سید غلام رضا رضوی؛ محمد نیکروان؛ سید عماد حسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی های مدیران وزارت ورزش و جوانان بود. گردآوری داده های این پژوهش از طریق روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی از مدل تحلیلی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان دانشگاهی و مدیران سازمان های ورزشی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی های مدیران وزارت ورزش و جوانان بود. گردآوری داده های این پژوهش از طریق روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی از مدل تحلیلی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان دانشگاهی و مدیران سازمان های ورزشی بودند که به صورت نظری و با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمی نیز تعداد 468 نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان های ورزشی به روش نمونه گیری طبقه ای– تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش، فرایند تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت و 13 مفهوم اصلی به دست آمد که در قالب مدل پارادایمی بر اساس مدل استراوس و کوربین ارائه شد و در بخش کمی نیز از از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شد. نتایج به دست آمده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که تمامی مسیرهای مربوطه در سطح 95 درصد معنیدار بوده و مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان نتیجه گیری نمود که برای اجرای شایستگی در بحث مدیریت سازمانهای ورزشی توصیه می شود تا برای انتخاب افراد شایسته بر مقولههای استخراجی از این پژوهش متمرکز شد و از چارچوبهای شایستگی جهت بکارگیری، آموزش، انتخاب و انتصاب استفاده نمایند.
تحسین ویسی؛ محمد نیکروان؛ حمید فروغی پور؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی توسعه ورزش حرفهای ایران در افق 1414 بود. پژوهش حاضر از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر جهتگیری، بنیادی؛ از منظر شیوه، ترکیبی؛ از منظر استراتژی، آیندهپژوهی، از منظر پارادایمی، پارادایم نظریه پیچیدگی و از نظر زمانی مقطعی و در سه گام انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران ...
بیشتر
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی توسعه ورزش حرفهای ایران در افق 1414 بود. پژوهش حاضر از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر جهتگیری، بنیادی؛ از منظر شیوه، ترکیبی؛ از منظر استراتژی، آیندهپژوهی، از منظر پارادایمی، پارادایم نظریه پیچیدگی و از نظر زمانی مقطعی و در سه گام انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران تشکیل میدادند. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیار خبرگی 31 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه . و برای ممیزی پژوهش از شاخصهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) که شامل اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری بود استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد آینده توسعه ورزش حرفهای ایران متأثر از 14 متغیر میباشد اما چهار متغیر مالکیت دولت در امور باشگاهداری، ماهیت اداره باشگاهها، ورزش بانوان و سرمایهگذاری خارجی پیشرانهای هستند که آینده ورزش حرفهای ایران را دستخوش تغییر میکنند.
محمد باتوانی؛ حمید فروغی پور؛ محمد نیکروان؛ نجف آقایی
چکیده
امروزه تشکیلات ورزشی هر کشور باید منسجم و مشخص باشد و فعالیتها و اهداف در حال اجرا و پیگیری، باید از استحکام و دلیل منطقی برخوردار باشند. در ساختار و برنامههای ورزش یک سازمان، اهمیت فعالیتها، هدفها، برنامهریزیها و تشکیلات باید واضح باشد.هدف این پژوهش تدوین توسعه الگوی عوامل ساختاری و سازمانی ورزش قهرمانی فدراسیون کاراته ...
بیشتر
امروزه تشکیلات ورزشی هر کشور باید منسجم و مشخص باشد و فعالیتها و اهداف در حال اجرا و پیگیری، باید از استحکام و دلیل منطقی برخوردار باشند. در ساختار و برنامههای ورزش یک سازمان، اهمیت فعالیتها، هدفها، برنامهریزیها و تشکیلات باید واضح باشد.هدف این پژوهش تدوین توسعه الگوی عوامل ساختاری و سازمانی ورزش قهرمانی فدراسیون کاراته بود. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیقی آمیخته اکتشافی بود. مرحله اول (کیفی) به روش گراندد تئوری بود؛ که در این راستا، افراد مرتبط با موضوع پژوهش و خبرگان ورزش کاراته کشور بهصورت هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی انتخاب و از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته به جمعآوری اطلاعات پرداخته شد. در نهایت، دادههای حاصل از 20 مصاحبه به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. مرحله دوم (فاز کمی) به روش مدلسازی معادلات ساختاری بود؛ که با استفاده از پرسشنامه 29 گویه برگرفته از بخش کیفی انجام گردید. آزمودنی در این فاز بصورت نمونهگیری در دسترس و شامل ورزشکاران،مربیان و دستاندرکاران لیگ برتر کاراته ایران که با توجه به حجم جامعه مورد نظر تعداد 278 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. دادههای بدست آمده با تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان از اهمیت رسانهها، منابع مالی و قوانین و مقررات در سطح سازمانی و نشاندهنده نقش ویژه این مؤلفهها بهمنظور فراهم آوردن ساختاری مناسب برای توسعه ورزش قهرمانی کاراته ایران است.
محسن محمودی؛ حمید فروغی پور؛ نجف آقایی؛ محمد نیکروان
دوره 20، شماره 52 ، شهریور 1400، ، صفحه 189-204
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تعیین ارتباط علی بین بازارگرایی با وفاداری مشتریان با نقش میانجی کیفیت خدمات بود. روش این تحقیق توصیفی– تحلیلی با رویکرد معادلات ساختاری و با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مشتریان باشگاه های بدنسازی است که 400 نفر از آنان به روش نمونه گیری خوشه ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، تعیین ارتباط علی بین بازارگرایی با وفاداری مشتریان با نقش میانجی کیفیت خدمات بود. روش این تحقیق توصیفی– تحلیلی با رویکرد معادلات ساختاری و با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مشتریان باشگاه های بدنسازی است که 400 نفر از آنان به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی برای شرکت در تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامههای «بازارگرایی» آلپر و همکاران (2006)، «کیفیت خدمات» کو و کوان (2006) و «وفاداری مشتری» دهدشتی و همکاران (1391) بود که روایی صوری و محتوایی آنها مورد تأیید خبرگان مدیریت ورزشی قرار گرفت. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه بازارگرایی 83/0، کیفیت خدمات 79/0 و وفاداری مشتری 88/0 گزارش گردید. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای AMOS و SPSS استفاده شد.
نتایج نشان داد گرایش مشتری از مولفه های بازارگرایی با وفاداری مشتری به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی کیفیت خدمات اثر معناداری (539/ r=) و(63/0=β) دارد. بین گرایش رقیب با وفاداری مشتری(553/ r=) و(132/0=β) به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق کیفیت خدمات این اثر معنادار است. محیط بازار نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق کیفیت خدمات با وفاداری مشتری رابطه معناداری دارد. بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری، مدل تحقیق از برازش مطلوبی برخودار و کیفیت خدمات به عنوان متغیر واسطه ای قادر به میانجیگری بین بازارگرایی و وفاداری مشتریان است؛ بدان معنی که اثرات بازارگرایی را جذب می نماید و سپس آن را به وفاداری مشتریان انتقال می دهد.
با توجه به یافته تحقیق حاضر مبنی بر ارتباط بازارگرایی با وفاداری مشتریان باشگاههای ورزشی شهر تهران و نقش میانجی کیفیت خدمات میتوان گفت تأکید مدیران باشگاههای ورزشی بر ارائه خدمات مناسب به مشتری، گام مؤثری جهت وفادار کردن مشتریان و در نهایت کسب وفاداری مشتری این مراکز است.