امیرهیراد اورسجی؛ باقر مرسل؛ علی فهیمی نژاد؛ سید مصطفی طیبی ثانی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ارزش ادراک شده بر وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال ایران با توجه به نقش میانجی ارزشهای مشتری انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران که تعداد آن نامحدود می باشد تشکیل می دادند. به دلیل عدم دسترسی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ارزش ادراک شده بر وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال ایران با توجه به نقش میانجی ارزشهای مشتری انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران که تعداد آن نامحدود می باشد تشکیل می دادند. به دلیل عدم دسترسی به پایگاه های مربوط به کلیه تماشاگران، تماشاگرانی که برای تماشای مسابقات تیم های پرسپولیس- سپاهان و استقلال- تراکتورسازی در استادیوم حضور یافتند به عنوان نمونه در دسترس در نظر گرفته شدند. برای محاسبه حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد (384=n). ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بابین (1994)، ماهونی (2000) و وانگ و همکاران (2004) بود. پرسشنامه مذکور شامل 3 بُعد، 7 مولفه و 30 سوال بود که پس از تعیین روایی صوری و محتوا در یک مطالعه مقدماتی اعمال شدند و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ برای ارزش ادراک شده (83/.)، برای ارزش های مشتری (70/.) و برای وفاداری (75/.) مورد تایید قرار گرفت. در تحقیق حاضر بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همینطور بهمنظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که یافته ها بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازه گیری بود. دادههای گردآوری شده حاصل از توزیع پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تأثیر ارزش ادراک شده بر وفاداری از طریق ارزش مشتری به میزان 0.91 است. همچنین تأثیر ارزش ادراک شده بر وفاداری به میزان 0.62 و ارزش ادراک شده بر ارزش مشتری به میزان 0.88 و ارزش مشتری بر وفاداری به میزان 0.33 تأثیر مثبت و معنادار دارد.
محمد طاهری حسین آبادی؛ سید مصطفی طیبی ثانی؛ علی فهیمی نژاد؛ هومن بهمن پور
چکیده
برقراری توازن مطلوب بین قابلیت گردشگری یک منبع و میزان استفاده مراجعان از آنها امری بسیار مهم است و اساس برنامهریزیهای سیستمی گردشگری را برای توسعه فعالیتهای ورزشی تشکیل میدهد. هدف از این مطالعه، تعیین ظرفیت گردشگرپذیری برای محیطهای کوهستانی ورزشی می باشد. در این راستا، با تعیین سه نوع ظرفیت تحمل فیزیکی، واقعی و موثر تلاش ...
بیشتر
برقراری توازن مطلوب بین قابلیت گردشگری یک منبع و میزان استفاده مراجعان از آنها امری بسیار مهم است و اساس برنامهریزیهای سیستمی گردشگری را برای توسعه فعالیتهای ورزشی تشکیل میدهد. هدف از این مطالعه، تعیین ظرفیت گردشگرپذیری برای محیطهای کوهستانی ورزشی می باشد. در این راستا، با تعیین سه نوع ظرفیت تحمل فیزیکی، واقعی و موثر تلاش گردید تا مبنای کمی قابل اعتمادی برای تصمیمگیری و برنامهریزی در راستای توسعه پایدار در اختیار برنامهریزان و طراحان این گونه فضاها قرار گیرد.ابتدا با استفاده از ثبت نقاط زمینی و تهیه نقشه کاربری اراضی به وسیله ابزار سیستم اطلاعات جغرافیایی، 165 هکتار از منطقه به عنوان عرصههای مفید و قابل استفاده انتخاب گردید. در گام بعد، از طریق بررسی سوابق، ثبت نظرات مراجعهکنندگان و مبانی نظری تحقیق، پارامترهای تاثیرگذار استخراج و محاسبه گردیدند. پنج عامل محدودکننده و یازده شاخص زیرمجموعه آن به عنوان ضریب در محاسبه ظرفیت تحمل واقعی سایت مطالعاتی استفاده شدند. به منظور امتیازدهی به پارامترهای توانمندی مدیریتی سایت، پرسشنامه محققساخته (طیفی لیکرت) در اختیار کاربران باسابقه و ورزشکاران (384 نفر) قرار داده شد. در این میان، بیشترین امتیاز متعلق به پارامتر آب آشامیدنی (4/4) و کمترین امتیاز متعلق به پارامتر پارکینگ (93/1) بوده است. در نهایت، ظرفیت تحمل فیزیکی، واقعی و موثر سایت مطالعاتی به ترتیب (660000، 70686 و 40291) نفر در روز برآورد گردید.
رمیصا جالسیان؛ علی فهیمی نژاد؛ باقر مرصل؛ سید مصطفی طیبی ثانی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، ، صفحه 135-152
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی پدیده صخره شیشهای در بین مدیران زن سازمانهای ورزشی ایران انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی همبستگی بود که به شکل پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران زن شاغل در سازمانهای ورزشی کل کشور بود. نمونه آماری این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی پدیده صخره شیشهای در بین مدیران زن سازمانهای ورزشی ایران انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی همبستگی بود که به شکل پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران زن شاغل در سازمانهای ورزشی کل کشور بود. نمونه آماری این پژوهش با توجه به جامعه نامحدود و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 400 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش، پرسشنامههای «سبک رهبری تحولی – تعاملی» چالشتری (1389)، «رهبری خدمتگزار» لاب (1999)، «اشتیاق شغلی» شائوفلی و سالانووا (2007) و «صخره شیشهای» نصیری (1394) بود که روایی پرسشنامهها مورد تأیید صاحبنظران ورزشی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0، 89/0، 90/0 و 87/0 محاسبه گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزارهای اس. پی. اس. اس و پی. ال. اس. صورت پذیرفت.
نتایج نشان داد که تأثیر منفی و معناداری بین سبکهای رهبری مدیران و پدیده صخره شیشهای و بین پدیده صخره شیشهای بر اشتیاق شغلی زنان وجود دارد. سبکهای رهبری نیز بر اشتیاق شغلی مدیران تأثیر دارد. در نهایت، وجود تأثیر مثبت و معنادار سبک رهبری مدیران بر اشتیاق شغلی از طریق نقش میانجی صخره شیشهای تأیید گردید. بهطور کلی براساس یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد که با توجه به تغییرات امروزی به خصوص در محیطهایی که زنان بهعنوان مدیر قرار دارند، مدیران میتوانند با بهرهگیری از سبکهای رهبری و ابعاد آن در افزایش اشتیاق شغلی زنان موثر باشند.