محمد سررشته داری؛ محمد پورکیانی؛ فرشاد امامی
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویتبندی علل وفاداری مشتریان به برند پوشاک ورزشی ایرانی بود. فرایند انجام پژوهش در دو مرحله صورت پذیرفت در مرحله اول به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته با نظرخواهی از 20 خبره، شامل اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی و تولید کنندگان پوشاک ورزشی در این زمینه انجام گرفت که در این مرحله 7 شاخص شناسایی گردید. در ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویتبندی علل وفاداری مشتریان به برند پوشاک ورزشی ایرانی بود. فرایند انجام پژوهش در دو مرحله صورت پذیرفت در مرحله اول به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته با نظرخواهی از 20 خبره، شامل اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی و تولید کنندگان پوشاک ورزشی در این زمینه انجام گرفت که در این مرحله 7 شاخص شناسایی گردید. در مرحله دوم با استفاده از نرمافزار Expert choice به وزندهی شاخصهای شناسایی شده پرداخته شده است. جهت اطمینان از روایی و پایایی دادههای جمعآوری شده، از روش چک کردن توسط مصاحبه شوندگان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین مولفه ها به ترتیب مولفه قیمت با وزن نسبی 321/0، طراحی و شیک بودن 258/0، کیفیت محصول 159/0، کیفیت خدمات 109/0، تبلیغات 070/0، محیط فروشگاه 046/0 و بعد نام تجاری با وزن 037/0 میباشند. با توجه به نتایج تحقیق میتوان چنین بیان کرد که مولفه قیمت از با اهمیتترین عوامل وفاداری میباشند که از به صرفه بودن و سپس کیفیت اجناس نزد مصرفکنندگان ناشی میگردد.
محمد پورکیانی؛ علی افروزه؛ محمدرضا برومند
چکیده
کمیته ملی پارالمپیک ایران به تبعیت از ساختارهای جهانی، تغییراتی را در حاکمیت رشتههای پارالمپیکی به منظور توسعه ورزش فراگیر برای افراد دارای معلولیت انجام داده است؛ در همین راستا، از سال 1398 برخی از رشتههای ورزشی معلولین از فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین به فدراسیون های ملی انتقال پیدا کرده است. لذا، هدف این پژوهش شناسایی ...
بیشتر
کمیته ملی پارالمپیک ایران به تبعیت از ساختارهای جهانی، تغییراتی را در حاکمیت رشتههای پارالمپیکی به منظور توسعه ورزش فراگیر برای افراد دارای معلولیت انجام داده است؛ در همین راستا، از سال 1398 برخی از رشتههای ورزشی معلولین از فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین به فدراسیون های ملی انتقال پیدا کرده است. لذا، هدف این پژوهش شناسایی ضرورت و چالش-های انتقال رشتههای ورزشی معلولین به فدراسیونهای ملی بود. پژوهش به صورت کیفی انجام شد؛ ۱۳ نفر از خبرگان ورزش معلولین، خبرگان مدیریت ورزشی، ورزشکاران پارالمپیکی، مدیران کمیته ملی پارالمپیک و مدیران فدراسیونها به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که مصاحبهها به صورت رو در رو با شرکت-کنندگان صورت گرفت و هر کدام بین 30 تا 45 دقیقه به طول انجامید. برای تحلیل مصاحبههای کیفی، از رویکرد استقرایی و تحلیل تم استفاده شد. دادهها به صورت کلی در دو بخش ضرورتها و چالشهای انتقال طبقه بندی شدند. در قسمت اول، مشارکت ورزشی، الزامات بینالمللی، حمایتهای سیاسی قانونی، لزوم تنوع و فراگیری در جامعه، توسعه فنی، فقدان ظرفیت در فدراسیونهای مبدا و لزوم توسعه پایدار به عنوان مقولات اصلی در بخش ضرورت انتقال طبقهبندی شدند. سپس دادهها در بخش چالشهای انتقال رشتهها به فدراسیونهای ملی در مقولات چالشهای ساختاری، ضعف در سیاستهای کلان، سوگیری، رویکرد استیجاری، مقاومت در برابر انتقال و فقدان تجربه زیست مشترک طبقه بندی شدند.
الیکا ثقفی؛ محمد پورکیانی؛ مهرزاد حمیدی
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه مدل توانمندسازی منابع انسانی مبتنی بر آموزش مجازی در سازمانهای ورزشی ملی شرایط دوره پساکرونا بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (دانشگاهی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران و کارشناسان) در زمینه موضوع پژوهش بود. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 14 ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه مدل توانمندسازی منابع انسانی مبتنی بر آموزش مجازی در سازمانهای ورزشی ملی شرایط دوره پساکرونا بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (دانشگاهی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران و کارشناسان) در زمینه موضوع پژوهش بود. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 14 نفر انتخاب گردید. نمونهگیری نیز به روش قضاوتی (هدفمند) انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه اکتشافی (نیمه هدایت شده) به همراه مطالعه کتابخانهای تکمیلی آن بود. روایی ابزار و نتایج پژوهش براساس تایید روایی محتوای چارچوب مصاحبه توسط پژوهشگران خبره و میزان توافق بین دو مصحح کدگذاری ارزیابی و تایید گردید. براساس نتایج 84 کد مفهومی استخراج شده در 30 مضمون فرعی، 11 مضمون اصلی و 5 مقوله کلی چارچوببندی شدند پنج مقوله کلی به ترتیب اثرگذاری-اثرپذیری و مضامین اصلی زیرمجموعه آنها شامل عوامل زمینهای - وضعیتی (چالشهای سازمانی دوره پساکرونا، تحول دیجیتال فراگیر، الزامات نوین آموزش شغلی)، عوامل ظرفیتی- فنی (ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمانها، قابلیت یادگیری سازمانی)، عوامل فرایندی- کارکردی (زمینهیابی توانمندسازی مجازی، کارآمدی سیستم پیادهسازی، قابلیت آموزش شغلی مجازی)، عوامل قابلیتی-فردی (سواد فناوری کارکنان، قابلیت یادگیری حرفهای،) و عوامل پیامدی- عملکردی (توانمندی منابع انسانی و پایداری سازمانی) بود. براساس یافتهها میتوان گفت توانمندسازی و آموزش شغلی در بسترمجازی نیز مطابق مدل پژوهش یک فرایند و کارکرد چندسطحی است که نیازمند توجه به شرایط زمینهای و وضعیت محیطی، بهرهگیری فنی از ظرفیتها و ارتقای آمادگی افراد میباشد تا بتواند سرمایه انسانی توانمند و پایداری سازمان را فراهم سازد.
رباب شهریان؛ حجت طاهری گودرزی؛ محمدرضا جابرانصاری؛ محمد پورکیانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی رهبری 360 درجه برای فدراسیونهای ورزشی کشور بود که برخاسته از دادههای کیفی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی - توسعهای و مبتنی بر ماهیت پژوهش، توصیفی - تفسیری محسوب میشود. مشارکت کنندگان دو گروه خبرگان علمی (اساتید دانشگاه) و سازمانی (مدیران، رئیس، نایب رئیس، دبیر و گروه متخصصان فدراسیونهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی رهبری 360 درجه برای فدراسیونهای ورزشی کشور بود که برخاسته از دادههای کیفی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی - توسعهای و مبتنی بر ماهیت پژوهش، توصیفی - تفسیری محسوب میشود. مشارکت کنندگان دو گروه خبرگان علمی (اساتید دانشگاه) و سازمانی (مدیران، رئیس، نایب رئیس، دبیر و گروه متخصصان فدراسیونهای ورزشی) بودند که به صورت هدفمند یا ملاک محور انتخاب شدند و تا اشباع نظری دادهها (23 نفر) ادامه یافت. روش تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیل تم شش مرحلهای براون و کلارک بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، الگوی رهبری 360 درجه در فدراسیونهای ورزشی کشور دارای چهار بُعد اصلی است. در این راستا، مؤلفههای خودآگاهی، توسعه قابلیتها، ارزشمداری، فرهمندی و جاذبه شخصیت، تفکر خلاق و خودسازی در بُعد «خودرهبری» ؛ مؤلفههای نوعدوستی، چشمانداز مشترک، تیمسازی، انسجام و توافق، هوش اجتماعی و شایستهسالاری در بُعد «رهبری در عرض» ؛ مؤلفههای شجاعت و خطرپذیری، مدیریت جهادی، مدیریت محدودیتها، تحولآفرینی و ترغیب و متقاعدسازی در بُعد «رهبری به سمت بالا» و مؤلفههای عدالت توزیعی، اعتمادسازی، آیندهنگری، الهامبخشی، خدمتگزاری، الگوسازی، مربیگری و توانمندسازی در بُعد «رهبری به سمت پایین» مورد شناسایی و تایید قرار گرفت.
محمد پورکیانی؛ صفورا صباغیان راد؛ علی افروزه
چکیده
تحقیق حاضر با عنوان «مطالعه کجروی های فرهنگی در محیط ورزش» و با هدف شناسایی علل بروز و راهکارهای حل این کجروی ها انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر راهبرد کیفی و از نظر اجراء از نوع تحلیل مضمون است. مشارکت کنندگان در تحقیق، مدیران و مسئولان ورزشگاهها، تیمها و ادارات ورزشی، لیدرها، ورزشکاران و مربیان، تیم ...
بیشتر
تحقیق حاضر با عنوان «مطالعه کجروی های فرهنگی در محیط ورزش» و با هدف شناسایی علل بروز و راهکارهای حل این کجروی ها انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر راهبرد کیفی و از نظر اجراء از نوع تحلیل مضمون است. مشارکت کنندگان در تحقیق، مدیران و مسئولان ورزشگاهها، تیمها و ادارات ورزشی، لیدرها، ورزشکاران و مربیان، تیم داوری، پلیس ورزشگاهها، پیشکسوتان ورزشی، اساتید دانشگاه و صاحب نظران و متخصصین فرهنگ و ورزش، خبرنگاران، گزارشگران، عکاسان، روزنامه نگاران و کارکنان محیط های ورزشی بودند. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی تعیین و با ۲۵ نفر، مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. در نهایت برای کدگذاری و تحلیل داده ها، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. تحلیل کدها نشان داد کجروی ها در دو طبقه بالقوه و بالفعل قرار میگیرند. علل کجروی ها نیز در سه مقوله ساختاری، زمینه ای و رفتاری طبقه بندی شدند و در نهایت راهکارهای پیشگیری و بهبود کجروی های فرهنگی در محیط های ورزشی در سه مقوله بازسازی شناختی، انطباق و سازگاری و در نهایت اثربخشی اقدامات فرهنگی طبقه بندی گردیدند. با توجه به نتایج پژوهش، برای کنترل و پیشگیری از کجروی های فرهنگی چندین راهکار از جمله آموزش رفتارهای صحیح اخلاقی به هواداران، تعلیم و تربیت کودکان از طریق انتقال ارزشهای اسلامی، اخلاقی و فرهنگی و همچنین ارزشهای مبتنی بر المپیک و پارالمپیک مانند دوستی، احترام و برابری، استفاده از ورزشکاران شاخص و الگوسازی فرهنگی در زمینه رفتارهای صحیح در محیط های ورزشی و نیز استفاده از ظرفیت ورزش برای توسعه رفتار هواداری و تشویق به بازی جوانمردانه و ورزش پاک پیشنهاد میشود.
محمد سررشتهداری؛ محمد پورکیانی؛ فرشاد امامی
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویت بندی علل وفاداری مشتریان به برند پوشاک ورزشی ایرانی بود. فرایند انجام پژوهش در دو مرحله صورت پذیرفت در مرحله اول به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته با نظرخواهی از 20 خبره، شامل اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی و تولید کنندگان پوشاک ورزشی در این زمینه انجام گرفت که در این مرحله 7 شاخص شناسایی گردید. در ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویت بندی علل وفاداری مشتریان به برند پوشاک ورزشی ایرانی بود. فرایند انجام پژوهش در دو مرحله صورت پذیرفت در مرحله اول به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته با نظرخواهی از 20 خبره، شامل اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی و تولید کنندگان پوشاک ورزشی در این زمینه انجام گرفت که در این مرحله 7 شاخص شناسایی گردید. در مرحله دوم با استفاده از نرمافزار Expert choice به وزندهی شاخصهای شناسایی شده پرداخته شده است. جهت اطمینان از روایی و پایایی دادههای جمعآوری شده، از روش چک کردن توسط مصاحبه شوندگان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین مولفه ها به ترتیب مولفه قیمت با وزن نسبی 321/0، طراحی و شیک بودن 258/0، کیفیت محصول 159/0، کیفیت خدمات 109/0، تبلیغات 070/0، محیط فروشگاه 046/0 و بعد نام تجاری با وزن 037/0 میباشند. با توجه به نتایج تحقیق میتوان چنین بیان کرد که مولفه قیمت از با اهمیتترین عوامل وفاداری میباشند که از به صرفه بودن و سپس کیفیت اجناس نزد مصرف کنندگان ناشی میگردد.
محمد سررشته داری؛ محمد پورکیانی؛ فرشاد امامی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، ، صفحه 299-314
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل راهبردی وفاداری مشتریان به برندهای پوشاک ورزشی ایرانی بود. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل صاحبنظران، اساتید بازاریابی ورزشی و تولید کنندگان پوشاک ورزشی بود که نمونهگیری با استفاده از روش هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری صورت گرفت. جمعآوری اطلاعات تا اشباع ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل راهبردی وفاداری مشتریان به برندهای پوشاک ورزشی ایرانی بود. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل صاحبنظران، اساتید بازاریابی ورزشی و تولید کنندگان پوشاک ورزشی بود که نمونهگیری با استفاده از روش هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری صورت گرفت. جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 20 مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته انجام گرفت. فرایند کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و گزینشی انجام گرفت و در نهایت به طراحی الگوی مضامین پرداخته شده است.
در مجموع 179 کد اولیه ایجاد شد؛ سپس به دلیل کثرت کدها تمامی کدهای مشابه بر پایة قرابت مفهومی و معنایی در گروه خاص خود قرار گرفتند و به 28 مقوله فرعی تقلیل یافتند و نهایتاً بر اساس کدهای باز ثانویه، هفت مقولة اصلی شامل نام تجاری، کیفیت محصولات، قیمت، طراحی و شیک بودن، محیط فروشگاه، تبلیغات و ترویج و کیفیت خدمات میباشند. در مرحله بعد به منظور برقراری رابطه بین مفاهیم تولید شده در مرحله کدگذاری کدها و مولفه ها وارد محیط نرم افزار مکس کیودا شد و در نهایت مدل نهایی ارائه گردید.
با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد تولیدکنندگان پوشاک ورشی ایرانی میتوانند با تمرکز بر عوامل شناسایی شده وفاداری مشتریان به برند ورزشی خود را افزایش دهند.