داوود نوری؛ بهرام قدیمی؛ معصومه شجاعی
دوره 17، شماره 41 ، آذر 1397، ، صفحه 113-136
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی دیپلماسی فوتبال در ایران بود که با به کارگیری نظریه زمینهای و از طریق مصاحبه با 23 نفر از مدیران، صاحبنظران، اساتید هیات علمی، کارشناسان قانونگذاری و دستگاه دیپلماسی و فعالان حوزه رسانه- که به روش گلوله برفی و انتخاب خبرگان با حداکثر نوسان انتخاب شدند- به اجرا در آمد. دادههای حاصل طی سه مرحله کدگذاری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی دیپلماسی فوتبال در ایران بود که با به کارگیری نظریه زمینهای و از طریق مصاحبه با 23 نفر از مدیران، صاحبنظران، اساتید هیات علمی، کارشناسان قانونگذاری و دستگاه دیپلماسی و فعالان حوزه رسانه- که به روش گلوله برفی و انتخاب خبرگان با حداکثر نوسان انتخاب شدند- به اجرا در آمد. دادههای حاصل طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخاب از طریق نرم افزار Nvivo 10 تحلیل شد. یافتهها، در سه مرحله کدگذاری، و مقولههای اصلی و فرعی دیپلماسی فوتبال شناسایی و به یکدیگر مرتبط شدند که عبارت اند از: شرایط علّی(ماهیت فوتبال، عوامل ساختاری، سیاستهای فرهنگی، سیاستهای بینالمللی، سیاستهای مدیریتی، سیاستهای رسانهای، سیاستهای ورزش حرفهای)؛ شرایطزمینهای(عوامل اقتصادی، عوامل مرتبط با دولت و سیاست، عوامل فرهنگی و اجتماعی، معیارهای سنجش و سیاستهای مرتبط با فیفا)؛ راهبردها ( اقدامات بینالمللی، اقدامات ساختاری، اقدامات فرهنگی و اجتماعی، اقدامات مرتبط با تیمهای اعزامی، اقدامات تجاری و اقتصادی) و پیامدها (منزلت و پرستیژ بینالمللی، توسعه صلح و دوستی، انزواگریزی، هویت ملی و همگرایی، و توسعه گردشگری ورزشی، توان افزایی و ارتقای مهارت). در پایان نیز پارادایم و الگوی نظری نهایی دیپلماسی فوتبال شکل گرفت.
در نتیجه می توان گفت که دیپلماسی فوتبال در ایران، باتوجه به محدودیتهای پیشروی آن که تحت تأثیر شرایط گوناگون ایجاد شده است، تا رسیدن به وضعیت مطلوب و مورد انتظار فاصله دارد. بنابراین، بکارگیری برخی راهبردها در رسیدن به وضعیت مطلوب موثر خواهد بود و میتواند تا حدودی پیامدهای مطلوبی را برای دیپلماسی فوتبال به ارمغان آورد.
بهرام قدیمی؛ محمد رحیمی؛ آزاده اسدی
دوره 16، شماره 35 ، خرداد 1396، ، صفحه 179-196
چکیده
تحقیق حاضر بر آن است تا با دیدی جامعهشناختی که مشتمل بر دو بخش نظری و میدانی است، به تبیین جامعهشناختی عوامل مؤثر بر میزان مشارکت جانبازان در فعالیتهای ورزشی بپردازد. برای تبیین متغیر مستقل که پایگاه اقتصادی- اجتماعی میباشد، از آرای پییر بوردیو- یکی از نظریهپردازان معاصر- استفاده گردیده و در مورد متغیر وابسته که مشارکت ورزشی ...
بیشتر
تحقیق حاضر بر آن است تا با دیدی جامعهشناختی که مشتمل بر دو بخش نظری و میدانی است، به تبیین جامعهشناختی عوامل مؤثر بر میزان مشارکت جانبازان در فعالیتهای ورزشی بپردازد. برای تبیین متغیر مستقل که پایگاه اقتصادی- اجتماعی میباشد، از آرای پییر بوردیو- یکی از نظریهپردازان معاصر- استفاده گردیده و در مورد متغیر وابسته که مشارکت ورزشی است، از دیدگاه های نظریهپردازان بزرگ جامعهشناسی ورزش نظیر راولند و فریدسون، اسکنلن و سیمون بهره گیری شده است. بخش میدانی که بصورت پیمایشی میباشد، با استفاده از تکنیک پرسشنامه دادهها را سنجیده، توصیف و تحلیل مینماید. نمونه تحقیق شامل 372 نفر از جانبازان ورزشکار استان تهران میباشد. روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است. پس از تکمیل پرسشنامه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای آماری اقدام به تحلیل دادهها شد. پردازشها و آزمونهای آماری مبین این واقعیت است که بین ابعاد پایگاه اقتصادی- اجتماعی جانبازان ورزشکار (درآمد، شغل و تحصیلات)، سن، وضعیت تأهل، رشتههای ورزشی، درصد جانبازی و مشارکت جانبازان در فعالیتهای ورزشی تفاوت معنیداری وجود دارد.