صدیقه صالحی؛ مینا مستحفظیان؛ مسعود نادریان جهرمی؛ شهرام عروف زاد
چکیده
جانشینپروری فرایندی استراتژیک است که میتواند موجب تضمین کیفیت منابع انسانی شود و توانایی استفاده از قابلیتهای کارکنان را به حداکثر برساند با این حال مدیریت و توسعه جانشین پروری در سازمانهای ورزشی با موانع متعددی روبرو میباشد لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی موانع توسعه جانشینپروری در ادارات کل ورزش و جوانان ایران میباشد. ...
بیشتر
جانشینپروری فرایندی استراتژیک است که میتواند موجب تضمین کیفیت منابع انسانی شود و توانایی استفاده از قابلیتهای کارکنان را به حداکثر برساند با این حال مدیریت و توسعه جانشین پروری در سازمانهای ورزشی با موانع متعددی روبرو میباشد لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی موانع توسعه جانشینپروری در ادارات کل ورزش و جوانان ایران میباشد. بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران ادارات کل ورزش و جوانان کشور بودند و از روش نمونهگیری هدفمند نظری با تکنیک گلوله برفی و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه ماتریس خودتعاملی ساختاری بود. دادهها در بخش اول با استفاده از روش تحلیل مضمون و در قالب مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دستهبندی شدند. همچنین با استفاده از مدل ساختاری تفسیری اقدام به سطحبندی موانع شناسایی شده گردید. موانع توسعه جانشینپروری در ادارات کل ورزش و جوانان کشور به عنوان مضمون فراگیر شامل 54 مضمون پایه و 7 مضمون سازماندهنده (عدم وجود فرهنگ شایسته سالاری، موانع فردی، ضعف مدیریتی، موانع اقتصادی، موانع قانونی، موانع ساختاری و موانع سیاسی-ارتباطی) میباشد که در 5 سطح طبقهبندی شدند و مشخص شد اساسیترین موانع توسعه جانشینپروری در ادارات کل ورزش و جوانان کشور موانع ساختاری، موانع اقتصادی و ضعف مدیریتی هستند. با تمرکز بر رفع موانع شناسایی شده، میتوان استمرار کیفیت منابع انسانی در ادارات کل ورزش و جوانان کشور را انتظار داشت
علیرضا کمالیان؛ شهرام علم؛ شهرام عروف زاد
چکیده
یکی از دغدغه های هر جامعه ورزشی ارائه مدلی جامع برای همگانی شدن ورزش است. لذا هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدلی جامع برای همگانی شدن ورزش اصفهان بود. برای این منظور به 15نفر از خبرگان حوزه ورزش همگانی استان مراجعه شد و از طریق مصاحبه عمیق اطلاعات لازم جمع آوری گردید. سپس دادههای حاصل از مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد کدگذاری و تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
یکی از دغدغه های هر جامعه ورزشی ارائه مدلی جامع برای همگانی شدن ورزش است. لذا هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدلی جامع برای همگانی شدن ورزش اصفهان بود. برای این منظور به 15نفر از خبرگان حوزه ورزش همگانی استان مراجعه شد و از طریق مصاحبه عمیق اطلاعات لازم جمع آوری گردید. سپس دادههای حاصل از مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد کدگذاری و تجزیهوتحلیل شد. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی بود.در جمع بندی کلی سه سطح رفتاری، سازمانی و محیطی، 16مولفه زیرمجموعه سطح اصلی و 64 کد محوری زیرمجموعه مولفهها استخراج گردید. اولویت مولفهها به ترتیب در سطح عوامل رفتاری: 1- عوامل عمومی 2- عوامل شخصی 3- عوامل بنیادی؛ در سطح زمینهای (محیطی): 1- محیط جمعی 2- محیط اقتصادی 3- محیط دیپلماتیک 4- محیط زندگی 5- محیط فرامرزی 6- محیط فرهنگی و درسطح عوامل ساختاری (مدیریتی): 1- تجهیزات و زیرساخت ها 2- ضوابط و دستورالعمل ها 3- سرمایه انسانی و پشتیبانی مالی به صورت مشترک 4- دانش فنی و 5- حامیان به دست آمد.مدل ارائه شده می تواند به عنوان ابزار تحلیلی ورزش همگانی اصفهان مبنای عمل قرار گیرد تا به گونه ای منطقی و اصولی به حل مشکلات این حوزه از ورزش پرداخته شود.
علیرضا زمانی نوکاآبادی؛ شهرام عروف زاد؛ رسول نظری؛ احمدرضا موجدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تایید مضامین مربیگری ورزش با استفاده از رویکرد آمیخته بود. مشارکت-کنندگان بخش کیفی شامل بیست نفر از مربیان و ورزشکاران بودند که معیارهای خاص پژوهش را داشتند، به صورت هدفمند برای مصاحبههای عمیق انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کمی با استفاده از دادههای مرحله ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تایید مضامین مربیگری ورزش با استفاده از رویکرد آمیخته بود. مشارکت-کنندگان بخش کیفی شامل بیست نفر از مربیان و ورزشکاران بودند که معیارهای خاص پژوهش را داشتند، به صورت هدفمند برای مصاحبههای عمیق انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کمی با استفاده از دادههای مرحله کیفی پرسشنامهای تهیه و پس از اخذ تایید روایی محتوایی متخصصان توسط 380 پاسخگو کامل شد. نتایج مدل معادلات ساختاری، کلیه مضامین را تایید کرد. سه مضمون پایه به ترتیب شامل بینفردی، درونفردی و محیطی بود. مضامین بینفردی شامل مدیریت (سازماندهی، بهکارگیری، هدایت، برنامهریزی، ارزیابی)، مهارتهای مربیگری (انسانی-ارتباطاتی، فنی-آموزشی، ادراکی-رهبری و سیاسی)، رفتار مربیگری (هدایتی-اجتماعی، حمایتی-فرهنگی، رفتارهای ویژه)، روابط اجتماعی (با همکاران، ذینفعان، ورزشکاران، رسانهها) و بود. مضامین درونفردی شامل ویژگیهای فردی (روانی، اخلاقی، شخصی)، فلسفه (تفکر هنرمندانه، عشق به کار، باورها و ارزشهای مرکزی)، دانش مربیگری (قابلیت انتقال دانش؛ تئوریک، عملی) و تمایل به رشد و تعالی (یادگیری مداوم، داشتن روحیۀ پژوهشگری، کارآموزی) بود. مضمون محیطی شامل ایفای نقش (الگو، تخصصگرایی، معلمی)، موقعیت مسابقه (تاکتیک، راهبرد، آمادگی لجستیک برای مسابقه، تنتیجهگرایی)، موقعیت تمرین (آموزش تاکتیک، آموزش تکنیک، افزایش آمادگی جسمانی)، و شرایط محیطی (هدف ورزش، محیط ورزش، شاگردان) بود. یافتهها نشان داد علاوه بر مواردی که به فرد مربی مرتبط است، آنها نقشها، وظایف و فعالیتهای متعدد و متفاوتی دارند پس نیاز دارند همانند یک رهبر ارکستر، از دانش و هنر خود برای بسترسازی مولفههای مورد نیاز برای هر موقعیت خاص استفاده نماید.