسبی برخوردار است که روی هم 92/54 درصد از واریانس ابزار را تبیین میکند. در ادامه، تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که مدل تعیین عوامل فرایند استعدادیابی از برازش مطلوبی برخوردار است (09/0RMSEA= ، 9/0= GFI، 9/0=CFI). همچنین، همسانی درونی پرسشنامه عوامل فرایند استعدادیابی با روش آلفای کرونباخ (87/0) به دست آمد که حاکی از همسانی درونی رضایتبخش این ابزار است. بنایراین به منظور شناخت عوامل دخیل در فرایند استعدادیابی می توان از پرسشنامه عوامل فرایند استعدادیابی استفاده کرد.
حجت محمدی مغانی؛ سید محمد کاشف؛ حبیب هنری؛ حسن قره خانی
دوره 16، شماره 38 ، اسفند 1396، ، صفحه 9-24
چکیده
هدف این پژوهش، ارائۀ مدلی به منظور اندازهگیری نقش مدیریتی وزارت ورزش و جوانان در خصوصیسازی ورزش ایران است. این مطالعه ترکیبی و از نوع طرح های آمیخته اکتشافی است. مرحلۀ اول، کیفی و جامعه آماری شامل افراد خبره در زمینه مدیریت و خصوصی سازی ورزش بود که همگی آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت تحقق این مرحله با مرور ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائۀ مدلی به منظور اندازهگیری نقش مدیریتی وزارت ورزش و جوانان در خصوصیسازی ورزش ایران است. این مطالعه ترکیبی و از نوع طرح های آمیخته اکتشافی است. مرحلۀ اول، کیفی و جامعه آماری شامل افراد خبره در زمینه مدیریت و خصوصی سازی ورزش بود که همگی آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت تحقق این مرحله با مرور مبانی نظری و انجام مصاحبة عمیق نیمه ساختار یافته، اطلاعات تکمیلی گردآوری، سپس دادههای حاصل از 20 مصاحبه به روش نظریه پردازی داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. مرحلۀ دوم به صورت کمی و به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. با توجه به تنوع و غیر قابل شمارش بودن جامعۀ آماری، از نمونهگیری هدفمند و با کمک روش قضاوتی و خبرگی محقق تعداد نمونه 222 نفر انتخاب شد. پرسشنامۀ محقق ساخته برگرفته از مرحلۀ کیفی تحقیق به عنوان ابزار تنظیم شد. روایی محتوایی پرسشنامه را 15 نفر متخصص تأیید کردند که بین50 نفر توزیع شد. پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 924/0 بدست آمد. به منظور محاسبۀ اعتبار سازه و بررسی ساختار عاملی دادهها، از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. مقایسۀ متغیرها نشان داد که تأثیر سه مؤلفۀ (تصمیمگیری، نظارت و سازماندهی) بر خصوصیسازی ورزش در ایران معنیدار است، ولی مؤلفۀ برنامهریزی این چنین نیست. مؤلفۀ سازماندهی با ضریب رگرسیونی 148/0 دارای بالاترین تأثیر و در مرتبه های بعدی، مؤلفههای نظارت 092/0، تصمیمگیری 075/0 و برنامهریزی 012/0 قرار دارند. با توجه به تأثیر معنی دار عوامل ذکر شده، توجه مدیران عالی ورزش به این عوامل در خصوصی شدن ورزش ایران نقش بسزایی خواهد داشت.
احمد محمودی؛ حبیب هنری؛ جلیل یونسی؛ جواد شهلائی باقری
دوره 16، شماره 38 ، اسفند 1396، ، صفحه 55-72
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی عوامل بروز فساد در صنعت فوتبال به روش کیفی بود که با استفاده از الگوی نظریهپردازی برخاسته از دادههای حاصل از پژوهش انجام پذیرفت. گردآوری دادهها از طریق بررسی اسناد و مصاحبه صورت گرفت. با انجام 18مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان و صاحبنظران رشته فوتبال، اشباع نظری حاصل شد و مقولههای اصلی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی عوامل بروز فساد در صنعت فوتبال به روش کیفی بود که با استفاده از الگوی نظریهپردازی برخاسته از دادههای حاصل از پژوهش انجام پذیرفت. گردآوری دادهها از طریق بررسی اسناد و مصاحبه صورت گرفت. با انجام 18مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان و صاحبنظران رشته فوتبال، اشباع نظری حاصل شد و مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید و با تکمیل یافتهها، مدل زمینهای بر اساس مدل سیستماتیک استراوس و کوربین[1] (1998) طراحی گردید.
بر اساس یافتهها، مقوله های محوری رهاسازی اخلاقی، بیتعهدی و مسئولّیتناپذیری مدیران، فراهم نبودن محیط حقوقی و قانونی و عدم تعامل فرابخشی شناسایی و مقولههای اصلی بر مبنای مدل سیستماتیک طبقهبندی شدند.
بر همین اساس، ضعف اصول مدیریتی مدیران فوتبال از علل اصلی وقوع فساد، ضعف قوانین، انگیزه مالی، ناکارآمدی رسانهها و فقدان معیارهای رفتاری از جمله عوامل زمینهای و تداخل وظایف، عدم ارادۀ فسادستیزی و عدمهماهنگی بینسازمانی از جمله عوامل مداخلهگر در این پژوهش بود. فرهنگسازی، تقویت محیط حقوقی و قانونی، کنترل و نظارت و استفاده از خِرد جمعی در تصمیمات از جمله راهبردهای این پژوهش بود که میتواند به بهبود و پاکی محیط فوتبال و در نتیجه توسعه و پیشرفت صنعت فوتبال کمک شایانی نماید.
[1] . Strauss & Corbin