آذر هاشمی؛ فریده اشرف گنجویی؛ شیوا آزادفدا؛ حمید سجادی هزاوه
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از صاحبنظران (اعضای هیئتعلمی دانشگاه، روسای فدراسیونهای ورزشی، روسای کمیتههای استعدادیابی، معاونت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از صاحبنظران (اعضای هیئتعلمی دانشگاه، روسای فدراسیونهای ورزشی، روسای کمیتههای استعدادیابی، معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و مربیان ورزشی) تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری شدند. روایی پژوهش بر اساس چهار معیار اعتبار، قابلیت تأئید، قابلیت اطمینان و قابلیت انتقال مورد تایید گرفت. همچنین پایایی معادل 85 درصد گزارش شد. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران شامل سه مرحله 1) قابلیتهای بنیادی، 2) قابلیتهای ساختاری و 3) پیامد استعدادیابی است. به طور کلی موانع استعدادیابی فرایند استعدادیابی را با چالش روبرو میکنند پیشنهاد میگردد این موانع مرتفع گردند. برای تحقیق چنین هدفی داشتن برنامه اصولی برای استعدادیابی، ارائه طرحی جامع در جهت استعدادیابی و تخصیص منابع مالی کافی و وافی به امر استعدادیابی و برقراری ارتباط سازنده بین نهادهای متولی استعدادیابی میتواند مؤثر باشد. همچنین به موجب اینکه فرایند استعدادیابی یک فرایند پیچیده، زمانبر و هزینهبردار است و سرانجام آن لازم است برایند مطلوب وجود داشته باشد پیشنهاد میگردد محرکهای تسهیلکننده این فرایند بیش از پیش تقویت شود. برای این منظور لازم است از تجربیات کشورهای صاحب سبک استفاده شود.
فریده اشرف گنجویی؛ حمید سجادی هزاوه؛ زهرا حاجی انزهایى؛ سید محمد حسین سنایی
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، ، صفحه 49-62
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه ارزیابی عملکرد درحوزه موفقیت امور فنی ورزش قهرمانی فدراسیون های راکتی (تنیس، تنیس روی میز، بدمینتون و اسکواش) ایران بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب بود. جامعه آماری شامل 207 نفر از روسا و نواب رئیس، دبیر، روسای هیئتهای استانی و رؤسای کمیتههای تخصصی چهار فدراسیون ورزشی راکتی جمهوری اسلامی ایران بودند ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه ارزیابی عملکرد درحوزه موفقیت امور فنی ورزش قهرمانی فدراسیون های راکتی (تنیس، تنیس روی میز، بدمینتون و اسکواش) ایران بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب بود. جامعه آماری شامل 207 نفر از روسا و نواب رئیس، دبیر، روسای هیئتهای استانی و رؤسای کمیتههای تخصصی چهار فدراسیون ورزشی راکتی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر اساس فرمول نمونه گیری، حجم نمونه تحقیق به تعداد 134 نفر به عنوان معرف در نظر گرفته شد. روش مورد استفاده، نمونهگیری هدفمند بود. برای جمعآوری دادهها، با کسب نظر کارشناسی از خبرگان ورزشی، پرسشنامه محقق ساخته به صورت مقایسه زوجی بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب معیارارزیابی موفقیت در امور فنی ورزش قهرمانی فدراسیون های راکتی تدوین شد. مقدار آلفای کرونباخ به مقدار 93/0پرسشنامه نشان دهنده پایایی بالا و مطلوب پرسشنامه است. به منظور استخراج بارعاملی از روش تحلیل عامل اکتشافی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زیر مقیاسهای مهم الگوی ارزیابی معیار امور فنی ورزش قهرمانی عبارت اند از: درفدراسیون اسکواش: کسب کرسیهای کلیدی در فدراسیون جهانی و آسیا و نتایج کسب شده در مسابقات بینالمللی؛ درفدراسیون تنیس: برگزاری اردوهای تیم ملی و افزایش تعداد میزبانی مسابقات آسیایی وبینالمللی؛ در فدراسیون بدمینتون: حضور در رنکینگ هزار ورزشکار برتردنیا و برگزاری اردوهای تیم ملی؛ در فدراسیون تنیس روی میز: برنامه مدون اداره تیم ملی و حضور دررنکینگ هزار ورزشکار برتر. در نتایج الگوی کلی ارزیابی عملکرد فدراسیون های ورزشی راکتی نیز دو زیر مقیاس برگزاری اردوهای تیم ملی و برگزاری لیگهای کشوری حائز اهمیت هستند.