فروغ اسدی؛ علیمحمد صفانیا؛ نصرالله محمدی
چکیده
مسئله تکنولوژی و نوآوری سازمان های ورزشی در دوران معاصر به عنوان فرایندی اثر بخش بر عملکرد سازمان ارزیابی می شود. هدف از پژوهش تدوین مدل سازمان ورزشی نوآور در راستای تحقق سند چشم انداز ایران 1404 و ارتباط آن با عملکرد سازمان های ورزشی منتخب بود. روش تحقیق در بخش کیفی با مصاحبه با تاکید بر روش پدیدارشناسی و بخش کمی با پرسشنامه و از نوع ...
بیشتر
مسئله تکنولوژی و نوآوری سازمان های ورزشی در دوران معاصر به عنوان فرایندی اثر بخش بر عملکرد سازمان ارزیابی می شود. هدف از پژوهش تدوین مدل سازمان ورزشی نوآور در راستای تحقق سند چشم انداز ایران 1404 و ارتباط آن با عملکرد سازمان های ورزشی منتخب بود. روش تحقیق در بخش کیفی با مصاحبه با تاکید بر روش پدیدارشناسی و بخش کمی با پرسشنامه و از نوع توصیفی- پیمایشی بود. در بخش کیفی، نمونهگیری با استفاده از روش گلوله برفی توسط 10 نفر از نخبگان انجام صورت پذیرفت و سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام شد. جهت پاسخگویی به پرسشنامه از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس هدفمند 324 نفر از دانشجویان و اساتید مدیریت ورزشی استفاده شد. از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و نرم افزار پی.ال.اس در بخش کمی استفاده گردید. یافته ها: راهکارهای موثر تاثیر مثبت و معناداری بر عوامل موثر و تاثیر منفی و معناداری بر موانع دارد. همچنین موانع تاثیر منفی و معناداری بر عوامل موثر و مدل سازمان ورزشی نوآور در راستای تحقق سند چشم انداز دارد. در نهایت نتایج نشان داد که عوامل موثر تاثیر معناداری بر مدل سازمان ورزشی نوآور در راستای تحقق سند چشم انداز دارد. همچنین منظر مشتری ، منظر مالی ، منظر فرایندهای داخلی، منظر یادگیری و رشد و عملکرد سازمان های ورزشی می باشد در نتیجه میتوان گفت بین سازمان ورزشی نوآور در راستای تحقق سند چشم انداز ایران 1404 با عملکرد سازمان های ورزشی منتخب و مولفه های آن ارتباط وجود دارد.
محمدرضا غلام زاده؛ نصرالله محمدی؛ عظیم صلاحی کجور؛ فرشاد امامی
چکیده
هدف از اجرای پژوهش بررسی نقش ورزش قهرمانی در ایجاد برندملی و تصویرسازی مثبت از کشور ایران در جهان بود. همچنین پژوهش حاضر بر مبنای جستجوی داده، دارای ماهیت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمیدانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و بازرایابی، مدیران وزارت ورزش و جوانان و کمیته ...
بیشتر
هدف از اجرای پژوهش بررسی نقش ورزش قهرمانی در ایجاد برندملی و تصویرسازی مثبت از کشور ایران در جهان بود. همچنین پژوهش حاضر بر مبنای جستجوی داده، دارای ماهیت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمیدانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و بازرایابی، مدیران وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، ورزشکاران نخبه و مربیان فعال در عرصه ورزش قهرمانی به تعداد 15 نفر تشکیل دادند. مصاحبه با نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب گردید. طبق نتایج پژوهش، براساس نتایج تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، ارائۀ مدل نهایی، شامل: بعد ابعاد ورزشی (4کد محوری)، ابعاد عملکردی (3کد محوری)، ابعاد اجتماعی (2کدمحوری)، ابعاد بازاریابی (2کدمحوری)، ابعاد دولتی (2کد محوری)، ابعاد رسانهای (2کد محوری)، ابعاد گردشگری (2کدمحوری) است. لذا پیشنهاد میشود باتوجه به نمایان شدن تاثیر همکاری دستگاه دیپلماسی و دستگاه ورزش در تنظیم تفاهمنامههای بینالمللی ورزشی در توسعه تصویرسازی مثبت از کشور، پیشنهاد میشود هر کدام از سازمانهای مربوطه در شناسایی حدود اختیارات خود، کمک و همکاری در پیشبرد امور و عقد تفاعمنامههای بیشتر با سایر کشورهای دنیا در جهت توسعه تصویرسازی مثبت از کشور بیش از پیش فعالیت نمایند.
لیلا قربانی قهفرخی؛ نصرالله محمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر فرهنگ بوروکراتیک بر رفتار خود توسعهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان با در نظر گرفتن نقش میانجی خلاقیت انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان به تعداد 126 نفر بود که با توجه به محدودبودن جامعه، نمونه آماری بهصورت تمامشمار از جامعه در نظر گرفته ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر فرهنگ بوروکراتیک بر رفتار خود توسعهای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان با در نظر گرفتن نقش میانجی خلاقیت انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان به تعداد 126 نفر بود که با توجه به محدودبودن جامعه، نمونه آماری بهصورت تمامشمار از جامعه در نظر گرفته شد. البته دادههای 111 پرسشنامه تکمیلی برگشت دادهشده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار اصـلی گردآوری دادهها، پرسـشنامه اسـتاندارد بـود. جهت سنجش متغییرها از پرسشنامه «فرهنگ بوروکراتیک» دنیسون(1990)، «خلاقیت سازمانی» لیائو و وو(2013) و «خود توسعهای» پرالت (2008) استفاده شد. جهت آزمون فرضیات و برازش مـدل، مدلسازی معادلات مسیری- ساختاری با رویکرد حداقل مربعـات جزئـی با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 2 در نظر گرفته شد.
یافته ها نشان داد فرهنگ بوروکراتیک بر رفتار خودتوسعهای و خلاقیت کارکنان اداره کل ورزش و جوانان اثری منفی و معنادار دارد، اما خلاقیت بر رفتار خودتوسعهای این کارکنان تاثیری مثبت و معنادار داشت. بنابراین مدیران اداره کل ورزش و جوانان میتوانند با ایجاد جو فرهنگی مناسب و غیربوروکراتیک در سازمان و انعطافپذیرکردن قوانین و رویههای انجام کار، دادن استقلال عمل و تفویض اختیار بهموقع، تقویت همکاریهای متقابل و کار گروهی، زمینههای بروز خلاقیت و رفتارهای خودتوسعهای را در کارکنان فراهم سازند.
فروغ اسدی؛ علیمحمد صفانیا؛ نصرالله محمدی
چکیده
هدف از این پژوهش، تدوین مدل سازمان ورزشی نوآور در راستای تحقق سند چشمانداز ایران 1404 و ارتباط آن با عملکرد سازمانهای ورزشی منتخب بود. روش تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه با تاکید بر روش پدیدارشناسی و در بخش کمی، پرسشنامه از نوع توصیفی- پیمایشی بود. در بخش کیفی، جامعه آماری پژ.هش شامل 15 نفر بود که با روش گلوله برفی 10 نفر از نخبگان انتخاب ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تدوین مدل سازمان ورزشی نوآور در راستای تحقق سند چشمانداز ایران 1404 و ارتباط آن با عملکرد سازمانهای ورزشی منتخب بود. روش تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه با تاکید بر روش پدیدارشناسی و در بخش کمی، پرسشنامه از نوع توصیفی- پیمایشی بود. در بخش کیفی، جامعه آماری پژ.هش شامل 15 نفر بود که با روش گلوله برفی 10 نفر از نخبگان انتخاب و سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام شد. جهت پاسخگویی به پرسشنامه از روش نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس هدفمند 324 برای انتخاب نفر 324 از اساتید مدیریت ورزشی استفاده گردید. از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و پی.ال.اس در بخش کمی بهرهگیری شد.
با توجه به نتایج پژوهش، راهکارهای موثر در ایجاد سازمان ورزشی نوآور تاثیر مثبت و معناداری بر عوامل موثر در ایجاد سازمان ورزشی نوآور (226/0 β=، 005/0p=) و تاثیر منفی و معناداری بر موانع ایجاد سازمان ورزشی نوآور (756/0- β=، 001/0p=) دارد. همچنین موانع ایجاد سازمان ورزشی نوآور تاثیر منفی و معناداری بر عوامل موثر در ایجاد سازمان ورزشی نوآور (322/0- β=، 001/0p=) و مدل سازمان ورزشی نوآور در راستای تحقق سند چشمانداز (626/0- β=، 001/0p=) دارد. در نهایت نتایج نشان داد که عوامل موثر در ایجاد سازمان ورزشی نوآور تاثیر مثیت و معناداری بر مدل سازمان ورزشی نوآور در راستای تحقق سند چشمانداز (489/0 β=، 001/0p=) دارد.
در نتیجه میتوان گفت بین سازمان ورزشی نوآور در راستای تحقق «سند چشمانداز ایران 1404» با عملکرد سازمانهای ورزشی منتخب و مولفههای آن ارتباط وجود دارد.
الهام جیحونی؛ نصرالله محمدی؛ مرتضی دوستی؛ سعید امیرنژاد
چکیده
کسب موفقیت و عملکرد مطلوب ورزشکاران در مسابقات ورزشی از موضوعاتی است که بیشترین توجه سازمان های متولی ورزش در کشورهای مختلف را به خود معطوف نموده است. هدف از انجام تحقیق شناسایی عوامل موثر در موفقیت بسکتبال ایران با رویکرد داده بنیاد بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش گراندد تئوری (تئوری داده بنیاد) بود. ...
بیشتر
کسب موفقیت و عملکرد مطلوب ورزشکاران در مسابقات ورزشی از موضوعاتی است که بیشترین توجه سازمان های متولی ورزش در کشورهای مختلف را به خود معطوف نموده است. هدف از انجام تحقیق شناسایی عوامل موثر در موفقیت بسکتبال ایران با رویکرد داده بنیاد بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش گراندد تئوری (تئوری داده بنیاد) بود. جامعه آماری متشکل از خبرگانی است که در زمینه مدیریت ورزشی تخصص علمی، اجرایی و یا هر دو را دارند. در پژوهش حاضر نظرات 15 نفر از افراد خبره در طی مصاحبه نیمه ساختار یافته به روش هدفمند تا رسیدن به حد اشباع نظری جمع آوری گردید. پایایی مصاحبهها نیز با استقاده از روش مطالعه توافق درون موضوعی 78/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتایج نشان داد که 205 کد در مرحله کد گذاری باز و 11 محور در کدگذاری محوری بدست آمد و در نهایت مدل عوامل موثر بر موفقیت بسکتبال ایران با هشت عامل استعدادیابی، مدیریت، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، آموزش، تجهیزات و سخت افزار و ورزشکار ارائه گردید. بنابراین حمایت از تیمهای پایه، تعریف فرآیند خاص برای شناسایی استعدادهای درخشان و رعایت عدالت در توزیع امکانات، تشکیل اتاق فکری برای حمایت از قهرمانان ورزشی، برنامه محوری برای درآمدزایی پیشنهاد می شود.