شمسالدین رضایی؛ رضا قراخانلو؛ رضا سلیمانی مقدم
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، ، صفحه 149-168
چکیده
امروزه ورزش قهرمانی و حرفهای در جهان، بخش عمدهای از صنعت ورزش می باشد که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرات زیادی بر توسعة کشورها گذاشته است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی پارادایمی توسعة ورزش قهرمانی و حرفهای ایران است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده ...
بیشتر
امروزه ورزش قهرمانی و حرفهای در جهان، بخش عمدهای از صنعت ورزش می باشد که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرات زیادی بر توسعة کشورها گذاشته است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی پارادایمی توسعة ورزش قهرمانی و حرفهای ایران است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 19 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش توافق درونموضوعی نتایج 82 درصد بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. بر اساس نتایج بهدست آمده از مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق، عوامل تعهد اجرایی مدیران، اصلاح ساختار دولتمحور، تجاریسازی، خصوصیسازی، ارتقای زیرساخت و توسعة فضاهای ورزشی استاندارد، طراحی نظام استعدادیابی، بسترسازی حرفهای، عوامل اقتصادی، تکنولوژیکی، فرهنگی و سیاسی(حاکمیت، دولت و مجلس) و استقرار مدل توسعة ورزش قهرمانی و حرفهای بهعنوان نه مؤلفة مؤثّر در توسعة ورزش قهرمانی و حرفهای ایران شناسایی و استخراج گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که تشکیل کمیتة چانهزنی با دولت، مجلس و سازمان صداوسیما برای اخذ حق پخش تلویزیونی بهعنوان مهمترین مؤلفة درآمدزایی ورزش قهرمانی و حرفهای، ضرورتی انکارناپذیر است. همچنین به نظر میرسد که مدیریت ورزش قهرمانی و حرفهای در ایران بسیار پیچیده است و نیازمند الگویی جامع است که همة عوامل از جمله عوامل اقتصادی و سیاسی (عامل کلان)، ارتقای زیرساختها و نظام استعدادیابی (عامل میانی) و تعهد اجرایی (عامل فردی) را مدنظر قرار دهد.