جعفر سطوتی؛ علی اکبر گرجی ازندریانی
دوره 17، شماره 40 ، شهریور 1397، ، صفحه 177-198
چکیده
حق اشتغال جوانان از جمله حقوقی است که در زمره حقوق اقتصادی و اجتماعی قرار میگیرد و در بسیاری از اسناد حقوق بینالملل از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برنامه عمل جهانی برای جوانان تا سال 2000 و پس از آن و سایر اسناد حقوق بینالمللی در زمینه توسعه و جوانان مورد توجه قرار ...
بیشتر
حق اشتغال جوانان از جمله حقوقی است که در زمره حقوق اقتصادی و اجتماعی قرار میگیرد و در بسیاری از اسناد حقوق بینالملل از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برنامه عمل جهانی برای جوانان تا سال 2000 و پس از آن و سایر اسناد حقوق بینالمللی در زمینه توسعه و جوانان مورد توجه قرار گرفته است. این حق در عمده اسناد حقوق داخلی شامل قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام، سیاستهای کلی برنامههای پنج ساله توسعه، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات سایر نهادها و مراجع حقوقی ذیصلاح نیز مورد توجه قرار گرفته و از جایگاه مشخصی در نظام حقوقی کشور برخوردار است.
در این مقاله که یک پژوهش کاربردی بوده و با روش اسنادی انجام شده است، موضوع جایگاه حق اشتغال جوانان به طور خاص فقط در بخشی از نظام حقوقی ایران شامل قانون اساسی و اسناد فرادستی توسعه کشور مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. هدف تحقیق نیز شناسایی وضعیت حق اشتغال جوانان در این بخش از نظام حقوقی و ارائه راهکارهایی برای نیل به الگوی مطلوب میباشد.
از جمله یافتههای تحقیق میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- حق اشتغال جوانان در قانون اساسی ایران به نحو شایسته مورد شناسایی قرار گرفته و در مقایسه با قانون اساسی سایر کشورها به طور کامل بیان شده است.
2- حق اشتغال جوانان در سیاستهای کلی نظام نیز مورد توجه قرار گرفته است و در این سطح از مقررات خلاء حقوقی نداریم.
3- حق اشتغال جوانان در قالب احکام پیشبینی شده در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در انطباق با سیاستهای کلی نظام مورد توجه قرار گرفته است، اما در ارائه راهکارهای قانونی که به تحقق این حق کمک نماید برخی از راهکارها از جمله ارتقای اشتغالپذیری و حمایت از سرمایه گذاری خطر پذیر مغفول واقع شده که شایسته بود در این قانون تصریح گردد.
علی اکبر گرجی اَزَندَریانی؛ جعفر سطوتی
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، ، صفحه 93-110
چکیده
مقاله حاضر که با عنوان"التزام به حقوق جوانان: فرصتی برای تحقق چشمانداز افق 1404 هـ. ش." تنظیم شده است، در واقع یک تحقیق کاربردی است و هدف آن تبیین ابعاد مثبت حقوق جوانان در تحقق اهداف چشمانداز افق 1404 هـ. ش. می باشد. در این مقاله، ضمن پاسخگویی به سؤالات تحقیق، این فرضیه نیز تأیید میشود که بین التزام به حقوق جوانان به عنوان یک متغیر و تحقق ...
بیشتر
مقاله حاضر که با عنوان"التزام به حقوق جوانان: فرصتی برای تحقق چشمانداز افق 1404 هـ. ش." تنظیم شده است، در واقع یک تحقیق کاربردی است و هدف آن تبیین ابعاد مثبت حقوق جوانان در تحقق اهداف چشمانداز افق 1404 هـ. ش. می باشد. در این مقاله، ضمن پاسخگویی به سؤالات تحقیق، این فرضیه نیز تأیید میشود که بین التزام به حقوق جوانان به عنوان یک متغیر و تحقق اهداف سند چشمانداز به عنوان متغیر دیگر، رابطهای معنادار و مستقیم وجود دارد. روش بهکار برده شده در این تحقیق از نوع اسنادی بوده و دادههای آن کیفی است. برای نیل به هدف تحقیق و ارائه بهترین پاسخها به سؤالات تحقیق، ساختار کار به گونهای طراحی شده است که کلیات بحث در مقدمه، تعریف مفاهیم و مبانی نظری و پیشینه موضوع حقوق جوانان در مبحث اول با عنوان "ادبیات و چارچوب مفهومی و نظری" آورده شده و در مبحث دوم با عنوان "تحلیل وضعیت: از آرمانها تا چالشها"، نیز به بررسی وضعیت آرمانی موضوع در چارچوب سند چشمانداز و نیز چالشهای موجود در حوزه حقوق جوانان پرداخته شده است. در انتهای کار نیز پیشنهادهای مناسب در حوزه حقوق جوانان که بتواند به تحقق اهداف مرتبط در سند چشمانداز کمک کند، با عنوان "حقوق جوانان و استلزامات برای تحقق چشمانداز 1404 هـ.. ش." آورده شده است. در مبانی نظری، پاردایمها و رویکردهای مد نظر نگارندگان، به طور شفاف بحث شده و چنین مطرح شده است که حقوق جوانان، در ذیل دو پاردایم سرمایه اجتماعی و حقوق متقابل قابل تبیین بوده و رویکردهای مناسب به حقوق جوانان که بتواند به تحقق سند چشمانداز کمک کند، همانا رویکردهای تعادلگرا (توجه همزمان و برابر به حقوق و تکالیف جوانان) و توسعهگرا (سرمایه اجتماعی جوانان عاملی برای نیل به توسعه پایدار) میباشند.
جعفر سطوتی
دوره 12، شماره 19 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 9-28
چکیده
این مقاله که تمرکز خود را بر مفهوم جوان و جوانی گذاشته است، تلاش دارد تا با استفاده از روش تحقیق اسنادی و از خلال بحث پیرامون تعاریف ملی و بینالمللی ارائه شده در خصوص مفهوم جوان و جوانی به مقایسه این تعاریف بپردازد. هدف از چنین مقایسهای نیز رسیدن به مناسبترین تعریف برای مفهوم جوانان در جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد آن به نهاد ...
بیشتر
این مقاله که تمرکز خود را بر مفهوم جوان و جوانی گذاشته است، تلاش دارد تا با استفاده از روش تحقیق اسنادی و از خلال بحث پیرامون تعاریف ملی و بینالمللی ارائه شده در خصوص مفهوم جوان و جوانی به مقایسه این تعاریف بپردازد. هدف از چنین مقایسهای نیز رسیدن به مناسبترین تعریف برای مفهوم جوانان در جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد آن به نهاد متولی امور جوانان در کشور است. لذا در مباحث این مقاله پس از بیان مسئله و اهداف و سؤالات تحقیق در مقدمه آن در مبحث نخست مفهوم جوان و جوانی از رویکردهای مختلف مورد توجه قرار گرفته و رویکرد مورد تأیید این مقاله در ارائه تعریف ملی از مفهوم جوانان توضیح داده میشود. سپس در مبحث دوم به موضوع محوری مقاله؛ یعنی تعاریف ملی ارائه شده برای مفهوم جوانان بالاخص تعریف ملی در کشورمان پرداخته شده و تلاش میشود به عمده سؤالات تحقیق در این فصل پاسخ داده شود. در فصل سوم که تحت عنوان تعریف جوان و جوانی در نزد سازمانهای بینالمللی تنظیم شده است تعریف ارائه شده توسط اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد مطرح میشود. در مبحث چهارم نیز که تحت عنوان تحلیل تنوع و تفاوت در تعاریف از جوان آمده است، ضمن تبیین و تحلیل این تفاوت میتوان این فرضیه را تأیید کرد که تفاوت در تعاریف ملی ارائه شده از مفهوم جوانان در نزد کشورهای مختلف به علت تفاوت در ارزشها، ساختارها و شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آنهاست. نهایتاً؛ در مبحث نتیجهگیری ضمن مرور مختصر بر پاسخهای ارائه شده برای سؤالات تحقیق مناسبترین تعریف برای اصطلاح جوانان در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه این مقاله ارائه خواهد شد.