محمد سعید صالح نیا؛ محمدرضا اسمعیلی؛ زهرا حاجی انزوهایی
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل تاثیر رهبری تحول آفرین با خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام شد و روش پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را همه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (1171 نفر) تشکیل میدادند که در نهایت، تعداد 370 نفر بهعنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش چهار پرسشنامه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل تاثیر رهبری تحول آفرین با خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام شد و روش پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را همه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (1171 نفر) تشکیل میدادند که در نهایت، تعداد 370 نفر بهعنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش چهار پرسشنامه «رهبری تحولآفرین» باس و آولیو(2004)، «خلاقیت کارکنان» جورج و ژو(2001)، «خودکارآمدی خلاق» کارووفسکی و همکاران(2013) و «محیط کار فیزیکی» دال و سیلان(2011) بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر و روایی سازه آن بهوسیله تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تایید گردید. همچنین پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ گزارش شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس.، اس.پی.اس.اس. سمپلپاور، آموس و اسمارت پی.ال.اس. استفاده گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحولآفرین باعث افزایش خلاقیت کارکنان میشود. همچنین خودکارآمدی خلاق به عنوان یک میانجی و محیط کار فیزیکی به عنوان یک تعدیلکننده در رابطه بین رهبری تحولآفرین و خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان عمل میکنند. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که مدیران وزارت ورزش و جوانان باید به محیط کار فیزیکی در محل کار و سیاستهای مدیریتی خود توجه بیشتری داشته باشند. این امر موجب میشود که خلاقیت در کارکنان افزایش یابد. همچنین باید مدیران به جنبههای بدنی محیط کار فیزیکی اهتمام ورزند، زیرا این امر موجب تحریک و افزایش روحیه مثبت در کارکنان و خلاقتر شدن تفکر آنها میشود.