مهران تیشهگران؛ مظفر یکتایار؛ مژگان خدامرادپور؛ سیدصلاح الدین نقشبندی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، ، صفحه 239-254
چکیده
هدف از این پژوهش، ارزیابی میزان هوشمندی استراتژیک سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان (حدود 800 نفر) بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آن برابر با 260 نفر برآورد شد. در این پژوهش، برای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارزیابی میزان هوشمندی استراتژیک سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان (حدود 800 نفر) بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آن برابر با 260 نفر برآورد شد. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس یا اقتضایی و با توجه به رویکرد و نوع متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه حسینی و همکاران (1391) استفاده شد که توسط نگارندگان بر مبنای پژوهشهای پیشین در مورد مفهوم هوشمندی استراتژیک، طراحی گردیده است. مقدار پایایی کل پرسشنامه این پژوهش برابر 847/0به دست آمد و روایی محتوا و روایی سازه آن تأیید شد.
یافتههای این تحقیق نشان داد سطح هوشمندی استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان در حد بالاتر از میانگین قرار داشت. همچنین مشخص گردید که میزان هوشمندی برونسازمانی و درونسازمانی و مؤلفههای آنها در وزارت ورزش و جوانان در حد بالاتر از میانگین قرار دارد. براین اساس، به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد میشود این برنامه یعنی هوشمندی استراتژیک را در سایر سازمانهای وابسته به خود پیاده سازی کند و نقاط قوت و ضعف و منشأ آن را در زمینه هوشمندی استراتژیک شناسایی و تقویت نماید تا از این طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات پیرامون خود را بهبود بخشد و کارایی و اثربخشی خود را افزایش دهد.
شایان شهسوارینیک؛ سیدصلاح الدین نقشبندی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، ، صفحه 309-326
چکیده
تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی به باشگاههای ورزشی کمک میکند تا تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند. هدف این تحقیق، طراحی مدل مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران بود. این تحقیق با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در مورد پدیده مسئولیتپذیری باشگاه استقلال انجام شد. همچنین این ...
بیشتر
تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی به باشگاههای ورزشی کمک میکند تا تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند. هدف این تحقیق، طراحی مدل مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران بود. این تحقیق با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در مورد پدیده مسئولیتپذیری باشگاه استقلال انجام شد. همچنین این تحقیق بر مبنای جستجوی دادهها، دارای ماهیت کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه صاحبنظران (مدیران و دستاندرکاران باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و اعضای هیأت علمی دانشگاه) بود. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. در مجموع 11 مصاحبه با صاحبنظران انجام شد. نمونهگیری تا جایی تداوم یافت (11 مصاحبه) که پژوهش به اشباع نظری رسید. پس از مطالعه و بررسی مبانی نظری، دادههای خام به صورت استقرایی از مصاحبههای عمیق با نخبگان و متخصصان به دست آمد و به صورت همزمان با اجرای مصاحبهها و براساس رویکرد نظریه داده بنیاد با رویکرد گلیزری تجزیه و تحلیل شد. برای تعیین موثق بودن دادهها- که در تحقیقات کیفی معادل پایایی و روایی در تحقیقات کمی است- از دو روش بازکدگذاری توسط یک پژوهشگر دیگر و روش بازبینی اعضا استفاده شد.
نتایج نشان داد که اصلیترین حوزههای مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال شامل مسئولیتپذیریهای اقتصادی، شفافیت، فرهنگی، اخلاقی، قانونی، خیرخواهانه، محیطی و دانشی است. چالشهای باشگاه استقلال در حوزه مسئولیتپذیری اجتماعی موانع ساختاری، رفتاری و زمینهای است. همچنین راهبردهای مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال در دو سطح راهبردهای اساسی یا کلان و راهبردهای عملیاتی قرار داشت. سرانجام مشخص گردید که اصلیترین پیامدهای ایفای نقش مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال شامل پیامدهای تجاری و پیامدهای رفتاری است.
براین اساس میتوان گفت که باشگاههای ورزشی با تمرکز بر مسئولیت اجتماعی میتوانند پیش برنده سود و منفعت اجتماعی فراتر از منافع باشگاه و آن چیزی که قانون بایسته میدارد، باشند.