احسان صیدمحمدی؛ میثم رحیمی زاده؛ امیرحسین منظمی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه ورزش همگانی مبتنی بر فناوریهای جدید مانند شبکههای اجتماعی انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد سیستماتیک گراندد تئوری انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها و اداره کل ورزش و جوانان و همچنین هیئت ورزش های همگانی می باشند که مورد مصاحبه قرار گرفتند. برآورد تعداد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه ورزش همگانی مبتنی بر فناوریهای جدید مانند شبکههای اجتماعی انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد سیستماتیک گراندد تئوری انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها و اداره کل ورزش و جوانان و همچنین هیئت ورزش های همگانی می باشند که مورد مصاحبه قرار گرفتند. برآورد تعداد نمونه براساس اشباع نظری مولفه های استخراجی پژوهش ۱۴نفر است. براساس رویکرد تحقیق طی فرآیند کد گذاری باز، در مجموع ۴۲۴ کد اولیه بدون در نظر گرفتن هم پوشانی به دست آمد و در گام بعد، ۸۳ مفهوم مشترک براساس همپوشانی ها و تشابهات حاصل شد که ۲۴کد مفهومی را شکل دادند. در نهایت کدهای مفهومی حاصل شده ۱۰ مقوله را برای ما تعریف کردند که مدل نهایی پژوهش براساس آنها ترسیم گردید. بر اساس یافتهها عوامل علی شامل ضرورتهای حرفهای، ضرورتهای فرهنگی؛ عوامل زمینهای شامل زیرساختها و بسترهای نرم؛ عوامل مداخله گر شامل سازو کارهای تخصصی، سازو کارهای عمومی؛ راهبردها شامل توسعه ساختاری، پشتیبانی؛ پیامدها شامل توسعه کلان، توسعه سلامت محور است. لذا نتیجه گیری میشود به استفاده از فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه تولیدات رسانهای مرتبط با ورزش همگانی توجه ویژهای شود و تمام تلاش و توان سازمانهای ورزشی در جهت استفاده از ظرفیت نخبگان ورزشی و چهرههای مطرح و شاخص در شبکههای اجتماعی در جهت ترویج ورزش همگانی باشد.
مهری حیدری؛ میثم رحیمی زاده؛ عباس نظریان مادوانی
چکیده
هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برند سازی بازیهای نوروز (ویژه بانوان) بود. تحقیق حاضر از منظر پارادایم از نوع تحقیقات تفسیری، از نظر رویکرد کیفی و استراتژی تحقیق تحلیل موضوعی بود. مشارکتکنندگان تحقیق شامل اساتید دانشگاه در رشته مدیریت ورزشی و مدیریت بازاریابی و همچنین متخصصین و پژوهشگران حوزه مدیریت رویدادهای ورزشی بودند ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برند سازی بازیهای نوروز (ویژه بانوان) بود. تحقیق حاضر از منظر پارادایم از نوع تحقیقات تفسیری، از نظر رویکرد کیفی و استراتژی تحقیق تحلیل موضوعی بود. مشارکتکنندگان تحقیق شامل اساتید دانشگاه در رشته مدیریت ورزشی و مدیریت بازاریابی و همچنین متخصصین و پژوهشگران حوزه مدیریت رویدادهای ورزشی بودند که تعداد 17 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی وارد پنل خبرگان تحقیق شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته بود که با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2022 فرایند تحلیل و کدگذاری باز و محوری صورت گرفت. نتایج یافتههای تحلیل محتوی پنهان مصاحبههای انجام شده با خبرگان تحقیق مشاهده گردید که 213 گزاره اولیه با مجموع 649 فراوانی کشف و احصاء گردید. 9 مضمون اصلی به ترتیب اهمیت شامل مضمون استراتژیهای بازاریابی، عوامل فرهنگی، عوامل فنی و تخصصی، روابط عمومی و ارتباطات، مدیریت رویداد، عوامل انگیزشی، عوامل مدیریتی، تبلیغات هوشمند و رسانه و نقش حامیان دولتی و خصوصی استخراج و احصاء گردید. بانوان با عملکرد خوب در این مسابقات میتوانند الهامبخش دیگر بانوان در ورزش باشند. گسترش برند مسابقات به شناخت بیشتر توانمندی ورزشکاران زن ایرانی کمک میکند. وزارت ورزش میتواند با ایجاد پلتفرمهای اجتماعی، فرهنگ تعاملیتر ایجاد کند. برگزارکنندگان بازیهای نوروز باید با در نظر گرفتن نیازهای بانوان، شرایطی را فراهم کنند تا آنها بتوانند فعالانه شرکت کرده و استعدادهای خود را نشان دهند.
میثم رحیمی زاده؛ شفق ابوالقاسمی آتانی
چکیده
این تحقیق با هدف تدوین مدل جامع ارزیابی عملکرد هیات های ورزشی(مطالعه موردی: استان تهران) از دو بخش کیفی و کمی بهره برده است. بخش کیفی تحقیق از روش گراندد تئوری با رهیافت گلیزر استفاده کرده و به بررسی نظرات و تجربیات صاحبنظران، نخبگان و خبرگان ورزش قهرمانی پرداخته است.جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیأت علمی دانشگاهها، رؤسای فدراسیونهای ...
بیشتر
این تحقیق با هدف تدوین مدل جامع ارزیابی عملکرد هیات های ورزشی(مطالعه موردی: استان تهران) از دو بخش کیفی و کمی بهره برده است. بخش کیفی تحقیق از روش گراندد تئوری با رهیافت گلیزر استفاده کرده و به بررسی نظرات و تجربیات صاحبنظران، نخبگان و خبرگان ورزش قهرمانی پرداخته است.جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیأت علمی دانشگاهها، رؤسای فدراسیونهای ورزشی، مدیران وزارت ورزش و دیگر کارشناسان مرتبط بود. برای جمعآوری دادهها از روشهای نمونهگیری نظری و گلوله برفی استفاده شد. نمونهگیری تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت و نهایتاً با انجام 15 مصاحبه، دادههای مورد نیاز گردآوری شد.در بخش کمی تحقیق،از روشهای آماری همبستگی و معادلات ساختاری و روش ریاضی دیمتیل برای تحلیل دادههای گردآوری شده استفاده گردید.روایی پرسشنامه با استفاده از روایی صوری تأیید شد و اعتبار آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت.نتایج نشاندهنده اعتبار بالای پرسشنامهها با مقادیر آلفای کرونباخ بالاتر از 7/ 0 در تمامی مقولات بود. تحلیل دادههای نشان داد که عوامل مدیریت ورهبری ، منابع انسانی ، منابع مالی در بعد ورودی، اعزام به مسابقات ، توسعه ملی و فعالیت های استعدادیابی در بعد فرآیند ها و در نهایت توسعه رشته، موفقیت بین المللی و مدال آوری در بعد خروجی نقش مهمی در انگیزه و عملکرد ورزشکاران ایفا میکنندکه در واقع بیشترین تأثیر را بر طراحی نظام جامع ارزیابی عملکرد خواهد داشت. نتایج تحقیق میتواند به سیاستگذاران و مدیران ورزش در استان تهران جهت طراحی نظام ارزیابی عملکرد هیات های ورزشی در تدوین برنامههای توسعه ورزش قهرمانی یاری رساند.
میثم رحیمی زاده؛ علی رغبتی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف از این تحقیق، تدوین نقشه راهبردی ورزش قهرمانی ایران میباشد. تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته(کیفی و کمی) بود که اطّلاعات مورد نیاز در بخش کیفی با استفاده از مصاحبههای انفرادی و شورای راهبردی و در بخش کمی با استفاده از ماتریسهای خاص مطالعات راهبردی و پرسشنامههای مقایسههای زوجی استخراج شد. اعضای ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، تدوین نقشه راهبردی ورزش قهرمانی ایران میباشد. تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته(کیفی و کمی) بود که اطّلاعات مورد نیاز در بخش کیفی با استفاده از مصاحبههای انفرادی و شورای راهبردی و در بخش کمی با استفاده از ماتریسهای خاص مطالعات راهبردی و پرسشنامههای مقایسههای زوجی استخراج شد. اعضای شورای راهبردی شامل 14 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها، رؤسای فدراسیون های ورزشی، مدیران و معاونان وزارت ورزش، مسئولان کمیته ملی المپیک، مدیران کل ورزش و جوانان استان ها، ورزشکاران نخبه در رشتههای ورزشی منتخب، مربیان و داوران ورزشی بودند. به منظور تحلیل و تجزیه کمی اطلاعات و همچنین دستیابی دقیقتر به اطلاعات در مورد تأیید چهارچوب از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش شروع و با تهیه راهنمای مصاحبه، انجام مصاحبههای کیفی و تحلیل آن، از تکنیک مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM) استفاده شد. با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM) نقشه راهبردی ورزش قهرمانی کشور تدوین شد و 11 راهبرد بهدست آمده در 5 سطح در نقشه راهبردی ورزش قهرمانی قرار گرفتند.
مهدی رسولی؛ پرستو قدسی؛ میثم رحیمی زاده؛ علی رغبتی
دوره 20، شماره 52 ، شهریور 1400، ، صفحه 135-150
چکیده
هدف این مطالعه، تدوین مدل بوم کسب و کار مسکات باشگاه های ورزشی بود. از این رو، با استفاده از روش کیفی و تشکیل گروه متمرکز به بررسی عمیق موضوع تحقیق پرداخته شد. افراد آگاه به موضوع پژوهش در حیطه نظری و عملی به عنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شدند. نمونه آماری تحقیق برای تشکیل گروه متمرکز شامل اعضای کارگروه طراحی نماد ورزش ایران بودند ...
بیشتر
هدف این مطالعه، تدوین مدل بوم کسب و کار مسکات باشگاه های ورزشی بود. از این رو، با استفاده از روش کیفی و تشکیل گروه متمرکز به بررسی عمیق موضوع تحقیق پرداخته شد. افراد آگاه به موضوع پژوهش در حیطه نظری و عملی به عنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شدند. نمونه آماری تحقیق برای تشکیل گروه متمرکز شامل اعضای کارگروه طراحی نماد ورزش ایران بودند که از دو سازمان علمی (پژوهشگاه علوم ورزشی) و اجرایی (وزارت ورزش و جوانان) بر اساس سابقه علمی و اجرایی مرتبط و به صورت نمونه گیری هدفمند قضاوتی به تعداد 7 نفر انتخاب شدند. به منظور تدوین مدل بوم کسب و کار 3 جلسه گروه متمرکز برگزار گردید و اطلاعات جمع آوری شده بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی خلاصه و طبقه بندی گردید. در نهایت بخش های مدل بوم کسب و کار استروالدر بدین ترتیب تکمیل گردید: در بخش ارزش پیشنهادی 7 مفهوم، در بخش مشتری 15 مفهوم (مشتری هدف 4 مفهوم ، کانال ارتباطی 5 مفهوم و نوع رابطه 6 مفهوم)، در بخش مدیریت زیرساخت 13 مفهوم (منابع کلیدی 6 مفهوم، فعالیت کلیدی 2 مفهوم، شرکای کلیدی 5 مفهوم) و در بخش جنبه مالی 9 مفهوم (مدل درآمدی 6 مفهوم و ساختار هزینه 3 مفهوم) شناسایی گردید.بدین ترتیب، مدیران باشگاه های ورزشی می توانند بر اساس نتایج این تحقیق شیوه های درآمدزایی از مسکات، بخش های هزینه بر آن، مشتریان بالقوه و ارزش های قابل مسکات ها را شناسایی نمایند. همچنین، با درک کانال های ارتباطی مسکات و نوع رابطه آن با هواداران نیز می توانند به درگیر کردن هر چه بیشتر باشگاه با هواداران خود کمک کنند.